Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #21 Skrevet 29. september 2004 Du burde nok få i deg mer til frokost enn du gjør, ja. Om du velger brødskiver, la dem være skikkelig grove (ikke mellomgrovt eller kneipp), og bruk pålegg hvor du får mye proteiner og lite fett Eventuelt spis kokt egg, for proteiner holder deg mett lenger enn karbohydrater, og da blir behovet for å knaske mellom måltidene også redusert. Hvis du ikke spiser brød, kan du velge å lage havregrøt (spis den med rosiner, bananskiver e.l., ikke med sukker), eller spise en usøtet frokostblanding der du tilsetter litt frukt etter eget ønske. Det som skjer hvis du spiser så lite, er at du går småsulten og tenker på mat hele tiden, og da er faren for å sprekke stor.
Gjest gjest 0 Skrevet 29. september 2004 #22 Skrevet 29. september 2004 Takk for svar Etheral! I dag spiste jeg en skikkelig blings med banan på og jeg holdt meg mett mye lengre enn ellers! Skal nok fortsette med det ja... Pam
Aida Skrevet 1. oktober 2004 #23 Skrevet 1. oktober 2004 Som et eksempel: da jeg var på mitt tynneste (tendens til "six-pack" på magen, altså svært lite overflødig fett), spiste jeg utrolige mengder med godteri. Jeg spiste masse godteri hver eneste kveld faktisk - og likevel var jeg tynn. Dette fordi jeg trente så og si konstant. Ganske behagelig.
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #24 Skrevet 1. oktober 2004 Som et eksempel: da jeg var på mitt tynneste (tendens til "six-pack" på magen, altså svært lite overflødig fett), spiste jeg utrolige mengder med godteri. Jeg spiste masse godteri hver eneste kveld faktisk - og likevel var jeg tynn. Dette fordi jeg trente så og si konstant. Ganske behagelig. Tror på den der. Variasjon. Både spise godt, og gjøre kroppen gla med trening. Også kan sånne overmennesker som Ethereal komme som inspiratorer
Aida Skrevet 1. oktober 2004 #25 Skrevet 1. oktober 2004 Tror på den der. Variasjon. Både spise godt, og gjøre kroppen gla med trening. Også kan sånne overmennesker som Ethereal komme som inspiratorer Jeg for min del spiser godteri uten snev av dårlig samvittighet dersom jeg har veldig lyst til dèt. Jeg prøver imidlertid å føle litt på om det virkelig er det som kommer til å hjelpe - eller om jeg har lyst på noe å spise fordi jeg kjeder meg, for eksempel. Akkurat i det eksempelet er jo faktisk en treningstur mye smartere! Jeg har, etter egne definisjoner, litt for høy fettprosent nå (slank, men litt overflødig fett som de fleste ville kjeftet på meg for å nevne), og spiser godt når jeg har lyst. Spiser sunt ellers, og drikker ikke brus (fordi jeg ikke har lyst på, synes vann er bedre - helt sant).
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #26 Skrevet 1. oktober 2004 Tror dere jenter er mye smartere med mat, ser det på deg når du skriver nå. Hvorfor er det ikke noe som heter Matintelligens(MQ)? Jeg for min del spiser godteri uten snev av dårlig samvittighet dersom jeg har veldig lyst til dèt. Oh, du er så heldig! Jeg går rundt med dårlig samvittighet døgnet rundt Jeg prøver imidlertid å føle litt på om det virkelig er det som kommer til å hjelpe - eller om jeg har lyst på noe å spise fordi jeg kjeder meg, for eksempel. Akkurat i det eksempelet er jo faktisk en treningstur mye smartere! Lur ide. *notere ned* Jeg har, etter egne definisjoner, litt for høy fettprosent nå (slank, men litt overflødig fett som de fleste ville kjeftet på meg for å nevne), og spiser godt når jeg har lyst. Spiser sunt ellers, og drikker ikke brus (fordi jeg ikke har lyst på, synes vann er bedre - helt sant). Ja huff. Jeg har merket det i det siste også. Legger på meg vaner der egentlig bare de to første slurkene som er gode, også sitter man liksom med en helt flaske til igjen. Prøver å drikke mere vann. Det jo faktisk også bedre noen ganger emm.
Aida Skrevet 1. oktober 2004 #27 Skrevet 1. oktober 2004 Tror dere jenter er mye smartere med mat' date=' ser det på deg når du skriver nå. Hvorfor er det ikke noe som heter Matintelligens(MQ)? [/quote'] "Dere jenter"? Der tror jeg du tar feil ved å generalisere gitt. Det hjelper jo ikkeno' det da - det er slik jeg tenker.
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #28 Skrevet 1. oktober 2004 Huff, du har så rett så rett :oops: Men jeg tror likavel jenter nå er litt smartere der jeg. Ellers skal jeg huske på tipsene.. Jeg er sånn at etter jeg la på meg vegetarianisme prinsippene, så plutselig fikk jeg et idealistisk 'skjold'. Nå ligger det en Snickers sjokolade på gulvet døgnet rundt, og jeg er ikke fristet en gang.... Men når det kommer til annet sukker/salt snop, så er jeg helt avhengig. Skikkelig rart.
Aida Skrevet 1. oktober 2004 #29 Skrevet 1. oktober 2004 Huff, du har så rett så rett :oops: Men jeg tror likavel jenter nå er litt smartere der jeg. Jeg synes det er skikkelig merkelig å generalisere på KJØNN her! Må flire litt av det, ta deg en titt rundt på sidene her, så tipper jeg du finner ut at kjønn ikke har noe som helst med saken å gjøre. Vilje har, derimot! Jeg er sånn at etter jeg la på meg vegetarianisme prinsippene, så plutselig fikk jeg et idealistisk 'skjold'. Nå ligger det en Snickers sjokolade på gulvet døgnet rundt, og jeg er ikke fristet en gang.... Men når det kommer til annet sukker/salt snop, så er jeg helt avhengig. Skikkelig rart. På gulvet? :o Men seriøst, dersom du trener pace, så kan du jo unne deg mer. Det er min løsning, blant annet.
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #30 Skrevet 1. oktober 2004 Jeg synes det er skikkelig merkelig å generalisere på KJØNN her! Må flire litt av det, ta deg en titt rundt på sidene her, så tipper jeg du finner ut at kjønn ikke har noe som helst med saken å gjøre. Vilje har, derimot! Vel, jeg tenker ikke på noe biologisk måte da. Men at kvinner blir lært opp mere til å ha selv-disiplin på matveiene og sin egen kropp. På gulvet? :o Men seriøst, dersom du trener pace, så kan du jo unne deg mer. Det er min løsning, blant annet. Eh, ja. Det er bruttern sin. Vi driver å pusser opp nå så det er litt rot. Jeg sykler ivertfall. Prøver å ta litt pushups og bisceps øvelser før jeg dusjer, om dagen
Aida Skrevet 1. oktober 2004 #31 Skrevet 1. oktober 2004 Vel' date=' jeg tenker ikke på noe biologisk måte da. Men at kvinner blir lært opp mere til å ha selv-disiplin på matveiene og sin egen kropp. [/quote'] Jeg er ikke enig med deg i det. Det som er med trening, er jo at det må utføres riktig og "mest gunstig" for å ha noen effekt i det hele tatt. Men det er jo mye mulig du gjør.
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #32 Skrevet 1. oktober 2004 Ok Men det spørs vel hvor mye det hjelper meg å legge skyld på generaliseringer. Må lese en bok om generaliseringenes natur snart. Det gjør jeg helt sikkert ikke Men i militæret trente jeg selv, og musklene kom. Så jeg har en positiv erfaring med meg selv ivertfall.
Twigi Skrevet 6. oktober 2004 #33 Skrevet 6. oktober 2004 For å svare på det tråden spør om: Jeg har alltid vært slank og spist masse sjokolade. Det ble verre å holde vekta da jeg passerte 30, og enda verre etter 40. Nå har jeg strammet inn på sjokoladen, og spiser kun i helgene. Ellers så drikker jeg kun vann og farris, og passer på å spise 4-5 måltider om dagen. Har gått ned 1 - 1,5 kg i uken på det. Ser absolutt at sukker gjør at jeg legger på meg rundt magen. Ikke hyggelig. Godt å se at det hjelper å skjerpe seg. Og jeg spiser mye og godt, men passer på å spise et knekkebrød når sukkerhungeren er over meg. Heller mange små måltider enn få store. Og så knasker jeg frukt når jeg trenger noe å kose meg med (etter trening, f.eks)
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2004 #34 Skrevet 8. oktober 2004 Da jeg var yngre, i tenårene og helt til jeg rundet tretti omtrent, kunne jeg spise hva jeg ville, når jeg ville, hvor mye jeg ville - og jeg var like tynn og skranglete. Jeg trente ikke heller. Nå legger jeg på meg to kilo hvis jeg spiser en kjeks til morgenkaffen noen dager i strekk. Det er ikke morsomt for meg som er vant til ikke å ta hensyn. Jeg vet også om folk som spiser lite, og trener mye og allikevel ikke blir det man vil kalle slank. Vi er forskjellige av type, noen ser store ut uten at det er noe galt verken med helse eller kondis, og andre ser tynne og friske ut men havner med nesa i klut hver gang det kommer et virus til byen. Noen er sykelig tynne (ref meg selv) uten å feile verken det ene eller det andre. Jeg ville garantert blitt innkalt til skolegen om jeg gikk på skolen i disse dager, og fått spørsmål om spiseforstyrrelser.
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2004 #35 Skrevet 8. oktober 2004 Når det er sagt; sønnen min begynte å legge på seg kraftig fra åtte års alder, og som sekstenåring veide han nok rundt et hundre kilo på sine bortimot 180 cm. Han satt mye stille og spiste mye mat og godteri. Som attenåring kuttet han ut alt som het godteri og sukkerholdige matvarer, og begynte å trene. Nå er han 186 og veier noen-og-sytti. Han spiser fremdeles like mye mat.
Søte B Skrevet 8. oktober 2004 #36 Skrevet 8. oktober 2004 Heisann! Jeg spiser mer eller mindre bevisst sunt, for jeg VET at med en gang jeg skeier ut, så merker jeg det temmelig kjapt. Spiser sunt i ukedagene, men unner meg en "spisedag" i helgen der jeg spiser alt jeg har lyst på. Pepsi Max går det ned mye av, og ofte derimot. Jeg ble avhengig av snop. Jeg bare måtte ha, det var da jeg fant ut at nok var nok. Spiser ikke mer karbo enn nødvendig, og blander aldri fett og karbo i måltid. Nå gleder jeg meg til lørdag, nammis! :-)
Gjest Temaa Skrevet 8. oktober 2004 #37 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg er 30 år, 1.78 høy og veier 66 kilo. Jeg veide endel mindre selv, og vil vel helst ned etpar kilo, men jeg har ikke tiltak til å gjøre noe med det. Jeg spiser det jeg har lyst på, dvs store mengder sjokolade hver eneste dag. Mannen min førte logg for en stund tilbake, og kom frem til at jeg i snitt får i meg rundt 1.5 kg i uka :oops: Har spist like mye de siste 6-7 åra. Jeg vet jo at det er forferdelig usunt, ikke bare i forhold til vekt, men det øker jo sjansen for livsstilssykdommer som f.eks sukkersyke. Jeg drikker bare brus og kaffe, men jeg holder meg til lettbus. (Liker ikke vanlig brus). Jeg er ikke spesielt aktiv heller, men det prøver jeg å gjre noe med. Har meldt meg inn på SATS nå, og vært på noen aerobictimer. Det er jo gøy, men det tar litt tid å innarbeide det ordentlig i "timeplanen". T.
Gjest Ethereal Skrevet 8. oktober 2004 #38 Skrevet 8. oktober 2004 Hvis man spiser raske karbohydrater, vil kroppen reagere med å lagre dem som fett rundt midjen..... Raske karbohydrater gir rask stigning av blodsukkeret og gir kroppen problemer med doseringen av insulin. Den raske stigningen i blodsukker lurer kroppen til å tro at store mengder karbohydrater er på vei og store mengder insulin blir derfor produsert. Når blodsukkeret har blitt normalt, vil det være insulin til overs i systemet. Dette fører til at blodsukkeret blir for lavt. Da blir man slapp og sulten og trenger noe oppkvikkende. Når du spiser store mengder karbohydrater, får du en lignende effekt. Karbohydratene du spiser må enten forbrennes med en gang eller de må arkiveres. Arkivering tar tid. Et skikkelig måltid med mye karbohydrat vil derfor føre til at kroppen ikke klarer å arkivere fort nok når blodsukkeret begynner å stige. Kroppen innbiller seg at mer insulin vil hjelpe og øker derfor insulinproduksjonen, men til ingen nytte. Arkiveringsprosessen går allerede for fullt og det blir derfor insulinoverskudd i blodet ditt. Når blodsukkeret har blitt normalt, vil det fortsatt være for mye insulin i blodet. Dette fører til for lavt blodsukker med påfølgende lyst på noe søtt. Når du har plaget kroppen med insulinoverdoser lenge nok, har den lært to ting; Den har blitt vant med overdoser insulin, og den har blitt vant med at lavt blodsukker skal rettes opp ved å tilføre flere karbohydrater.Etter hvert vil kroppen kreve større og større doser insulin for å gjøre det den skal. Mekanismen som konverterer fett til blodsukker, vil bli bremset, og lavt blodsukker må korrigeres ved å spise søtsaker i stedet. Og derfor vil man legge på seg lettere....
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2004 #39 Skrevet 8. oktober 2004 jeg er 1.60 og veier 50 kg. Spiser som en gris jo men går aldri opp! Men føler kanskje jeg bør slutte å spise så kjempemasse.. kanskje ikke min høye forbrenning varer evig, og da sitter jeg fint i det, vil jeg holde meg slik. Litt mye godteri her i gården iallfall :oops:
~Viva~ Skrevet 8. oktober 2004 #40 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg er vel omtrent som deg Wynja. Spiser det meste, men jeg har en "lett smak", altså er jeg ikke så veldig glad i søtsaker, fete sauser, dressing og slike ting. Er en grønnsaksspiser, og kaster meg bare over snacksen i perioder. Dessuten spiser jeg meg sjelden helt full, og blir fort mett. (Er 167 og veier 56-58 kilo)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå