Gå til innhold

Hvordan holde vekten under svangerskapet?

yabbadoo

Anbefalte innlegg

Husk at du er lang i kroppen da - sånn som meg. Jeg er tynn i kroppen, men raste opp de anbefalte kiloene og et par kilo til. Når man har lang kropp, så vil jo økt blodvolum og vann i kroppen veie mer til sammen enn hos en lavere person - nettopp fordi man har større kropp i utgangspunktet å fordele det på. Samme med de ekstra "ammekiloene" - tre kilo ekstra hos deg vil utgjøre mindre enn hos en kortere person.

Jeg var i tillegg langt mindre aktiv i svangerskapet enn ellers pga. bekkenløsning, men gikk litt turer. Men bare et par uker etter fødsel var jeg tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Se på svangerskapet som en unntakstilstand, og ikke få dårlig samvittighet om du totalt går opp mer enn tolv kilo. Du har en lang kropp å fordele vekten på. Føler selv at "alle" jenter er lavere enn meg, og det blir litt rart å tenke at jeg da bare skulle gå opp de samme kiloene som de. Tolv kilo på en kort jente vil være langt mer synlig enn på en lang en.

Beveg deg det du kan, men ikke press kroppen om du får vondt. Og om du bare går opp tolv kilo, så tipper jeg at du er tilbake på startvekt rett etter fødsel. Og om du skulle gå opp noen kilo til, så gikk i hvert fall de av med ammingenfor min del overraskende fort.

Ja, det var jo også et godt poeng :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste anbefaling jeg kan komme med er at du prøver å ikke gi etter og spise vilt og uhemmet det du har lyst på til enhver tid. 

Jeg startet som slank og la på meg over 30kg under svangerskapet rett og slett fordi jeg spiste alt for mye, alt for usunt og trappet ned på treningen.  

Store mengder sjokomelk og is er for eksempel ikke å anbefale, og det viste jeg jo, men det ble vanskelig å styre unna, først fordi det døyvet kvalmen også etter at kvalmen var gått over, fordi det var godt og fordi jeg hadde lyst på.. 

Det kombinert med at jeg etterhvert ikke orket å bevege meg like mye gjorde at jeg tilslutt så ut som en hval. 

Her sitter jeg nå med en baby på 7 uker og har fortsatt 13kg igjen til startvekt... Er ikke kjempe kult å fortsatt være så stor og jeg forstår godt at du vil unngå det. 

Det at du har en aktiv jobb kan nok hjelpe litt på, spis sunt og når du er sulten, ikke hold igjen, men spis mat som metter lenge og ikke bare spis for å spise. Og prøv å tren en del dersom kroppen tillater det. 

Ellers kan jeg vel ikke gjøre noe annet enn å anbefale deg å håpe på det beste, jeg er som sagt en av de som ikke greide det, så jeg kan heller råde det til hva du IKKE skal gjøre, selv om det i og for seg er ganske opplagt. 

Lykke til! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på når i svangerskapet folk legger på seg også, jeg la på meg mye i starten, men det ble bare 14 kilo (som er innenfor normalen) til sammen. Etter de første ca 16 ukene gikk matlysten tilbake til det normale. Nå, et halvt år etter fødsel, veier jeg faktisk en kilo mindre enn før svangeskapet og jeg kan på ingen måte skryte på meg mye trening eller et spesielt sunt kosthold.

Mitt råd vil være å slappe av disse første ukene, og konsentrere deg om å spise normal mat og ikke for mye snacks resten av svangerskapet, heller enn å tenke slanking og vektkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns opprikitg det er en god ide å ta sikte på å ikke fortsette en usunn vektoppgang under svangerskapet ja.

Ved for stor vektoppgang risikerer jeg å få svangerskapsdiabetes noe som er uheldig både for meg og barn. Jeg risikerer også å bli imobil når jeg blir tyngre, fordi jeg allerede er plaget med ryggen. Hverken meg eller barnet er tjent med at jeg slipper alle hemninger og ikke tenker på vekt.

Dersom du syns mitt mål høres usunt ut, sitter du sikkert på noe kunskap jeg ikke innehar. Hva med å heller dele den, enn å svare på en ekkel måte?

Jeg mente ikke å virke ekkel eller nedlatende, men heller fortelle deg at du faktisk ikke får alvorlige helseplager av å lytte til kroppens behov.

Om du spiser nogenlunde normalt så spiller det ingen rolle om det blir 5 kg fra eller til, du får faktisk ikke alvorlige helseskader av det.

Jeg tror du som mange andre lar seg påvirke av det enorme kroppspresset som er, hvor man bruker begrepet "helse" om estetiske idealer.

Om du lar være å innta det du selv godt vet er for usunn mat i for hyppige/store mengder så får du ikke varig overvekt av graviditet.

Du kan legge ekstra på deg av hyppig spising, men 5-10 kg fra eller til er faktisk ikke farlig for deg eller babyen.

Alternativet er at du lar være å spise mer enn ytterst nødvendig, og blir langt mer kvalm/slapp.

Det er ikke et ekkelt svar, men valgene du står mellom.

Jeg synes ikke du skal la være å spise innenfor rimelighetens grenser kun for å holde en nokså streng vekt eller være engstelig gjennom alle månedene.

For endel flater dette ut når kvalmen gir seg, og mange mister ganske mye av det rett etter fødsel.

Anonymous poster hash: 856dd...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du er lang i kroppen da - sånn som meg. Jeg er tynn i kroppen, men raste opp de anbefalte kiloene og et par kilo til. Når man har lang kropp, så vil jo økt blodvolum og vann i kroppen veie mer til sammen enn hos en lavere person - nettopp fordi man har større kropp i utgangspunktet å fordele det på. Samme med de ekstra "ammekiloene" - tre kilo ekstra hos deg vil utgjøre mindre enn hos en kortere person.

Jeg var i tillegg langt mindre aktiv i svangerskapet enn ellers pga. bekkenløsning, men gikk litt turer. Men bare et par uker etter fødsel var jeg tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Se på svangerskapet som en unntakstilstand, og ikke få dårlig samvittighet om du totalt går opp mer enn tolv kilo. Du har en lang kropp å fordele vekten på. Føler selv at "alle" jenter er lavere enn meg, og det blir litt rart å tenke at jeg da bare skulle gå opp de samme kiloene som de. Tolv kilo på en kort jente vil være langt mer synlig enn på en lang en.

Beveg deg det du kan, men ikke press kroppen om du får vondt. Og om du bare går opp tolv kilo, så tipper jeg at du er tilbake på startvekt rett etter fødsel. Og om du skulle gå opp noen kilo til, så gikk i hvert fall de av med ammingenfor min del overraskende fort.

hvafornoe??? Ditt økte blodvolum veier da ikke mer enn en kortere persons blodvolum... Dette gav liten mening.

Anonymous poster hash: f037a...4da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvafornoe??? Ditt økte blodvolum veier da ikke mer enn en kortere persons blodvolum... Dette gav liten mening.

En stor person har mer blod i kroppen enn en liten en. Og som gravid vil mengden øke ut fra utgangspunktet. Et voksent menneske har i utgangspunktet mellom fire og seks liter blod i kroppen, avhengig av kjønn, vekt og høyde. Mulig jeg formulerte meg litt klumsete i sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veide halvannen kilo mer enn "normalgrensa" for BMI da jeg ble gravid, og jeg la på meg 15 kilo. Ifølge lege og jordmor var det en helt fin vektoppgang, man skal være mer overvektig enn som så før man helst skal gå opp litt mindre. Tre uker etter fødsel er forøvrig 10 av 15 kilo borte, til tross for at jeg har spist mye søtt og ferdigmat de siste ukene.

Du kan og bør ikke gjøre annet enn å forsøke å spise sunt (men nok!), og holde deg i aktivitet. Og så må du bare innse at du plutselig kan få plager som gjør at du får noen veldig stillesittende måneder, noe som selvfølgelig ikke hjelper på vektoppgangen. Men sånn er det rett og slett, dette er ikke tiden for å fokusere på kropp og vekt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor person har mer blod i kroppen enn en liten en. Og som gravid vil mengden øke ut fra utgangspunktet. Et voksent menneske har i utgangspunktet mellom fire og seks liter blod i kroppen, avhengig av kjønn, vekt og høyde. Mulig jeg formulerte meg litt klumsete i sted.

Men det har de vel før de ble gravide også, dette forholdet endrer seg ikke når man blir gravid. Det er i så tilfelle ikke mange kiloene det kan være snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig veldig sulten i starten av svangerskapet og la på meg mest da, men totalt sett ble det ikke mer enn normal vektoppgang. Det går vel ikke å styre når i svangerskapet man legger på seg, det du kan styre er maten du velger ;) Det er også mye mulig du føler deg i bedre form om et par uker så du orker mosjonere litt mer.

Jeg orket ikke fokusere på vekt og veide meg faktisk ikke heller mer enn en gang, ha heller fokus på næring og å lytte til kroppen :)

Masse lykke til!

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du hadde ekstra å ta av?

Ja, litt. Lå ca 10 kg over idealvekt så ville ikke ese ut kg som ble sittende i 5 års tid. Jeg satset på å legge på meg 8-12 kg, baby skulle få sitt men minimalt med ekstra på meg. Fikk ikke noe vann i kroppen, så det funket, gikk opp 10 kg i svangerskapsvekt (5 av de var tap i egenvekt, og 5 opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å virke ekkel eller nedlatende, men heller fortelle deg at du faktisk ikke får alvorlige helseplager av å lytte til kroppens behov.

Om du spiser nogenlunde normalt så spiller det ingen rolle om det blir 5 kg fra eller til, du får faktisk ikke alvorlige helseskader av det.

Jeg tror du som mange andre lar seg påvirke av det enorme kroppspresset som er, hvor man bruker begrepet "helse" om estetiske idealer.

Om du lar være å innta det du selv godt vet er for usunn mat i for hyppige/store mengder så får du ikke varig overvekt av graviditet.

Du kan legge ekstra på deg av hyppig spising, men 5-10 kg fra eller til er faktisk ikke farlig for deg eller babyen.

Alternativet er at du lar være å spise mer enn ytterst nødvendig, og blir langt mer kvalm/slapp.

Det er ikke et ekkelt svar, men valgene du står mellom.

Jeg synes ikke du skal la være å spise innenfor rimelighetens grenser kun for å holde en nokså streng vekt eller være engstelig gjennom alle månedene.

For endel flater dette ut når kvalmen gir seg, og mange mister ganske mye av det rett etter fødsel.

Anonymous poster hash: 856dd...a69

nei, dette var ikke et et ekkelt svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre! 

I går gikk jeg en tur for første gang etter at jeg ble graivd, og det var deilig selv om jeg ble veldig dårlig. Det er jo så nydelig vær for tiden også, så jeg må faktisk bare komme meg ut. Både for kropp og sinn. 

Jeg har vært veldig mye kvalm, og det har vært lite fristende med fysisk aktivitet. I tillegg er det akkurat som noen har "skrudd av" formen min, fra å være kjempeaktiv og trene fire-fem dager i uken, ble jeg allerede i uke fem andpusten av å gå opp en liten bakke. Men - jeg har som mål å gå tur seks dager i uken likevel. Noen dager blir det veldig veldig kort, noen dager kan jeg gå laaange turer i heia - men ut en liten tur skal jeg uansett! Det hjelper så mye på hele pakken, ordentlig balsam for kropp og sjel, særlig etter en stressende jobbhverdag. Anbefaler det altså, ikke av vekthensyn nødvendigvis, men å komme seg ut en liten tur!

Anonymous poster hash: 2aa5e...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å "holde vekta" i svangerskapet er å slanke seg. Noe som ikke er anbefalt.

Anonymous poster hash: 42c17...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det har de vel før de ble gravide også, dette forholdet endrer seg ikke når man blir gravid. Det er i så tilfelle ikke mange kiloene det kan være snakk om.

Nei, snakker ikke om mange kilo her. Men alle monner drar. På samme måte som at en lang person kan legge på seg tre kilo fett uten at det vil utgjøre like mye som på en liten person. Kanskje den lange må legge på seg fem kilo for at fettprosenten skal gå opp tilsvarende som hos den lave som bare legger på seg tre kilo.

Og nå tenker jeg mer som at trådstarter ikke skal stresse om hun legger på seg noen få kilo mer enn de tolv anbefalte. Snakker ikke om at hun kan legge på seg tjue kilo eller mer liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 uker påvei og har ikke lagt på meg et gram! Men helt ærlig så sku jeg ønske at jeg hadde gått opp noe. Ja, jeg vil nok legge på meg noen kg nå som barnet "bare" vokser, men...

Dette vil si jeg har tapt egenvekt. Og tro meg, det er ikke godt i det heile tatt. Slet mye med sultfølelse, kvalme og oppkast. En anbefaling er å lage smoodies feks. Det var passe søtt, fikk i meg næring og det var drikkbart! Haha.

Uansett, jeg eier jo ikke krefter lenger, er mye trøtt og slikt. Så for all del, skulle heller ønske jeg hadde lagt på meg litt enn ingenting til nå.

Se på kiloene som svangerskapsrelaterte. Økt blodvolum, vann, foster, osv. Så lenge man holdet et sunt kosthold fyker de fleste kg av når ungen er ute.

Masse lykke til med svangerskapet! ☺️

Anonymous poster hash: 969ce...ae4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overvektig da jeg ble gravid (99kg fordelt på 165cm). Gikk totalt sett opp 9 kg (og alle pluss litt til var borte 14 dager etter fødsel). I samråd med lege og jordmor gikk jeg trolig altså noe ned i egenbetaling i løpet av svangerskapet.

Min løsning var vel egentlig en moderat slankekur. Ikke at jeg spiste lite, men jeg kuttet ut all drittmat.

For mange som er overvektige så er jo problemet at man jevnt over får i seg flere kalorier enn normalen/det man egentlig burde få i seg. Å kutte i inntaket slik at man "bare" får i seg omtrent det samme som en normalvekrig som ikke er på slankeren vil ofte kunne være nok til å bremse vektoppgangen (eller kanskje gå noe ned).

Med svært få unntak kuttet jeg all brus, snop, kaker osv. Pass på flytende kalorier som kaffedrikker, juice, sauser mm. I tillegg reduserte jeg inntaket av karbohydrater (hovedkilden til at jeg er overvektig i utgangspunktet, jeg elsker bakverk...). Mindre både brød, pasta, ris, bakverk enn tidligere). Utover dette spiste jeg godt og mye. Unnet meg lett kakao når søtsuget kom

Anonymous poster hash: e3734...eb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var overvektig da jeg ble gravid, men har nå i uke 40 5 kg mindre enn før gravid.

Måten jeg har klart dette på er å spise mye råkostog moderat lavkarbo, lite prosessert/ferdigmat, null sukker/rask karbo.

Kg forsvant raskest da jeg var som ivrigst på råkost. Har alltid under hele svangerskapet spist svært godt, altså ikke gått sulten-men spist regelmessig (4-5 måltider om dagen).

Anonymous poster hash: dc44e...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overvektig da jeg ble gravid, men har nå i uke 40 5 kg mindre enn før gravid.

Måten jeg har klart dette på er å spise mye råkostog moderat lavkarbo, lite prosessert/ferdigmat, null sukker/rask karbo.

Kg forsvant raskest da jeg var som ivrigst på råkost. Har alltid under hele svangerskapet spist svært godt, altså ikke gått sulten-men spist regelmessig (4-5 måltider om dagen).

Anonymous poster hash: dc44e...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså....du kan jo ikke regne bmien din når du er gravid......

Den burde du egentlig gi f i når du IKKE er gravid og.

Noen legger på seg 5 andre 30 kg.

Selv la jeg på meg 6kg med første. Nå er jeg oppe i 15 snart med andremann.. Men nå kommer han når som helst og.

Jeg føler ikke jeg har lagt på meg noe steder på kroppen. Buksene passer ennå osv.

Så de kiloene er mye rart gitt.

Bare dropp den vekta du.. Vei deg hos på kontrollene hos JM/lege og ikke tenk på den ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg fett tidlig, var synlig bedre polstret ved 12 uker, veide meg først ved 16 uker og hadde gått opp 4 kg. De neste 4 kiloene har kommet gradvis over 13 uker, og i den perioden har synlig fett ikke økt særlig. Jeg var og er slank, bortsett fra magen.

2 kg opp så langt betyr ikke at du er på vei til å legge løpet til å legge på deg 30 kg! Kroppen bare fikser litt opplagsnæring i starten. Følg med på vekten 1 gang i måneden og spis variert, ingen askese eller tvangstrening, tenker jeg. Så langt er du helt normal:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...