AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #21 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg synes hun er modig som tør vise hvor smertefullt det kan være å slite psykisk. Det er et sterkt språk og uttrykk som er valgt, men jeg synes livsgnist og håp likevel kommer godt fram. Anonymous poster hash: 88310...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #22 Del Skrevet 11. oktober 2015 Men hun er en godjente!! Anonymous poster hash: abce5...e55 Var det banninga, fyllekjøringen, rusinga, dyreplageriet eller noe annet som kvalifiserte til betegnelse "godjente"? Jeg synes det er leit borderline ble fremstilt kun på denne måten. Tror neppe det bidro til noe positivt for oss andre som lider av det. Jeg føler meg i alle fall ikke mer fristet til å være åpen om det etter denne filmen.Anonymous poster hash: e1c17...cf5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #23 Del Skrevet 11. oktober 2015 Var det banninga, fyllekjøringen, rusinga, dyreplageriet eller noe annet som kvalifiserte til betegnelse "godjente"? Jeg synes det er leit borderline ble fremstilt kun på denne måten. Tror neppe det bidro til noe positivt for oss andre som lider av det. Jeg føler meg i alle fall ikke mer fristet til å være åpen om det etter denne filmen.Anonymous poster hash: e1c17...cf5 Siterte henne hun var jo så opprørt over å bli kalt godjente. Anonymous poster hash: abce5...e55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #24 Del Skrevet 11. oktober 2015 Siterte henne hun var jo så opprørt over å bli kalt godjente. Anonymous poster hash: abce5...e55 Åja, nå husker jeg det Anonymous poster hash: e1c17...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #25 Del Skrevet 11. oktober 2015 Takk for "anmeldelse" av denne filmen. Jeg vurderte å se den, men nå vet jeg at jeg ikke skal gjøre det! Spesielt hvis hun ikke er snill mot kjæledyra sine, fy faen.. (og bare til opplysning, jeg har absolutt ikke noe imot mennesker med personlighetsforstyrrelse/andre psykiske lidelser, skjønner at det må være helt forjævlig å ha.) Anonymous poster hash: d1107...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #26 Del Skrevet 12. oktober 2015 Hva gjorde hun mot katten sin? Anonymous poster hash: da445...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #27 Del Skrevet 12. oktober 2015 Og så var det ganske uempatisk av henne å slippe ut den gullfisken i et vann. Sikkert bare jeg som reagerer på sånt, men hjertet mitt brenner for dyr. Den vil langsomt sulte i hjel eller bli spist av rovfisk. Vill kjøring i hasjrus der man står i fare for å skade andre enn seg slev bidro ikke til å få mer respekt. Man må ikke oppføre seg hensynsløst, selv om man har den diagnosen, hos mange går det mer innover, både sinnet og tomheten og smerten. Synd ikke nyansene kom frem.Anonymous poster hash: e1c17...cf5 Du har tydeligvis ikke skjønt diagnosen....Anonymous poster hash: 8c104...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #28 Del Skrevet 12. oktober 2015 Har vært innlagt med henne. En fantastisk flott jente!Anonymous poster hash: c7980...22d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #29 Del Skrevet 12. oktober 2015 Du har tydeligvis ikke skjønt diagnosen....Anonymous poster hash: 8c104...a47 Jo, har den selv, faktisk og har møtt flere som har den. Man kan være VELDIG ulike likevel. Det er mulig å ta et visst ansvar for eget liv selv om man har en alvorlig diagnose. Og ha empati med både mennesker og dyr. Filmen ga en beskrivelse av henne, men ikke alle andre med diagnosen. Den var ganske selvsentrert og narsissistisk. Det ble ikke mer fristende å være åpen etter denne filmen. Anonymous poster hash: e1c17...cf5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #30 Del Skrevet 12. oktober 2015 Denne filmen er toppen på narsissisme. Motivasjonen er ikke å belyse psykiske sykdommer og hjelpe andre, men å vise seg selv. Meg, meg, meg er alt livet hennes dreier seg om. Anonymous poster hash: eeeac...229 Nå blir jeg beint ut forbanna! Denne dagboken laget hun kun for seg selv opprinnelig. Det va aldri planen å lage film! Har du aldri tanker du ikke syns det er lurt å dele med andre? Føler du deg aldri liten og sårbar? Dere som skriver at filmen bekrefter alle fordommer, dere har ikke lært noen ting! Filmen viser hvor kaotisk ting er for henne. Hun mangler det filteret som "normale" har, derfor kommer det episoder med kjøring i rus og selvskading. Hun gjør ikke dette fordi hun ønsker å være uansvarlig, men fordi det er en konsekvens av bioloigen hennes og hvordan oppveksten hennes har vært, blant annet. Jeg syns det er beklagelig at så mange slenger drit om filmen når den setter lys på noe veldig viktig. Så filmen en gang til med nye, fordomsfrie øyne. Hvordan hadde du selv hatt det om du var så fortvila som drnne jenta? Om du mistet kontrollen over tankene dine? Når du er helt alene i verden og ikke vet hvor du dkal snu deg for å få hjelp? Denne filmen er sterk! Og veldig, veldig viktig! Det at dere sier så mye negativt og fordomsfullt viser bare hvor viktig filmen er for å prøve å skapr mer forståelse. Men det skulle fulgt med en person dere kunne diskutere med, for dere tviholder bare på gamle oppfatninger og henger dere opp i bagateller, istedet for å sette dere inn i filmens tema. Jeg blir forbanna, frustrert og lei meg. At vi ikke har kommet lenger! Hva om dere hang dere opp i hvordan noen behandlet gullfisken sin når noen fortalte om kreft, og la all skyld på kreften? At herre gud, sånn som de med kreft mishandler dyr? For det første, ikke alle med samme diagnose er lik, for det andre er det ingen stor dyremishandling her. Dere som ikke har sett filmen: den et vel verdt å se. Men åpne øyner og sinn for at andre kan være annerlede og prøv å ta inn smerten denne jenta formidler. Det kaoset som oppleves og formidles i filmen er hvordan jenta føler det innvendig! Tenk dere å ha det sånn jevnlig uten å kunne gjøre noe med det. Man prøver bare å finne måter å døyve smerten på. All ære til Ida som er så åpen og ærlig! Hun er tøff som tør å gi psykisk sykdom et ansikt. Og til dere andre som har en psykisk sykdom, stå sammen! Ikke si "det her vil jeg ikke sammenlignes med og assosieres med". Det er viktig at andre ser hvor stor variasjon det er innen psykiske sykdommer og får en forståelse for hva det innebærer. Mange med psykisk sykdom er store kunstnere eller på andre måter ressurser. vi er ikke en ensartet gruppe. Se filmen, den er viktig!Anonymous poster hash: 8c104...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #31 Del Skrevet 12. oktober 2015 Nå blir jeg beint ut forbanna! Denne dagboken laget hun kun for seg selv opprinnelig. Det va aldri planen å lage film! Har du aldri tanker du ikke syns det er lurt å dele med andre? Føler du deg aldri liten og sårbar? Dere som skriver at filmen bekrefter alle fordommer, dere har ikke lært noen ting! Filmen viser hvor kaotisk ting er for henne. Hun mangler det filteret som "normale" har, derfor kommer det episoder med kjøring i rus og selvskading. Hun gjør ikke dette fordi hun ønsker å være uansvarlig, men fordi det er en konsekvens av bioloigen hennes og hvordan oppveksten hennes har vært, blant annet. Jeg syns det er beklagelig at så mange slenger drit om filmen når den setter lys på noe veldig viktig. Så filmen en gang til med nye, fordomsfrie øyne. Hvordan hadde du selv hatt det om du var så fortvila som drnne jenta? Om du mistet kontrollen over tankene dine? Når du er helt alene i verden og ikke vet hvor du dkal snu deg for å få hjelp? Denne filmen er sterk! Og veldig, veldig viktig! Det at dere sier så mye negativt og fordomsfullt viser bare hvor viktig filmen er for å prøve å skapr mer forståelse. Men det skulle fulgt med en person dere kunne diskutere med, for dere tviholder bare på gamle oppfatninger og henger dere opp i bagateller, istedet for å sette dere inn i filmens tema. Jeg blir forbanna, frustrert og lei meg. At vi ikke har kommet lenger! Hva om dere hang dere opp i hvordan noen behandlet gullfisken sin når noen fortalte om kreft, og la all skyld på kreften? At herre gud, sånn som de med kreft mishandler dyr? For det første, ikke alle med samme diagnose er lik, for det andre er det ingen stor dyremishandling her. Dere som ikke har sett filmen: den et vel verdt å se. Men åpne øyner og sinn for at andre kan være annerlede og prøv å ta inn smerten denne jenta formidler. Det kaoset som oppleves og formidles i filmen er hvordan jenta føler det innvendig! Tenk dere å ha det sånn jevnlig uten å kunne gjøre noe med det. Man prøver bare å finne måter å døyve smerten på. All ære til Ida som er så åpen og ærlig! Hun er tøff som tør å gi psykisk sykdom et ansikt. Og til dere andre som har en psykisk sykdom, stå sammen! Ikke si "det her vil jeg ikke sammenlignes med og assosieres med". Det er viktig at andre ser hvor stor variasjon det er innen psykiske sykdommer og får en forståelse for hva det innebærer. Mange med psykisk sykdom er store kunstnere eller på andre måter ressurser. vi er ikke en ensartet gruppe. Se filmen, den er viktig!Anonymous poster hash: 8c104...a47 Dette er et forum, og da må du tåle at andre har andre meninger enn deg selv, uten å stemple folk som fordomsfulle og kunnskapsløse. At hun mangler det filteret som en del andre har og velger å kjøre i ruset tilstand, det betyr ikke at ikke alle andre med EUPF ville utsatt andre mennesker for den faren i trafikken. Noen tillater ikke seg selv å synke så dypt. Og du bagatelliserer det at hun bare slapp ut gullfisken i et ferskvann. Men sånne små ting, kan si veldig mye om for eks empati. Når hun ikke kunne ta vare på en gullfisk,mvar det heller ingen kjempeidé å skaffe seg katt. Ikke alle burde ta vare på sårbare vesner, om man ikke kan sette seg i deres sted. Jeg skjønner godt hvordan det er å ha ekstrem indre smerte, og jeg kan skjønne hvordan det ender i selvskading. Men å skade andre eller sette andre i fare, det forsvarer jeg aldri. Jeg reagerte tvert om veldig negativt på denne filmen, nettopp fordi den ikke gjorde noe positivt for andre som kanskje vil stå frem. Den beskrev hennes ekstreme situasjon, men ikke alle andre med borderline.Anonymous poster hash: e1c17...cf5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #32 Del Skrevet 12. oktober 2015 Ble satt ut av at hun la gullfisken sin i fryseren. Tenkt å bli fryst levende! Burde heller aldri hatt førerkort!Anonymous poster hash: c7980...22d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #33 Del Skrevet 12. oktober 2015 Ja.... denne filmen hjalp vel ikke på fordommene mot eupf/borderline som mange sliter med. Det finnes faktisk flere som får denne diagnosen etter traumatisk barndom og sliter veldig, men som likevel klarer å oppføre seg bra mot andre mennesker og dyr og ikke er en jævel av en uempatisk manipulerende dritt man bør holde seg langt unna. Uff. Anonymous poster hash: f8be7...00d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 12. oktober 2015 #34 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Tenkte jeg skulle se denne. Poenget med filmen var vel ikke å gi et generelt bilde av diagnosen, men hvordan det kan være. Synes det er greit at man får innblikk i de mer ekstreme tilfellene i blant. Jeg skjønner at dere som lever med det, føler at dette kan gi et feilaktig syn på dere som fungerer bedre med diagnosen. Jeg selv blir temmelig oppgitt når jeg føler at folk med ADHD, blir fremstilt som uempatiske, forbryterspirer,kriminelle, som det er umulig å omgås og som det ikke er håp for, når minst 75 prosent av de jeg kjenner er fine folk, som er litt ekstra kaotiske, men er kreative og har jobb og utdannelse. Endret 12. oktober 2015 av absinthia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #35 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg synes at det er viktig å få frem at filmen er problematisk. Alt etter hva slags ståsted du har i livet så vil den påvirke deg. Hvis du sliter psykisk, så kan det oppstå ulike følelser når du ser den, følelse av håpløshet og redsel for egen bedring. Følelsen av å bli satt i bås vil kanskje også følge med. Ja det er en sterk film, så sterk at jeg ikke klarte å se hele, men det er viktig å minne seg på at dette er hennes historie, og at ingen er like, selv ikke med samme diagnose. Man kan se på det som et dokument over hvordan det oppleves av en person med en slik diagnose, og sånn sett er det et greit innblikk, dersom man også forstår at det ikke kan brukes til generell lærdom.Anonymous poster hash: 364f6...58f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #36 Del Skrevet 14. oktober 2015 Dere som skriver at hun fremstår narsissistisk, det er jo en dagbok. Hun snakker til seg selv, om seg selv, for å huske de gode periodene og for å dokumentere de dårlige. Hvordan skal man gjøre det uten å fremstå selvopptatt? Jeg synes filmen var skremmende. Selvskadingen og særlig noen av symptomene hun beskriver får det til å gå kaldt gjennom kroppen på meg. Det er vel det jeg sitter igjen med, en større innsikt i hvor jævlig psykisk sykdom kan være. Anonymous poster hash: ff7ca...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantora Skrevet 14. oktober 2015 #37 Del Skrevet 14. oktober 2015 Ble satt ut av at hun la gullfisken sin i fryseren. Tenkt å bli fryst levende! Burde heller aldri hatt førerkort!Anonymous poster hash: c7980...22d Den fisken var jo allerede død (slik jeg forsto det). Hun frøs den ikke for å ta livet av den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klaveret Skrevet 14. oktober 2015 #38 Del Skrevet 14. oktober 2015 Nå blir jeg beint ut forbanna! Denne dagboken laget hun kun for seg selv opprinnelig. Det va aldri planen å lage film! Har du aldri tanker du ikke syns det er lurt å dele med andre? Føler du deg aldri liten og sårbar? Dere som skriver at filmen bekrefter alle fordommer, dere har ikke lært noen ting! Filmen viser hvor kaotisk ting er for henne. Hun mangler det filteret som "normale" har, derfor kommer det episoder med kjøring i rus og selvskading. Hun gjør ikke dette fordi hun ønsker å være uansvarlig, men fordi det er en konsekvens av bioloigen hennes og hvordan oppveksten hennes har vært, blant annet. Jeg syns det er beklagelig at så mange slenger drit om filmen når den setter lys på noe veldig viktig. Så filmen en gang til med nye, fordomsfrie øyne. Hvordan hadde du selv hatt det om du var så fortvila som drnne jenta? Om du mistet kontrollen over tankene dine? Når du er helt alene i verden og ikke vet hvor du dkal snu deg for å få hjelp? Denne filmen er sterk! Og veldig, veldig viktig! Det at dere sier så mye negativt og fordomsfullt viser bare hvor viktig filmen er for å prøve å skapr mer forståelse. Men det skulle fulgt med en person dere kunne diskutere med, for dere tviholder bare på gamle oppfatninger og henger dere opp i bagateller, istedet for å sette dere inn i filmens tema. Jeg blir forbanna, frustrert og lei meg. At vi ikke har kommet lenger! Hva om dere hang dere opp i hvordan noen behandlet gullfisken sin når noen fortalte om kreft, og la all skyld på kreften? At herre gud, sånn som de med kreft mishandler dyr? For det første, ikke alle med samme diagnose er lik, for det andre er det ingen stor dyremishandling her. Dere som ikke har sett filmen: den et vel verdt å se. Men åpne øyner og sinn for at andre kan være annerlede og prøv å ta inn smerten denne jenta formidler. Det kaoset som oppleves og formidles i filmen er hvordan jenta føler det innvendig! Tenk dere å ha det sånn jevnlig uten å kunne gjøre noe med det. Man prøver bare å finne måter å døyve smerten på. All ære til Ida som er så åpen og ærlig! Hun er tøff som tør å gi psykisk sykdom et ansikt. Og til dere andre som har en psykisk sykdom, stå sammen! Ikke si "det her vil jeg ikke sammenlignes med og assosieres med". Det er viktig at andre ser hvor stor variasjon det er innen psykiske sykdommer og får en forståelse for hva det innebærer. Mange med psykisk sykdom er store kunstnere eller på andre måter ressurser. vi er ikke en ensartet gruppe. Se filmen, den er viktig!Anonymous poster hash: 8c104...a47 Støtter denne. Det var en utrolig sterk film som satt seg nesten som et knyttneveslag i magen. Det jeg ikke visste er at man kan bli psykotiske slik hun ble. Er det vanlig? Dere med samme diagnose som Ida som tar så sterk avstand skjønner jeg meg ikke på. Vi er jo alle forskjellige individer som er vokst opp i forskjellig miljø og har ulik personlighet. Selvsagt oppfører man seg forskjellig. Det at hun kjørte uforsvarlig ER faktisk ganske vanlig blant folk med denne forstyrrelsen. Det er til og med er et av spørsmålene i utredningen av diagnosen om du har kjørt bil og "gitt faen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 14. oktober 2015 #39 Del Skrevet 14. oktober 2015 Den ligger på nrk også forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #40 Del Skrevet 14. oktober 2015 Støtter denne. Det var en utrolig sterk film som satt seg nesten som et knyttneveslag i magen. Det jeg ikke visste er at man kan bli psykotiske slik hun ble. Er det vanlig? Dere med samme diagnose som Ida som tar så sterk avstand skjønner jeg meg ikke på. Vi er jo alle forskjellige individer som er vokst opp i forskjellig miljø og har ulik personlighet. Selvsagt oppfører man seg forskjellig. Det at hun kjørte uforsvarlig ER faktisk ganske vanlig blant folk med denne forstyrrelsen. Det er til og med er et av spørsmålene i utredningen av diagnosen om du har kjørt bil og "gitt faen". Det betyr ikke at de fleste med denne diagnosen gir faen (i andre medtrafikanter og seg selv) og kjører i rusa tilstand. Selv ville jeg aldri tillatt meg selv det. Det er ikke alle som har alle trekkene. Man kan ha ulike trekk og i ulik grad. Dette trekket handler om impulsivitet, og det er mange andre måter impulsivitet kan komme frem som ikke er like farlig for andre. Og har man ikke akkurat det trekket, skal man kanskje være ganske glad.Anonymous poster hash: e1c17...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå