Gå til innhold

Island før i tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg øver til en prøve jeg har imorgen om Island på 900 og det er ett spørsmål jeg sliter med:

Hvorfor var den enkelte avhengig av slekt og venner?

Takk!

Anonymous poster hash: 6c742...8fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som i dag, bare det at før i tiden, hadde de ikke trygdeordninger og sykehjem. Derfor trengte de eldre å bli tatt var på av familien

Anonymous poster hash: 009f9...521
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltinget ble ikke grunnlagt før år 930 (Islands parlament) så fra 874 til 930 var det vel ikke mye styre og stell. Kanskje det er det de vil fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som i dag, bare det at før i tiden, hadde de ikke trygdeordninger og sykehjem. Derfor trengte de eldre å bli tatt var på av familien

Tusen takk! :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltinget ble ikke grunnlagt før år 930 (Islands parlament) så fra 874 til 930 var det vel ikke mye styre og stell. Kanskje det er det de vil fram til?

Det er vel det, tusen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville koblet inn at æren ligger i familien og på denne tiden var ære svært sentralt i vikingenes samfunn og kan i dag sammenlignes med status. Venner var et nettverk man brukte til å blant annet beholde æren (Gunnlaug Ormstunge feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal huske at på 900 tallet hadde det bare vært bosettinger der i 30-40 år og det var ikke mer enn totalt rundt 4000 gårder. Island var ikke en stat eller det vi forbinder med et land i dag. Det var bosettinger og det var ingen andre til å ta seg av de eldre annet enn familie. Nå var det et hardt liv og man ble tidlig gammel. Det var ikke noe som het å pensjonere seg så alle deltok også de eldre som kunne f.eks lage klær og ull. Men de ville jo ikke klart å høste mat og var avhengig av de sterke for dette.

Mat var spesielt vanskelig da vegetasjonen var dårlig, dette medførte ofte at husdyr sultet i hjel. Dette gjorde det vanskelig å skaffe nok mat og da gir det seg vell selv at hvis man er gammel ville man sultet i hjel uten yngre krefter. Hjelp når man ble gammel/syk var ikke så omfattende da det ikke var legehjelp denne tid og man døde etter kort tid av det vi ser på som lette sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart spørsmål, men jeg tenker kanskje at det de vil frem til er at ættene sto veldig sterkt på den tiden og det var mange små høvdinger rundt om kring i landet og blodhevn og ære var viktige komponenter i maktforholdene. Det var nok egentlig veldig "us vs them" samfunn og viktig å vise lojaliter til slekten for de stilte opp for deg - i verdte fall hevnet deg hvis du ble drept.

Fant denne linken her, de forklarer det litt bedre enn meg :)

https://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/Vg3+Norrøn+litteratur

Anonymous poster hash: b4a86...4af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Da er jeg klar for prøven :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville koblet inn at æren ligger i familien og på denne tiden var ære svært sentralt i vikingenes samfunn og kan i dag sammenlignes med status. Venner var et nettverk man brukte til å blant annet beholde æren (Gunnlaug Ormstunge feks)

Vi har lest Gunnlaug Ormstunge, så hvis jeg drar det inn som et eksempel får jeg nok pluss. Fikk det ikke helt meg meg, hvordan gjorde han det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest Gunnlaug Ormstunge, så hvis jeg drar det inn som et eksempel får jeg nok pluss. Fikk det ikke helt meg meg, hvordan gjorde han det? 

Han ble avvist da han fridde(?) til Helga for hun skulle heller ha Ravn siden Gunnlaug ikke rakk en elelr annen avtale, men Ravn gjorde at Gunnlaug ikke rakk det. Ravn ødela Gunnlaug sin ære, det ble blodhevn, Gunnlaug vant og fikk æren tilbake, slektningene til ravn og slektningene til Gunnlaug ble erkefiender pga ærekrenkelse. 

var noe slikt, leste Gunnlaug i fjor så husker kun det helt vesentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

En pleier og å bry seg mer om nær familie enn pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...