Gå til innhold

Bedt i bursdagsmiddag på restaurant. Alle betaler selv. Må man da gi gave?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå.

Anonymous poster hash: b9704...67d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå.

Selvsagt gir man gave når man er invitert i bursdag!

Anonymous poster hash: ea116...a07

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gaven at man dukker opp? Dere kan eventuelt gå sammen om å kjøpe noe.

Anonymous poster hash: b91be...de6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet meg gave hvis jeg ba gjestene mine om å betale feiringen selv. Har aldri gjort det på den måten selv, men har vært i spleisebursdager, og da har bursdagsbarnet bedt spesielt om at man ikke tar med gave. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir man gave når man er invitert i bursdag! Anonymous poster hash: ea116...a07

Vet at man gir gave i bursdag, men nå har jo vedkommende invitert til restaurant hvor man betaler selv. Det koster jo litt, og gave itillegg blir mye for meg nå. Hadde jeg invitert til restaurant hvor gjestene selv, hadde jeg sett på det som gave i seg selv. Jeg har ikke så mye penger nå. Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det varierer om det er vanlig å gi gave eller ikke. Jeg er enig i at om alle betaler for seg selv, så er det ikke like åpenbart at man trenger å gi gave. 

En løsning kan jo være at du kjøper en flaske vin til rundt hundrelappen, har den med i veska, og hvis det viser seg at alle de andre har med gave til bursdagsbarnet så tar du frem vinflaska og gir den? Hvis ikke de andre har med gave, så lar du bare flaska ligge skjult i veska og beholder den selv. Du har vel alltids bruk for en flaske vin til eget bruk, eller gave en annen gang.

Noe dyrere gave enn en helt grei vin er ihvertfall ikke nødvendig, etter mitt skjønn.

Anonymous poster hash: d9a52...6db
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke gaven at man dukker opp? Dere kan eventuelt gå sammen om å kjøpe noe. Anonymous poster hash: b91be...de6

Tenk at gaven er at at man dukker opp å feirer henne jeg også. Jeg ville ikke forventet gave hvis jeg hadde invitert til restaurant hvor man betaler selv, men flaut om alle gir gave og jeg sitter der uten noe. Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave i sånne sammenhenger, prisklasse velger du.

Anonymous poster hash: 466c4...3b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en liten tulipanbukett f.eks. Koster kanskje en 50-lapp.

Anonymous poster hash: e10fb...19f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å gjøre det sånn at vennene spleiser på middagen til bursdagsbarnet. Det er gaven.

Anonymous poster hash: 44637...78f
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir man gave når man er invitert i bursdag!

Anonymous poster hash: ea116...a07

Og selvsagt betaler bursdagsbarnet for mat og kaker når hun ber i bursdag.

Klarte ikke å la være, når jeg leste et så dumt svar. Jeg syntes det er frekt å be gjester til seg i bursdag, og la de betale sin egen mat. Men velger de å gjøre det, ville iallefall ikke jeg følt at jeg skulle hatt med gave. Hadde egentlig syntes det var veldig ekkelt hele opplegget, så jeg hadde nok takket nei.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes alltid det er kjipt når veninner inviterer i bursdag der alle betaler sin eigen middag. Vi er alle studenter, og eg synes det er dyrt å ete ute. Når det er sagt, så er dette forståelse for i min vennegjeng, så det er heilt ok å komme utan å ete middag. Kanskje ta ein kopp te, eit glass brus eller noko i staden. Eg har spist før eg kom av og til. Gir ein liten gave. 

Kunne ikkje invitert slik sjølv. Eg lagar alltid kake, og gjerne litt mat når eg inviterer i min bursdag. Ingen skal føle seg pressa til å bruke pengar dei ikkje har. Om ein først skal bruke 200-300 kr på middag, så vil ein gjerne gjere det på eigne premisser, på ein restaurant ein liker. 

Anonymous poster hash: 506a5...aed
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i en slik bursdag snart jeg også, og i vår gjeng er det helt normalt og komme med en liten gave\oppmerksomhet til bursdagsbarnet på ca en 100lapp :) Men har ofte ikke hatt råd til og gi gave og dens om har bursdag synes egentlig det viktigste er og få tilbragt kvelden sammen, ikke at man har med gave :)

Anonymous poster hash: 1a823...3e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg faktisk en del erfaring med.

Er student, og det første året folk i vennegjengen fylte år, feiret vi på tradisjonelt vis. Dette innebar at bursdagsbarnet inviterte til bursdagsfest hjemme hos seg selv og bakte minst en kake (kanskje pizza også). 

Vi som kom pyntet oss, tok med gave og litt snacks.

Etterhvert så jeg en økende tendens til at bursdagsbarnet begynte å "sluntre unna" i forhold til det å by på noe selv... Jeg opplevde å bli invitert til "bursdagsfest" i invitasjonen, men da jeg dukket opp hjemme hos personen var det absolutt ingenting som tilsa at det var en bursdag..! Kun en skål potetgull, og så hadde verten bare kjøpt inn drikke til seg selv.. Det var rett og slett bare et vanlig vors/fest. Vi hadde jo både pyntet oss og kjøpt en relativt dyr gave.. Kanskje noen vil mene dette var innafor, men jeg hadde en bismak da jeg forlot "bursdagen"..

I senere år synes jeg det bare har blitt verre. Nå har det nesten blitt "normalt" at bursdagsbarnet ber alle med ut på en restaurant i steden for å styre og stelle istand hjemme. Det er sikkert deilig å slippe å bake kake, rydde til gjestene kommer, og vaske igjen når de har gått.. Men likevel.. Det er noe av kosen som er borte.. En restaurant blir mer bråkete, og bærer lite preg av "bursdag".. I tillegg er det dette med pris og gave som vi som studenter har kommet litt i klammeri med. For når man blir bedt på restaurant må man både betale for selskapet + gi gave.. Jeg gjorde dette 1 gang. Da var jeg på peppes, betalt pizza, drikke og hadde med gave til verten. Det føltes rett og slett bare feil......og altfor dyrt for min studentlommebok!

Neste gang det skjedde spleiset jeg og ei venninne på gaven. Det hjalp litt, men vi følte oss fortsatt snytt. Det var også ganger jeg tok med en gave som jeg hadde fått i julegave av noen andre og ikke likte, eller en billig body lotion.

Når det skjer i dag, så dukker jeg bare opp med god samvittighet og har gjort meg opp en mening om at det at man blir med på restaurant og betaler for seg er "gaven". I "beste" fall har jeg med meg et koselig og håndskrevet kort.

Så jeg forstår situasjonen din TS, og nå la jeg litt ut her fordi jeg nettopp har opplevd ditt scenario en rekke ganger de 5 årene jeg var student. Jeg tror folk gjør litt forskjellig, og selvfølgelig spiller økonomien til folk inn. For noen er ikke 200 kr ekstra krise, men for f.eks en student så utgjør det mye. 

Anonymous poster hash: bfe7a...7e2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt valgfritt om du vil ta med gave eller ikke, jeg pleier ikke gjøre det når vi går ut og spiser for feire bursdagsbarnet, noen presiserer også at dette ikke er nødvendig. 

Jeg syns det er en fin skikk å gå ut i fellesskap skal jeg være ærlig, alle kan spise noe de liker og det er lettere å gå når man selv har lyst. I min omgangskrets pleier vi ikke gå de dyreste stedene, det er som regel fult mulig å spise en rett til 120-150 kr, og det er gjerne den summen som ville vært brukt på gave. Noen ganger gjør folk det slik at de feirer bursdagen på pub, de som vil kommer og drikker øl i sosialt lag, ingen press, bruk så mye penger du vil eller la være å komme om du føler deg snytt for kake. Som regel skjer dette en fredag eller lørdag når du hadde gått ut likevel. Rydde hus, bake kake og finne porselenskoppene blir enten veldig bestemor eller familiebesøk for barn i min verden. Og jeg er langt over studentalderen. 

Anonymous poster hash: 222eb...46b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ganger invitert venner med ut for å spise på min bursdag, men kun etter å ha spurt om det er greit for dem, presisert at jeg ikke ville ha gave, samt at det ble en billig restaurant. Deretter dro vi hjem til meg for å spise kake og dessert som jeg laget, og fortsette kvelden med prat og vin (som jeg hadde kjøpt inn til oss). Like vellykket hver gang! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det varierer om det er vanlig å gi gave eller ikke. Jeg er enig i at om alle betaler for seg selv, så er det ikke like åpenbart at man trenger å gi gave. 

En løsning kan jo være at du kjøper en flaske vin til rundt hundrelappen, har den med i veska, og hvis det viser seg at alle de andre har med gave til bursdagsbarnet så tar du frem vinflaska og gir den? Hvis ikke de andre har med gave, så lar du bare flaska ligge skjult i veska og beholder den selv. Du har vel alltids bruk for en flaske vin til eget bruk, eller gave en annen gang.

Noe dyrere gave enn en helt grei vin er ihvertfall ikke nødvendig, etter mitt skjønn.

Anonymous poster hash: d9a52...6db

Lurt! :blomst:

Anonymous poster hash: 01f4b...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle slike bursdagsmiddager i den ene gjengen min. Der er det en selvfølge med gave i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir blir jo veldig dyrt med mat pluss gave. Går raskt 250kr for mat og drikke, så kommer gave på ca 200kr itillegg. Det blir nesten 500kr. Er det vanlig å gi gave når man er bursdagsbarnet samler en gjeng for å spise ute å alle betaler selv, eller er det nok at man kommer å ferier vedkommende? Det blir litt mye penger for meg med både restaurant og gave nå. Anonymous poster hash: b9704...67d

Jeg tenker at nei, det må man ikke. Men man kan gjerne gjøre det likevel. Mange sier de heller ønsker seg tid sammen med vennene i form av f.eks et restaurantbesøk der alle betaler egen mat, enn gaver i form av ting. Og det syns jeg egentlig er helt ok. Jeg hadde ikke forventet en gave i tillegg om jeg hadde ønsket meg restaurantbesøk, der "det at dere kommer er en gave i seg selv" (inkludert at de betaler egen regning). Men du kan gjøre en hyggelig gest, som f.eks lage et fint kort, eller gi noe personlig f.eks et hjemmestrikket skjerf eller en blomsterkvast. Jeg tenker at det ikke skal være noe dyrt. Mer som en markering. Du kan lage et hjemmelaget gavekort der du inviterer til kveldsmat og hygge en kveld, eller tre timers barnepass om det er noe du vet vil glede. Det finnes mange typer gaver, ikke alle koster penger.

Anonymous poster hash: 9ec20...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!:)

Jeg tar nok med en liten oppmerksomhet i vesken. I tilfelle alle andre gir gave. Det blir for flaut om alle gir gave og ejg sitter der uten noe, men jeg synes egentlig at når man betaler for mat og drikke så er det nok gave å dukke opp i seg selv. Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...