yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 #1 Del Skrevet 20. oktober 2015 Grusom tittel, men jeg undres. Jeg er i uke 10 nå og har lagt på meg to kg allerede. Før graviditeten hadde jeg normalvektig bmi, men var bare ett kg fra overvekt. Det vil si at jeg ikke bør legge på meg med enn ca 12 kg under svangerskapet, om jeg ikke tar helt feil. Jeg hadde tenkt å ta av noen kg før jeg ble gravid, men prøveperioden ble kortere enn forventet. Jeg la på meg 6 kg sist år, og ville gjerne tilbake til min idealvekt som er 70 kg. Er 176 høy. Problemet mitt nå er at jeg er så sulten! Hele tiden. Og så blir jeg kvalm og svimmel med en gang jeg prøver å gå en tur. Jeg har lest at en ikke skal slanke seg under svangerskapet, men jeg kunne veldig gjerne tenkt med å holde denne vekten her i alle fall frem til jul. Det vil jo egentlig si at min egenvekt må noe ned de følgende ukene. Er det noen som har noen tanker om dette? Jeg VET jo hva som skal til. Mer mosjon og mindre kalorier, men det er lettere sagt enn gjort å motivere seg til mosjon når en vet en blir dårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #2 Del Skrevet 20. oktober 2015 Synes du det oppriktig er en god idé å ta sikte på å ha slankefokus under graviditet? Hva magisk har du tenkt skal skje som er av stor betydning for deg og barnet om du holder et mål du har satt deg(som forøvrig høres usunt ut)?Anonymous poster hash: 856dd...a69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
needinspiration Skrevet 20. oktober 2015 #3 Del Skrevet 20. oktober 2015 Selv om jeg veide 94 kg før min siste graviditet så gikk jeg opp 20 kg, noe legen sa var normalt. Tok sv.diabetes test og det slo ikke ut. Greide bare 1 kg med vektreduksjon. Jeg tenker at hvis du var bra trent før graviditet så tror jeg du KAN greie med en ok vektøkning som er bra for deg. MEN alle kropp er individuelle, ikke ta sørgen på forskudd om du får bekkenløsning nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
needinspiration Skrevet 20. oktober 2015 #4 Del Skrevet 20. oktober 2015 Synes du det oppriktig er en god idé å ta sikte på å ha slankefokus under graviditet? Hva magisk har du tenkt skal skje som er av stor betydning for deg og barnet om du holder et mål du har satt deg(som forøvrig høres usunt ut)?Anonymous poster hash: 856dd...a69 Selv om det høres usunt ut måten denne damen tenker så BØR hun komme i realitet at man kan ikke styre unna hvordan kroppen reagerer under en graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 20. oktober 2015 Synes du det oppriktig er en god idé å ta sikte på å ha slankefokus under graviditet? Hva magisk har du tenkt skal skje som er av stor betydning for deg og barnet om du holder et mål du har satt deg(som forøvrig høres usunt ut)?Anonymous poster hash: 856dd...a69 Jeg syns opprikitg det er en god ide å ta sikte på å ikke fortsette en usunn vektoppgang under svangerskapet ja. Ved for stor vektoppgang risikerer jeg å få svangerskapsdiabetes noe som er uheldig både for meg og barn. Jeg risikerer også å bli imobil når jeg blir tyngre, fordi jeg allerede er plaget med ryggen. Hverken meg eller barnet er tjent med at jeg slipper alle hemninger og ikke tenker på vekt. Dersom du syns mitt mål høres usunt ut, sitter du sikkert på noe kunskap jeg ikke innehar. Hva med å heller dele den, enn å svare på en ekkel måte? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 20. oktober 2015 Synes du det oppriktig er en god idé å ta sikte på å ha slankefokus under graviditet? Hva magisk har du tenkt skal skje som er av stor betydning for deg og barnet om du holder et mål du har satt deg(som forøvrig høres usunt ut)?Anonymous poster hash: 856dd...a69 Dessuten sier jeg jo at jeg har lest at man ikke skal slanke seg, og har derfor ikke tenkt å slanke meg, men å unngå for stor vektoppgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #7 Del Skrevet 20. oktober 2015 Jeg syns opprikitg det er en god ide å ta sikte på å ikke fortsette en usunn vektoppgang under svangerskapet ja. Enig! Og det var vell det TS var ute etter råd på, ikke hvordan hun kunne gå ned i vekt. Noe vekt må man legge på seg siden babyen veier litt og slikt, men å øke unødvendig mye i fettmassen er jo ikke bra for verken mor eller barn. Anonymous poster hash: 1fe2b...20e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #8 Del Skrevet 20. oktober 2015 Usikker på hvordan man skal holde vekten nede. Jeg hadde BMI mellom undervektig og normal før jeg var gravid. Nå er jeg i uke 28 og har lagt på meg snart 20 kilo! Legen og jordmor syns det er helt fint. Konstant sulten og må spise nesten hele tiden ellers er kvalmen uholdbar. De fleste sier det renner av deg igjen når du har født, så får satse på det Anonymous poster hash: 2914d...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 20. oktober 2015 #9 Del Skrevet 20. oktober 2015 Spis supersunt. Kutt sukker, brus, chips, godteri. Spis skikkelig mat, fisk, grønnsaker. Og når babyen blir større, så tar den det den trenger. Jeg fikk tynne armer og bein, gikk ned 5 kg i egenvekt. Uten å slanke meg, hadde fokus på næringsinnhold i maten og jevnlig påfyll. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 20. oktober 2015 Spis supersunt. Kutt sukker, brus, chips, godteri. Spis skikkelig mat, fisk, grønnsaker. Og når babyen blir større, så tar den det den trenger. Jeg fikk tynne armer og bein, gikk ned 5 kg i egenvekt. Uten å slanke meg, hadde fokus på næringsinnhold i maten og jevnlig påfyll. Dette tror jeg også er nøkkelen. Vi har ikke hatt kjøkken på 4 mnd, men nå er det innspurten her. Håper og tror at når vi endelig kan begynne å lage skikkelig mat igjen, så kommer det seg. Blir jo bare enda kvalmere av take away og mikromat... Håper jeg har rett når jeg tror at alt blir bedre bare vi kan lage mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 20. oktober 2015 #11 Del Skrevet 20. oktober 2015 Grusom tittel, men jeg undres. Jeg er i uke 10 nå og har lagt på meg to kg allerede. Før graviditeten hadde jeg normalvektig bmi, men var bare ett kg fra overvekt. Det vil si at jeg ikke bør legge på meg med enn ca 12 kg under svangerskapet, om jeg ikke tar helt feil. Jeg hadde tenkt å ta av noen kg før jeg ble gravid, men prøveperioden ble kortere enn forventet. Jeg la på meg 6 kg sist år, og ville gjerne tilbake til min idealvekt som er 70 kg. Er 176 høy. Problemet mitt nå er at jeg er så sulten! Hele tiden. Og så blir jeg kvalm og svimmel med en gang jeg prøver å gå en tur. Jeg har lest at en ikke skal slanke seg under svangerskapet, men jeg kunne veldig gjerne tenkt med å holde denne vekten her i alle fall frem til jul. Det vil jo egentlig si at min egenvekt må noe ned de følgende ukene. Er det noen som har noen tanker om dette? Jeg VET jo hva som skal til. Mer mosjon og mindre kalorier, men det er lettere sagt enn gjort å motivere seg til mosjon når en vet en blir dårlig... 176 og 70 kg er da en helt fin vekt? Spis normalt og innenfor vanlig anbefalt kalorimengde på ca. 2000 kcal. Da vil du legge på deg babyvekt uten at du vil legge på deg stor mengde ekstra fett. Sunt for deg og sunt for baby. Men du skal ikke slanke deg og bevisst gå i noe stort kaloriunderskudd. Du bør ikke sette deg mål om 12 kg vektoppgang. Da kan du bli veldig skuffet og ikke minst utsette deg selv for unødvendig stress og nedstemthet. Det er ikke bare baby, morkake, blod etc som avgjør, men også en god del vannvekt. Altså trenger ikke mer enn 12 kg bety at du har lagt på deg masse fett, noen øker faktisk 10 kg i ren vannvekt(!) Nyt heller at du har en spire i magen og fokuser på økt hverdagsaktivitet, jevn trening og et sunt og næringsrikt kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 20. oktober 2015 #12 Del Skrevet 20. oktober 2015 Spis supersunt. Kutt sukker, brus, chips, godteri. Spis skikkelig mat, fisk, grønnsaker. Og når babyen blir større, så tar den det den trenger. Jeg fikk tynne armer og bein, gikk ned 5 kg i egenvekt. Uten å slanke meg, hadde fokus på næringsinnhold i maten og jevnlig påfyll. Håper du hadde ekstra å ta av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 20. oktober 2015 176 og 70 kg er da en helt fin vekt? Spis normalt og innenfor vanlig anbefalt kalorimengde på ca. 2000 kcal. Da vil du legge på deg babyvekt uten at du vil legge på deg stor mengde ekstra fett. Sunt for deg og sunt for baby. Men du skal ikke slanke deg og bevisst gå i noe stort kaloriunderskudd. Du bør ikke sette deg mål om 12 kg vektoppgang. Da kan du bli veldig skuffet og ikke minst utsette deg selv for unødvendig stress og nedstemthet. Det er ikke bare baby, morkake, blod etc som avgjør, men også en god del vannvekt. Altså trenger ikke mer enn 12 kg bety at du har lagt på deg masse fett, noen øker faktisk 10 kg i ren vannvekt(!) Nyt heller at du har en spire i magen og fokuser på økt hverdagsaktivitet, jevn trening og et sunt og næringsrikt kosthold. ja, 70 kg er altså trivselsvekten min, men jeg var 76 da jeg ble gravid, og er 78 nå. Jeg er enig med deg egentlig i at jeg ikke bør sette en absolutt grense for meg selv, og forstår at det kan bli mye vann osv mot slutten. Takk for påminnelsen!! Men foreløpig er det bare fett, for et svangerskap veier jo ikke noe særlig i uke 10. Hverdagsaktivteten er et problem. Jeg blir så dårlig når jeg beveger meg fort. Det blir nesten som å sitte på en karusell, så kvalm blir jeg. Jeg har en veldig aktiv jobb, der jeg er på bena hele arbeisdagen i et hurtig tempo, og da er det ikke mer energi til aktivtet når jeg kommer hjem. Men jeg må bare ta meg i nakken. Det er farligere å være stillesittende enn å være dårlig, tross alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 20. oktober 2015 #14 Del Skrevet 20. oktober 2015 ja, 70 kg er altså trivselsvekten min, men jeg var 76 da jeg ble gravid, og er 78 nå. Jeg er enig med deg egentlig i at jeg ikke bør sette en absolutt grense for meg selv, og forstår at det kan bli mye vann osv mot slutten. Takk for påminnelsen!! Men foreløpig er det bare fett, for et svangerskap veier jo ikke noe særlig i uke 10. Hverdagsaktivteten er et problem. Jeg blir så dårlig når jeg beveger meg fort. Det blir nesten som å sitte på en karusell, så kvalm blir jeg. Jeg har en veldig aktiv jobb, der jeg er på bena hele arbeisdagen i et hurtig tempo, og da er det ikke mer energi til aktivtet når jeg kommer hjem. Men jeg må bare ta meg i nakken. Det er farligere å være stillesittende enn å være dårlig, tross alt. Du, jeg "la på meg" 6 kg de første 12 ukene. Tro meg; det var ikke fett. Jeg løp like mye som jeg alltid hadde gjort, spiste likt, om ikke mindre i perioder med kvalme. Du må ikke trene steinhardt for å trene. Det viktige er styrke av kjernemusklaturen, rygg etc som ofte blir påvirket av svangerskapet. Rolige og fine spaserturer i helgene er fin hverdagsaktivtet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 20. oktober 2015 Du, jeg "la på meg" 6 kg de første 12 ukene. Tro meg; det var ikke fett. Jeg løp like mye som jeg alltid hadde gjort, spiste likt, om ikke mindre i perioder med kvalme. Du må ikke trene steinhardt for å trene. Det viktige er styrke av kjernemusklaturen, rygg etc som ofte blir påvirket av svangerskapet. Rolige og fine spaserturer i helgene er fin hverdagsaktivtet Det var godt å høre! I går gikk jeg en tur for første gang etter at jeg ble graivd, og det var deilig selv om jeg ble veldig dårlig. Det er jo så nydelig vær for tiden også, så jeg må faktisk bare komme meg ut. Både for kropp og sinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 20. oktober 2015 #16 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det var godt å høre! I går gikk jeg en tur for første gang etter at jeg ble graivd, og det var deilig selv om jeg ble veldig dårlig. Det er jo så nydelig vær for tiden også, så jeg må faktisk bare komme meg ut. Både for kropp og sinn. Hvordan dårlig? Pga kvalme? Eller bare når du beveger deg generelt. Da burde du få tilrettelagt jobben din så du ikke kollapser helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #17 Del Skrevet 20. oktober 2015 Har en rar form for kvalme. Har alltid blitt lett bilsyk og spydd av karuseller, og nå er det akkurat som om kroppen min ikke skiller mellom bevegelsene i det hele tatt. Å gå tur føles som å ta karusell eller kjøre bil på en svingete vei. Veldig rart. Jobben går helt fint, av en eller annen grunn. Men når jeg kommer hjem merker jeg at jeg er utslitt likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 20. oktober 2015 #18 Del Skrevet 20. oktober 2015 Har en rar form for kvalme. Har alltid blitt lett bilsyk og spydd av karuseller, og nå er det akkurat som om kroppen min ikke skiller mellom bevegelsene i det hele tatt. Å gå tur føles som å ta karusell eller kjøre bil på en svingete vei. Veldig rart. Jobben går helt fint, av en eller annen grunn. Men når jeg kommer hjem merker jeg at jeg er utslitt likevel. Pleier å gi seg etter uke 12 De kaller det morgenkvalme, men det er egentlig feil. Det er svangerskapskvalme. Jeg ble alltid kvalm på kveldene, aldri om morgenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter #19 Del Skrevet 20. oktober 2015 Pleier å gi seg etter uke 12 De kaller det morgenkvalme, men det er egentlig feil. Det er svangerskapskvalme. Jeg ble alltid kvalm på kveldene, aldri om morgenen syns det er litt bedre nå, men tror det er fordi jeg holder meg mer i ro nå enn før Jeg er best på morgenen, og blir dårligere jo mer jeg rekker å gjøre i løpet av en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 20. oktober 2015 #20 Del Skrevet 20. oktober 2015 ja, 70 kg er altså trivselsvekten min, men jeg var 76 da jeg ble gravid, og er 78 nå. Jeg er enig med deg egentlig i at jeg ikke bør sette en absolutt grense for meg selv, og forstår at det kan bli mye vann osv mot slutten. Takk for påminnelsen!! Men foreløpig er det bare fett, for et svangerskap veier jo ikke noe særlig i uke 10. Hverdagsaktivteten er et problem. Jeg blir så dårlig når jeg beveger meg fort. Det blir nesten som å sitte på en karusell, så kvalm blir jeg. Jeg har en veldig aktiv jobb, der jeg er på bena hele arbeisdagen i et hurtig tempo, og da er det ikke mer energi til aktivtet når jeg kommer hjem. Men jeg må bare ta meg i nakken. Det er farligere å være stillesittende enn å være dårlig, tross alt. Husk at du er lang i kroppen da - sånn som meg. Jeg er tynn i kroppen, men raste opp de anbefalte kiloene og et par kilo til. Når man har lang kropp, så vil jo økt blodvolum og vann i kroppen veie mer til sammen enn hos en lavere person - nettopp fordi man har større kropp i utgangspunktet å fordele det på. Samme med de ekstra "ammekiloene" - tre kilo ekstra hos deg vil utgjøre mindre enn hos en kortere person. Jeg var i tillegg langt mindre aktiv i svangerskapet enn ellers pga. bekkenløsning, men gikk litt turer. Men bare et par uker etter fødsel var jeg tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Se på svangerskapet som en unntakstilstand, og ikke få dårlig samvittighet om du totalt går opp mer enn tolv kilo. Du har en lang kropp å fordele vekten på. Føler selv at "alle" jenter er lavere enn meg, og det blir litt rart å tenke at jeg da bare skulle gå opp de samme kiloene som de. Tolv kilo på en kort jente vil være langt mer synlig enn på en lang en. Beveg deg det du kan, men ikke press kroppen om du får vondt. Og om du bare går opp tolv kilo, så tipper jeg at du er tilbake på startvekt rett etter fødsel. Og om du skulle gå opp noen kilo til, så gikk i hvert fall de av med ammingenfor min del overraskende fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå