Gå til innhold

Lyve til fastlegen og behandleren ang. Anti depresiva.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har fått resept på antidepresiva. Gikk til apoteket og fikk medisinene, og skulle etter planen begynne å ta de forrige tirsdag. Det gjorde jeg ikke, og har time nå på onsdag for å se om jeg har fått bivirkninger og for å få klarsignal til å trappe opp dosen.

Problemet er at jeg ikke har tatt dem, men heller ikke ønsker å si at jeg ikke vil ta dem. Føler at hvis jeg ikke tar dem så tror de at jeg ikke vil ha hjelp til å bli bedre. Sliter med depresjon og angst/tvangstanker.. Jeg er ikke ac det elstreme slaget og de rundt meg ser ikke til boen av plagene mine, jeg har lært å skjule dem godt..

Er redd fastlegen og behandleren kommer til å bli sure fordi vi nå egentlig skulle begynne opptrappingen, men jeg ikke har begynt engng å ta dem.

Tror dere jeg kan late som om jeg har tatt dem? Og bare si alt er bra, ingen bivirkninger? Så tror de alt går etter planen? Tror dere hun kommer til å spørre masse slik at jeg umulig kan komme meg unna ved å si at jeg har tatt dem?

Anonymous poster hash: 8d693...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Du skal ikke lyve til legen og behandleren din. 

Hvis du ikke ønsker å ta medisinen i det hele tatt så forteller du det nå på onsdag, og tar en prat med dem om det. Du skal absolutt ikke late som at du har tatt medisinen når du ikke har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri tenke at noen blir sinte. Det er helt feil.

Jeg fikk resept og begynte men sluttet etter bare 4 dager da jeg fikk en ekstrem hodepine og trodde det skyldtes medisinen, noe det ikke gjorde.

Jeg har slitt med depresjoner i lang tid og valgte å gi det en sjanse å begynte på nytt. Jeg fikk ingen bivirkninger ( annet enn økt appetitt) men det gjorde meg godt.

Du må følge deg selv å gjøre det du syntes er rett. Slike medisiker virker ikke optimalt før etter 3-4 uker uansett. Gi det en sjanse hvis behovet er der. Vil du leve med vonde tanker å være deppressiv fremfor å prøve en alternativ metode?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg jævla godt.

men råd kan jeg ikke gi, da jeg ikke vet.

Anonymous poster hash: 3f9c4...82b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også slik at du kan miste penger fra NAV

skjønner jeg ekstra godt hvorfor du tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri lyve til legen eller andre behandlere, det går bare ut over deg selv. 

Hvorfor vil du ikke ta disse medisinene? 

Var det behandleren som mente at dette kunne hjelpe? 

Hvis du absolutt ikke vil prøve, må du si akkurat dette til dem, slik at de kan finne et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal aldri lyve til legen eller andre behandlere, det går bare ut over deg selv. 

Hvorfor vil du ikke ta disse medisinene? 

Var det behandleren som mente at dette kunne hjelpe? 

Hvis du absolutt ikke vil prøve, må du si akkurat dette til dem, slik at de kan finne et alternativ. 

Er for så vidt enig i det.

Men hvis det er slik at TS søker om tiltak/penger fra Nav, teller den rapporten fra behandler og da kan mistet det tiltaket fordi det blir sett på som at man ikke vil ha hjelp/eller ikke deprimert/syk nok.

Jeg sier ikke at det riktig,men hvis det er slik det er. Skjønner jeg TS sin tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at pasienter er usikker på å begynne med medisiner, så det trenger du ikke å være redd for. Mye bedre å være ærlig med behandlerne dine og heller ta opp dine bekymringer rundt dette om hvorfor du ikke har tatt de. Kanskje de kan hjelpe med å fortelle deg hva du kan forvente av medisinen slik at du føler deg tryggere?

Ikke lurt å lyve til legen, finner legen ut av det, så mister h*n tillit til deg og hva du sier, og det er ikke bra om noe skulle skje deg senere. 

Anonymous poster hash: b837a...402
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er slik at TS søker om tiltak/penger fra Nav, teller den rapporten fra behandler og da kan mistet det tiltaket fordi det blir sett på som at man ikke vil ha hjelp/eller ikke deprimert/syk nok.

Jeg sier ikke at det riktig,men hvis det er slik det er. Skjønner jeg TS sin tankegangen.

Hvis det ikke tilfelle hadde jeg anbefalt deg å være ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også slik at du kan miste penger fra NAV

skjønner jeg ekstra godt hvorfor du tenker slik.

Studerer fulltid (møter bare opp på obligatoriske timer) og jobber 100%-stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS går på eller vil gå på et tiltak som baseres på at TS er for syk for å gjøre noe, og derfor skal få støtte, bør TS gjøre det som kan gjøres for å bli frisk. Hvis TS lyver for å få et tiltak gjennom likevel, er dette direkte skammelig. 

Man lyver ikke til behandlere. Det kommer til å oppdages til slutt, og da vil TS få trøbbel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer fulltid (møter bare opp på obligatoriske timer) og jobber 100%-stilling.

Som sagt da anbefaler jeg deg å være ærlig med lege og behandler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS går på eller vil gå på et tiltak som baseres på at TS er for syk for å gjøre noe, og derfor skal få støtte, bør TS gjøre det som kan gjøres for å bli frisk. Hvis TS lyver for å få et tiltak gjennom likevel, er dette direkte skammelig. 

Man lyver ikke til behandlere. Det kommer til å oppdages til slutt, og da vil TS få trøbbel.. 

Hvordan da? Tror du de kommer til å ta urin og blodprøver for å sjekke om pasientene tar medisinene sine?

Og utifra du skriver så vil jeg tippe at du ikke kjenner til hvordan Nav jobber- men det er jeg ikke intressert i diskutere..

Siden saken ikke omhandler dette, så har jeg anbefalt opptil flere ganger i denne tråden da at TS burde å være ærlig med sin saksbehandler. Så TS kan få den hjelpen TS trenger og ønsker å få.

Lykke til TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan da? Tror du de kommer til å ta urin og blodprøver for å sjekke om pasientene tar medisinene sine?

Og utifra du skriver så vil jeg tippe at du ikke kjenner til hvordan Nav jobber- men det er jeg ikke intressert i diskutere..

Siden saken ikke omhandler dette, så har jeg anbefalt opptil flere ganger i denne tråden da at TS burde å være ærlig med sin saksbehandler. Så TS kan få den hjelpen TS trenger og ønsker å få.

Lykke til TS :)

Hvis TS faktisk er avhengig av denne behandlingen, og ikke blir bedre i det hele tatt, til tross for at de liksom øker dosen, vil jo noen reagere til slutt. Jeg er ikke lege, eller jobber på nav, så nøyaktig hva som skjer der vet jeg ikke. Jeg har heller aldri hatt noe med Nav å gjøre, og det det overrasker meg heller ikke hvis folk lyver som dette for å få støtte de egentlig ikke burde hatt. 

Men jeg stiller meg bak lykkeønskningen til TS, og jeg håper at TS er ærlig med de som prøver å hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS faktisk er avhengig av denne behandlingen, og ikke blir bedre i det hele tatt, til tross for at de liksom øker dosen, vil jo noen reagere til slutt. Jeg er ikke lege, eller jobber på nav, så nøyaktig hva som skjer der vet jeg ikke. Jeg har heller aldri hatt noe med Nav å gjøre, og det det overrasker meg heller ikke hvis folk lyver som dette for å få støtte de egentlig ikke burde hatt. 

Men jeg stiller meg bak lykkeønskningen til TS, og jeg håper at TS er ærlig med de som prøver å hjelpe :)

Jeg anbefaler ingen om lyve på seg ett tiltak eller støtte de ikke trenger. Helt enig det gjør man ikke.

Men Selv om lege og behandler sier at pasienten trenger dette tiltaket/støtten, kan NAV bruke det i mot deg og gi deg avslag, og mene at du kan ikke være så syk,siden du ikke går på /de noen medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor vil du ikke ta dem? Dersom du er redd for bivirkninger ville jeg sagt det neste tim. Si at du er bekymret for bivirkningene og at du derfor ikke har tatt dem. Så ville jeg tatt det derfra. Kanskje legen forklarer litt, kanskje bagatelliserer han fryktene dine eller så bekrefter han dem. Førstnevnte betyr at han ikke har peiling eller lyver til deg, i det tilfellet hadde jeg lyvd og sagt på møtet etter det igjen at jeg hadde begynt å ta dem.

Tar han deg på alvor hadde jeg sagt at jeg ikke ville ta dem.

Jeg ville heller ikke tatt dem om du er motivert til å prøve å bli bedre uten. Jeg har fortsatt bivirkninger 3 år etter at jeg sluttet på dem. Fikk stoffsikfteproblemer etter at jeg begynte på dem, om det er tilfelle eller ei er vanskelig å si...

Anonymous poster hash: e4396...0e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ta dem? Dersom du er redd for bivirkninger ville jeg sagt det neste tim. Si at du er bekymret for bivirkningene og at du derfor ikke har tatt dem. Så ville jeg tatt det derfra. Kanskje legen forklarer litt, kanskje bagatelliserer han fryktene dine eller så bekrefter han dem. Førstnevnte betyr at han ikke har peiling eller lyver til deg, i det tilfellet hadde jeg lyvd og sagt på møtet etter det igjen at jeg hadde begynt å ta dem.

Tar han deg på alvor hadde jeg sagt at jeg ikke ville ta dem.

Jeg ville heller ikke tatt dem om du er motivert til å prøve å bli bedre uten. Jeg har fortsatt bivirkninger 3 år etter at jeg sluttet på dem. Fikk stoffsikfteproblemer etter at jeg begynte på dem, om det er tilfelle eller ei er vanskelig å si...

Sistnevnte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å være ærlig. Jeg er også ærlig på at jeg ikke ønsker å bruke medisiner og det er greit både for lege, terapeut og nav.

Anonymous poster hash: 5fbf1...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har fått resept på antidepresiva. Gikk til apoteket og fikk medisinene, og skulle etter planen begynne å ta de forrige tirsdag. Det gjorde jeg ikke, og har time nå på onsdag for å se om jeg har fått bivirkninger og for å få klarsignal til å trappe opp dosen.

Problemet er at jeg ikke har tatt dem, men heller ikke ønsker å si at jeg ikke vil ta dem. Føler at hvis jeg ikke tar dem så tror de at jeg ikke vil ha hjelp til å bli bedre. Sliter med depresjon og angst/tvangstanker.. Jeg er ikke ac det elstreme slaget og de rundt meg ser ikke til boen av plagene mine, jeg har lært å skjule dem godt..

Er redd fastlegen og behandleren kommer til å bli sure fordi vi nå egentlig skulle begynne opptrappingen, men jeg ikke har begynt engng å ta dem.

Tror dere jeg kan late som om jeg har tatt dem? Og bare si alt er bra, ingen bivirkninger? Så tror de alt går etter planen? Tror dere hun kommer til å spørre masse slik at jeg umulig kan komme meg unna ved å si at jeg har tatt dem?Anonymous poster hash: 8d693...cf5

Hvorfor vil du lyve? Hva oppnår du med det? Legen blir ikke sint eller personlig fornærmet om du ikke tar medisinen din. Legen din prøver å hjelpe deg. Ikke noe annet. Og det er jo du selv som har tatt kontakt med legen din. Ergo er det du, og kun du, som taper på å lyve. Det er helt greit å si at du ikke har begynt på medisinen og at du forteller hvorfor. Si at du heller ønsker en annen løsning for behandling. Beklageligvis er det veldig lange køer hos psykologer/dps for tiden, derfor kan det ta tid før du får noen annen hjelp enn medisiner.

Hvor syk du er vet bare du og legen din. Men jeg vil oppfordre deg til å være ærlig med legen din. Kun da kan hun hjelpe deg på den måten hun mener er best.

Anonymous poster hash: 14fab...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...