Gå til innhold

Sammenheng mellom "søtsaker" og vekt?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jfr. tråd om høyde og vekt...

Jeg lurer på om alle dere slanke/tynne jenter/kvinner her inne spiser alt dere har lyst på når dere har lyst på det, og er slanke til tross for dette, eller om dere legger restriksjoner på dere selv? (F.eks: Bare lov å ta èn kjeks, èn sjokoladebit, et halvt kakestykke etc.)

Og dere som er overvektige, hva gjør dere; har dere strenge regler for dere selv når det gjelder konsumentvarer som snop, snacks, søtsaker, kjeks, kaker etc?

Setter pris på om dem som ikke legger restriksjoner på seg selv også vil svare, og også skriver om de er slanke eller overvektige.

Til sist:

Spørsmål til både overvektige og slanke: Drikker dere lightbrus eller vanlig brus?

Kan jo begynne med å svare selv:

Er 167 cm/ca. 64 kg. Drikker utelukkende lightbrus. Spiser det meste, men prøver å begrense meg fordi jeg tenker på vekt og helse. Kan likevel knerte en hel kjekspakke eller en 250 grams cheezdoodles-pose alene en gang iblant. :wink: Spiser sjelden kaker, og når jeg gjør: Som regel bare ett stykke, synes det blir for søtt. Spørs også hva slags kake det er. (Brownies går ofte rett ned uansett)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var det ikke søtsaker som fikk min mage til å begynne å poppe bittelitt fram. Jeg har alltid spist mye søtsaker, men har også for det meste vært i relativ ok bevegelse. Det var en periode jeg spiste kebab og satt stille litt for mye at magen sa popp. Så det vil si fett, og ikke karbo.

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal få den ene kileoen vekk. Litt jogging, og situps, om det holder? Eller må jeg få i meg mindre karbo også :-x Og hvordan skulle jeg evt klare det, karbo er jo min last og trøst.

Vi venter til Ethereal kommer. Hun vet alt :tunge1:

Skrevet
Jeg lurer litt på hvordan jeg skal få den ene kileoen vekk. Litt jogging, og situps, om det holder? Eller må jeg få i meg mindre karbo også :-x Og hvordan skulle jeg evt klare det, karbo er jo min last og trøst.

:

Herregud, har du gått opp en hel kilo? :roll:

Skrevet

Herregud, har du gått opp en hel kilo? :roll:

lol. Vet ikke hvor mye det ligger der nede jeg. Det er kanskje 2-3 kg... hvordan ser jeg det a? Men den buler ivertfall ut liksom :-x

Jeg har hørt at det legger seg raskere som en enkel kul mitt på frampå hos mannen.

Jeg gjør så lite for å ta vare på utseende, også er jeg for tynn ellers.

Skrevet

Jeg spiser ganske usunt, begrenser ikke inntak av noe som helst jeg synes er godt. Vekten holder seg lav uansett.

Skrevet

Jeg er vel helt midt på treet når et gjelder vekt og har aldri begrenset meg på søtsaker og snop. Rett og slett fordi jeg mener at det viktigste for å holde seg i form er å trene og være mye i bevegelse. Synes også at vekt er nokså irrelevant, har lagt merke til at når jeg trener går jeg som regel opp i vekt, men ser tynnere ut, fordi jeg bygger muskler.

Skrevet

Det som teller mest, er vel at matinntaket står i forhold til energiforbruket....Så lenge du inntar samme antall kalorier, spiller det liten rolle om de kommer fra karbohydrater eller fra fett. Så fysisk aktivitet er alfa og omega.

Du legger neppe på deg av den ene kebaben, men hvis du i tillegg ikke rører på deg, vil all overflødig energi lagres på sidebeina. Det samme skjer hvis du får i deg for mye karbohydrater.

MEN: hvis man gjør det til en vane å hele tiden proppe seg med raske karbohydrater, sender man blodsukkeret i berg- og dalbane, og skaper mer behov for søtt enn om man hadde holdt seg til langsomme karbohydrater og proteiner.

Selv spiser jeg knapt søtt, unntatt i form av frukt. Jeg har rett og slett aldri søtbehov. Eller i hvertfall veldig sjelden. Hvis jeg har lyst på en sjokolade, spiser jeg det, men lar det ikke bli en vane. Jeg er opptatt av kosthold, og gidder ikke stappe kroppen full av ting som kun er usunne, og ikke har noen som helst helseeffekt.

I tillegg trener jeg en god del, og muskelmasse forbrenner som kjent mer enn fettvev.

Du kan se tynn ut og være i dårlig form fordi du har lite muskelmasse. Da kan du heller ikke spise noe særlig uten at det legger seg på kroppen.

Ved å drikke lettbrus og spise (såkalte) lettprodukter (som yoghurtis, som er proppet med sukker for å erstatte det fettet som er tatt bort), lurer man hjernen til å ville ha søtt, og kommer inn i en vond sirkel.

Jeg har en sterk mistanke om at søtbehov stort sett er psykisk betinget, og at man rett og slett må bryte sirkelen.

Skrevet

Jeg er slank, trener en god del og spiser sunt. Spiser sjelden godteri og drikker sjelden brus. Jeg tenker nok en del over hva jeg spiser, men det er ikke sånn at jeg ikke kan spise sjokolade hvis jeg har lyst på.

Skrevet

Jeg er overvektig, men har de siste årene kun drukket lightbrus, ikke brukt smør/margarin på brødskiva, kun drukket skummet melk m.m. Ikke har jeg spist mye brødmat heller. Men jeg har nok ikke vært flink nok til å unngå søtsaker, selvom det stort sett har vært forbeholdt lørdagskveldene.

Jeg kan med hånda på hjertet si at det ikke er pga snacks at jeg har en del kilo for mye.

Grunnen til at jeg er overvektig ligger nok heller i at jeg er glad i å lage god mat, og at jeg spiser for mye middag. Jeg elsker å eksperimentere litt på kjøkkenet - og jeg føler ikke at maten er som den skal før jeg har hatt oppi en dasj margarin, en skvett fløte osv, osv. I tillegg er jeg ikke så flink til å lage mat helt fra bunnen av - bruker en del halvfabrikat - som jeg vet har en del unødvendige kalorier i seg.

I tillegg har jeg vært altfor dårlig til å holde meg i aktivitet. Inntak og forbruk bør stå mye mer i stil enn det har gjort hos meg.

Men - jeg stusser til tider over at jeg ikke spiser mer usunt eller trener mindre enn venninner som ikke sliter med kiloene - og det er sabla urettferdig, syns jeg! :wink:

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 22 år, 167 cm og veier 60 kg. For et par år siden veide jeg 55 kg etter å ha telt kalorier i et halvt år. Da spiste jeg godteri, dessert og den slags dersom jeg fikk veldig lyst på og ikke dette medførte at jeg gikk over kalorigrensa på 1200 kcal (dvs 2, eller toppen 3, ganger i uka).

Nå, derimot, slåss jeg mot kiloene for å komme meg ned til 55 kg igjen. Det har jeg gjort i ett år, uten å komme av flekken. Jeg er nemlig veldig glad i å bake og kose meg med godsaker sammen med samboeren min, men jeg prøøøøøver å begrense meg. De periodene jeg klarer å ikke spise søtsaker, merker jeg at blodsukkeret er mer stabilt og jeg føler meg mye bedre. Jeg trives veldig godt å ha et sunt kosthold, men sliter nok med det at jeg ser på meg selv som en som "bare må ha søtsaker" av og til. (Tar gjerne i mot tips! :) )

Skrevet
De periodene jeg klarer å ikke spise søtsaker' date=' merker jeg at blodsukkeret er mer stabilt og jeg føler meg mye bedre. Jeg trives veldig godt å ha et sunt kosthold, men sliter nok med det at jeg ser på meg selv som en som "bare må ha søtsaker" av og til. (Tar gjerne i mot tips! :) )[/quote']

Spis nok proteiner, og langsomme karbohydrater, og spis skikkelig frokost. Da vil du merke at du er mett lenger, og søtsuget vil sakte, men sikkert avta. Ett annet tips er å ikke ha godterier i huset annet enn ved spesielle anledninger, slik at du må bevege deg ut av huset hvis trangen skulle bli stor. Da vil den i de aller fleste tilfeller forsvinne av seg selv.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg er 175cm og 55kg - ergo en av de tynne. Jeg er SJOKOMAN, og kan spise en sånn 200g sjokoladeplate på null komma niks! Jeg er derimot ingen sånn matelsker, sånn at det er vel derfor jeg spiser stort sett det jeg vil og allikevel er tynn. Når det gjelder drikke drikker jeg kun vann.

Klart jeg har i bakhodet at jeg ikke skal gå opp VELDIG mange kg, men ellers vil jeg si at jeg er tynn, men spiser det jeg vil, når jeg vil!

Skrevet

Jeg er 45 kilo og 158 cm høy. har slitt endel med spiseforstyrrelser de siste årene, men er endelig friskere enn jeg noen gang har vært. jeg spiser hva jeg vil til en viss grad, men prøver å holde en sunn linje gjennom dagene. jeg merker at både humøret og hvordan jeg føler meg ellers blir bedre hvis jeg ikke får i meg for mye sukker. av drikke så drikker jeg lett-brus og vann.

Skrevet

Jeg er 1,73 og veier ca. 60 kilo. Jeg spiser relativt sunt, men har ingen problemer med å unne meg en kjeks, sjokolade e.l. på en vanlig onsdag om jeg får lyst på det. Trener vel en 2-3 ganger i uka.

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i en del år- spiste og spydde, talte kalorier osv. Men jeg er faktisk slankere nå- når jeg ikke tenker så mye over hva jeg spiser lenger. Mye lettere å holde vekten er det også blitt.

Skrevet

Jeg er 170 cm høy og veier 60 kg.

Har trent vekselsvis ridning / svømming / vekter i mange år.

Spiser akkurat det jeg føler for.

Holder ikke tilbake på noe når det gjelder fete sauser ol.

Kan bli mye godterier til tider, men passer på at jeg får i meg frukt og grønt også.

Holder meg langt unna kunstige søtnings midler.

Som Ethereal sier gjør søtsmaken at hjernen tror at den skal få sukker.

Når sukkeret ikke kommer får du en kunstig "sultfølelse".

I tillegg så er mange av disse søtningsmidlene ikke sunne i store doser for hele systemet i kroppen.

Gjest Liljedugg
Skrevet

Jeg er 160 høy og veier 54 kg. Synes jeg bør gå ned par kg til, men stresser ikke, og veier meg sjelden eller aldri. De periodene jeg har brukt vekta har bare ført til jo-jo-vekt...

Jeg unngår å kjøpe inn snop for ofte, for å unngå å fråtse i det... Skal jeg fråtse, får jeg heller fråtse i mat...(enkelt, ikke sant...)

Jeg drikker ikke lettbrus, men vanlig Cola, og til tider hver dag (1-2 glass). Og drikker jeg ikke brus, tar jeg ett eller to glass blåbær- eller solbærsaft. Drikker mye vann.

Spiser jeg et kakestykke, hopper jeg over f.eks. lunsjen.

Men jeg kan godt finne på å legge i meg en hel pakke kjeks i ny og ne... (uten å få særlig dårlig samvittighet)

Spiser nesten aldri sjokolade, oftere iskrem, eller andre desserter. Cirka en gang i uka eller hver fjortende dag, potetgull.

Av frukt spiser jeg lite, en banan per dag, men en del grønnsaker som gulrøtter, potet, løk, brokkoli, kålrot som tilbehør til middag (med kjøtt eller fisk, men ofte kjøpe-kjøttkaker /fiskekaker osv. Aldri med smeltet smør, alltid med sauser som inneholder færre kalorier... men bruker lite saus.)

Bruker aldri dressinger til salater og heller aldri majoneser og rekesalater ol.likn. (er blitt en vanesak, trenger ikke dressing til tomatene osv. Aldri er kanskje litt overdrevet, men når jeg spiser rekesalat cirka en gang i året, så mener jeg "aldri"...)

Spiser vanlig brød, og knekkebrød. Har på et tynt lag ekte meierismør, og pålegg (ofte brunost). Føler jeg at jeg har lagt på meg, f.eks. før mens, spiser jeg knekkebrød i stedet for brød noen dager...

Drikker ikke melk.

Trening: gymmer 1-3 ganger i uka (varierer) ca halv til en time, går tur 3-5 ganger i uka (varierer, men går sjelden lange turer, mellom 30-50 min.).

Tror jeg spiser 2-5 skiver brød per dag, en banan, 2 glass brus eller annet tilsvarende, og til middag (f.eks. en liten potet, 1-2 gulrot, og en kotelett eller 3 fiskekaker/ 3 kjøttkaker/ en biff på 200 gram eller 300 gram ren fisk osv. med 2-3 spiseskjeer saus, eller noen dråper smør...)

Legger lett på meg i de periodene jeg drikker vin eller øl par ganger i uka, som f.eks. sommeren, hvis jeg ikke passer på... (får matlyst av å drikke alkohol...kan finne på å spise masse oliven, eller steke egg og bacon til frokost dagen etter...)

Tar tilskudd av b-vitaminer, tran, og mineral/vitamintablett.

Tror man må leve og tenke som om man ER slank, for å bli slank... (slankere) Å gå på vekta, virker bare deprimerende, og lite motiverende...

Skrevet

Jeg er i følge BMI-en undervektig, men synes selv jeg er ganske så normal. (Ingen utstikkende ribben her,..)

Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil,,....Spiser altfor mye snop, som jeg prøver å erstatte med frukt, da jeg er veldig redd for tennene mine.

Vekten tenker jeg ikke på,....men jeg prøver å holde meg i form, fordi jeg foretrekker en fast kropp fremfor en slapp,... (Jeg gikk ned 3kg da jeg sluttet å trene en periode, og de 3kg prøver jeg å få tilbake med trening.)

Jeg drikker ekte cola, og spiser (altfor mye) sjokolade, og det har jeg i grunnen gjort hele livet,....

Potetgull derimot har jeg aldri hatt noe elsk-behov for, så det spiser jeg svæært sjelden,..

Skrevet

Jeg er 181 høy og veier 61 kg (altså tynn), og spiser stort sett det jeg vil, inkludert sjokolade og andre usunne saker med altfor mye raske karbohydrater. Det er selvsagt dumt, og veldig usunt, men jeg klarer liksom aldri å slutte med det. De gangene jeg har forsøkt har jeg følt meg som en asket - og med en gang motivasjonen ikke er på topp lenger, så bærer det rett tilbake til gamle uvaner....

Skrevet
Jeg har en sterk mistanke om at søtbehov stort sett er psykisk betinget' date=' og at man rett og slett må bryte sirkelen.[/quote']

Enig.

Jeg er 165 cm, og veier 51 kilo. Har et noenlunde avslappende forhold til mat, men har egentlig alltid i tankene hva jeg putter i meg (selv om jeg kan spise en sjokolade, utenom at det har noe å si) Av en eller annen grunn, har jeg litt angst for å legge på meg, kanskje fordi jeg trives godt på den vekten jeg nå befinner meg på.

Skrevet

Og så kom den store stygge ulven... :o

Jeg er en av de overvektige, jeg tør rett og slett ikke si hvor mye jeg veier akkurat nå for jeg føler meg ikke så overvektig som det kan virke som i henhold til kilo og høyde. :-?

Jeg merker at det er en klar sammenheng mellom hva jeg spiser og hvor mye jeg veier.

Det siste året har jeg lagt på meg 4-5 kilo. :( Jeg har nok spist mye mer junk food og godterier enn jeg vanligvis gjør. De vennene jeg henger mest sammen med spiser hva de vil, så mye de vil, og når de vil. Dette gjør det liksom ikke så lett for meg! :evil: De er alle tynne, egentlig litt undervektige og ønsker å legge på meg. Jeg ønsker å gå ned 10kg...

Jeg har til nå spist mye godterier, nesten hver dag selv om det ikke er mye hver gang. Jeg drikker stort sett bare lightbrus, men får jeg servert vanlig brus tar jeg det (selv om det kanskje skjer maks en gang i måneden). Jeg elsker kaker!! Selv om jeg spiser det sjelden spiser jeg nok altfor mye når jeg først får det. Potetgull spiser jeg ikke så ofte men kanskje 2 ganger i måneden. til frokost og lunsj spiser jeg hovedsaklig loff eller mellomgrovt brød. I tillegg har jeg lagt merke til at jeg i det siste spiser meg stappmett! Jeg klarer liksom ikke å stoppe fordi det er så godt! :o Jeg har hatt en svært fysisk krevende jobb så jeg har ikke trent ved siden av. Og dette har holdt vekten stabil så lenge jeg holdt meg unna mye usunn mat.

Nå har jeg satt meg selv på slankern igjen.... :roll:

Nå spiser jeg masse frukt og grønnsaker og bare ryvita knekkebrød med pålegg men uten smør til frokost lunsj og mellom måltider. Til middag spiser jeg det familien spiser, men jeg prøver å ikke spise så mye! Jeg drikker i tillegg masse vann.

Det jeg lurer på er om det kunne vært lurt av meg å spise noen skikkelige brødskiver til frokost? Jeg føler at jeg er sulten hele tiden nå... Er det sunnere å spise grove brødskiver til frokost så jeg holder meg mett lengre? Eller gjør det ikke noe at jeg dytter innpå med frukt og grønt imellom måltidene? Jeg har også begynt å trene litt nesten hver dag. Ikke mye, men bare for å føle at jeg har gjort noe "riktig". Jeg håper det fungerer for meg for jeg har prøvd treningsprogrammer der man skal trene ca 1 time 2-3 ganger i uka, og disse gjennomfører jeg kanskje bare 1 eller 2 uker.... :-?

Det ble visst litt langt det her.. men jeg ser iallefall en sammenheng mellom vekt og inntak. Men jeg legger også på meg av å gå forbi kjøleskapet!

:evil:

Pam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...