AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #1 Skrevet 20. oktober 2015 Fortell din historieAnonymous poster hash: 788d0...c70
Jolene Skrevet 20. oktober 2015 #2 Skrevet 20. oktober 2015 Først og fremst, hva er "vektrasisme"? Er det en egen folkegruppe/kultur/religion/etnisitet/nasjonalitet/personlig overbevisning, siden du benytter deg av ordet "rasisme"? For jeg kan forstå at du vil frem til hets og annet negativt knyttet til vekt, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du benytter deg av "rasisme" i tillegg. For å sitere hva rasisme er fra Store Norske Leksikon: Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme. [...] Man kan i utgangspunktet skille mellom: hverdagslige former for rasefordommer og rasediskriminerende holdninger ideologisk rasisme vitenskapelig rasisme [...] Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kultur. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre. På hvilken måte mener du at "vektrasisme" passer inn i denne sammenhengen? Mener du: Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av hudfarge? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av religion? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av etnisitet? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av subjektive oppfatninger av rasebegrepet? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av språk? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av nasjonalitet? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av kultur? Kritisert/hetset/latterliggjort for vekt på grunn av alle grunnene nevnt over? 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #4 Skrevet 20. oktober 2015 Fete folk er ikke et folkeslag, derav er det ikke mulig å være rasistisk mot fete folk. Fetthets som nevnt over, er et greit ord å bruke. Anonymous poster hash: 54957...ee2 3
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 20. oktober 2015 #5 Skrevet 20. oktober 2015 Vektrasisme? Nei det har jeg ikke opplevd. Aldri hørt om en gang Fetthets og lignende har jeg vært borti ja 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Skrevet 20. oktober 2015 Rasisme brukes der det undertrykkes en rase og etnisitet. Anonymous poster hash: f4ee9...7dd
Gjest supernova_87 Skrevet 20. oktober 2015 #7 Skrevet 20. oktober 2015 "Diskriminering med bakgrunn i vekta di" kunne du brukt. Eller du kunne tillatt deg å finne på ordet "vektsisme" utifra ord som "rasisme" og "artsisme". Men å bruke ordet "vektrasisme": gubban!
anybody Skrevet 20. oktober 2015 #8 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg har fått ganske stygge kommentarer på at jeg har en trent kropp. Jeg er visst en bitch og en hore fordi jeg trener. 2
Gjest Gjest_lakrispia Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Jeg har fått ganske stygge kommentarer på at jeg har en trent kropp. Jeg er visst en bitch og en hore fordi jeg trener. Hvis folk synes du er en hore og en bitch er det neppe fordi du har trent kropp. Kanskje de sier det fordi du kler deg for lettkledd eller noe? Eller at du virker ovenpå/selvgod? Jeg har også trent kropp, men blir jeg kalt hore eller bitch er det ikke pga kroppen min. Endret 20. oktober 2015 av lakrispia 9
anybody Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Hvis folk synes du er en hore og en bitch er det neppe fordi du har trent kropp. Kanskje de sier det fordi du kler deg for lettkledd eller noe? Eller at du virker ovenpå/selvgod? Jeg har også trent kropp, men blir ikke kalt hore eller bitch pga kroppen min. Mener du at det er OK å kalle noen hore på grunnlag av noe av disse tingene? Og jo, jeg har blitt kalt hore pga kroppen min. Selv om du ikke har opplevd det er det ikke dermed sagt at det ikke skjer. 3
Djungelvrål Skrevet 20. oktober 2015 #11 Skrevet 20. oktober 2015 Mener du at det er OK å kalle noen hore på grunnlag av noe av disse tingene? Og jo, jeg har blitt kalt hore pga kroppen min. Selv om du ikke har opplevd det er det ikke dermed sagt at det ikke skjer. Å bli kalt hore bare fordi man har bittelitt muskler er litt merkelig. 1
anybody Skrevet 20. oktober 2015 #12 Skrevet 20. oktober 2015 Å bli kalt hore bare fordi man har bittelitt muskler er litt merkelig. Det er jeg enig i
Stiani Skrevet 20. oktober 2015 #13 Skrevet 20. oktober 2015 Vekt er ofte genetisk betinget og det å diskriminere noen på grunn av deres genetiske grunnlag er det samme som sosialdarwinsime, som bare er et annet fancy ord for rasisme. Jeg har fått rasistiske kommentarer slengt etter meg om blandt annet den 'feite magen min' og den 'tjukke ræva' min. Jeg synes det er ugreit. 1
Gjest Gjest_lakrispia Skrevet 20. oktober 2015 #14 Skrevet 20. oktober 2015 Mener du at det er OK å kalle noen hore på grunnlag av noe av disse tingene? Og jo, jeg har blitt kalt hore pga kroppen min. Selv om du ikke har opplevd det er det ikke dermed sagt at det ikke skjer. Caps lock og den konklusjonen der får deg bare til å virke sur og bitter. Nei, jeg mener ikke at det er ok å kalle noen hore på grunnlag av de tingene. Men slik DreamOn og sier, er det litt merkelig å bli kalt hore bare fordi man har bittelitt muskler. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #15 Skrevet 20. oktober 2015 Ei "barbie" på treningssenteret jeg gikk på må være det verste mennesket jeg har møtt. Hun sa (høyt så jeg skulle høre det) ting som at hun ikke skjønte at jeg turte vise meg offentlig, at jeg burde skamme meg over å være så stor (163 cm høy, da ca 85 kg), at hun ikke ville ta på apparatene etter at jeg hadde hatt de svette fingrene mine på dem, og at det var helt sykt at det i det hele tatt ble laget treningstights i min størrelse. Direkte til meg sa hun "hadde jeg vært så stor som deg hadde jeg tatt mye hardere i og bortimot bodd på treningssenteret. Jeg ser ikke deg her så ofte!" Jeg tok oppførselen hennes opp med treningssenteret, men det hjalp ikke. Jeg fikk ikke trene i fred rett og slett, hun kom med kommentarer og små stikk hver gang hun så meg. Endte med at jeg bytta treningssenter. På det nye har jeg aldri opplevd noe negativt. Anonymous poster hash: e3902...9d6
Gjest Badebuksa Skrevet 20. oktober 2015 #16 Skrevet 20. oktober 2015 Ja. Jeg og Fettfolket mitt fra Fettistan har det.
Gjest supernova_87 Skrevet 20. oktober 2015 #17 Skrevet 20. oktober 2015 Ei "barbie" på treningssenteret jeg gikk på må være det verste mennesket jeg har møtt. Hun sa (høyt så jeg skulle høre det) ting som at hun ikke skjønte at jeg turte vise meg offentlig, at jeg burde skamme meg over å være så stor (163 cm høy, da ca 85 kg), at hun ikke ville ta på apparatene etter at jeg hadde hatt de svette fingrene mine på dem, og at det var helt sykt at det i det hele tatt ble laget treningstights i min størrelse. Direkte til meg sa hun "hadde jeg vært så stor som deg hadde jeg tatt mye hardere i og bortimot bodd på treningssenteret. Jeg ser ikke deg her så ofte!" Jeg tok oppførselen hennes opp med treningssenteret, men det hjalp ikke. Jeg fikk ikke trene i fred rett og slett, hun kom med kommentarer og små stikk hver gang hun så meg. Endte med at jeg bytta treningssenter. På det nye har jeg aldri opplevd noe negativt.Anonymous poster hash: e3902...9d6 Ved å kalle henne "barbie" bedriver du ikke litt av det samme selv da?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #18 Skrevet 20. oktober 2015 Ja, jeg har blitt utsatt for vekthets. Nå er jeg normalvektig, og samme hvor bra jeg oppførte meg før, så ble jeg ikke behandlet halvparten så bra som på en hvilken som helst bitchy dag som normalvektig. Anonymous poster hash: 372a2...106
Gjest Gjest_lakrispia Skrevet 20. oktober 2015 #19 Skrevet 20. oktober 2015 Ja, jeg har blitt utsatt for vekthets. Nå er jeg normalvektig, og samme hvor bra jeg oppførte meg før, så ble jeg ikke behandlet halvparten så bra som på en hvilken som helst bitchy dag som normalvektig. Anonymous poster hash: 372a2...106 Dette er interessant, hvordan type dårlig behandling ble du utsatt for?
anybody Skrevet 20. oktober 2015 #20 Skrevet 20. oktober 2015 Caps lock og den konklusjonen der får deg bare til å virke sur og bitter. Nei, jeg mener ikke at det er ok å kalle noen hore på grunnlag av de tingene. Men slik DreamOn og sier, er det litt merkelig å bli kalt hore bare fordi man har bittelitt muskler. Caps lock? Jeg er ikke bitter, men måten du skriver på så virker du ganske fordomsfull. Jeg opplevde helt oppriktig å bli kalt hore pga kroppen min, jeg var der og så det. Og det er veldig rart å lese at noen anntar at jeg heller kledde meg horete eller oppførte meg selvgod, bare ut fra en liten setning jeg skrev. Det er fordommer. Jeg virker kanskje sur og bitter, men jeg er skikkelig lei internett og måten folk oppfører seg på, lei jantelov. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå