AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Del Skrevet 11. oktober 2015 Er dere ikke enige? Selv om det er familie eller nære venner som er uheldig å ødelegger noe av ditt, bør de ikke uoppfordret tilby å erstatte det? Opplevde at et nært familiemedlem ødela noe hos oss som endte med å koste oss over 3000,-. Det var jo selvsagt skikkelig uflaks, men likefullt hennes feil pga svært klønete opptreden. Vi sa ingenting om erstatning, men har hintet flere ganger om at det "kostet oss dyrt" etc. og hun vet også summen. Men vi har ALDRI fått tilbud om erstatning, ikke engang 50%. Jeg kommer aldri til å kreve det, og summen greier vi fint, men jeg synes dette er en prinsippsak. Jeg ville aldri hatt samvittighet til dette. Jeg hadde tilbudt erstatning på flekken, og det 100% av skadene. Hvis jeg låner en bil hos en venn, og kræsjer med den og det er min feil, så skal jeg selvsagt dekke skadene. Og brukes forsikringen, skal jeg selvsagt dekke bonustapet! Eller bør venner og familie få "fripass" pga nær relasjon?? Anonymous poster hash: 023cf...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Del Skrevet 11. oktober 2015 Nei man tilbyr selvsagt erstatning, dette er normal folkeskikk. Anonymous poster hash: 6a2ad...1e2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Del Skrevet 11. oktober 2015 De bør erstatte det, selvfølgelig bør de det. Men mange tenker ikke slik, det har jeg opplevd selv og det er sykt irriterende. Flere virker som de har en holdning der de tenker at "det er ikke mitt problem at jeg ødela ditt, hvis du er så redd for tingene dine må du ikke låne dem bort/invitere folk". Om de har dårlig råd kan det være en ekstra grunn til at de ikke nevner det, men bare håper for seg selv at det skal gå i glemmeboken.Anonymous poster hash: 76039...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Del Skrevet 11. oktober 2015 Det kommer an på hva det er. Kræsjer jeg en annens bil, knuser et vindu e.l. så hadde jeg tilbudt å betale. Knuser jeg ett glass, søler på duken e.l. så skal jeg innrømme at jeg ikke hadde tenkt på å tilby erstatning, det er sånn som kan skje. Anonymous poster hash: 01c37...529 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Del Skrevet 11. oktober 2015 Så enig med deg, Ts .Er dere ikke enige? Selv om det er familie eller nære venner som er uheldig å ødelegger noe av ditt, bør de ikke uoppfordret tilby å erstatte det? Opplevde at et nært familiemedlem ødela noe hos oss som endte med å koste oss over 3000,-. Det var jo selvsagt skikkelig uflaks, men likefullt hennes feil pga svært klønete opptreden. Vi sa ingenting om erstatning, men har hintet flere ganger om at det "kostet oss dyrt" etc. og hun vet også summen. Men vi har ALDRI fått tilbud om erstatning, ikke engang 50%. Jeg kommer aldri til å kreve det, og summen greier vi fint, men jeg synes dette er en prinsippsak. Jeg ville aldri hatt samvittighet til dette. Jeg hadde tilbudt erstatning på flekken, og det 100% av skadene. Hvis jeg låner en bil hos en venn, og kræsjer med den og det er min feil, så skal jeg selvsagt dekke skadene. Og brukes forsikringen, skal jeg selvsagt dekke bonustapet! Eller bør venner og familie få "fripass" pga nær relasjon?? Anonymous poster hash: 023cf...e45 Anonymous poster hash: 1555c...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Del Skrevet 11. oktober 2015 Noen ser det bare fra eget perspektiv - "JEG mente det ikke og det var et uhell ergo skal jeg ikke betale noe". De klarer ikke se det fra ditt perspektiv - uavhengig av intensjon har du mistet en eiendel / oppelvd et tap. Og det er det de skal kompensere. Det naturlige er å sjekke hvor du fikk tak i X og så erstatte. Er ikke det mulig, gir man en sum. Dersom en god venn hadde nektet å gi meg en sum eller kontonummer, hadde jeg villet 'gi tilbake' på en annen måte, som en drink eller middag ute, en gave etc. - alt ettersom hva det kostet. Anonymous poster hash: 6a2ad...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hume Skrevet 11. oktober 2015 #7 Del Skrevet 11. oktober 2015 Måtte nylig kaste et dyrt klesplagg pga. en bekjent som sølte på meg på en utrolig klønete måte på en fest. 100 % hans feil. Gidder ikke engang nevne det. Slikt nå man regne med i livet, tenker nå jeg. Men det spørs jo hva som egentlig skjedde, hva som ble ødelagt og hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Del Skrevet 11. oktober 2015 Det kommer litt an på hva som har skjedd. Har opplevd at familiemedlemmer knuser et glass av mitt dyreste krystall under selskap, og de har ikke tilbudt seg å erstatte det (noe som kanskje var greit, i og med at det var mitt valg å servere drikkevarer i såpass dyre glass ?) Jeg har også opplevd at min bror har knust en vaskeservant hos et annet familiemedlem da han hjalp de med noe arbeid på badet. Hammeren falt ned og ødela vaskeservanten. Han ble bedt om å betale, men andre familiemedlemmer syntes dette var litt dårlig gjort i og med at han var der for å gjøre en jobb for de gratis, og det var et uhell. Så i noen situasjoner syntes jeg ikke at erstatning er på sin plass, men i andre situasjoner, der hvor besøket opptrer grovt uaktsomt bør erstatning absolutt tilbys. Anonymous poster hash: b3959...7d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 11. oktober 2015 #9 Del Skrevet 11. oktober 2015 Selvfølgelig tilbyr man seg til å erstatte noe man ødelegger! Det er sikkert ikke med vilje, men man tilbyr seg om å erstatte. Synes det er frekt og ikke gjøre det. Ødelegger jeg noe andre eier, så tilbyr jeg erstatning. Skulle bare mangle. Opplevde at en nær venninne ødelagte en pyntegjenstand som kostet rundt 800. Sa bare Ops og tilbydde seg ikke om å betale. Selv om jeg hintet litt til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 11. oktober 2015 #10 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Hvis jeg ødelegger noe så tilbyr jeg meg selvfølgelig å erstatte det. Det er forskjell på et vanlig glass fra Ikea og noe dyrere da selvfølgelig, man må regne med litt svinn når det gjelder glass og vanlige tallerkner for eksempel. Hvis noen ødelegger noe som er mitt ser jeg an det som ble ødelagt, noen ganger kan jeg si at det ikke gjør noe, andre ganger vil jeg forvente at de betaler. Kom til å tenke på da Kristina Andersen vekte Ida Wulff på en ganske brutal måte på en eller annen ferie, slik at telefonen til Ida datt i gulvet og knuste. I en sånn situasjon hadde jeg forventet og forlangt å få en ny telefon. Endret 11. oktober 2015 av Florence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. oktober 2015 #11 Del Skrevet 13. oktober 2015 Normalt oppegående folk tilbyr seg selvsagt å betale dersom de knuser noe. Har denne personen veldig dårlig råd? Hvis personen er student, går på NAV, eller generelt sett har dårlig råd så hadde jeg bare latt det gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 14. oktober 2015 #12 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvorfor er det en selvfølge at familie/venner (eller andre du inviterer inn i hjemmet) skal erstatte ting som blir ødelagt ved et uhell? Det ville ikke falt meg inn verken å tilby eller forvente erstatning for et knust glass eller en ødelagt vase. Ting kan gå i stykker, det skjer alle uten at noen er å klandre. Selvfølgelig, hvis det er gjort med hensikt er situasjonen en helt annen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Del Skrevet 14. oktober 2015 Er det et uhell forventer jeg ikke erstatning. Serverer du drikke i dyre glass som blir knust, er det ditt valg å bruke de glassene. Det er alltid en risiko for at uhell kan skje og ting kan bli ødelagt. Er du ikke villig til å ta risikoen får du enten kjøpe billigere ting, la være å bruke de dyre tingene i situasjoner der andre er involvert, eller la være å invitere noen hjem til deg.Anonymous poster hash: e56ab...d63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #14 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvorfor er det en selvfølge at familie/venner (eller andre du inviterer inn i hjemmet) skal erstatte ting som blir ødelagt ved et uhell? Det ville ikke falt meg inn verken å tilby eller forvente erstatning for et knust glass eller en ødelagt vase. Ting kan gå i stykker, det skjer alle uten at noen er å klandre. Selvfølgelig, hvis det er gjort med hensikt er situasjonen en helt annen. Er det et uhell forventer jeg ikke erstatning. Serverer du drikke i dyre glass som blir knust, er det ditt valg å bruke de glassene. Det er alltid en risiko for at uhell kan skje og ting kan bli ødelagt. Er du ikke villig til å ta risikoen får du enten kjøpe billigere ting, la være å bruke de dyre tingene i situasjoner der andre er involvert, eller la være å invitere noen hjem til deg.Anonymous poster hash: e56ab...d63 Enig med dere to Og så kommer det kanskje litt an på hva det er. Er hun drita og tryner inn i tvn slik at den blir ødelagt så hadde jeg blitt glad for om hun ville være med på å spleise på en ny. Eller betale halvparten av det den gamle kostet. Men for det meste så forventer jeg ikke erstatning for noe, min bror var uheldig og rev ned laptopen min slik at den knuste, jeg tenkte ikke engang på at han burde ha kjøpt ny. Slikt skjer. Men om jeg er uheldig og ødelegger noe dyrt hos andre så tilbyr jeg meg å betale. Klarte å velte en øl på en bekjents telefon og da tok jeg kontakt flere ganger for å si at fra at om mobilen klikket så måtte hun gi beskjed så skulle jeg erstatte. Anonymous poster hash: 86ea7...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå