Gå til innhold

Gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen nye sexpartnere i det siste og kunne tenke meg og tatt en GU (celleprøve, samt klamydia og microplasma? Prøve) men jeg vegrer meg litt til å gjøre denne undersøkelsen hos fastlegen, finnes det offentlige gynekologer som jeg kan få tatt en sjekk hos uten henvisning fra fastlege?

Anonymous poster hash: 705d6...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det offentlige må du ha henvisning fra fastlegen, ofte ikke noe problem.

 

Uten henvisning kan du gå til private gynekologer. Koster ca 1000 lappen. Da får du også time i løpet av et par dager. I det offentlige kan det fort ta måneder.



Anonymous poster hash: 8454a...b14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i en større by er det mulig de har en egen klinikk for testing av kjønnssykdommer. De har iallfall det i Oslo og Bergen. 

 

Utenom det er svaret nei.



Anonymous poster hash: 95090...72e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil gjøre det hos fastlegen ser jeg ikke hvorfor det er bedre å gå til gynekolog. I tillegg til at sånne som deg lager unødvendige køer for de som faktisk trenger gynekolog. Det er heller ikke vits å ta celleprøve oftere enn anbefalt.

Anonymous poster hash: 7210b...538

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du?

Jeg hadde samme ønske, men fikk beskjed fra gynekologen at de ikke tar inn "så unge" (er 20) med mindre fastlegen mente det var behov for det. De vil helst ikke ta celleprøve heller. Så du må nok hvertfall innom fastlege, og kanskje bli henvist dersom legen mener det er grunn til det.

Anonymous poster hash: 6faf1...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil gjøre det hos fastlegen ser jeg ikke hvorfor det er bedre å gå til gynekolog. I tillegg til at sånne som deg lager unødvendige køer for de som faktisk trenger gynekolog. Det er heller ikke vits å ta celleprøve oftere enn anbefalt.

Anonymous poster hash: 7210b...538

Sånne som meg som lager kø? Altså, jeg har vel like god grunn til å kunne få sjekket meg jeg som alle andre? Det er en grunn at jeg ikke ønsker å benytte fastlegen, det er ikke for moroskyld jeg heller vil gå til en gynekolog. Da betaler jeg heller 1000,- og går til privat.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du?

Jeg hadde samme ønske, men fikk beskjed fra gynekologen at de ikke tar inn "så unge" (er 20) med mindre fastlegen mente det var behov for det. De vil helst ikke ta celleprøve heller. Så du må nok hvertfall innom fastlege, og kanskje bli henvist dersom legen mener det er grunn til det.

Anonymous poster hash: 6faf1...87e

Jeg er over 25.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du?

Jeg hadde samme ønske, men fikk beskjed fra gynekologen at de ikke tar inn "så unge" (er 20) med mindre fastlegen mente det var behov for det. De vil helst ikke ta celleprøve heller. Så du må nok hvertfall innom fastlege, og kanskje bli henvist dersom legen mener det er grunn til det.

Anonymous poster hash: 6faf1...87e

hæ, hørtes veldig rart ut? De gynekologene jeg sjekka på internett som holder til her hvor jeg bor, så stod det på nettsiden at de ønsket alle mennesker i alle aldre velkommen....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ, hørtes veldig rart ut? De gynekologene jeg sjekka på internett som holder til her hvor jeg bor, så stod det på nettsiden at de ønsket alle mennesker i alle aldre velkommen....

Syntes også det virker rart at de ikke vil ta inn mennesker som kan være utsatt for seksuelt smittsomme sykdommer. Og jeg tenkte at mens jeg var der så var det like greit å ta en celleprøve også. Så er det gjort.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som meg som lager kø? Altså, jeg har vel like god grunn til å kunne få sjekket meg jeg som alle andre? Det er en grunn at jeg ikke ønsker å benytte fastlegen, det er ikke for moroskyld jeg heller vil gå til en gynekolog. Da betaler jeg heller 1000,- og går til privat.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg svarer likevel. Det er lang kø hos gynekologer med avtale for å få gjort undersøkelser som like gjerne kan gjøres hos fastlege, og ikke krever spesialistkompetanse. Det er dyrt for samfunnet, og det skaper unødvendig lang ventetid for de som faktisk har bruk for den spesialistkompetansen gynekologen innehar. Flere gynekologer avviser derfor henvisninger om celleprøve og kjønnssykdom, fordi dette kan tas hos hvilken som helst lege, eller hos egne klinikker (Olafia i Oslo, Venerisk poliklinikk ved HUS i Bergen). Så nei, å bare ta celleprøve og teste for kjønnssykdommer gjør deg ikke berettiget for spesialistvudering. Dersom fastlegen din holder til å ett fellesskap med flere leger, kan du spørre om å få time hos en av disse i steden. Evt ta det privat. 

Anonymous poster hash: 559b4...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som meg som lager kø? Altså, jeg har vel like god grunn til å kunne få sjekket meg jeg som alle andre? Det er en grunn at jeg ikke ønsker å benytte fastlegen, det er ikke for moroskyld jeg heller vil gå til en gynekolog. Da betaler jeg heller 1000,- og går til privat.Anonymous poster hash: 705d6...e47

Celleprøver og test for kjønnssykdommer tar man hos fastlegen og ikke hos gynekologen. Du som ikke er syk eller trenger ultralyd kan fint ta disse testene du trenger hos fastlege. Selv har jeg kvinnesykdom og har store smerter, en del blødninger og mange plager. Jeg går til gynekolog. Skal jeg få en q-tips oppi vagina gjør jeg det hos fastlegen. Bryr meg i grunn ikke om at jeg har hatt fastlegen så lenge jeg har levd og kjenner han godt. Han har da sett et par vaginaer før.

Anonymous poster hash: 7210b...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det virker rart at de ikke vil ta inn mennesker som kan være utsatt for seksuelt smittsomme sykdommer. Og jeg tenkte at mens jeg var der så var det like greit å ta en celleprøve også. Så er det gjort.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

var det hos privat du fikk beskjed om at du var for ung? Legen kan også teste for kjønnsykdommer, men det er mange som ikke vil det. Isåfall får du spørre om en henvisning til offentlig gyn :) minuset der er jo at det ofte kan være en del venting...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg svarer likevel. Det er lang kø hos gynekologer med avtale for å få gjort undersøkelser som like gjerne kan gjøres hos fastlege, og ikke krever spesialistkompetanse. Det er dyrt for samfunnet, og det skaper unødvendig lang ventetid for de som faktisk har bruk for den spesialistkompetansen gynekologen innehar. Flere gynekologer avviser derfor henvisninger om celleprøve og kjønnssykdom, fordi dette kan tas hos hvilken som helst lege, eller hos egne klinikker (Olafia i Oslo, Venerisk poliklinikk ved HUS i Bergen). Så nei, å bare ta celleprøve og teste for kjønnssykdommer gjør deg ikke berettiget for spesialistvudering. Dersom fastlegen din holder til å ett fellesskap med flere leger, kan du spørre om å få time hos en av disse i steden. Evt ta det privat.

Anonymous poster hash: 559b4...521

Så rart. Trodde man fint kunne velge om man ønsket å gå til gynekolog eller lege for underlivsprøver. Er flere her på KG som heller går til gynekolog har jeg lest.

Anonymous poster hash: 705d6...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så rart. Trodde man fint kunne velge om man ønsket å gå til gynekolog eller lege for underlivsprøver. Er flere her på KG som heller går til gynekolog har jeg lest.Anonymous poster hash: 705d6...e47

Fastlegen min er mann og henviser meg alltid til gynekolog ved celleprøve og underlivsproblemer. Men jeg har psykisk sykdom, og jeg tror kanskje det har noe å si. Men ikke alle fastleger er like ivrige i å ta gu, det er veliog ulikt.

Du kan jo bare spørre fastlegen om henvisning og se hva han/hun svarer. Men med henvisning hender det man må vente ganske lenge, og det er jo ikke lurt om man tror man kan ha kjønnssykdom.

Anonymous poster hash: 13e31...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer opp innimellom her inne. Det er ikke uvanlig at fastleger henviser til gynekolog for celleprøve og/eller testing for kjønnssykdommer. Selv om mange her inne lar seg provosere av dette. 

Jada, fastleger tar også disse testene, men mange er ikke komfortabel med at fastlegen gjør det. I tillegg tar en gynekolog innvendig ul og det kan aldri erstattes med palpering hos fastlegen. Mye kan ses på ultralyd som man kanskje ikke ante om.

 

Jeg har aldri tatt noen form for underlivsundersøkelse hos fastlegen min, det skjer ikke. Men jeg går til privat gynekolog, mest for å slippe ventetiden. Også synes jeg at jeg får bedre behandling i det private.

 



Anonymous poster hash: 8454a...b14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer nok et forskjell på økonomi og sosiale forhold inn også. Venninner som bor på Oslo vest bruker både fastlege og gynekolog. Dette har med inntekt og hva en er vant til. Bare å se på private gynekologer hvor de har kontorer ..... Mange på Oslo vest/Bærum, neppe noen tilfeldighet. 



Anonymous poster hash: 16a61...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...