Gå til innhold

Syk i utlandet

Gjest silje0806

Anbefalte innlegg

Gjest silje0806

Heisann,

For en måned siden flyttet jeg til England for å studere (Utveksling).

I løpet av en måned har jeg vært syk to ganger. Jeg kan på hånden på hjertet si at jeg ikke husker når jeg sist var syk. Jeg er aldri syk og har et veldig godt imunforvar, men den har tydeligvis sviktet her i England.

Første gangen jeg var syk her trudde jeg at jeg hadde fått en allergi. Det høyre øyet mitt og det høyre neseboret rant konstat i fire døgn. Stemmebånnet mitt var også helt ødelagt. Ganen min klødde konstant i tillegg. Jeg har aldri opplevet noe lignene før! Og det er derfor jeg er så fortvilet nå. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe dårlig mat heller, som jeg har vært obs på.

Nå igjen er jeg syk, men ikke på den måten. Jeg er kjempe forkjølet og klarer så vidt å snakke. Nesen min er heldigvis helt fin, men halsen kunne ikke være værre. Jeg sliter skikkelig og jeg er kjempe fortvilet. Jeg har også hostet opp bitte litt blod, men det kan nokk skyldes at jeg hoster så "hardt". Får også i ny og ned "trykk mot ørene". Er dette influensa?

Hva skal jeg gjøre? Jeg er en sytten år gammel jente og jeg har alltid vært i god form. Jeg har ikke noen sykdommer/allergier eller lignene.

Er det noen som har opplevd dette eller som har noen råd og tips?

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du hoster blod burde du ta en tur til legen! 

Anonymous poster hash: 11568...23a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silje0806

Hvis du hoster blod burde du ta en tur til legen! 

Tusen takk for svar, har litt problemer med å oppsøke lege her i England ettersom de ikke vil hjelpe personer som ikke har bodsatt seg her for mer enn 4 år :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silje0806

Tusen takk for svar, har litt problemer med å oppsøke lege her i England ettersom de ikke vil hjelpe personer som ikke har bodsatt seg her for mer enn 4 år :/

Har desverre prøvet å oppsøke fire forskjellige legekontorer her i England, men ingen er villige til at jeg kan registrere meg der for ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke utvekslingsfirmaet, skolen eller noe en avtale? Hva skal du gjøre om du blir alvorlig syk eller noe da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silje0806

Jeg venter på et helsekort fra Norge i tillegg til en forsikring som gjør at jeg har krav på behandling.

Organisasjonen sier at jeg kan oppsøke lege i Scottland imellomtiden, men hadde håper på et litt lettere alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsekort og forsikring burde du ha klart før du reiste. Helsekortet som gjelder i eu tar kun noen få dager å få etter bestilling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noe hast å gå til lege fordi du er forkjølet. Men det er elendig planlegging av både deg og dine foreldre å bosette seg i utlandet uten E111 skjema og forsikring. E111 skjema tar tre dager å få i posten, så det burde du strengt tatt fikset når du dreit på draget sist du var syk. Klart ingen vil ha deg som pasient når de ikke er garantert å få betalt. Du får oppsøke privat lege og betale alt selv om du mener det haster. 

Anonymous poster hash: 04452...5f4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silje0806

Hadde bestilt forsikring og helsekort i god god tid, men klarte å bli forvekslet med en annen bestilling så mottok feil forsikring og helsekort av Norge. Er nokk Norge som har gjort en feil da spør du meg ;-)

Et E111 skjema er noe organisasjonen ikke har tilbud noen utvekslingsstudenter. Alle søsknene mine som har vært på utveksling har klart seg med forsikring og helsekort, så trur det går fint uten det skjemaet ;-)

Hvordan hadde du foreslått at jeg skulle ha fikset dette sist gang når de ikke behandler noen som ikke skal bosette seg i England? 2/3 av de jeg har spurt er private.

Men takk for kommentarer og svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestilt forsikring og helsekort i god god tid, men klarte å bli forvekslet med en annen bestilling så mottok feil forsikring og helsekort av Norge. Er nokk Norge som har gjort en feil da spør du meg ;-)

Et E111 skjema er noe organisasjonen ikke har tilbud noen utvekslingsstudenter. Alle søsknene mine som har vært på utveksling har klart seg med forsikring og helsekort, så trur det går fint uten det skjemaet ;-)

Hvordan hadde du foreslått at jeg skulle ha fikset dette sist gang når de ikke behandler noen som ikke skal bosette seg i England? 2/3 av de jeg har spurt er private.

Ta kontakt med de som gjorde feilen da og si at du trenger hjelp nå. Kanskje de kan sende noe over til et legekontor der el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Jenta vi snakker om her er 17-år gammel. Hun skriver en bekymringsmelding i form av å få støtte og råd, ikke for å høre at hun og foreldrene hennes planlegger dårlig. Dette syntes jeg er respektløs. Jeg er sikker på at både hun og foreldrene hennes har gått igjennom mye sikkerhet og forsikring sammen med organisasjonen som hun reiser med.

Om dette var dattra deres ville dere ha slengt en kommentar over å si at det var dårlig planlegging?

Sykdom kommer plutselig og det er ikke noe vi kan styre. Selv om det er greit å ha det i bakhodet at alt kan skje, men jeg skjønner at du er fortvilet om du "aldri har vært syk før" og ender med å bli syk på den måten i utlandet.

Dette vil jeg kalle uprofesjonelt av Norge. Å forveksle forsikringer er en alvorlig ting som man må ha søkelyset på!

God bedring og masse lykketil med utvekslingen :-)

Anonymous poster hash: 3f362...22f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge gir deg ikke forsikring, det ordner du privat. Norge gir deg et E111 skjema/kort som vel er det du kaller helsekort. Det er ikke noe organisasjonen skal tilby deg, det er noe du selv/dine foreldre bestiller på nett når du skal utenlands, uavhengig av om det er studier eller ferie. Det tar tre dager å få i posten, så selv om du hadde bestilt i siste liten og fått feil, hadde du hatt tid til å få ett nytt nå. Det blir sendt til din folkeregisteradresse, der dine foreldre kan kopiere det, scanne inn og sende det til deg på mail, slik at du kan levere kopien videre. Da får du bevist at du har kort, de får nummeret på kortet og de får betalt. Så oppsøker du A&E og venter i kø til det er din tur. Ærlig talt, du har bare dårlig unnskyldninger.

Ærlig talt. Jenta vi snakker om her er 17-år gammel. Hun skriver en bekymringsmelding i form av å få støtte og råd, ikke for å høre at hun og foreldrene hennes planlegger dårlig. Dette syntes jeg er respektløs. Jeg er sikker på at både hun og foreldrene hennes har gått igjennom mye sikkerhet og forsikring sammen med organisasjonen som hun reiser med.

Om dette var dattra deres ville dere ha slengt en kommentar over å si at det var dårlig planlegging?

Sykdom kommer plutselig og det er ikke noe vi kan styre. Selv om det er greit å ha det i bakhodet at alt kan skje, men jeg skjønner at du er fortvilet om du "aldri har vært syk før" og ender med å bli syk på den måten i utlandet.

Dette vil jeg kalle uprofesjonelt av Norge. Å forveksle forsikringer er en alvorlig ting som man må ha søkelyset på!

God bedring og masse lykketil med utvekslingen :-)

Ja det er dårlig planlegging, mener man seg voksen nok til å være utvekslingselev så tåler man å høre det. Og til info er det ikke AS Norge som har ansvar for forsikring av folk som reiser utenlands, det er et personlig ansvar, 17 år eller ei. Det er nok av dumme nordmenn som tror staten fikser alt utenlands, så enkelt er det faktisk ikke. Det eneste som skal til i England er å ha med seg E111, som bestilles på nett og mottas kjapt, så får du samme hjelp som andre innbyggere i landet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor går du ikke bare til en privatpraktiserende lege?

Ikke host så hardt. Hvor lenge har du vært syk nå? Hvor høy feber?

Anonymous poster hash: f06ba...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noe hast å gå til lege fordi du er forkjølet. Men det er elendig planlegging av både deg og dine foreldre å bosette seg i utlandet uten E111 skjema og forsikring. E111 skjema tar tre dager å få i posten, så det burde du strengt tatt fikset når du dreit på draget sist du var syk. Klart ingen vil ha deg som pasient når de ikke er garantert å få betalt. Du får oppsøke privat lege og betale alt selv om du mener det haster.

Om du så å si aldri har hatt slike symptomer før så ville jeg oppsøkt en lege. Det er IKKE en selvfølge at dette er forkjølelse.

Men husk, det er du som kjenner kroppen din best.

Masse lykke til og god bedring

Hilsen pensjonert helsesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silje0806

Norge gir deg ikke forsikring, det ordner du privat. Norge gir deg et E111 skjema/kort som vel er det du kaller helsekort. Det er ikke noe organisasjonen skal tilby deg, det er noe du selv/dine foreldre bestiller på nett når du skal utenlands, uavhengig av om det er studier eller ferie. Det tar tre dager å få i posten, så selv om du hadde bestilt i siste liten og fått feil, hadde du hatt tid til å få ett nytt nå. Det blir sendt til din folkeregisteradresse, der dine foreldre kan kopiere det, scanne inn og sende det til deg på mail, slik at du kan levere kopien videre. Da får du bevist at du har kort, de får nummeret på kortet og de får betalt. Så oppsøker du A&E og venter i kø til det er din tur. Ærlig talt, du har bare dårlig unnskyldninger.

Ja det er dårlig planlegging, mener man seg voksen nok til å være utvekslingselev så tåler man å høre det. Og til info er det ikke AS Norge som har ansvar for forsikring av folk som reiser utenlands, det er et personlig ansvar, 17 år eller ei. Det er nok av dumme nordmenn som tror staten fikser alt utenlands, så enkelt er det faktisk ikke. Det eneste som skal til i England er å ha med seg E111, som bestilles på nett og mottas kjapt, så får du samme hjelp som andre innbyggere i landet.

Tusen takk for svar, men jeg hadde settet pris på når du først skal komme med råd på en spydig måte at du har faktaene dine riktige ;-)

Organisasjonen jeg reiser med er faktisk pliktige! Til å gi deg all informasjon om forsikring og om du eventuelt blir alvorlig syk.

Dette har også gått strålende fint uten et E111 skjema for alle søsknene mine som har reist med lik organisasjon tidligere, men også andre utvekslingsstudenter.

Men tusen takk for svar, trur jeg har fått den hjelpen jeg trenger nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest silje0806

Hvorfor går du ikke bare til en privatpraktiserende lege?

Ikke host så hardt. Hvor lenge har du vært syk nå? Hvor høy feber?

Anonymous poster hash: f06ba...bcd

Jeg har prøvet og oppsøke privat lege, men nå skal jeg prøve igjen på onsdag sammen med læreren min her i England i og med at broren hennes er lege.

Feberen ligger på en stabil 41 og sånn har jeg vært siden fredagen. Jeg skal prøve og ikke hoste så hardt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er merkelig. Som student (høyere utdanning) hadde jeg i England akkurat de samme rettigheter som britiske statsborgere og vi var pliktige til å registrere oss hos et legekontor, selv om jeg bare skulle være der et år. Synes det er rart at det eventuelt ikke gjelder skoleelever på utveksling også. Ta kontakt med ANSA og Sjømannskirken. Har du ingen kontaktperson å snakke med?

Anonymous poster hash: bd2e6...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.unityhealth.info/york-campus/gp-registration-information-for-international-students/

Du har rett til legehjelp i England uansett hvor lenge eller hvor kort du har tenkt til å bli. Jeg vet ikke hvorfor du har fått beskjed om noe annet, men du har rett på hjelp så du må bare finne ut av hvordan du får det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.unityhealth.info/york-campus/gp-registration-information-for-international-students/

Du har rett til legehjelp i England uansett hvor lenge eller hvor kort du har tenkt til å bli. Jeg vet ikke hvorfor du har fått beskjed om noe annet, men du har rett på hjelp så du må bare finne ut av hvordan du får det. 

Jepp! Synes det er utrolig merkelig at TS har fått beskjed om noe annet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...