Gå til innhold

tannpine fra helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør så vont. Jeg har hat hull lenge, men har ikke gått til tannlegen i redsel for at jeg skal huske(voldtekt av en familiemedlem). Sist gang jeg var hos tannlegen var jeg 16 år, for 6 år siden. Jeg har en tann med svært hull, som har blitt svart, men har egentlig vont alle tennene i nærheten av den tanna

 

Jeg har ikke så mye penger heller, Er så vidt jeg får ting til å gå rundt. Hva kan jeg gjøre?, vet ikke hva som er verst, holde ut smerten eller la noen røre munnen min. Er det mulig å bli lam i ansiktet av tannverk? Jeg har brukt tannskyll, nellik, smertestillende ingen ting funker lenger. 

 

 



Anonymous poster hash: 8a8e2...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Det gjør så vont. Jeg har hat hull lenge, men har ikke gått til tannlegen i redsel for at jeg skal huske(voldtekt av en familiemedlem). Sist gang jeg var hos tannlegen var jeg 16 år, for 6 år siden. Jeg har en tann med svært hull, som har blitt svart, men har egentlig vont alle tennene i nærheten av den tanna

 

Jeg har ikke så mye penger heller, Er så vidt jeg får ting til å gå rundt. Hva kan jeg gjøre?, vet ikke hva som er verst, holde ut smerten eller la noen røre munnen min. Er det mulig å bli lam i ansiktet av tannverk? Jeg har brukt tannskyll, nellik, smertestillende ingen ting funker lenger. 

 

 

Anonymous poster hash: 8a8e2...014

 

Du må gå til tannlegen

I hverste fall vil du få kjevebetennelse som kan gi svært alvorlige følger når betennelsen går videre (evt til hjernen)

Ring tannlege allerede i morgen og be om å få hastetime. Er du heldig, kan du få behandling på avbetaling eller noe dekket

Anonymous poster hash: db74a...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gjør så vont. Jeg har hat hull lenge, men har ikke gått til tannlegen i redsel for at jeg skal huske(voldtekt av en familiemedlem). Sist gang jeg var hos tannlegen var jeg 16 år, for 6 år siden. Jeg har en tann med svært hull, som har blitt svart, men har egentlig vont alle tennene i nærheten av den tanna

 

Jeg har ikke så mye penger heller, Er så vidt jeg får ting til å gå rundt. Hva kan jeg gjøre?, vet ikke hva som er verst, holde ut smerten eller la noen røre munnen min. Er det mulig å bli lam i ansiktet av tannverk? Jeg har brukt tannskyll, nellik, smertestillende ingen ting funker lenger. 

 

 

Anonymous poster hash: 8a8e2...014

 

Tannlegen kan også skrive ut angstdempende medisin som du kan ta før tannlegebesøkene.

Går du også til psykolog? Har du tatt opp dette med psykologen?

Kanskje du også har rett til fri tannbehandling (dersom du f.eks mottar en eller flere tjenester fra Kommunen)

Anonymous poster hash: db74a...f9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gjør så vont. Jeg har hat hull lenge, men har ikke gått til tannlegen i redsel for at jeg skal huske(voldtekt av en familiemedlem). Sist gang jeg var hos tannlegen var jeg 16 år, for 6 år siden. Jeg har en tann med svært hull, som har blitt svart, men har egentlig vont alle tennene i nærheten av den tanna

 

Jeg har ikke så mye penger heller, Er så vidt jeg får ting til å gå rundt. Hva kan jeg gjøre?, vet ikke hva som er verst, holde ut smerten eller la noen røre munnen min. Er det mulig å bli lam i ansiktet av tannverk? Jeg har brukt tannskyll, nellik, smertestillende ingen ting funker lenger. 

 

 

Anonymous poster hash: 8a8e2...014

 

Ibuks og Paracet samtidig gir medre effekt enn en av disse alene.

Men, du må til tannlegen før du blir alvorlig syk av dette

Anonymous poster hash: db74a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ibuks og Paracet samtidig gir medre bedre effekt enn en av disse alene.

Men, du må til tannlegen før du blir alvorlig syk av dette

Anonymous poster hash: db74a...f9b

 

 

Anonymous poster hash: db74a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, tusen takk for rask svar

 

Skal jeg ringe psykologen etter 9, eller bare ringe til diverse kontorer og spør om jeg kan få en kvinnelig tannlege og få regningen på avbetaling?  



Anonymous poster hash: 8a8e2...014
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

TS, tusen takk for rask svar

 

Skal jeg ringe psykologen etter 9, eller bare ringe til diverse kontorer og spør om jeg kan få en kvinnelig tannlege og få regningen på avbetaling?  

Anonymous poster hash: 8a8e2...014

 

Tusen takk for positiv  tilbakemelding! :)

Det er fint om du ringer og snakker med psykologen nå på morgenen, og i tillegg ringer flere tannleger og spør om det du skriver her.

Jeg ønsker deg lykke til, og er sikker på at det går bra.

Husk å spørre tannlegen om hun kan skrive ut angstdempende medisin før første time dersom du mener at du trenger det.

Spør også om du kan få time snarest grunnet hvor ille det er (med store smerter m.m)

En god klem :hug: til deg  :hjerte: 

Anonymous poster hash: db74a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS, tusen takk for rask svar

 

Skal jeg ringe psykologen etter 9, eller bare ringe til diverse kontorer og spør om jeg kan få en kvinnelig tannlege og få regningen på avbetaling?  

Anonymous poster hash: 8a8e2...014

 

Ps

Opplys også tannlegen om sykdommer, og om medisiner (dersom du bruker det) da om man bruker medisiner som gir munntørrhet kan man få refusjon fra Helfo:

"Munntørrhet som kan gi (delvis) refusjon for tannlegebehandling

  • Dersom tannlegen kan dokumentere ved undersøkelsesresultater at du lider av munntørrhet, og at dette har medført flere hull i tennene, kan du ha rett til noe stønad fra HELFO. Dette gjelder blant annet for Sjøgrens syndrom.
  • Tannlegen må ha observert og dokumentert tilstanden i minst ett år før du kan få stønad.
  • Ved svært forhøyet kariesaktivitet kan det gjøres unntak fra observasjonstiden hvis spyttproduksjonen er lavere enn de grensene som fremgår av rundskrivet.
  •  HELFO yter først og fremst stønad til konserverende tannbehandling (fyllinger og fyllingsmaterialer) for påførte kariesskader. Dersom tenner går tapt, kan du også få stønad til tannprotetisk behandling for de tapte tennene.
  • Du må selv betale egenandel for behandlingen, i tillegg til mellomlegget mellom tannlegens pris og folketrygdens takster."

Mer om regelverket her (Helse og Omsorgsdepeartementet, Rundskriv I-8/2013)

http://bindevevssykdommer.no/tannbehandling-med-refusjon/

 

Det er mulig at dette punktet kunne gjelde for deg (med tanke på angst og det du fortalte om fortiden) ?: "Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) eller varig nedsatt funksjonsevne"

http://www.msn.com/nb-no/okonomi/privatokonomi/slik-f%C3%A5r-du-staten-til-%C3%A5-ta-tannlegeregningen-din/ar-AA878eQ

 

 

 

 

Anonymous poster hash: db74a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet/paracetamol hjelper lite/ikke mot tannpine - den hjelper først og fremst mot hodepine.

 

Ibux/ibuprofen hjelper langt bedre, det er betennelsesdempende. Grunnen til at det gjør vondt er at det er betent, som følge av infeksjon.

 

Det er fryktelig viktig at du kommer deg til tannlege. Hva du kan gjøre? Kontakt psykisk helse i kommunen din (gå på google, søke etter "psykisk helse" + kommunen din, f.eks. "psykisk helse arendal" - uten anførselstegn), prat med noen der, fortell at du har vonde minner du er redd skal komme frem hvis du går til tannlege. Fortell så mye du føler for å fortelle. Men kontakt psykisk helse. Hvis du faller inn under psykisk helse så får du gratis tannlegebehandling. Da trenger du ikke bekymre deg for det økonomiske heller. Og nei, det er nok ikke bare den ene tannen, selv om det bare er der du merker det nå. Ikke føl deg dum, du kan ikke noe for det du har opplevd, de ting som har satt spor i deg. Det er ikke din skyld.

 

Men du må gjøre noe. Både for at du skal slippe smertene, men også for at... Helt seriøst, du kan dø om du går med en så skadd tann for lenge! Ja, helt seriøst, du kan dø.

 



Anonymous poster hash: 4a04b...2c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

 

Jeg skal ringe til psykologen kl 9, må bare holde ut så lenge.



Anonymous poster hash: 8a8e2...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpinen går over, men det er fryktelig mens det står på, og den kan vare i mange og lange dager.

Så lenge du ikke har tegn på en større infeksjon, er det IKKE fare for livet. Så akkurat det kan du ta med ro.

Men dessverre er det ingen ting du kan gjøre, ingenting du kan ta. 

Gå til tannlege. Er du heldig, kan du gå derifra bortimot smertefri. Om ikke, så demper og forkorter du iallfall lidelsen. Si at du har dårlig råd og vil ha billigste behandling. 1500 kr eller noe burde holde. Det er det verdt!



Anonymous poster hash: 289fc...167
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...