AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #21 Skrevet 16. oktober 2015 Og i hvilken form transporteres energien fra fett ut til cellene tror du ? Anonymous poster hash: fcd91...304 Det vet jeg ikke, men det er vel mer logisk at man ev trenger mye mer insulin for å transportere karbohydrater enn fett og protein, ettersom diabetikere blir anbefalt å holde seg unna/ikke spise for mye av mat som inneholder nettopp store mengder karbohydrat? Anonymous poster hash: aca69...102
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #22 Skrevet 16. oktober 2015 Det vet jeg ikke, men det er vel mer logisk at man ev trenger mye mer insulin for å transportere karbohydrater enn fett og protein, ettersom diabetikere blir anbefalt å holde seg unna/ikke spise for mye av mat som inneholder nettopp store mengder karbohydrat? Anonymous poster hash: aca69...102 En får allikevel ikke bukspyttkjertelen til å begynne å produsere insulin når denne har sluttet å gjøre det. Jeg tror du sikter til type 2 når du snakker om å slippe å ta insulin Anonymous poster hash: 31fb5...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #23 Skrevet 16. oktober 2015 En får allikevel ikke bukspyttkjertelen til å begynne å produsere insulin når denne har sluttet å gjøre det. Jeg tror du sikter til type 2 når du snakker om å slippe å ta insulin Anonymous poster hash: 31fb5...4f3 Sikter ikke til noe som helst. Anonymous poster hash: aca69...102
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #24 Skrevet 16. oktober 2015 Enkelt forklart: Diabetes type 1 og diabetes type 2 er to forskjellige sykdommer. Ved type 2 produseres det fortsatt noe insulin, men ved type 1 har denne produksjonen opphørt fullstendig. Type 1 diabetikere må ha insulin uansett hvordan de lever, men kan som regel ha god nytte av det samme kostholdet og trening som type 2 diabetikere, fordi dette kan bidra til mer stabilt blodsukker også for disse pasientene. Jeg ble frisk av diabetes 2, fordi jeg reduserte vekten, la om til lavkarbo-kosthold og begynte med trening. Jeg klarer meg helt uten medisiner ved å leve på denne måten. Men dersom jeg skeier ut igjen, vil sykdommen komme tilbake. Ved type 1 så er det ikke mulig å bli frisk bare ved å leve på diett og trene. Man må alltid ha insulin i tillegg. I tillegg er type 1 en mer komplisert og uforutsigbar sykdom enn type 2, bl.a fordi blodsukkeret kan svinge mye mer. Anonymous poster hash: c9533...d10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #25 Skrevet 16. oktober 2015 Enkelt forklart: Diabetes type 1 og diabetes type 2 er to forskjellige sykdommer. Ved type 2 produseres det fortsatt noe insulin, men ved type 1 har denne produksjonen opphørt fullstendig. Type 1 diabetikere må ha insulin uansett hvordan de lever, men kan som regel ha god nytte av det samme kostholdet og trening som type 2 diabetikere, fordi dette kan bidra til mer stabilt blodsukker også for disse pasientene. Jeg ble frisk av diabetes 2, fordi jeg reduserte vekten, la om til lavkarbo-kosthold og begynte med trening. Jeg klarer meg helt uten medisiner ved å leve på denne måten. Men dersom jeg skeier ut igjen, vil sykdommen komme tilbake. Ved type 1 så er det ikke mulig å bli frisk bare ved å leve på diett og trene. Man må alltid ha insulin i tillegg. I tillegg er type 1 en mer komplisert og uforutsigbar sykdom enn type 2, bl.a fordi blodsukkeret kan svinge mye mer. Anonymous poster hash: c9533...d10 Ok takk, det var det jeg lurte på. Om et lavkarbo-kosthold vil være best for en med diabetes, noe det altså er. Skjønner ikke hvorfor folk tar av sånn.. Anonymous poster hash: aca69...102
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #26 Skrevet 16. oktober 2015 Trodde det var dyrefett som førte til diabetes? At de blokkerer cellene slik at de ikke kan ta opp energi? Er ikke helt sikker.. Men tror det er bra med langsomme karbohydrater. Men man skal unngå fett fra dyr, spesielt mettet fett. Anonymous poster hash: 08f46...72b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #27 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg er type 1-diabetiker, og mitt blodsukker holder seg mer stabilt når jeg spiser langsomme karbohydrater. Jeg er glad i å bruke belgfrukter i kosten, dvs erter bønner og linser. Jeg synes det er fint når folk spør om diabetes, og når folk er oppriktig interessert i å lære. Det er, som det ble nevnt tidligere, snakk om to forskjellige sykdommer. Det er derfor uheldig når folk ikke skjelner mellom typene når de omtaler behandling, og når de automatisk antar at det som fungerer for en venn med type 2, automatisk vil fungere for en venn med type 1. Hvis du ønsker å bli enda mer forvirret, kan du lese et svar jeg skrev i denne tråden, innlegg 5. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=935775 Anonymous poster hash: c81a9...ee5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #28 Skrevet 17. oktober 2015 Trodde det var dyrefett som førte til diabetes? At de blokkerer cellene slik at de ikke kan ta opp energi? Er ikke helt sikker.. Men tror det er bra med langsomme karbohydrater. Men man skal unngå fett fra dyr, spesielt mettet fett. Anonymous poster hash: 08f46...72b Nei. Hadde det bare vært så enkelt... Anonymous poster hash: 31fb5...4f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå