Gå til innhold

Har du blitt utsatt for vektrasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ordet rasisme blir kraftig misbrukt for tiden ser jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekt er ofte genetisk betinget og det å diskriminere noen på grunn av deres genetiske grunnlag er det samme som sosialdarwinsime, som bare er et annet fancy ord for rasisme.

Jeg har fått rasistiske kommentarer slengt etter meg om blandt annet den 'feite magen min' og den 'tjukke ræva' min. Jeg synes det er ugreit.

Så vekta di har ikke noe med hvor mye kalorier du spiser?

Anonymous poster hash: 06bd5...a35

• Liker 2
Gjest Gjest_lakrispia
Skrevet

Caps lock?

Jeg er ikke bitter, men måten du skriver på så virker du ganske fordomsfull. Jeg opplevde helt oppriktig å bli kalt hore pga kroppen min, jeg var der og så det. Og det er veldig rart å lese at noen anntar at jeg heller kledde meg horete eller oppførte meg selvgod, bare ut fra en liten setning jeg skrev. Det er fordommer.

Jeg virker kanskje sur og bitter, men jeg er skikkelig lei internett og måten folk oppfører seg på, lei jantelov.

Det er ikke fordomsfullt å spørre (jeg antok ingenting, la du ikke merke til spørsmålstegnene?) om det var noe annet enn kroppen din som fikk noen til å kalle deg hore. Men samma kan det vel være. Hvis du sier det stemmer, så gjør det sikkert det. Ville bare spørre om det kunne være en annen grunn enn akkurat kroppen din. 

Skrevet

Ved å kalle henne "barbie" bedriver du ikke litt av det samme selv da?

Du klarte ikke å forstå at brukeren prøvde å vise hva slags type "menneske" det var som hetset henne på treningssentret.

Er forresten stor forskjell å kalle et menneske for noe på et forum og det at at et uvesen står å hetser folk på et offentlig sted.

Anonymous poster hash: e7ebe...ec5

• Liker 2
Skrevet

Mener du at det er OK å kalle noen hore på grunnlag av noe av disse tingene?

Og jo, jeg har blitt kalt hore pga kroppen min. Selv om du ikke har opplevd det er det ikke dermed sagt at det ikke skjer.

Det er nok en annen grunn til at du blir kalt det. Ingen blir kalt hore fordi de er trent.

Anonymous poster hash: 788d0...c70

Skrevet

Det er nok en annen grunn til at du blir kalt det. Ingen blir kalt hore fordi de er trent.Anonymous poster hash: 788d0...c70

Folk blir kalt hore av alle mulige grunner.

Anonymous poster hash: 3c376...d5a

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en annen grunn til at du blir kalt det. Ingen blir kalt hore fordi de er trent.

Anonymous poster hash: 788d0...c70

Herregud, ingen har grunn eller rett til å kalle noen for hore uansett grunn bortsett fra hvis de selger seg selv da. Hva vet du om det egentlig? Folk blir kalt hore for masse rart. Jeg for eks pga jeg tegner brynene. Og nei jeg går ikke horete kledd eller selger meg selv ;)

Anonymous poster hash: f841a...cfd

Skrevet

Først og fremst, hva er "vektrasisme"? Er det en egen folkegruppe/kultur/religion/etnisitet/nasjonalitet/personlig overbevisning, siden du benytter deg av ordet "rasisme"?

For jeg kan forstå at du vil frem til hets og annet negativt knyttet til vekt, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du benytter deg av "rasisme" i tillegg.

For å sitere hva rasisme er fra Store Norske Leksikon:

På hvilken måte mener du at "vektrasisme" passer inn i denne sammenhengen? Mener du:

• Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av hudfarge?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av religion?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av etnisitet?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av subjektive oppfatninger av rasebegrepet?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av språk?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av nasjonalitet?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av kultur?
  • Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av alle grunnene nevnt over?

Herregud, at du gidder å lage så stor sak ut av det. Du forstår jo hva TS mener.

Anonymous poster hash: f09b9...14b

• Liker 2
Skrevet

Hvis folk synes du er en hore og en bitch er det neppe fordi du har trent kropp. Kanskje de sier det fordi du kler deg for lettkledd eller noe? Eller at du virker ovenpå/selvgod? Jeg har også trent kropp, men blir jeg kalt hore eller bitch er det ikke pga kroppen min. 

Så klart kan man det. Det finnes mange sjalu kjerringer rundt omkring.. 

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tror de aller fleste har opplevd hets i tilknytning til vekten sin, iallefall de av oss som ligger under eller over normalen. Noen eier bare ikke sosiale antenner og tror det er greit å kommentere andres kropper, gjerne skjult bak "gode intensjoner" om helse og livskvalitet. Min første opplevelse med det var allerede på barneskolen, fra voksne lærere.

Skrevet

Herregud, at du gidder å lage så stor sak ut av det. Du forstår jo hva TS mener.

Anonymous poster hash: f09b9...14b

Jeg er lei av at begreper utvannes, derfor så jeg mitt snitt i å poengtere ut at det blir feil å trekke inn ordet "rasisme". Siden når ble overvektige en egen rase/religion/etnisitet/folkeslag/kulturelle normer? Opplys meg gjerne, for jeg kunne ikke finne noe slikt. Derfor skal man ikke bruke begreper feil. Dessuten tok det meg ikke akkurat så lang tid heller ;)

Skrevet

Ja. Jeg og Fettfolket mitt fra Fettistan har det.

Takk for en god latter! Haha!

Anonymous poster hash: 37576...cc7

Skrevet

Ja flere ganger.Lite hyggelig :(
Det går mest på brystene, jeg har naturlig store og får mange stygge kommentarer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...