Gå til innhold

Lønner det seg med høyere utdanning?

gunzilla

Anbefalte innlegg

I de fleste tilfeller gjør det nok ikke det. Når man regner med studielån (f.eks 250.000 etter 5 års utdanning), og i tillegg kommer tapt arbeidsinntekt i de årene man studerte.

Noen som har synspunkter, eller kan nevne utdanninger som lønner seg økonomisk?

Selvfølgelig har folk forskjellige motiver for å ta høyere utdanning, som å få innpass i bransjer, andre/mer spennende (?) arbeidsoppgaver mm.

Det er en annen sak, som også føles forskjellig fra person til person.. Tenkte å ta opp det økonomiske aspektet her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sivilingeniør er en av de utdanningene som lønner seg.

Begynnerlønnen i privat sektor ligger på ca. 350.000 og selv tjener jeg nå litt over 500.000 med knapt 10 års praksis.

Fjorårets lønnsstatistikk: http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000029&pict=5

I tillegg til en god lønn så er det også mulighet for meget interessante arbeidsoppgaver.

For å studere til sivilingeniør er det en fordel med gode anlegg for matematikk, hvis ikke tror jeg det blir temmelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer psykologi som tar 6,5 år og det kommer til å lønne seg økonomisk i allefall. Jeg regner med at folk som studerer medisin heller ikke vil ha økonomiske problemer etter studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jurist eller Statsviter lønner seg helt akseptabelt.

Eller ennå bedre: advokat.

Eller mer begrenset: hva med å bli kjent musiker/popartist/forfatter som selger i bøtter og spann? For de spesielt begavede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke lønner seg, er å tenke i penger når man velger utdanning. Det kan virke som et rent tapsprosjekt å utdanne seg, men man har tross alt utsikter til endel jobber som er uoppnåelige for den som ikke har noen skolering.

For ikke å snakke om at de fleste interessante jobber der man kan utvikle seg faglig som menneske, faktisk krever høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utdanning har man muligheten til å få jobber som er mye mer utfordrende og har mer varierte arbeidsoppgaver.

Interesser bør selvsagt være bestemmende for hva du velger, men en interessant jobb som betaler bra er bedre enn en interessant jobb som betaler dårlig.

Går du kun etter lønn vil du trolig ende opp med å mistrives fordi du jobber med noe du ikke interesserer deg spesielt for, og få dårlig betalt siden man ikke blir særlig god i noe man ikke interesserer seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jurist eller Statsviter lønner seg helt akseptabelt.

Eller ennå bedre: advokat.

Kommer jo litt ann på hvordan man beregner. Med 250.000 i studielån og en inntekt på 300.000 i året i staten, så tar det en stund før det lønner seg i forhold til ingen/kortere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar høyere utdanning, men gidder rett og slett ikke gjøre meg opp noe slikt regnestykke. Det eneste jeg vet er at det lønner seg for meg som person, og for min trivsel. Å vite at jeg forhåpentligvis får jobbe med noe som interesserer meg.

Det eneste jeg vet er at jeg ikke kommer til å ha noe topplønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar høyere utdanning' date=' men gidder rett og slett ikke gjøre meg opp noe slikt regnestykke. Det eneste jeg vet er at det lønner seg for meg som person, og for min trivsel. Å vite at jeg forhåpentligvis får jobbe med noe som interesserer meg. [/quote']

:Nikke:

Økonomisk lønnsomt?

Tja på sikt så gjør det sikkert det.

Leste at 9 av 10 siviløkonomer hadde fått jobb innen ett år etter endt studier. Av de mente 3/4 at jobben var relevant i hht. studiene. Gjennomsnittslønnen blant de nyansatte var 300.000,-. 2/5 av de nyansatte forventer lønnsøkning på mer enn 10% (stod ikke noe om tidsramme).

Regn selv! På SIFO finner du tall du bruke i beregningen. Lykke til! :ler:

Uinteressant mener jeg! Studielånet mitt blir stort, men det er da verdt det. Kommer nok til å studere mer når jeg er ferdig med denne utdannelsen. Vet jo ikke hva jeg "vil bli" (les: hva jeg vil jobbe med) ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...