Gjest StoreSky Skrevet 26. september 2004 #21 Skrevet 26. september 2004 Jeg er kvinne, men helt enig i at det bør være likeverd og likebehandling i barnefordelingssaker. At mor skal ha en naturlig fortrinnsrett etter at barnet er er ferdigammet, synes jeg er diskriminering av farsrollen. Hvis et barn har 2 foreldre som begge har god omsorgsevne for barnet, er det omsorgsevnen og ikke kjønn som bør avgjøre hvem barnet skal bo hos. Der hvor det er praktisk mulig kan det være fint med delt bosted. OB Skriver under på dette! Omsorgsevne, og IKKE kjønn, skal vurdere barnefordeling. Å påstå at menn ikke er like biologisk knyttet til barnet sitt er diskriminering...
Tule Skrevet 27. september 2004 #22 Skrevet 27. september 2004 Jeg mener at små barn bør bo ett sted og ikke to' date=' ihvertfall barn i førskolealder. Mener også at så små barn er sterkest knyttet til mamma og at de derfor bør bo hos henne hvis ikke særlig tungtveiende grunner tilsier noe annet.[/quote'] hei forledrenes evner bør jo telle her vis far har best evner så bør de bo der dessuten vis de har hat like mye kontakt med begge foreldre så bør de få bor ftdelt omsorg jeg syns vi bør vere åpne for alt det oer også kjønsforkskjeller små gutter er mwer knyttet til en mor mens små jenter er mer knyttet til en far, jeg syns ikke det bør vere letterre for en mor og få omsorgen hun bør vise at hun er en bedre forelder håper du ikke har baarn når du har lsike holdninger hilsen
Tule Skrevet 27. september 2004 #23 Skrevet 27. september 2004 Jeg er av den oppfattelse at barna bør være 5050 hos mor og far. Så sant dette er praktisk gjennomførbart. De fleste av mine venner som er skilte har nettopp gjennomført dette, og i de fleste tilfeller har det gått kjempebra. Ikke minst for ungene som har hatt like mye tid både hos far og mor Tror nok denne løsningen vil bli mer og mer vanlig etterhvert. hei enig skr3emmende at det fins folk med slike meninger som pet enda hilsen
Tule Skrevet 27. september 2004 #24 Skrevet 27. september 2004 Synes det er diskriminering av barnet, jeg. Fordi det er en biologisk forskjell på mor og far. Den forskjellen gjør et barn mer knyttet tl sin mor de første leveårene og gjør også mor mer knyttet til barnet. Disse båndene er så viktige for et barns utvikling så de bør man respektere. hei det atr du inge belegg for og si gutter er mer knyttet til mor og jenter ermer knyttet til far og det er omsorgsevne som er viktig for barns utvikling derfor bør den tas hensyn til og ike ta det er og diskrimerner på barnet og delt omnsor er klart best jeg er glad jeg ikke har barn med noen som har lsike holdninger som deg hilsen
Gjest Far til 2 Skrevet 27. september 2004 #25 Skrevet 27. september 2004 hei forledrenes evner bør jo telle her vis far har best evner så bør de bo der dessuten vis de har hat like mye kontakt med begge foreldre hilsen Problemet du beskriver er vel i hovedsak at Pet mener menn ikke er egnet til omsorg fordi menn er menn. Vidre oppfatter jeg Pet dithen at menn bør begrense sin omsorgsrolle til de tilfeller der "barnet er i fare" om det er hos mor. Det er kansje ikke så rart verden står stille mht omsorg og samvær når Pet's standpunkter blir akseptert av enkelte "forståsegpåere" og grupper som gjør sitt ytterste for å begrense barnets omsorg fra begge foreldrene. I SSB's siste undersøkelse sier de jo ord for ord at det er en økning i antall foreldre som praktiserer felles omsorg basert på sammenliknbare undersøkelser. Riktignok finnes det de som påstår at SSB sier noe annet, muligens ved å sammenlikne med undersøkelser de selv har gjort. Men ordene SSB bruker står der svart på hvit uavhengig av løgner og forsøk på å endre sannheten slik enkelte motstandere gjør. Å la barn få mulighet til mye omsorg fra begge foreldrene er noe enkelte grupper mener er en uting som må bekjempes med alle midler. Jeg tror vi bare skal akseptere at Pet har et syn som flertallet av foreldrene, inkl. mødre flest ser er totalt feil. Vha disse mødrene og ansvarbeviste fedre vil menn bli mer ansvarsbevist ovenfor egne barn mht samvær og omsorg. Og kvinner blir mer ansvarsbevist den viktige rolle fedre har ovenfor barna. Forhåpentligvis vil vi se at dagens gutter blir menn som aktivt deltar i ansvaret med omsorg for egne barn. Men da må vi unngå at personer som Pet og likesinnede får frata barn en soleklar rett til omsorg fra begge foreldrene. Vi kan ikke lenger la et mindretall styre alle barns muligheter uten hensyn til individuelle ønsker og behov. Far til 2
Tule Skrevet 27. september 2004 #26 Skrevet 27. september 2004 Hva i allverden mener du med at jeg ikke vil bidra for å tilføre endringer? Jeg har jo stilt meg 100% bak min manns ønske om å ta hele 5 måneder av svangerskapspermisjonen. For å være ærlig måtte det mye overtalelse til før han til slutt innså at det var en god ide og i det hele tatt gikk med på en slik ordning. Vet ikke helt hva mer du forventer? Jeg kan da vel ikke drive mannskamp heller, det er jo dere menn selv som må ta i et tak for å få en viktigere rolle i hjemmet. Når jeg hører argumentasjon - kvinnene lar ikke mannen slippe til på hjemmebane - el. liknende som manssrolleutvalget, er det vel kjører, så blir jeg ganske oppgitt. Ikke nok med at vi har kjempet oss inn i yrkeslivet og samfunnet utenfor hjemmet, jammen skal vi få ansvaret for at mannen ikke tar sin del av ansvaret hjemme også! Vis meg den mor som ikke ville bli overlykkelig om mannen tok oppvasken når det trengtes og sørget for at klær og utstyr til barnehagen var klart til neste morgen (det er også en viktig del av omsorgsrollen). Finnes kanskje noen kvinner som ikke ønsker at mannen skal blande seg, men jeg kjenner ingen som er sånn hvertfall. Jeg ønsker ikke på noen måte å bidra til at noe menneske føler seg undertrykt eller satt i bås på grunn av sitt kjønn på noe område. Det tror jeg heller ikke jeg gjør. hei jeg tror du har missfortstått litt her det er mange kvinner som ikke slipper annen til i hjemmet og lar han vere alene med barnet eller gir han permisjon fordi di hvil ha kontroll det er et problem siden mansrolleutvalget tar det opp hilsen
Tule Skrevet 27. september 2004 #27 Skrevet 27. september 2004 Problemet du beskriver er vel i hovedsak at Pet mener menn ikke er egnet til omsorg fordi menn er menn. Vidre oppfatter jeg Pet dithen at menn bør begrense sin omsorgsrolle til de tilfeller der "barnet er i fare" om det er hos mor. Det er kansje ikke så rart verden står stille mht omsorg og samvær når Pet's standpunkter blir akseptert av enkelte "forståsegpåere" og grupper som gjør sitt ytterste for å begrense barnets omsorg fra begge foreldrene. I SSB's siste undersøkelse sier de jo ord for ord at det er en økning i antall foreldre som praktiserer felles omsorg basert på sammenliknbare undersøkelser. Riktignok finnes det de som påstår at SSB sier noe annet, muligens ved å sammenlikne med undersøkelser de selv har gjort. Men ordene SSB bruker står der svart på hvit uavhengig av løgner og forsøk på å endre sannheten slik enkelte motstandere gjør. Å la barn få mulighet til mye omsorg fra begge foreldrene er noe enkelte grupper mener er en uting som må bekjempes med alle midler. Jeg tror vi bare skal akseptere at Pet har et syn som flertallet av foreldrene, inkl. mødre flest ser er totalt feil. Vha disse mødrene og ansvarbeviste fedre vil menn bli mer ansvarsbevist ovenfor egne barn mht samvær og omsorg. Og kvinner blir mer ansvarsbevist den viktige rolle fedre har ovenfor barna. Forhåpentligvis vil vi se at dagens gutter blir menn som aktivt deltar i ansvaret med omsorg for egne barn. Men da må vi unngå at personer som Pet og likesinnede får frata barn en soleklar rett til omsorg fra begge foreldrene. Vi kan ikke lenger la et mindretall styre alle barns muligheter uten hensyn til individuelle ønsker og behov. Far til 2 hei enig med deg vi får haåpe at vis pet har barn at hun har en far som vis det blir er brudd klarer og se at hun er for blindet i sin egen kvinnelighet til og se sit barns behov hilsen
Varja Skrevet 27. september 2004 #28 Skrevet 27. september 2004 hei jeg tror du har missfortstått litt her det er mange kvinner som ikke slipper annen til i hjemmet og lar han vere alene med barnet eller gir han permisjon fordi di hvil ha kontroll det er et problem siden mansrolleutvalget tar det opp hilsen Hvis du kan støtte ditt utsagn med konkret dokumentasjon (i form av sosiologiske undersøkelser av representative utvalg eller noe slikt) så skal jeg gjerne gi meg jeg. Inntil da blir det bare synsing. Det å synse at "mor ikke slipper far til" er ikke noe bedre enn å synse at "mor er en bedre omsorgsperson enn far". Det svekker bare argumentene for en sak som i utgangspunktet er god.
Tule Skrevet 27. september 2004 #29 Skrevet 27. september 2004 Hvis du kan støtte ditt utsagn med konkret dokumentasjon (i form av sosiologiske undersøkelser av representative utvalg eller noe slikt) så skal jeg gjerne gi meg jeg. Inntil da blir det bare synsing. Det å synse at "mor ikke slipper far til" er ikke noe bedre enn å synse at "mor er en bedre omsorgsperson enn far". Det svekker bare argumentene for en sak som i utgangspunktet er god. hei jeg tro ikke du skjønnermeg jeg er enig med far til to mange farer blir så kritisert når de skla gjøre noe at de ikke gidder oggjøre noe ettdr eller de gjør det slik mor vil og ikke tar et valg selv fordi da blir det mindre bråk, dette har vert fremme mange ganger du må vere lbind vis du ikke ser det, kvinner vil jerne at men skal gjøre noe i hjemet men de vil ha det gjort slik de vil detter om noen ikke alle hilsen
Varja Skrevet 27. september 2004 #30 Skrevet 27. september 2004 hei jeg tro ikke du skjønnermeg jeg er enig med far til to mange farer blir så kritisert når de skla gjøre noe at de ikke gidder oggjøre noe ettdr eller de gjør det slik mor vil og ikke tar et valg selv fordi da blir det mindre bråk, dette har vert fremme mange ganger du må vere lbind vis du ikke ser det, kvinner vil jerne at men skal gjøre noe i hjemet men de vil ha det gjort slik de vil detter om noen ikke alle hilsen Vet ikke om det har så mye hensikt å diskutere dette videre med deg Tule. Jeg forstår godt hva du mener, men det du kommer med er og blir synsing. Og det er synd når ens eget hovedanliggende er å komme forbi synsing. (Jeg antar at Far til 2 forstår hva jeg mener). Kom forresten til å tenke på en liten tråd jeg startet selv i sin tid. (Denne lever selvfølgelig ikke opp til kravene om å være en vitenskapelig undersøkelse, men interessant fordet). http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=90464
Tule Skrevet 27. september 2004 #31 Skrevet 27. september 2004 Vet ikke om det har så mye hensikt å diskutere dette videre med deg Tule. Jeg forstår godt hva du mener, men det du kommer med er og blir synsing. Og det er synd når ens eget hovedanliggende er å komme forbi synsing. (Jeg antar at Far til 2 forstår hva jeg mener). Kom forresten til å tenke på en liten tråd jeg startet selv i sin tid. (Denne lever selvfølgelig ikke opp til kravene om å være en vitenskapelig undersøkelse, men interessant fordet).http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=90464 hei jeg tror vi snakker forbi hverandre hewr, de fleste kvinner vil at far skla stille opp og gjøre ting ta klesvasken handle inn og finne fram kler og er glad for at de gjør det men de vil at det skal gjøres på deres måte vis far mener noe om barnet os m ikke er det mor sier så vil de ikke godta det jegvet om farer som har byttet kler de har kjøpt til barna for og un¨å at det blir bråk fordi mor ikke akseptere dem enda de like mye er barna deres jeg vet om farer som ikke blir jhørt når de menr noe om barna fordi mor skal har rett jeg sier ikke at der er slik over alt men i noe hjem erdet det og det er et problem det er og slik at når dere kvinner diskutere så diskuterer dere at fare ikke stiller opp men dere er aldri på problemet vorfor gjør han ikke det, det er mulig du er en flik mor som slipper fare til og lar han få ta avgjørelser og vere med barnet men da er det kanskje ikke så lett for deg og se at det kan vere annerledes andre steder det slik far til to sa og jeg synbs han sier det godt hislen
Tule Skrevet 27. september 2004 #32 Skrevet 27. september 2004 hei syns poenget kommer fint opp i tråden din jeg, når jeg lesr tex vcil hun ikke slippe til farne ut over ukene det er et problem at npoen har slike holdninger det er og et økonomisk problem noen har ikke råd, det taler for at det bør bli egen permmisjon med egen opptjeningsrett for men slik at de lettere kan slippe til de bør har rett til og få vere sammen med barnet sitt og barnet skal ha to forledre at en mor vil ha hele permisjonen selv sier litt om kontrollmani hilsen
Varja Skrevet 27. september 2004 #33 Skrevet 27. september 2004 hei jeg tror vi snakker forbi hverandre hewr Ja, du snakker forbi meg. Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle at du eller andre opplever det slik. Men, det kan slett ikke dokumenteres at dette er årsaken til at bare 15% av fedrene tar ut mer enn fedrekvoten for eksempel. Det kan like gjerne være at far ikke ønsker å være mere hjemme, far synes ikke han kan være borte så lenge fra jobben, far tjener mer enn mor derfor går det ikke økonomisk og en drøss med andre unnskyldninger. , de fleste kvinner vil at far skla stille opp og gjøre ting ta klesvasken handle inn og finne fram kler og er glad for at de gjør det men de vil at det skal gjøres på deres måte vis far mener noe om barnet os m ikke er det mor sier så vil de ikke godta det jegvet om farer som har byttet kler de har kjøpt til barna for og un¨å at det blir bråk fordi mor ikke akseptere dem enda de like mye er barna deres jeg vet om farer som ikke blir jhørt når de menr noe om barna fordi mor skal har rett jeg sier ikke at der er slik over alt men i noe hjem erdet det og det er et problem det er og slik at når dere kvinner diskutere så diskuterer dere at fare ikke stiller opp men dere er aldri på problemet vorfor gjør han ikke det La oss gjøre et tankeeskperiment og si at du har rett Tule at "de fleste kvinner" er slik. Synes ikke det er noen god grunn til å gi opp fordet. Hørt om "kvinner bak rattet" for eksempel? Det har hvertfall mange kvinner hørt om i sarkastiske ordelag. Men det stoppet ikke oss fra å ta førerkort og vise at vi er like gode bilførere likevel. Synes du skal stå på Tule og vise hva du er god for . (Beklager Far til 2 at tråden din kom litt ut på viddene. Var jo ikke særlig pent av meg, særlig tatt i betraktning at jeg tilogmed kom med den kommentaren om din egen tråd tidligere. Men klarte liksom ikke la dette stå uimotsagt.)
Tule Skrevet 27. september 2004 #34 Skrevet 27. september 2004 Ja, du snakker forbi meg. Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle at du eller andre opplever det slik. Men, det kan slett ikke dokumenteres at dette er årsaken til at bare 15% av fedrene tar ut mer enn fedrekvoten for eksempel. Det kan like gjerne være at far ikke ønsker å være mere hjemme, far synes ikke han kan være borte så lenge fra jobben, far tjener mer enn mor derfor går det ikke økonomisk og en drøss med andre unnskyldninger. La oss gjøre et tankeeskperiment og si at du har rett Tule at "de fleste kvinner" er slik. Synes ikke det er noen god grunn til å gi opp fordet. Hørt om "kvinner bak rattet" for eksempel? Det har hvertfall mange kvinner hørt om i sarkastiske ordelag. Men det stoppet ikke oss fra å ta førerkort og vise at vi er like gode bilførere likevel. Synes du skal stå på Tule og vise hva du er god for . (Beklager Far til 2 at tråden din kom litt ut på viddene. Var jo ikke særlig pent av meg, særlig tatt i betraktning at jeg tilogmed kom med den kommentaren om din egen tråd tidligere. Men klarte liksom ikke la dette stå uimotsagt.) hei jeg er enig med deg det er et økonomisk problem kjeg vet at dewt er mange tilfeller der far ikke kan ta ut mer en fedre kvoten fordi di ikke er råd det er mors lønn som liggertil grunn og dakan det bli slik det burde verslik at dewt var farsx lønn som lå til grunn når han var hjemme jeg erenig i at det er mange feige fedre men de ser tradisjponen og er nok redd for vis de skal si det de føletr når mor ikke vil la dem bestemme at mor ksla ta med seg barnet og flytte, uansett er mange fedre for redde for og kreve sin rett det er fint at det fins bøker om det, jeg tror mange kvinner ville forstått om fare hadde brølt i sinne over urettferdigheten i og ikke kunne bestemme. jeg ser også at mange kvinner også reagere på dette, jeg husker moren til minkammerat, venninene hennse fikke hene tilsutt noe i drøvelen fordi hun heltiden rynket på seg for måten manen gjorde ting på når han avlastet henne med nesten over halve husarbeidet, hun likte ikke og høre at han var flink hun var ellers et kejmpeflott menneske. jeg tror og mange kviner også er litt slik at de vil ha stoltheten over hjemmet sitt og at det skal vere hennes og at menne er litt redd for og gripe inn i det hilsen
Tule Skrevet 30. september 2004 #35 Skrevet 30. september 2004 Takk i like måte hei du kan vel gi foredraget en sjanse det er ikke et angrep jeg syns det er svert fornuftig hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå