Gå til innhold

Bedt i bursdagsmiddag på restaurant. Alle betaler selv. Må man da gi gave?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan jo være fra ei bygd og veikroa var eneste resturant i området.

Anonymkode: e876e...577

Jo da 😅 allikevel veldig billig veikro 

Anonymkode: 07286...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har jeg råd, gir jeg gave. Har jeg ikke råd, kommer jeg uten. 

Anonymkode: 0db23...6ff

Du tar altså med gave selv om mat og drikke kommer på godt og vel 1500 kr? Ok

Anonymkode: 02259...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, 250 kommer du ikke langt med. Likevel er temaet interessant. Hva hadde dere tenkt i tilsvarende situasjon? Gave/ikke gave?

Så sant det ikke står i invitasjonen at de ikke ønsker gave har jeg med en liten oppmerksomhet eller gave. Det kommer an på hvem de er , og hva vi har tradisjon for hvor mye penger jeg legger i det. Som med julegaver egentlig. Pleier du og kjøpe fine gaver til meg kjøper jeg fine gaver til deg, men mest til familie og de yngre og uetablerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg velger og spise og drikke for mer enn 1500 kr også. Jeg vurderer ikke mellom drikke til desserten og gave, jeg spiser og drikker det jeg vil/ har råd til og kjøper gave ut i fra vår gavetradisjon / forhold . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg velger og spise og drikke for mer enn 1500 kr også. Jeg vurderer ikke mellom drikke til desserten og gave, jeg spiser og drikker det jeg vil/ har råd til og kjøper gave ut i fra vår gavetradisjon / forhold . 

Det er forhåndsbestilt 5 retter så det blir litt vanskelig gitt😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2015 den 16.06):

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå.

Anonymous poster hash: b9704...67d

Si du kan gi gave litt senere da, før du går i bursdag, si at du har litt anstrengt økonomi nå...og ja der er vanlig å gi gave om du går til en bursdag ! 

Anonymkode: 071ec...f31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tonka skrev (På 14.10.2015 den 16.09):

Jeg hadde ikke forventet meg gave hvis jeg ba gjestene mine om å betale feiringen selv. Har aldri gjort det på den måten selv, men har vært i spleisebursdager, og da har bursdagsbarnet bedt spesielt om at man ikke tar med gave. 

Nettopp. Det er nok dette som er mest vanlig. 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (3 timer siden):

Nettopp. Det er nok dette som er mest vanlig. 👌

Vil kalle det uforskammet av verten å forvente gave

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave ja. Vi er voksne da. Har aldri vært i bursdag uten. 

Anonymkode: 86660...8b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 13.31):

Ok. 

Anonymkode: 0db23...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2015 den 17.45):

Dette har jeg faktisk en del erfaring med.

Er student, og det første året folk i vennegjengen fylte år, feiret vi på tradisjonelt vis. Dette innebar at bursdagsbarnet inviterte til bursdagsfest hjemme hos seg selv og bakte minst en kake (kanskje pizza også). 

Vi som kom pyntet oss, tok med gave og litt snacks.

Etterhvert så jeg en økende tendens til at bursdagsbarnet begynte å "sluntre unna" i forhold til det å by på noe selv... Jeg opplevde å bli invitert til "bursdagsfest" i invitasjonen, men da jeg dukket opp hjemme hos personen var det absolutt ingenting som tilsa at det var en bursdag..! Kun en skål potetgull, og så hadde verten bare kjøpt inn drikke til seg selv.. Det var rett og slett bare et vanlig vors/fest. Vi hadde jo både pyntet oss og kjøpt en relativt dyr gave.. Kanskje noen vil mene dette var innafor, men jeg hadde en bismak da jeg forlot "bursdagen"..

I senere år synes jeg det bare har blitt verre. Nå har det nesten blitt "normalt" at bursdagsbarnet ber alle med ut på en restaurant i steden for å styre og stelle istand hjemme. Det er sikkert deilig å slippe å bake kake, rydde til gjestene kommer, og vaske igjen når de har gått.. Men likevel.. Det er noe av kosen som er borte.. En restaurant blir mer bråkete, og bærer lite preg av "bursdag".. I tillegg er det dette med pris og gave som vi som studenter har kommet litt i klammeri med. For når man blir bedt på restaurant må man både betale for selskapet + gi gave.. Jeg gjorde dette 1 gang. Da var jeg på peppes, betalt pizza, drikke og hadde med gave til verten. Det føltes rett og slett bare feil......og altfor dyrt for min studentlommebok!

Neste gang det skjedde spleiset jeg og ei venninne på gaven. Det hjalp litt, men vi følte oss fortsatt snytt. Det var også ganger jeg tok med en gave som jeg hadde fått i julegave av noen andre og ikke likte, eller en billig body lotion.

Når det skjer i dag, så dukker jeg bare opp med god samvittighet og har gjort meg opp en mening om at det at man blir med på restaurant og betaler for seg er "gaven". I "beste" fall har jeg med meg et koselig og håndskrevet kort.

Så jeg forstår situasjonen din TS, og nå la jeg litt ut her fordi jeg nettopp har opplevd ditt scenario en rekke ganger de 5 årene jeg var student. Jeg tror folk gjør litt forskjellig, og selvfølgelig spiller økonomien til folk inn. For noen er ikke 200 kr ekstra krise, men for f.eks en student så utgjør det mye. 

Anonymous poster hash: bfe7a...7e2

Gadd ikke lese alt, men må bare spørre;  når du gir bursdagsgaver, ser du da på den gava som betaling for middag og dessert? Gir du gave for å få noe tilbake? Eller gir du gave for å glede bursdagsbarnet? Gir dere ikke gave til hverandre når det er bursdag? Sånn sett får du jo igjen en gave når det er din bursdag? Skjønner ikke at bursdagsbarnet alltid skal måtte diske opp med middag og full bevertning, et vors er vel en super måte å feire på? Det viktigste er jo at man har det gøy sammen?

Anonymkode: 73157...68d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave. Dette gjør jeg fordi jeg ønsker å gjøre litt stas på den som har bursdag. Om middagen koster meg penger eller ikke er irrelevant for mitt ønske å glede den som har bursdag.

Var en gang i et bryllup hvor jeg ble fortalt av parret at de ikke ønsket gave. Ble invitert lovlig sent så var litt knapp tid til å ordne med slikt uansett viss mann ønsket å gi noe annet enn en hvit konvolutt med penger oppi. Dette er vel eneste gang jeg har dukket opp tomhendt til slike anledninger.

Dropper ofte vertinne gaver da flere av middagsbesøkene jeg blir invitert i er ganske casual.

Anonymkode: 51a02...c84

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i en 30 årsdag forleden. Bursdagsbarnet inviterte over 50 gjester i innleide lokaler med buffet inkludert. Der ble 900 kr per person. Drikke måtte vi kjøpe selv på stedet. Rett før burdagen ble det bestemt at det skulle være underholdning også, med innleid artister og proff dj. Så alle som hadde meldt seg på bursdagsfesten ble bedt om å vippse 200 kr til. Greit nok det. Det var en veldig kjekk fest og bra opplegg.

Vedkommende hadde også ‘innsamlingsaksjon’ på selve dagen sin og siden det gikk til en god sak, så spyttet jeg i 300 kr der også. Hvor jeg fikk personlig takk fra vedkommende. Tenkte dermed ikke en gang tanken på ytterligere bursdagsgave. Og ble derfor temmelig paff og følte meg litt duk da nesten alle faktisk hadde med gaver i tillegg😳 Så er neimen ikke lett å vite hva som er normene her i disse dager når alt gjøres på ulike måter. Vet ikke en gang hva jeg hadde gjort om det hadde skjedd igjen. 

Anonymkode: 233ce...c50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 12.46):

Kanskje de skal møtes på McDonald's? Ellers er det ikke mange steder du får full middag og drikke for 250kr, nei. 

Anonymkode: 66829...864

Hos de fleste Kina/Thai resturanter kan du fint få en god middag til 250 kr, inkl drikke jo (altså ikke alkohol da).

Anonymkode: 233ce...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en bursdag nå, der mitt inntrykk var å gjøre minst mulig for å få flest mulige gaver… 

Det er den rareste bursdagen jeg var borti. Da jeg kom i en spleisebursdag med rundt tall, var det tilnærmet null mat der, enda det var en del folk fra før. Bursdagsbarnet hadde lagd null mat… I tillegg fikk jeg tilbud om velkomstdrink, og måtte velge mellom drink eller shot. En shot som var en gave fra en kompis… I tillegg var det ønskeliste og forventning om dyre gaver. Bursdagsbarnet var godt voksen… Feiringen var ikke hjemme hus bursdagsbarnet, men hos familiemedlem. Minimalt med pynting. Blir jeg ikke bedt i framtiden, er det helt greit. 

Anonymkode: b8c8c...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.10.2015 den 18.20):

Vi pleier å gjøre det sånn at vennene spleiser på middagen til bursdagsbarnet. Det er gaven.

Anonymous poster hash: 44637...78f

Det gjør vi også. Men ts nevner at mat og vin fort koster 250 kroner, vi går på dyrere steder enn det og drikker vin til maten, da blir det fort en del mer. Hadde vi gått ut og spist pizza og drukket et glass cola til, ville jeg nok heller gitt gave. 

Anonymkode: b2484...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg at gave ikke er nødvendig i denne sammenhengen, og særlig ikke som student. Å delta på feiringen er gaven. For min egen del er gaver kjærlighetsspråket mitt og jeg synes det hører med i bursdag. Så selv om det er helt innafor å droppe det, så ender det alltid med at jeg har med noe. Om så en melkesjokolade eller favorittgodteriet til vedkommende. Som student, ja. 

Nå er jeg og gjengen i full jobb og over 30 år. Ble bedt i en restaurantmiddag for ikke lenge siden, til en av mine aller nærmeste venninner. Restauranten var såpass at det gikk med 1000kr i mat og drikke, så følte ikke mye på dette med gave, men tok med en blomsterbukett. De andre hadde ikke med gave, og det tenker jeg er helt greit. Vet at for spesielt ei av gjestene var restaurantbesøket en stor utskeielse økonomisk i seg selv.

Apropos blomster kan jeg tipse om at Mester Grønn har ulike blomster i bunt til bare 60 kr. De er holdbare og veldig fine. Få dem til å ta av fast lavpris-plasten, og vipps så er det en god nok studentgave.

Anonymkode: a779c...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...