Gå til innhold

Låne penger for å spare på BSU

ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke 25 000 å spare, vil det være smart av meg å maxe 2-3 kredittkort for å putte pengene på BSU? Så lenge jeg klarer å betale det tilbake på et år går jeg i null, og hvis jeg klarer det på kortere tid vil jeg jo gå i pluss? 

5000 i skattefradrag + renter er jo omtrent det samme som renter på 25k i et år. Eller har jeg glemt noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det vil ikke være lurt. Vent et år med å spare BSU og bruk pengene du hadde brukt til å betale ned hypotetisk kredittkortgjeld til å spare i BSU.

Om du går i null er det like greit å gjøre det uten kredittkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ta ut kontanter fra kredittkort? Men ja, vil vel i så fall lønne seg hvis du ikke bruker altfor lang tid til å betale tilbake. I løpet av et år får man jo ca. 30% rente på BSU når man teller med skattefradraget.

Anonymous poster hash: e8454...a57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man ut kontanter på et kredittkort begynner rentene å løpe med en gang, derfor gjøres ikke det så ofte. Men er vel fullt mulig ja.

Selv om man vil gå i null eller litt i pluss akkurat dette året er det bedre å vente med å gjøre det til et år man går fullstendig i pluss, dvs et år man har råd til å gjøre dette.

Jeg tolker det som at du har 3 kredittkort med 10 000 i kreditt på hvert?

Har du stilt opp regnestykket for dette?

EDIT:

Rask regning 

Om du tar opp dette som ett kontantuttak på 25 000 hos feks gebyrfri.no sitt kredittkort og nedbetaler på et år vil du betale tilbake 28 717.

Du har altså fått 5 000 kr tilbake på skatten for 2015

Du har i 2016 betalt 3717 kr i renter. Grunnet dette får du penger tilbake på skatten året etter pga rentefradrag, ca 1000 kr på skatten for 2016.

Du har 25000 kr stående til ca 3,2% som gir deg 800kr, ca 600 kr etter skatt for 2016.

Du går altså ca. 2800 i pluss på dette over 2 år.

Problemet er at:

A) Du hadde fått enda mer tilbake om du hadde gjort dette et år du hadde råd til å gjøre det for egne penger.

B) Kredittkorgjeld til sparing klinger fryktelig dårlig i mine ører. Misligholder du dette er det ikke lange veien til minus.

Så i en situasjon hvor du har for få år igjen å spare til å fylle opp BSUen din, samt tjener godt nok neste år til å kunne betjene kredittkortgjelden så fort som mulig og er en veldig godt strukturert person, så kan dette være en "ikke forferdelig idè".  Men jeg hadde vegret meg. Du har ikke foreldre eller andre som vil gi deg et privat lån heller?

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at du har 3 kredittkort med 10 000 i kreditt på hvert?

Har du stilt opp regnestykket for dette?

Jeg har iallefall 6 kredittkort med grenser på mellom fem og ti tusen. Jeg har ikke satt opp regnestykket, men vet at rentene er mellom 20 og 25,  og at gebyr for kontantuttak vanligvis er 1% + 35-75. Dersom jeg fant noen villige til å gi meg forbrukslån ville det jo vært ennå billigere. Og ditt poeng om å spare mer funker ikke, for jeg kan ikke sette inn 50k neste år (jeg vil ha mulighet til å spare 50k neste år). Dersom jeg låner og betaler de første 25 000 tilbake og så putter de neste på BSU har jeg 50000 på BSU, skattefradraget blir jo litt mindre, og pga alderen vil jeg ikke kunne sette inn de pengene senere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du studielån? Søk om betalingsfritak resten året. Det blir automatisk innvilget. Sett inn det du egentlig skulle betalt, på BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...