Gå til innhold

Refleksjon over sex / partnere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd at det ikke er uvanlig at en kvinne på 25 år har hatt "32 sexpartnere"! Dette synes jeg lyder litt tvilsomt. Jeg synes 32 partnere høres mye ut.

Da jeg var 25 (syv år siden) var jeg i en venninnegjeng som snakket om slike ting, og en av jenten innrømmet at hun hadde ligget med 30 menn - til litt forskrekkelse fra oss andre. Jeg tror det vanlige var under fem partnere, fra 0 til 4-5... Disse var helt vanlige jenter som festet en del på universitetet. Det samme tror jeg absolutt gjelder andre venninner som var lenge single i tyveårene.

Jeg skriver ikke dett for å dømme andre kvinner for utøvelsen av sexualitet, men det er litt interessant vite hvordan jenter reflektere over sex - og i hvilken grad jenter synes det er eller bør være noen sammenheng mellom sex og kjærlighet / følelser?

Jo flere tilfeldige sexpartnere, jo mindre vekt på sammenheng mellom sex og følelser. Og hvis det er vanlig, hva sier det om mellommenneskelige forhold?

Er det ok at alle ligger med alle?

Vi må kunne reflektere over dette uten å bli beskyldt for å være gammeldagse pietistiske moralister, for det er ikke det dreier seg om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forbinder sex med noe som hører til begrepet kjærlighet. Derfor har ikke jeg ONS.

Når jeg er single tar jeg konsekvensene av det og lever helt single i sølibat.

Det er noe svakt over det å la kropp og seksuelle drifter styre ens handlingsmønster og jeg synes det er patetisk med folk/menn som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap.

Skrevet
Jeg forbinder sex med noe som hører til begrepet kjærlighet. Derfor har ikke jeg ONS.  

Det er noe svakt over det å la kropp og seksuelle drifter styre ens handlingsmønster og jeg synes det er patetisk med folk/menn som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap.

Du glemmer at naturen først og fremst har lagt sexdrift i oss mennesker for forplantningens skyld, men at det også finnes et element som heter forelskelse for å stimulere til kjønnslig aktivitet.

Men sex kan utmerket fungere uavhengig av forelskelse.

Det er naivt å tro noe annet.

Skrevet

Da er det tydeligvis riktig for deg, og da syns jeg det er bra at du lever etter det. Jeg syns ikke det er bra hvis du forventer at andre skal gjøre det samme...

Det er noe svakt over det å la kropp og seksuelle drifter styre ens handlingsmønster

Greit nok - de færreste ønsker vel et samfunn uten noen form for grenser...

og jeg synes det er patetisk med folk/menn som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap.

Men her syns jeg du er på viddene! Patetisk å være avhengig av kroppslig nærhet?!?! Vet du at barn kan DØ om de blir frarøvet kroppskontakt? Vet du at mennesker som ikke opplever kroppskontakt ofte synker ned i dype depresjoner?

...eller mente du egentlig å skrive "avhenig av sex"? For hvis sex og kroppslig nærhet plutselig er synonymt, ja da tror jeg at jeg gir litt opp...

Gjest Hillary utl.
Skrevet

Enig.

Men jeg er ikke enig i de som kaller kvinner horer...

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Jo, jeg forstår selvfølgelig at folk behøver nærhet- og at det ikke må være det samme som sex. Og klart mennesket (og spesielt barn) er avhengig av nærhet.

Menn flest, og en del kvinner, legger ikke noe mer i sex enn akkurat bare utløsning og kroppslig akrobatikk på høyt nivå.

Jeg snakket bare for meg selv (hva ellers?) når jeg sa at å skille sex og dypere følelser er både vanskelig og unødvendig.

I og med at så mange menn nettopp ikke legger noe i sex annet enn øyeblikkets nytelse- og ikke noe spesielt mer- tar jeg konsekvensen av det og holder meg unna.

Alle dere andre der ute må få rulle dere rundt i høyet, pule i offentlige klorbasseng, ligge rundt med folk dere møter over nette og overalt ellers, oppsøke hverandre om nettene, klatre inn og ut av hverandres vinduer i 4.etg. og ha dere som kaniner til krampa tar dere, fra dere er 12 til 90 år.

Skrevet

Jeg mente å si "patetisk å være avhengig av sex" ja, ikke nærhet..

(Barn: det blir noe helt annet.)

Skrevet
Menn flest, og en del kvinner, legger ikke noe mer i sex enn akkurat bare utløsning og kroppslig akrobatikk på høyt nivå.

I og med at så mange menn nettopp ikke legger noe i sex annet enn øyeblikkets nytelse- og ikke noe spesielt mer- tar jeg konsekvensen av det og holder meg unna.

Jeg synes dette høres nokså fordumsfullt ut. Er det ikke litt trist å ha ett så negativt syn på andre mennesker?

Skrevet

Jeg synes dette høres nokså fordumsfullt ut. Er det ikke litt trist å ha ett så negativt syn på andre mennesker?

Jo, det kan det være. Men jeg forholder meg bare til det jeg selv oppfatter som virkeligheten. Enten jeg liker det eller ikke. Og jeg tror jo ikke at alle er slik. Jeg generaliserer selvfølgelig.

Det finnes ulike grader av holdninger til sex, ONS og forhold. Da gjelder det å velge seg ut de menn som ser ut til å oppfylle idealet nærmest.

Gjest Hillary utl
Skrevet

Det kan hende at det gjør noe med vårt menneskesyn å ha mye tilfeldig sex. Og at mange har mye tilfeldig sex. Jeg tror det. Jeg er redd det kan være slik at manges " frie og glade" holdning til tilfeldig sex begynner og slutter med et trist mennesyn - mennesket som neo som kan brukes og kastes. Og hvilken forakt man har eller får for hverandre i dette, helt ærlig, viser seg i alle de innlegg fra gjester som kaller kvinner og de kvinner som såret kaller menn for playere, slimåler, kalde osv. Og deretter begynner å opptre litt kaldt og beregnende.

neida, sex behøver ikke å ha noe med kjærlighet å gjøre. Men man kan velge det.

På samme måte som man tar andre valg som har med livet å gjøre.

Skrevet
jeg synes det er patetisk med folk/menn som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap.

Hvorfor er det ikke patetisk med kvinner som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap?

Skrevet

Jeg debuterte ikke seksuelt av kjærlighet, men tilfeldighetene ville at han jeg lå med uten å kjenne viste seg å være THE BIG L, og at det derfor ikke har vært flere siden. Følgelig har alle mine erfaringer med sex vært forbundet med kjærlighet og jeg tror ikke jeg senere i livet kunne hatt sex med en jeg ikke hadde følelser for. Fordi det er så spesielt med ham byr det meg i mot å skulle ha mange ONS og jeg ville følt meg billig med 30 sexpartnere på samvittigheten. Men dette er ingenting mer enn min personlige mening om hva slags sexliv JEG ønsker å ha, jeg har overhodet ingen formening om hva andre skal eller bør gjøre. Tror ikke venninna mi med 20 ulike elskere ville vært lykkeligere eller mer tilfreds med seg selv om hun hadde hatt samme syn som meg. Det beste for hver enkelt er å følge det man selv har mest lyst til og ikke bry seg om andres innvendinger, det er da virkelig ikke mange ting folk har MINDRE med enn hva slags sexliv andre har.

Eneste sammenhengen der en annen persons seksuelle fortid kan telle som negativ eller positiv er når den personen er en kjæreste eller en potensiell sådan...

Skrevet

Hvorfor er det ikke patetisk med kvinner som er totalt avhengig av kroppslig nærhet og som ikke klarer å være alene i eget selskap?

Det står "folk.../menn", det kunne stått "kvinner/menn".

Jeg er kvinne selv ikke sant og da ser jeg ut fra mitt ståsted.

Skrevet

Dette er jo som alt annet individuelt.Jeg personlig har aldri følt et behov for å "ligge rundt" på den måten,og har kun langvarige forhold bak meg.

Og jeg er også en person som synes sex hører sammen med kjærlighet og har heller aldri hatt ons.

Men jeg fordømmer ikke dem som har valgt det anderledes.Hver sin smak ;)

Skrevet

Jeg mener selvsagt at alle bør gjøre det de føler er rett for seg selv. Folk er ulike, og finner derfor ulike løsninger for å bli lykkelige i sitt eget liv.

Da jeg var yngre, føltes det riktig for meg å "ta for meg" av livets goder, og nøt det. Senere har jeg roet meg, og nå er det rett for meg å ha færre partnere. Det betyr ikke at jeg synes at det jeg drev med i ungdommen var uriktig, det gjorde meg lykkelig den gangen.

Ja, det er mulig å skille mellom sex og følelser, uten tvil. Men selv om man er en person som ser på sex som sex, betyr ikke det at man har seg rundt. Man trenger ikke være avhengig av verken sex eller kroppslig nærhet selv om man skiller mellom sex og følelser. Jeg både nyter sex som en deilig kroppslig tilfredsstillelse, og jeg nyter sex som uttrykk for dype følelser (ikke samtidig, da)

Dessuten er jeg uenig med Viva i at et persons seksuelle fortdi teller som negativ evt positiv dersom det er en kjæreste. Jeg mener at en persons seksuelle fortid teller ikke, selv om det er en kjæreste. Jeg forholder meg kun til hans seksuelle nåtid...

Gjest Anonymous
Skrevet

tja... for min egen del (som kvinne, tross alt) har sex i uforpliktende forbindelser IKKE vært høyverdig akrobatikk eller fantastiske utløsninger, men dog hyggelige opplevelser som gir littegrann (ikke spesielt verdifull, men kanskje viktig) nærhet og bekreftelse. og litt moro. Rett og slett. Jeg husker i dag hverken ekser eller engangser med noen som helst patos eller sentimentalitet (eller er patos og sentimentalitet overlappende?), og skiller heller ikke mellom disse i hvor mye hver enkelt har betydd. Man har gjort erfaringer, disse har heldigvis i all hovedsak vært positive, og man har lært noe. Og jeg har lært å sette pris på kjæresten min (som nå ligger og snorker konjakkfull på sofaen. tosken) - delvis på grunn av erfaringene jeg har - jeg vet mer om hva jeg vil (ha) og ikke nå enn jeg gjorde da jeg var helt uerfaren.

Men noe behov for tredve sexpartnere har jeg aldri hatt, samtidig som jeg godt kan se for meg at mitt erfaringsgrunnlag kunne vært annerledes. Jeg debuterte for eksempel sent, og føler at mitt syn på hva seksualitet/kjærlighet er har endret seg med erfaringene. Jeg kan (nå) godt skille sex og kjærlighet, men ikke sex fra en ok opplevelse av nærhet og tiltrekning. Men meg om det.

Beklager evt feilstavninger - jeg er nesten like full som kjæresten

Gjest Hillary..
Skrevet

Hvordan kan man ha nærhet til en person man traff for tre timer siden og har tilfeldig sex med????

Unnskyld meg, men hva legger da man i nærhet? Ikke så mye. Prøv å grav dypere ned i tilværelsen. Livserfaring gjør mindre overfladisk (kunne ikke dy for å bruke erfarings-argumentet siden noen faktisk greier å si at de lettere skiller mellom sex og kjærlighet nå som de har fått mer sex-erfaring!!).

Nærhet har like mye med tilfeldig sex å gjøre som det å stå tett sammen på bussen i rush-trafikken.

Skrevet
Nærhet har like mye med tilfeldig sex å gjøre som det å stå tett sammen på bussen i rush-trafikken.

For Hillary.

Skrevet
Hvordan kan man ha nærhet til en person man traff for tre timer siden og har tilfeldig sex med????

Det er da ikke noe problem iallfall, man rekker mye på tre timer. Da jeg traff samboeren min sa det pang, og etter å ha snakket sammen en kveld, ca 5 timer, kjente han meg bedre enn noen av vennene mine, eller kjærestene jeg har hatt. Vi hadde ikke sex på slutten av den kvelden, men jeg hadde ikke akkurat følt at jeg hadde hatt ett lettvindt forhold til det, om jeg hadde gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...