Gå til innhold

Bedt i bursdagsmiddag på restaurant. Alle betaler selv. Må man da gi gave?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har grublet litt på dette i dag. Hvis det er f.eks. 12 gjester hvor skal man gjøre av alle gavene? Med mindre man har chambre séparée er det begrenset hvor mye plass man har i restauranten. Pluss at bursdagsbarnet må frakte med seg alle gavene hjem. Tror jeg har kommet frem til at hvis det er få gjester (fire eller færre) ville jeg gitt gave.

Anonymous poster hash: b91be...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket med de andre som skal? Jeg synes i prinsippet man ikke skal gi gave når man blir bedt med ut å spise og må betale selv, men ikke dumt å ha en gave i vesken i tilfelle alle andre har med gave ;) 

Anonymous poster hash: 9ab78...3f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng er det vanlig og ikke gi gave hvis man feirer ute og betaler mat selv. Det er også vanlig at bursdagsbarnet sier at han ikke vil ha gave, fordi det at man kommer er gaven. Men det er også litt vanlig at de aller nærmeste kjøper gave likevel, men kanskje noe "enklere".

Og vi er alle i full jobb, så dette skyldes ikke en trang studentlommebok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med de andre som skal? Jeg synes i prinsippet man ikke skal gi gave når man blir bedt med ut å spise og må betale selv, men ikke dumt å ha en gave i vesken i tilfelle alle andre har med gave ;)  Anonymous poster hash: 9ab78...3f9

Nei, har ikke sjekket om andre skal gi. Ja, tenker det :) Får finne en liten oppmerksomhet til en rimelig pris. Ts

Anonymous poster hash: b9704...67d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forventet gave uansett jeg. Ferier alltid bursdagen min hjemme som et vors, bor på hybel så har ingen mulighet til å lage kake og har ikke økonomi til å betale alkoholen til de som kommer. Setter frem snacks (sjokolade, potetgull og nøtter) ellers står gjestene selv for det de vil spise. Har somregel fått gaver av de nærmeste venninnene mine, og resten har kommet bare for samværet/festen sin skyld og begge deler er like tillatt. Har også ved flere anledninger fått meldinger fra gjester om at de gjerne vil komme, men ikke har økonomi til en gave akkurat nå. Dette er helt greit selvsagt. De nærmeste gir da gave senere.

For meg er det mye viktigere at folk møter opp enn at jeg får en gave. I alle bursdager jeg har vært i (sett bort fra da jeg var liten og i familieselskap) er det alltid gjester som kommer uten gave. Jeg gjør også dette når jeg er bedt til noen jeg ikke kjenner så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grublet litt på dette i dag. Hvis det er f.eks. 12 gjester hvor skal man gjøre av alle gavene? Med mindre man har chambre séparée er det begrenset hvor mye plass man har i restauranten. Pluss at bursdagsbarnet må frakte med seg alle gavene hjem. Tror jeg har kommet frem til at hvis det er få gjester (fire eller færre) ville jeg gitt gave. Anonymous poster hash: b91be...de6

Synes egentlig ikke at hvor mange som kommer har noe å si, men takk for innspill. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært et rundt år hadde jeg gitt gave. Ellers ikke.

Anonymous poster hash: e597d...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grublet litt på dette i dag. Hvis det er f.eks. 12 gjester hvor skal man gjøre av alle gavene? Med mindre man har chambre séparée er det begrenset hvor mye plass man har i restauranten. Pluss at bursdagsbarnet må frakte med seg alle gavene hjem. Tror jeg har kommet frem til at hvis det er få gjester (fire eller færre) ville jeg gitt gave.

Anonymous poster hash: b91be...de6

Akkurat det er det siste jeg ville tenkt på.. Problemstillingen er vel mer om det er rettferdig å droppe gave dersom bursdagsbarnet på et vis frarøver gjestene et tradisjonelt selskap der en selv er verdt og stiller med mat og kaker. - Gjestene blir jo her bedt om å ta regningen for bursdagsselskapet, noe som ikke har vært tradisjon i årene bak oss. Derfor er det jo ikke rart at man reagerer på det. Og folks økonomi er forskjellig.. Det er også ganske dyrt på en del restauranter, og kanskje ikke noe man unner seg selv engang, i en hverdag som er travel og koster penger.

Anonymous poster hash: bfe7a...7e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde gaven vært at man dukket opp. Jeg har gjort dette mange ganger før på bursdagene mine, og forventer aldri gave, jeg blir glad nok for å treffe vennene mine :) 

Anonymous poster hash: 86a66...5bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå.

hadde det vært min bursdag hadde jeg ikke forventet eller ønsket gave. Det viktigste hadde vært om folk kom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg aldri noe når jeg inviterer til bursdag, spesielt hvis vi skal spise ute. Gaven blir da at de vil komme og dele dagen med meg i godt lag. Så for meg er det helt rett å ikke komme med gave da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er det siste jeg ville tenkt på.. Problemstillingen er vel mer om det er rettferdig å droppe gave dersom bursdagsbarnet på et vis frarøver gjestene et tradisjonelt selskap der en selv er verdt og stiller med mat og kaker. - Gjestene blir jo her bedt om å ta regningen for bursdagsselskapet, noe som ikke har vært tradisjon i årene bak oss. Derfor er det jo ikke rart at man reagerer på det. Og folks økonomi er forskjellig.. Det er også ganske dyrt på en del restauranter, og kanskje ikke noe man unner seg selv engang, i en hverdag som er travel og koster penger. Anonymous poster hash: bfe7a...7e2

Nettopp.. Hvor mange som komme er totalt irrelevant. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg tar nok med en liten oppmerksomhet i vesken. I tilfelle alle andre gir gave. Det blir for flaut om alle gir gave og ejg sitter der uten noe, men jeg synes egentlig at når man betaler for mat og drikke så er det nok gave å dukke opp i seg selv. Ts

Hvordan gikk det i selskapet da, TS? Måtte du gi gave, eller lot du være?

Anonymous poster hash: bfe7a...7e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...

Annonse

Jeg er godt voksen, 45 år, og var nettopp i en bursdag der venninnen min hadde invitert alle med ut. Har vært i mange slike. Dersom man inviterer ut på middag er det enten:

1: «verten» betaler middagen, gjestene tar med gave

2: man betaler middag selv, men tar da SELVSAGT ikke med gave i tillegg. Det blir jo flere tusen til sammen. 

DE aller fleste går for alternativ 2. Når man er voksen er det selskapet som teller, ikke gavene. 

Anonymkode: 02259...565

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2015 den 16.06):

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå.

Skulle tro denne tråden var eldre enn 9 år gammel. Høres ut som resturant og gave på 80- tallet . 

Anonymkode: 07286...20b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle tro denne tråden var eldre enn 9 år gammel. Høres ut som resturant og gave på 80- tallet . 

Kanskje de skal møtes på McDonald's? Ellers er det ikke mange steder du får full middag og drikke for 250kr, nei. 

Anonymkode: 66829...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje de skal møtes på McDonald's? Ellers er det ikke mange steder du får full middag og drikke for 250kr, nei. 

Anonymkode: 66829...864

Ja, må ha vært noe sånt. Skjønner at det er en gammel tråd, men allikevel.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må ha vært noe sånt. Skjønner at det er en gammel tråd, men allikevel.. 

Kan jo være fra ei bygd og veikroa var eneste resturant i området.

Anonymkode: e876e...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan jo være fra ei bygd og veikroa var eneste resturant i området.

Anonymkode: e876e...577

Ja, 250 kommer du ikke langt med. Likevel er temaet interessant. Hva hadde dere tenkt i tilsvarende situasjon? Gave/ikke gave?

Anonymkode: 02259...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2015 den 16.06):

Har jeg råd, gir jeg gave. Har jeg ikke råd, kommer jeg uten. 

Anonymkode: 0db23...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...