Gå til innhold

Dette forumet burde bytte navn til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du er så til det kjedsommelige forutsigbar. Dette er en automatisk triggerrespons fra din side, og den er fullstendig innholdsløs. Jeg gidder ikke, for jeg vet du har bestemt deg for en konklusjon som du vil tviholde på uansett motargumenter.

Som saken står, så ER det grunnleggende motsetninger mellom verdigrunnlaget i islam og i nazismen, og islam praktiseres ikke likt i hele den muslimske verden. Du siler ut det som passer din konklusjon, og det er ikke en akseptabel måte å validere sine argumenter på.

Du er støy.Anonymous poster hash: d5ed7...cc4

Hvor er argumentene dine? Og hvilke grunnleggende forskjeller er det du mener det er i verdigrunnlaget til islam og nazismen? Jødehat er i alle fall en fellesnevner.

Anonymous poster hash: 627d7...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle forum jeg har deltatt er det noen sutre fjoller som har vært der i lang tid som mimrer om hvor fint alt var før. Uff og uff, alle de gode debattantene er borte vekk og nå er det bare tull og ytringer vi ikke liker. For før, da var det gode refleksjoner. Slik sutrer disse folka uten et snev av nettopp refleksjon. For det de likte var ytringer de selv synes var gode.  De henger ikke med i tiden og forstår ikke at tema endrer seg. I dag står vi ovenfor de største utfordringer verden og Norge har hatt siden krigen. Det handler om vår fremtid, vår kultur og vårt land. Og noen mener det ikke skal diskuteres.

Du syntes ikke det er vanskelig å diskutere når du allerede har konkludert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syntes ikke det er vanskelig å diskutere når du allerede har konkludert?

Har jeg det, eller er det du som mangler argumenter? Men det er riktig det jeg sier. Man finner sutre hoder som sutrer over samme tema på alle forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du har skrevet her er både farlig formulering, og farlig budskap.

Du sier at man trenger bare å ha litt "historie kunnskap" for å se faren ved dette du beskriver, men hvis jeg gjør nettopp det så går jeg tilbake i historien og finner flere slike formuleringer som du skriver; 

hvor man skaper et bilde som ikke er reélt, og setter folk opp mot hverandre for å dominere - og spesielt med det å si "alle mener dette". Så mange ganger i historien har det skjedd at folk bruker slike formuleringer for å få "alle" på sin side, og gjøre motstanderen liten. Hvis jeg hadde lest det her og vært u-informert, så hadde jeg kanskje tenkt "okei, men da er mine verdisyn og meninger worthless - for hele venstresiden og alle generelt mener at innvandring må kuttes ut". Da mister man håpet. Skjønner jo selvfølgelig at det er dét som er meningen, men problemet kommer her:

Dette stemmer ikke.

Du har helt sikkert noen bekjente som er imot innvandring, who hasn´t? Det er helt sikkert en eller annen fra venstresiden som er imot innvandring. Men hvordan vet vel vi om dette gjelder en politiker i en liten kommune, i tillegg kanskje utenfor selve kommunestyret? Jeg leser også VG-kommentarfeltet men jeg vet heldigvis at dette gjelder ikke hele Norge, til og med ikke flertallet liker jeg å tenke.

Hvordan vet jeg dette?

Fordi det er frivilligorganisasjoner over hele Norge hvor folk gjør ALL jobben sjøl for å hjelpe flyktninger og innvandrere med flere hundre-tusen medlemmer. Fordi det er loppemarked annenhver uke her jeg bor, for å hjelpe innvandrere, fordi jeg kjenner flere titalls mennesker som jobber dag- og natt for papirløse; igjen - frivillig. Fordi hver dag på universitet snakker folk flest om at innvandring skaper muligheter, vi må ta ansvar for ting vi har gjort i fortiden som har skadet disse menneskene - og ikke minst, vi må ta del i verdenssamfunnet. Kan ikke bare ta imot og ikke gi tilbake, vel? 

Men.. ikke sant? Nå blir det jo det samme problemet med at jeg sier mitt og det har like lite validitet som dine påstander, siden vi kommer jo til å debattere for hver vår sak og du kan jo bare tenke at jeg er i et super-raddis miljø og er bare hele tida "love, peace, serenity".

Men så er det som er så _deilig_ med hele saken!

Jeg er vokst opp i et kjempe konservativt hjem, hvor selvstendig næringsdrivende sin rettigheter var første prioritet - gikk videre til universitetet og økonomifag hvor alt og alle er super-seriøse. 

Likevel, kan jeg telle på én hånd over hvor mange av de som er innvandrer-fiendtlige.

Hvordan kan du da si at "alle er enige" om at innvandringa må ta slutt? Hvor er kildene dine? 

Og hvordan kan vi to, når vi bor i samme land, tydeligvis bare unngå "nordmannen i gata",

når jeg - uten å ha oppsøkt noen form for politisk miljø eller noen "likesinnede" i utgangspunktet - tydeligvis bare unngår de helt?

Da er det vel kanskje ikke alle, da. Eller?

 

Da er da det er så flott å ha tall og statistikk å støtte seg på :)

 

(Søk opp tallene selv.)

 

Innlegg ryddet for persondebatt

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:blomst:  :klappe:  For et reflektert innlegg. Mennesker er selvfølgelig ikke like. Mennesker har forskjellige oppvekst, kultur, religion (tro, overbevisning), meninger, opphav, erfaring, talenter, prioriteringer, osv. Å si at alle mennesker er like er å se på mennesker på en ganske overfladisk måte. 

Enig. Bare innenfor Norge er vi ikke like. Det håper jeg ingen fornekter. Nordlænningan er litt mer åpne og brautende enn de sørpå. Folk fra vestlandet snakker veldig mye og fort. De fra sørlandet er noe mer konservative og det henger litt bedehus igjen i lokalkulturen deres. Er dette ukjent for noen?

 

Hvorfor er det da ikke naturlig at det er enda større forskjeller mellom land, og endatil verdensdeler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Bare innenfor Norge er vi ikke like. Det håper jeg ingen fornekter. Nordlænningan er litt mer åpne og brautende enn de sørpå. Folk fra vestlandet snakker veldig mye og fort. De fra sørlandet er noe mer konservative og det henger litt bedehus igjen i lokalkulturen deres. Er dette ukjent for noen?

 

Hvorfor er det da ikke naturlig at det er enda større forskjeller mellom land, og endatil verdensdeler? 

Så det du sier er at fordi du kan servere noen stereotyper om folk fra forskjellige landsdeler, så burde du kunne gjøre det samme med folk fra forskjellige verdensdeler uten at noen skulle finne grunn til å si at du er på jordet?

Jeg tror nok noen kommer til å si at du er på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle forum jeg har deltatt er det noen sutre fjoller som har vært der i lang tid som mimrer om hvor fint alt var før. Uff og uff, alle de gode debattantene er borte vekk og nå er det bare tull og ytringer vi ikke liker. For før, da var det gode refleksjoner. Slik sutrer disse folka uten et snev av nettopp refleksjon. For det de likte var ytringer de selv synes var gode.  De henger ikke med i tiden og forstår ikke at tema endrer seg. I dag står vi ovenfor de største utfordringer verden og Norge har hatt siden krigen. Det handler om vår fremtid, vår kultur og vårt land. Og noen mener det ikke skal diskuteres.

Så du kommer til et forum og gjør greia di og folk begynner å sutre over hvor fint det var før? :pasha:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at fordi du kan servere noen stereotyper om folk fra forskjellige landsdeler, så burde du kunne gjøre det samme med folk fra forskjellige verdensdeler uten at noen skulle finne grunn til å si at du er på jordet?

Jeg tror nok noen kommer til å si at du er på jordet.

 

Sikkert. Og en av dem er nok deg. Fortell meg hva som er så feil i resonnementet mitt. Mener du at folk er helt like, uansett hvor de kommer fra? Er det rasisme å si at kinesere har noe skjevere øyne enn nordmenn? (Dvs etniske nordmenn, vanlige nordmenn kan være både svarte, gule og blå. med all slags øyne.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kommer til et forum og gjør greia di og folk begynner å sutre over hvor fint det var før? :pasha:

Hva er galt med din forståelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Og en av dem er nok deg. Fortell meg hva som er så feil i resonnementet mitt. Mener du at folk er helt like, uansett hvor de kommer fra? Er det rasisme å si at kinesere har noe skjevere øyne enn nordmenn? (Dvs etniske nordmenn, vanlige nordmenn kan være både svarte, gule og blå. med all slags øyne.)

Jeg forsøker så godt jeg kan å la være å generalisere for mye. Så nei, jeg mener slett ikke at folk er like. Og jeg mener også at innen en hvilken som helst folkegruppe vil variasjonene INNEN gruppen være langt større enn variasjonene mellom gruppen og andre folkegrupper.

Kinesere har forøvrig ikke "skjeve øyne", de har en hudfold som kalles "den epikantiske hudfolden". Et fysisk særtrekk de deler med mange andre asiatiske folkegrupper. Det er en liten detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøker så godt jeg kan å la være å generalisere for mye. Så nei, jeg mener slett ikke at folk er like. Og jeg mener også at innen en hvilken som helst folkegruppe vil variasjonene INNEN gruppen være langt større enn variasjonene mellom gruppen og andre folkegrupper.

Kinesere har forøvrig ikke "skjeve øyne", de har en hudfold som kalles "den epikantiske hudfolden". Et fysisk særtrekk de deler med mange andre asiatiske folkegrupper. Det er en liten detalj.

 

Men vi kan også lære av det vi har å forholde oss til også. Statistikkene er ganske tydelige på hvilke områder i verden som gir Norge de "beste" innvandrerne, og hvor det er de verste er fra. Det er bare så enormt tabu å prate om det, selv om alle som har fulgt med litt vet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker så godt jeg kan å la være å generalisere for mye. Så nei, jeg mener slett ikke at folk er like. Og jeg mener også at innen en hvilken som helst folkegruppe vil variasjonene INNEN gruppen være langt større enn variasjonene mellom gruppen og andre folkegrupper.

Kinesere har forøvrig ikke "skjeve øyne", de har en hudfold som kalles "den epikantiske hudfolden". Et fysisk særtrekk de deler med mange andre asiatiske folkegrupper. Det er en liten detalj.

 

Takk for oppklaringen om den epikantiske hudfolden. Det gav en ekstra piff til svaret ditt.

 

Bortsett fra det, så er jeg uenig med deg. Jeg mener at variasjoner innenfor de ulike gruppene kan ha likhetstrekk, men at det er stor kulturell, biologisk og miljøpåvirkede forskjeller mellom folkegrupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen om den epikantiske hudfolden. Det gav en ekstra piff til svaret ditt.

 

Bortsett fra det, så er jeg uenig med deg. Jeg mener at variasjoner innenfor de ulike gruppene kan ha likhetstrekk, men at det er stor kulturell, biologisk og miljøpåvirkede forskjeller mellom folkegrupper. 

Selvfølgelig er du uenig. Ellers ville du ikke kunne fortsette med ditt "Vi er sånn, men de andre er slik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...