Gå til innhold

Elev, hasj og medelev

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rystet over de holdningene som her kommer frem!

På ungdomsskolen er man ikke myndig, og forstår ikke konsekvenser av det man gjør. Da påhviler det foreldre og lærere å ta ansvar for å korrigere dårlige valg.

Man har ingen mulighet til å forutsi hvem som utvikler problemer og hvem som "bare prøver." Å unnlate å gjøre noe i denne fasen er ansvarsløst, og kan bety at man blir delaktig i et ødelagt liv.

Her bør og skal det gripes inn. Gutten bør kalles inn til en samtale med klasseforstander, og gjerne med råsgiver eller helsesøster til stede. Deretter bør eventuelt foreldre kobles inn. Om man er usikker på hvordan dette skal gripes an, kan man rådføre seg med uteseksjonen i kommunen, eller rustelefonen (08588). Viser det seg å være omfattende problematikk, bør sosialtjeneste og barnevern involveres.

Man skal ALDRI la en mindreårig få etablere rusbruk uten å gripe inn. Det spiller ingen rolle hva som brukes, om midlene er lovlige, ulovlige, sterke eller svake. Så lenge en ungdom søker seg til rus, skal man ta tak i det.

Anonymous poster hash: ed3f3...279

Enig. Det er helt utrolig hva KG-brukere får seg til å skrive. Årsak: de selv har et tolerant forhold til hasj. I

Anonymous poster hash: acd42...e13

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre dere faktisk har SETT at denne eleven har gjort ett eller annet tvilsomt, så er dette bare spekulasjoner. Og det er overhodet ingenting annet enn spekulasjoner eller løse rykter, frem til dere faktisk har noen håndfaste beviser å gå etter... 

Jeg opplevde faktisk noen lignende spekulasjoner da jeg gikk på ungdomsskolen. Men dette gjaldt "ulovlige" turer til nærbutikken, og hadde overhodet ikke noe med narkotika å gjøre. Det var egentlig i mot skolens reglement å besøke nærbutikken eller bensinstasjonene midt i skoletiden. Ett par tullinger som gikk i parallellklassen min påstod ovenfor lærerne at jeg hadde vært der. Ren løgn og humbug selvfølgelig, men lærerne tok jo selvfølgelig alt mulig for god fisk. Dermed tømte lærerne / rektor ryggsekken min minst ett par ganger i uken. Bare fordi noen av de andre elevene i klassen løy om at dem hadde sett meg gå til en eller annen butikk, hvor jeg viss nok skulle ha kjøpt haugevis med sjokolade, smågodt og andre søtsaker....

Anonymous poster hash: e5123...6e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er ikke engang et spørsmål. Det man gjør er selvfølgelig å ta kontakt hjem for å fortelle hva som blir sagt.

Anonymous poster hash: 0fa75...2bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er ikke engang et spørsmål. Det man gjør er selvfølgelig å ta kontakt hjem for å fortelle hva som blir sagt.

Er det fordi du vil gjøre situasjonen lettere for vedkommende eller fordi du vil gjøre tilværelsen vanskeligere for vedkommende?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsesøster, det er hun som har overordnet ansvar for sånne saker. Kontaktlæreren ville uansett ha sendt eleven til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du vil gjøre situasjonen lettere for vedkommende eller fordi du vil gjøre tilværelsen vanskeligere for vedkommende?

Det er fordi det er snakk om en mindreårig og da bør foreldrene få vite om det. Jeg tror ikke du finner mange foreldre som ikke hadde ønsket å vite at deres 14 åring muligens røyker hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi det er snakk om en mindreårig og da bør foreldrene få vite om det. Jeg tror ikke du finner mange foreldre som ikke hadde ønsket å vite at deres 14 åring muligens røyker hasj.

Så intensjonen din er for å gjøre det lettere og bedre for vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lærer, men venninnen min er det i den klassen og hun vet ikke hvordan hun skal gå frem!

Anonymous poster hash: 64fd9...4c8

Første bud for henne er jo å ta det opp med ledelsen der hun jobber, det er neppe første gang de har en sånn sak på skolen. Det håper jeg forsåvidt virkelig hun har gjort allerede, det burde være selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for henne er jo å ta det opp med ledelsen der hun jobber, det er neppe første gang de har en sånn sak på skolen. Det håper jeg forsåvidt virkelig hun har gjort allerede, det burde være selvsagt.

Man må ihvertfall ikke ta det opp med vedkommende selv.

Hvorfor skulle man det?

Ikkesant det er best å involvere flest mulige med rykter og sladder istedet?

Alt for å hjelpe! Alt for å være så snill og omtenksom!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så intensjonen din er for å gjøre det lettere og bedre for vedkommende?

I det lange løp. Der og da kan det nok oppfattes som urettferdig og vanskelig, men det er sånn ungdommer gjerne reagerer når slike ting blir slått ned på. Det er helt greit at de reagerer, men man skal ikke la dette styre ens beslutning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ihvertfall ikke ta det opp med vedkommende selv.

Hvorfor skulle man det?

Ikkesant det er best å involvere flest mulige med rykter og sladder istedet?

Alt for å hjelpe! Alt for å være så snill og omtenksom!

Nei, det er ikke slik det fungerer. Når man tar det opp med ledelsen som en ansvarlig ansatt er det da ikke snakk om "rykter og sladder". Da er det snakk om mistanke om ulovligheter blant mindreårige på deres skole. De ansatte er ansvarlige for elevene og de bør helt klart ta tak i dette dersom det skulle være mistanke om det. Selvsagt blir ikke noen elever dømt i øst og vest kun på bakgrunn av mistanker, men mistankene danner grunnlaget for hvordan man skal håndtere dette videre. Dette er da ikke kun snakk om enkeltindivider, men tiltak som retter seg mot en litt større gruppe. Hasjutprøving er jo ganske utbredt blant ungdommer, slik man også ser i denne tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sende anonym?

Er det ikke bedre å stå for det en selv gjør?

Det har ikke noe med å stå for det en gjør. Det handler om at dette er en oppgave for de voksne. Om det skulle komme ut at denne medeleven har meldt ifra, uavhengig av om ryktet er sant eller ikke, kan hen oppleve represalier etterpå. Desverre skjer sånt. Selv om medeleven melder ifra i beste mening, for å hjelpe, så kan andre ta dette ille opp. Uansett er det opp til de voksne å finne ut av hva som er hva her og eventuelt sette inn tiltak.

Anonymous poster hash: 41cb9...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det lange løp. Der og da kan det nok oppfattes som urettferdig og vanskelig, men det er sånn ungdommer gjerne reagerer når slike ting blir slått ned på. Det er helt greit at de reagerer, men man skal ikke la dette styre ens beslutning. 

Dersom det viser at inngripen forverrer problemene i det lange løp, vil du delta i ansvaret for at det gikk dårlig med vedkommende, eller vil du da bare si at det er vedkommendes egen skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj er ikke det verste rusmiddelet, har prøvd selv men det er nok lurt å forsøke å bremse det siden det er snakk om så unge gutter og konsekvensene kan bli at de blir late og heltidsrøykere om de ikke har noe spesielt de interesserer seg for. Tror den beste veien å gå her er kommunikasjon. Snakk med han det gjelder eller kanskje kameraten som har blitt med på det. Kan være en ide å pense dem inn på noe fritidsaktiviteter eventuelt få noen de ser opp til å komme på skolen og snakke med klassen. Å uttrykke helt anti holdninger mot hasj vil kanskje gi den motsatte effekten av det du ønsker. Mestring i ett eller annet vil kunne holde dem borte fra rus, men husk at det er ikke alle som mestrer skolen.

Anonymous poster hash: e1b0f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det viser at inngripen forverrer problemene i det lange løp, vil du delta i ansvaret for at det gikk dårlig med vedkommende, eller vil du da bare si at det er vedkommendes egen skyld?

Det er en kompleks situasjon. Når man griper inn er man selvsagt også delansvarlig for hvordan situasjonen videre utvikler seg. Det er dermed viktig med gode tiltak for videre håndtering av situasjonen og ikke bare utpeking av problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi på skolen er fortvilet. Fordi vi får aldri fersket han. Vi hører kun via få elever...

Anonymous poster hash: 64fd9...4c8

Kanskje ikke så rart han røyker, dersom dette er måten han blir behandlet på av de rundt seg. Men denne adferden har dere nok lært MOT og likesinnede, så på sett og vis er dere unnskyldt.

Anonymous poster hash: 2a320...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...