Gå til innhold

Søstera mi er hos meg nesten hver helg og jeg er så lei! Hvordan si det til henne på en grei måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror du misforstår meg. En SMS viser ikke mer respekt, den er en følge av at hun har respekt for (er litt "redd" for) søsteren. Snu på det: er det er menneske du regner for null og niks og hvis reaksjon du gir blaffen i, da sier du det som trengs uten mer dikkedarer - det skulle bare mangle. Fordi du ikke har respekt for vedkommende, sier du det rett ut. Og omvendt: har du respekt for personens reaksjon, så er det uten tvil tryggere å sende SMS.

Her tror jeg du misforstår. Dette har ingen ting med respekt å gjøre. Frykt for konfrontasjon er vel mer nærliggende.

Anonymous poster hash: 39595...2a0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer da også an på hvordan forholdet virkelig er i mellom dem. Hvis ho spiller mye på samvittigheten hennes så betyr jo dette at ho er god til å manipulere. Da er det lett å si ting som ho kanskje ikke mener fullt så mye for å få viljen sin, og har ingenting med respekt å gjøre.

TS kjenner søsteren sin best. Og om hun hadde hatt en manipulerende søster tror jeg ikke hun hadde latt søsteren sin være der i det hele tatt. Da vil jeg tro de hadde hatt et helt annet forhold.

Uansett om søsteren er manipulerende eller ei, er hun i sin fulle rett til å si "dette er min leilighet og jeg bestemmer når jeg vil ha besøk." Man må lære seg å sette grenser. Dette er et like godt tidspunkt som et hvilket som helst annet. Og det er strengt tatt ikke store konflikten det gjelder.

Til TS: Jeg har tro på kommunikasjon og respekt for hverandre. Kanskje du kan oppmuntre søstera di til å være mer sosial på studiestedet? Det høres jo nærmest ut som hun kommer til deg fordi hun er ensom. Dere får lage en avtale om hvor mye besøk som er greit og hvor mye hun skal betale for å bo og spise der. Kanskje finner hun en annen løsning når hun skjønner at hun snylter på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo sånn fordi du aldri har sagt ifra! Hvorfor setter du ikke grenser for deg selv ts?

Synes det er feigt og dårlig å sende en sms, når du har latt henne holde på sånnn uten videre. Her må du ta skylda selv. Det høres ut som søsteren din ikke har sosiale antenner, men du har jo ikke dine antenne r i orden heller når du aldri setter ned foten! 

Prat med henne, ikke send en sms! Å være konfliksky skal ikke være noen unnskyldning, du må tørre å konfrontere folk , ellers utsetter du alt hele tiden og ting som dette skjær. Lær deg å stå mer opp for deg selv ts1

Anonymous poster hash: c3637...fe8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

TS kjenner søsteren sin best. Og om hun hadde hatt en manipulerende søster tror jeg ikke hun hadde latt søsteren sin være der i det hele tatt. Da vil jeg tro de hadde hatt et helt annet forhold.

Uansett om søsteren er manipulerende eller ei, er hun i sin fulle rett til å si "dette er min leilighet og jeg bestemmer når jeg vil ha besøk." Man må lære seg å sette grenser. Dette er et like godt tidspunkt som et hvilket som helst annet. Og det er strengt tatt ikke store konflikten det gjelder.

Til TS: Jeg har tro på kommunikasjon og respekt for hverandre. Kanskje du kan oppmuntre søstera di til å være mer sosial på studiestedet? Det høres jo nærmest ut som hun kommer til deg fordi hun er ensom. Dere får lage en avtale om hvor mye besøk som er greit og hvor mye hun skal betale for å bo og spise der. Kanskje finner hun en annen løsning når hun skjønner at hun snylter på deg.

Ja, klart det. Sa ingenting om at ho ikke må sette grenser. Jeg snakket da mer om hvordan det er å være i et forhold med noen som er manipulerende. Hvis vi for eksempel ser på hvordan det er å bli oppvokst i et hjem der det skjer mye disfunksjon, så er det mye lettere sagt enn gjort å sette grenser om du alltid har opplevd mye mishandling. Dette er noe som kan ta tid med å bygges opp.

Nå vet heller ingen av oss hvordan relasjon ts har med sin søster, og en vil gi forskjellige råd med hva som kan være mulighetene for hvordan hennes søster tenker. Søsteren kan ha godt i sinne, men ho kan også ha dårlige motiver i sinnet sitt og.

Til Ts: Jeg synes at du bør gjøre det du føler er best i din situasjon. Du er den som kjenner din søster best og vet hvordan ho kan reagere tilbake og hvordan ho kan oppføre seg. Ingen andre her inne kjenner til dine familie forhold, og sjølv om flest råd er nok ment bra fra andre's sider, så vil ikke alle råd være like effektivt i alle situasjoner. Vær sterk i hva enn du velger å gjøre! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du misforstår. Dette har ingen ting med respekt å gjøre. Frykt for konfrontasjon er vel mer nærliggende.

Du synes ikke kjenne til hva ordet betyr. Se i leksikonet og lær:

respekt: ærbødighet, aktelse; frykt; anseelse, autoritet.

Anonymous poster hash: 8ea93...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er jo sånn fordi du aldri har sagt ifra! Hvorfor setter du ikke grenser for deg selv ts? Synes det er feigt og dårlig å sende en sms, når du har latt henne holde på sånnn uten videre. Her må du ta skylda selv. Det høres ut som søsteren din ikke har sosiale antenner, men du har jo ikke dine antenne r i orden heller når du aldri setter ned foten!  Prat med henne, ikke send en sms! Å være konfliksky skal ikke være noen unnskyldning, du må tørre å konfrontere folk , ellers utsetter du alt hele tiden og ting som dette skjær. Lær deg å stå mer opp for deg selv ts1 Anonymous poster hash: c3637...fe8

Ts har jo sagt hun skulle snakke med søsteren før hun dro hjem. Synes det er tåpelig å si ts ikke har sosiale antenner. Hva er vitsen med å si sånt? Sier du sånt til venner og familie å? Unødvendig.

Anonymous poster hash: 22e5e...72b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på besøk til henne og spis opp all maten hennes.

Anonymous poster hash: 34369...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...