Gå til innhold

..

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Endret av tanketenker
Jeg skulle slette innlegget, men finner ingen "slett" knapp .. hm
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google eller Felleskatalogen først og sist. Når det er noe h*n vet står i Felleskatalogen (som jo er ganske stor?) så kan det hende det er raskere å google det

• Liker 2
Skrevet

Det er vel bare bra at de søker informasjon om de er usikre på noe? Man kan vel ikke forvente at de har all informasjon om all medisin med tilhørende bivirkninger i hodet.

• Liker 10
Skrevet

Ja, det har hendt her også. Synes det er bra legen dobbeltsjekker. Vey ikke om han har direkte googlet, men han er i alle fall innlogget på et slags helse-nettsted, der man kan sjekke mer om diagnoser o.l.

Anonymous poster hash: cafc0...e3f

• Liker 2
Skrevet

Felleskatalogen er jo det de brukte før nettet kom. Er jo bedre at han sjekker en oppdatert felleskatalog enn en utdatert utskrevet en?

• Liker 5
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg synes det er urimelig å forvente at en hver lege skal vite om bivirkningene til et hvert legemiddel for en hver lidelse og plage. Han visste hva du trengte, og når han ikke hadde fullstendig informasjon om dette spesifikke legemiddelet fant han fort ut av det. Jeg ser ingenting ved det som kritikkverdig. 

De fleste fastleger har stor kunnskap om de ulike medisinene, og bivirkningene av disse, men de kan ikke vite alt. 

Skrevet (endret)

Jeg har vært med på at legen min fant frem en bok tjukkere enn...jeg noen gang har sett før, og satte i gang med å lese for å finne ut hva som var galt med meg. Fint hun tar seg tid til pasientene, men Google er nok raskere.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Legen vet nok hvilke nettsider han kan stole på, så det der er jeg ikke bekymret for i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er fersk lege, og kan fortelle deg at vi blir grundig drillet i å vite hvor man kan oppsøke informasjon for ulike ting. Som student brukte jeg hvertfall mer tid på å lære meg alt om akutte tilstander slik at man slipper å slå opp når man må handle raskt, men alle andre ting sjekker jeg gjerne opp selv om jeg egentlig har god kontroll på kunnskapen :) Handler om å føle seg sikker på at man hele tiden gjør et forsvarlig arbeid.

Bivirkninger på medikamenter jeg sjeldent skriver ut har jeg dårlig koll på. Er dessverre alt for mye kunnskap der ute til å samle alt i en ordinær hjerne :)

Anonymous poster hash: 059f6...67f
  • Liker 13
Skrevet

Jeg har sett flere leger google, helt normalt det. Mye bedre enn å ta avgjørelser man er usikker på i hvert fall.

Anonymous poster hash: 7531b...034

• Liker 1
Skrevet

Felleskatalogen ligger fritt tilgjengelig på nettet... Og man kan tilogmed få den som app. Klart en lege ikke skal kunne alt i hodet av bivirkninger osv., men en oppdatert felleskatalog hører hjemme på alle legekontor. Det gjør ikke googling. Jeg er helsepersonell og ville aldri ha googlet noe helt uten videre. Det kommer jo selvsagt an på kilden på informasjonen man finner, men det har også å gjøre med trygghet for pasienten; pasienten skal føle seg trygg på at den informasjonen han eller hun får er riktig. Å google slike ting gjenspeiler jo ikke akkurat det.

Anonymous poster hash: 4ce28...de1
  • Liker 2
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg synes det er OK at legen bruker Google. Om en lege bruker Google, som har en grunnkunskap, vet hva h* skal se etter og kjenner til fagtermene, vil Google være et nyttig verktøy til pasientens beste.

Det er når vi andre, som ikke vet hva vi ser etter, men forsøker å finne ut hva som er galt og hvilke medisiner som kan passe oss, at man bør stille seg kritisk til bruken av Google som informasjonskilde.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er OK at legen bruker Google. Om en lege bruker Google, som har en grunnkunskap, vet hva h* skal se etter og kjenner til fagtermene, vil Google være et nyttig verktøy til pasientens beste.

Det er når vi andre, som ikke vet hva vi ser etter, men forsøker å finne ut hva som er galt og hvilke medisiner som kan passe oss, at man bør stille seg kritisk til bruken av Google som informasjonskilde.

Enig

Anonymous poster hash: 6a6e9...d2a

Skrevet

Så lenge han er kritisk til kildene, så går det greit. Litt forskjell om han gir deg resept pga noe han har lest på wikipedia eller om han gjør det basert på helsesider hvor informasjonen er "godkjent" som fakta. Jeg og en kollega diskuterte noe rettskriving. Jeg mente han hadde feil, men han sa at det var riktig, fordi han hadde søkt opp ordet på google og fått opp masse resultater. Da ga jeg bare opp, og gadd ikke en gang å si at om han hadde søkt på "min" stavemåte, hadde han fått opp enda flere resultater. For ikke å snakke om hva som hadde skjedd om han hadde søkt i.... TADDA!!!!!!!!!!!!! Norsk ordbok.

Poenget er kildekritikk! Han må gjerne søke på Google, bare han går inn på de "riktige" sidene etterpå, og dobbeltsjekker fakta før han gir deg medisin som potensielt kan ta kverken på deg om de er feil for deg.

Anonymous poster hash: 0d348...8ec
  • Liker 1
Skrevet

Felleskatalogen ligger fritt tilgjengelig på nettet... Og man kan tilogmed få den som app. Klart en lege ikke skal kunne alt i hodet av bivirkninger osv., men en oppdatert felleskatalog hører hjemme på alle legekontor. Det gjør ikke googling. Jeg er helsepersonell og ville aldri ha googlet noe helt uten videre. Det kommer jo selvsagt an på kilden på informasjonen man finner, men det har også å gjøre med trygghet for pasienten; pasienten skal føle seg trygg på at den informasjonen han eller hun får er riktig. Å google slike ting gjenspeiler jo ikke akkurat det. Anonymous poster hash: 4ce28...de1

Altså, når man googler medisiner og bivirkninger, så er jo felleskatalogen det første som dukker opp. Det er jo den kjappeste måten å gjøre det på..

Anonymous poster hash: e2501...bb3

• Liker 7
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det har jeg sett utallige ganger. Bekrefter bare mine mistanker om at det er FOR LETT å bli lege..

Skrevet

Var hos legen for en stund siden. 

Jeg spurte fint om jeg funne få resept på allergitabletter da de jeg brukte fra før ikke funket noe særlig for meg. 

Legen kom frem til at jeg trengte ****, men han var usikker på om jeg kunne kjøre bil på disse pillene med den dosen som var best for meg.. 

Endte opp med at han søkte på google, før han sjekket felleskatalogen .. 

Dette er vel ikke helt etter boka? Bruker deres lege å google mye? 

Har vært borti det samme før også, da med en annen lege. 

Mulig det bare er jeg som reagerer, ikke vet jeg men synes det var litt rart.. 

Google er et kraftig søkeverktøy dersom man bruker de rette søkefraser.

Skrevet

Det har jeg sett utallige ganger. Bekrefter bare mine mistanker om at det er FOR LETT å bli lege..

Eller at du ikke forstår hva du observerer.

Anonymous poster hash: fa1af...d7d

• Liker 10
Skrevet

Blir det ikke bare som å sjekke opp lovdata, da? Er jo mye raskere å finne frem via et google-søk, enn å måtte gå via lovdata.no. + Via google-søk så kan det jo dukke opp andre relevante treff også, fra medisinske artikler osv.

God forby om legen din på den måten skulle ha funnet ut at det er oppdaget nye bivirkninger ved en medisin som enda ikke er kommet inn i felleskatalogen, f.eks :(

Anonymous poster hash: ce97f...b01
Skrevet

Dette er helt legitimt og helt vanlig. Fatter ikke hvorfor dette er noe å reagere på. 

Anonymous poster hash: ddb4b...b8b
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...