Gå til innhold

Enkeltmannsforetak / melde flytting hjem fra utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i en litt kinkig situasjon mtp hvor jeg er registrert, hvor jeg bor, hvor jeg skatter etc.

Jeg er registrert i et annet nordisk land enn Norge, men har bodd de siste to årene i to andre europeiske land.   Jeg har hele tiden skattet til det landet jeg har bodd i, men er allikevel fortsatt registrert som borger i det nordiske landet jeg flyttet fra for over to år siden.

Jeg skal flytte videre til et land utenfor Europa nå neste uke, men vil ikke kunne registreres der heller da jeg har en jobb som gjør at jeg ikke registreres i det landet jeg bor i.  Jeg vil derfor være der på midlertidig visa, som går fint i en viss periode ( jeg vil reise mye rundt i jobben min så vil dra inn og ut av landet mye).

Men: problemet er at jeg jo fortsatt er folkeregistrert i et land jeg ikke bor i, og som jeg mest sannsynlig ikke kommer til å bo i i fremtiden igjen heller, og jeg ville mye heller ønsket at jeg fortsatt var registrert i Norge.  Jeg meldte flytting tilbake til Norge for over to år siden, men fikk svar 6 mnd senere at det ikke var godkjent da jeg måtte ha en jobb i Norge for å få lov til det.

Så spørsmålet mitt er da:
Jeg har et enkeltmannsforetak i Norge fra tidligere av, men er usikker på om det fortsatt er aktivt.  Om jeg starter det opp igjen, og setter meg selv som arbeidsgiver/eier i det, vil det være nok til at jeg kan få registrere meg selv i Norge igjen, og melde gyldig flytting?

Jeg vil jo ikke bo i Norge for det, men ville i det minste fått all post sendt "hjem" og tatt hånd om av familiemedlemmer etc.

Jeg kan da holde enkeltmannsforetaket aktivt ved å bokføre noen konsulentoppdrag på det, og bestemme selv om jeg vil overstige 50 000kr grensa for momsbetaling eller ikke etc.

Er dette mulig, og angående det siste avsnittet, er det også innenfor norske lover?

Håper noen vil ta seg bryet verdt med å svare=)

Anonymous poster hash: 2a9ce...b8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, utover at det lyder rart at du, som (presumptivt) norsk statsborger ikke skal få lov til å melde flytting hjem uten å ha en jobb i Norge? Er du sikker på at det stemmer? Skatteetaen sier mye rart, er min erfaring.

Anonymous poster hash: 9600c...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...