Gå til innhold

København

pia1006

Anbefalte innlegg

Vi er tre damer i alderen 30 - 60 som skal en helg til københavn.

Så da trenger vi litt tips spiseplasser, shopping og hva bør vi se.

Håper noen kan hjelpe vi reiser om 2 uker bor rett med strøget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Kjøbenhavn er mye mer enn strøget. Jeg har tidligere bodd i Kjøbenhavn og som de aller fleste som bor der så prøver en å unngå så godt en kan Strøget.- Som er definitivt turist felle nummer 1 i byen. Strøget er velkjent område med stive priser på det aller meste og sine kjente internasjonale merkevare designerbutikker. Shopping senteret Magasinet er Kjøbenhavns mest ekslusive og lukseriøse shopping senter som du finner i utkanten av Strøget like ved Operaen. Her finner du alt mulig som kan slanke kontoen din til nye dimensjoner. Om dette ikke stedet for deg eller å bli loppet fullstendig, så er Fisketorvet et annet godt alternativ. Fo å komme dit kan en ta metroen eller toget i fra hovedbanen. Fisketorvet shoppingsenteret har også byens nyeste kinosenter under samme tak. En fordel i Kjøbenhavn er å bli kjent med byen med å bruke Metroen (se etter det små glasspyramidene ut i gatene, der finner du inngangen til metroen like ved) og lokal togene i byen så slipper en å bruke så mye penger på taxi.

Jeg anbefaler heller et mer eksotisk og mer spennede alternativ om dere tar turen til Istergade. (like ved hovedbanen) -Selv for sitt gamle dårlige rykte om horer og sex butikker er den gaten som er blitt nesten totalt renovert for en del år siden (og den mest hippe stedet å bo for unge urbane kjøbenhavnere). Her finner du små koselige økologiske bakerier, kafeer,diskoteker og andre utesteder. Diverse små designer og antikvariat butikker ligger tett i tett bort over gaten sammen med forskjellige innvandrer butikker.

Om en har lyst å gå/ sykle/jogge så er Christianhavns sine parkområde fint sted å dra til, med masse små koselige kafeer, butikker, restauranter og alternative steder.

Å være vegetarianer i Kjøbenhavn, er som å komme i Nirvana i skrikende kontrast til matsteder i enkelte storbyer og tettsteder her i Norge. Som har virkelig noe lære i fra spisetedene i Kjøbenhavn når det gjelder kundeservice: Her har restauaranter har sine egne menyer for de forskjellige vegetarianer grupperinger og allergikere uten om den ordinære menyen. Kunnskapen om vegetarmat og kvaliteten på vegetar maten på er noe helt annet enn den katastrofale dvaske salaten, kokte poteter og pizzaen en del sikkert nok kjenner til i fra Norge. (Regelen pleier oftest å være her i Norge: Desto lenger nordover en reiser, desto større er sjansen for å må ta valget om å spise noe som en ikke tåler å bli syk. Eller leve på feks. tørt brød og kjedelig pålegg om en ikke har tilgang til eget kjøkken helt til en kommer hjem igjen.)

Om du er i Kjøbenhavn om sommeren og ønsker å komme dere til en badestrand så anbefaler jeg å ta toget (15-20min) i fra hovedbanen og reise til Brønnby Strand som har den fineste strandsonen i hele Kjøbenhavn området. Stranden ligger ikke så langt unna togstasjonen cirka 5-10minutters gange der ifra. Lykke til alle sammen! Det er mer å oppdage i Kjøbenhavn enn du tror. Jeg kunne nemt en haug med andre plasser men synest at jeg måtte begrense meg litt.

Ha en god reise! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...