Gå til innhold

Trenger anbefaldning på antidepressiver uten så mange bivirkninger

Gjest 89-modell

Anbefalte innlegg

Hei, kjære TS. Jeg har hatt alvorlig kronisk depresjon i 20 år, og føler jeg kan svare. Jeg har gått på antidepressiva i ca. ti av disse årene, og har hatt noen bivirkninger opp gjennom årene. Det er heldigvis ikke slik at man garantert får bivirkningene som står i pakningsvedlegget, men dette vet man jo ikke på forhånd. Om det er slik at legen din har skrevet ut disse til deg, vil jeg anbefale deg å prøve. Etter noen måneder kan du sannsynligvis kjenne på både virkninger og eventuelle bivirkninger, og om du synes de ikke fungerer for deg kan du ta det opp med legen og prøve en annen type.

Selv har jeg vært innom flere typer før jeg fant en som fungerte greit for meg. Husk at alle typer medisiner har mulige bivirkninger, men langt i fra alle får disse bivirkningene. Noen får ingen, noen får bare noen, og det finnes i tillegg grader av bivirkningene.

Det høres ut som at du er veldig langt nede og har vært det i lang tid, og man skal slippe å ha det slik. Antidepressiva kan være til god hjelp for mange, og noen ganger kan det være verdt det å teste det ut selv om risikoen for kjipe bivirkninger kan være der.

Klem! <3

Anonymous poster hash: 1b528...913
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale cipralex. Går på de selv og kunne ikke vært mer fornøyd. Har ingen negative bivirkninger. Anonymous poster hash: 0dd7d...f9a

Om man vil unngå vektøkning, så anbefaler jeg ikke de. Jeg gikk opp 10 kg med dem. Minst.

Anonymous poster hash: d5d3c...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Hei, kjære TS. Jeg har hatt alvorlig kronisk depresjon i 20 år, og føler jeg kan svare. Jeg har gått på antidepressiva i ca. ti av disse årene, og har hatt noen bivirkninger opp gjennom årene. Det er heldigvis ikke slik at man garantert får bivirkningene som står i pakningsvedlegget, men dette vet man jo ikke på forhånd. Om det er slik at legen din har skrevet ut disse til deg, vil jeg anbefale deg å prøve. Etter noen måneder kan du sannsynligvis kjenne på både virkninger og eventuelle bivirkninger, og om du synes de ikke fungerer for deg kan du ta det opp med legen og prøve en annen type.

Selv har jeg vært innom flere typer før jeg fant en som fungerte greit for meg. Husk at alle typer medisiner har mulige bivirkninger, men langt i fra alle får disse bivirkningene. Noen får ingen, noen får bare noen, og det finnes i tillegg grader av bivirkningene.

Det høres ut som at du er veldig langt nede og har vært det i lang tid, og man skal slippe å ha det slik. Antidepressiva kan være til god hjelp for mange, og noen ganger kan det være verdt det å teste det ut selv om risikoen for kjipe bivirkninger kan være der.

Klem! <3

Anonymous poster hash: 1b528...913

Tusen takk, hvordan klarte du deg så lenge uten hjelp...? Jeg har bare prøvd lenge, og nå føler jeg at jeg må prøve medisiner.. For nå orker jeg ikke kjenne på klumpen i magen mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Jeg har forsøkt Cipralex, Fevarin og Efexor. Hadde kun effekt av Efexor, men måtte slutte på denne fordi det viste seg at den ga meg hjerterytmeforstyrrelser.

Et ganske nytt preparat på markedet som skal ha få bivirkninger og som verken trenger opptrapping eller nedtrapping er Brintellix. Denne ga meg et nytt liv. Mer energi og jeg sov bedre om natten. Det å få mer energi og føle at man strekker til og får til det man ønsker, er i seg selv med på å komme seg opp av depresjonen. Brintellix fungerer bredt på vange reseptorer i hjernen og ikke kun et par som mange andre antidepressivaer gjør. De jeg kjenner som har startet opp på Brintellix er svært fornøyde.

Lykke til! Håper du og legen din kommer frem til noe. Det er mange her som gjentar at du må komme til legen, og dette anser jeg som unødvendig, for du har tenkt deg til lege, men vil høre andres erfaringer. Men, det er jo slik i de fleste tråder her, "kom deg til legen" og "dette kan ikke vi på KG hjelpe deg med" osv. Vi kan komme med erfaringer. Les deg opp litt på de ulike forslagene som har kommet og ta med deg navnene til legen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt Cipralex, Fevarin og Efexor. Hadde kun effekt av Efexor, men måtte slutte på denne fordi det viste seg at den ga meg hjerterytmeforstyrrelser.

Et ganske nytt preparat på markedet som skal ha få bivirkninger og som verken trenger opptrapping eller nedtrapping er Brintellix. Denne ga meg et nytt liv. Mer energi og jeg sov bedre om natten. Det å få mer energi og føle at man strekker til og får til det man ønsker, er i seg selv med på å komme seg opp av depresjonen. Brintellix fungerer bredt på vange reseptorer i hjernen og ikke kun et par som mange andre antidepressivaer gjør. De jeg kjenner som har startet opp på Brintellix er svært fornøyde.

Lykke til! Håper du og legen din kommer frem til noe. Det er mange her som gjentar at du må komme til legen, og dette anser jeg som unødvendig, for du har tenkt deg til lege, men vil høre andres erfaringer. Men, det er jo slik i de fleste tråder her, "kom deg til legen" og "dette kan ikke vi på KG hjelpe deg med" osv. Vi kan komme med erfaringer. Les deg opp litt på de ulike forslagene som har kommet og ta med deg navnene til legen.

Virker denne mot angst også? Synes det kom litt uklart frem i teksten hos felleskatalogen. Ellers høres den jo veldig flott ut! Er dette noe legene er resteiktive med å gi siden den er så ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å få deres erfaringer...

Fått resept på Effeenox , men pga bivirkningene denne har vil jeg ikke teste denne...

Jeg er trolig kronisk deprimert og ønsker å komme meg ovenpå å få regulert mitt humør.

Jeg har opplevd svært mye tap og vil ikke miste mer av livet mitt da jeg nå har både hus, studier , barn, husdyr og mann som jeg vil glede meg og har all grunn til å glede meg over!

Har dere råd til antidepressiv jeg kan be legen min skrive ut for meg som ikke gir vektøkning bivirkning, redusert evne eller sex lyst, ikke flater humøret for MYE ut, og som gjør at man faktisk kan le og gråte..?

Håper noen kan hjelpe meg, vil ikke miste mer av livet mitt.

1. Alle medikamenter har potensielle bivirkninger.

2. Bruk av medisin skal du diskutere med din fastlege eller behandler.

3. Medisinen du har fått resept på har, som alle andre antidepressiva, mange mulige bivirkninger. Hvilke du får eller ikke får er helt individuelt og dermed helt umulig å svare på. Det eneste som kan gi deg svar på hvilke bivirkninger du får er å prøve.

4. At du har opplevd tap og vanskelige ting peker i retning at terapi kan være riktig for deg. Lære mestringsstrategier osv. Antidepressiva vil ikke fjerne eller løse problemer du har knyttet til tidligere hendelser i livet, de vil i beste fall bare kunne "legge lokk" på følelsene dine og "kamuflere dem". Årsaken til depresjon må undersøkes og jobbes med, det nytter ikke å bare behandle symptomer.

Anonymous poster hash: 78266...8e7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Erica

Virker denne mot angst også? Synes det kom litt uklart frem i teksten hos felleskatalogen. Ellers høres den jo veldig flott ut! Er dette noe legene er resteiktive med å gi siden den er så ny?

En venn av meg slet med angst om natten og fikk dette bedret når h*n begynte på Brintellix. Hvis du leser under "Egenskaper" står det bl.a.: "Denne multimodale aktiviteten anses å være ansvarlig for de antidepressive og angstdempende effektene og for bedring av kognitiv funksjon, læring og hukommelse observert i dyrestudier."

En del leger er litt skeptiske til å gi den fordi de har liten erfaring med medikamentet, men det synes jeg er en dårlig bortforklaring; man får ikke akkurat mer erfaring med den med å ikke skrive den ut... ;)

Endret av Erica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke antideppressiva uten de bivirkningene desverre.
Men det finnes mange andre mer egnet tiltak enn antidepressiva.
Jeg vil anbefale tilskuddet 5-HTP, hvetegress eller spirulina, og en total omlegging av dine omgivelser (nye venner,ny hobby, ny leilighet, ommøblere, ny hårfarge)

Anonymous poster hash: 85678...4b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke antideppressiva uten de bivirkningene desverre.

Men det finnes mange andre mer egnet tiltak enn antidepressiva.

Jeg vil anbefale tilskuddet 5-HTP, hvetegress eller spirulina, og en total omlegging av dine omgivelser (nye venner,ny hobby, ny leilighet, ommøblere, ny hårfarge)

Anonymous poster hash: 85678...4b4

Det er ikke dokumentert vitenskapelig at dette har noen som helst effekt. Hva med å faktisk benytte seg at det vi har vitenskapelig bevis for at fungerer?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

3. Medisinen du har fått resept på har, som alle andre antidepressiva, mange mulige bivirkninger. Hvilke du får eller ikke får er helt individuelt og dermed helt umulig å svare på. Det eneste som kan gi deg svar på hvilke bivirkninger du får er å prøve.

4. At du har opplevd tap og vanskelige ting peker i retning at terapi kan være riktig for deg. Lære mestringsstrategier osv. Antidepressiva vil ikke fjerne eller løse problemer du har knyttet til tidligere hendelser i livet, de vil i beste fall bare kunne "legge lokk" på følelsene dine og "kamuflere dem". Årsaken til depresjon må undersøkes og jobbes med, det nytter ikke å bare behandle symptomer.

Ikke belær meg er du grei, jeg går og har gått til behandling ti år ..Klarer meg utmerket godt, men vil ike ha det vondt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Det er ikke dokumentert vitenskapelig at dette har noen som helst effekt. Hva med å faktisk benytte seg at det vi har vitenskapelig bevis for at fungerer?

Du, tror du jeg er en som gir opp?? Vært deppa 16 år jeg... Jeg har også prøvd alt det der supermat greiene, naturmedsin, behandling etc etc, er en sterk person som har klart meg gjennom livet uten å gi opp... Ikke snakk så overfladisk.. Ikke om du ikke har vært i min situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke belær meg er du grei, jeg går og har gått til behandling ti år ..Klarer meg utmerket godt, men vil ike ha det vondt mer. 

Du hadde neppe stilt spørsmålet du gjør dersom du hadde hatt så god innsikt som det later til at du tror du har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Selvsagt har jeg kontakt med legen, gjerne ofte og :) Takk for klem og ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 89-modell

Du hadde neppe stilt spørsmålet du gjør dersom du hadde hatt så god innsikt som det later til at du tror du har.

Anonymous poster hash: 78266...8e7 [/acronym

Helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, tror du jeg er en som gir opp?? Vært deppa 16 år jeg... Jeg har også prøvd alt det der supermat greiene, naturmedsin, behandling etc etc, er en sterk person som har klart meg gjennom livet uten å gi opp... Ikke snakk så overfladisk.. Ikke om du ikke har vært i min situasjon.

Hvor skrev jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ISeeYouCreep
89-modell skrev (På 12.10.2015 den 19.31):

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale cipralex. Går på de selv og kunne ikke vært mer fornøyd. Har ingen negative bivirkninger.

Anonymous poster hash: 0dd7d...f9a

jeg anbefaler IKKE cipralex. Gikk opp helt ekstremt mye i vekt, og hjalp lite på depresjonen. merket ikke effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette, spesielt punkt 4. En pille vil aldri kunne ta bort all smerte, og vhis den gjør det, er det faltisk farlig da den legger lokk på dine ekte følelser, så de vil komme ut igjen på andre måter, det vil bygge seg opp i deg. Vil påstå at mye antideppressiva gjør dette, de fjerner symptomer, men helbreder aldri årsakne til symptomene som oppstår. I tillegg er de harde for levra og nyrene.

Utifra det du har skrevet her, høres det ut som du har opplevd mye du trenger å ta ordenlig tak i. Finne ut av hvordan du kan setter ord på følelsene dine , ta et steg av gangen. Virker som du har opplevd mye, men og levd mye, når du skriver du har fått samboer, barn, ny samboer og barn igjen, men uten at du kanskje har fordøyd dine relasjoner før du har gått inn i noe nytt? Det kan og være mønster i deg selv du må jobbe med, hvorfor du handler som du gjør osv.

Bare mine tanker.

Anonymous poster hash: c6e16...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...