Gå til innhold

Ideer til særemne i norsk?

Gjest Virvel

Anbefalte innlegg

Gjest Virvel

Jah. Jeg sliter litt for å si det sånn. Jeg er fullstendig klar over at det er sommerferie akkurat nå, men det er ikke lenge til skolestart...

Egentlig burde vi ha bestemt oss for tema før ferien, men jeg er bare helt blank! Jeg blir litt sånn når vi får (nesten) helt frie tøyler...det blir liksom for mye å velge mellom!

Vi kan nesten gjøre hva som helst, bare det går an å koble det til norskfaget på et eller annet vis.

For eksempel kan vi lese "Sult" av Hamsun og "Naiv. Super." av Erlend Loe og sammenligne dem...eller vi kan filmatisere en novelle, eller vi kan sette opp et skuespill.

Jeg har ikke lyst til å gjøre dette så altfor stort, så film er i grunnen uaktuelt. Kunne godt tenke meg å lese noen bøker, men jeg vil gjerne ha en litt original vri på det... Og det må være norske (eller i hvert fall nordiske) bøker, ja. Vi kan lese andre bøker også, men da må vi i såfall sammenligne det med samtidige norske forfattere eller no. Så det er ikke barebare.

*sukk*

Legger også til at norsklæreren min er sykt streng...hehe...så jeg er litt opptatt av at dette skal bli bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

hva med å ta Tyske bøker om andre verdens krig og sammenligne de med Norske bøker fra krigen???

To sider av en sak på en måte.....skrive om hvordan menneskene hadde det på hversin kant uten at de var klar over hvordan det sto til med andre land mer eller mindre???

Det hadde jeg syntes hadde vært innterisangt.....

Finnes jo mange veteraner som har skrevet bøker om sine opplevelser i krigens gang .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du velger Lottemor sitt forslag, så anbefaler jeg "..og tok de enn vårt liv...." som den norske. Husker ikke forfatteren her og nå (det er jo typisk...). Men den handler i hvertfall om familien Morset fra Trøndelag under krigen. Sann historie og jeg var helt med når jeg leste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk etter noe du interesserer deg for!

Jeg tok barnelitteratur, og hvordan overnaturlige fenomener fremstilles i dem. Bøkene jeg hadde var "Heksene" av Roald Dahl, "Rosamunde Harpix" av Unni Lindell, og en annen bok jeg IKKE kommer på i farta (argh)..

Og det var faktisk kjempeinteressant! Og moro å lese barnebøker igjen!

Jeg fikk 5, og det var mest for engasjement og forståelse.. Hehe, fem år igjen jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Takker for kjempegode forslag! Begge deler var faktisk noe jeg godt kunne tenkt meg :)

"Og tok de enn vårt liv" står i hylla inne hos mamma og pappa, jeg har ikke lest den, men tenkte faktisk her om dagen at jeg burde lese den snart...må bare bli ferdig med "Idioten" av Dostojevskij først...

Majken, har du lest "Det angår også deg" av Herman Sachnowitz også? (Dvs, det er ikke han som har skrevet den, men det er han som står som forfatter, ettersom det er han som forteller historien.) Det er en fantastisk bra bok, det er den sanne historien om en av de få norske jødene som kom tilbake fra Auschwitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn bøker du interesserer deg for. Er du interessert i historisk litteratur, vil jeg anbefale Vera Henriksen. Der burde du ha materiale nok for en særoppgave. Ellers finnes det jo mange flotte, norske forfattere som skriver om mye forskjellig, så du kan enten skrive om en forfatter og dennes forfatterskap eller om et tema med ulike forfattere. Begynn stort, skriv ned alle stikkord som faller deg inn av tema osv som kan være interessant. Se over det, og stryk det som er mindre spennende, for omfattende osv. Så holder du på sånn til du har EN ting som er interessant. NB! Ikke grip over for mye, det blir nesten aldri bra!

Som feminist vil jeg jo si at det er flott å skrive om en kvinnelig forfatter/forfattere, der er det jo mye og som da kan bli annerledes (og lærere liker ofte det som er annerledes etter å ha lest ørten særoppgaver om Hamsun...) Ellers hørte jeg om noen som skrev hovedoppgave på universitetet om Råtekst, så kanskje det kunne være noe for en særoppgave også?

Lykke til videre!!! (Og hold oss oppdaterte på hva du ender opp med!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om "Barnebøker av Roald Dahl". Hadde det kjempegøy mens jeg skrev (og tegnet litt) om særemnet mitt, selv om norsk er TØRT fag.

Det Dahl skriver om er jo egentlig veldig enkelt og banalt (barns kamp mot store, sterke voksne med altfor mye makt) men det er måten han gjør det på........

Fikk plusspoeng for originalt tema; det er utrolig hvor mange krigshistorier og Sult-versjoner en norsklærer leser opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg får nesten lyst å begynne på videregående igjen, jeg. Synes det var kjempeartig å skrive særemne, selv om det var før PC alderen, og jeg skrev alt for hånd.....puh.

Ei jeg kjenner skrev om temaet Incest/overgrep mot barn, og valgte tre ulike forfattere som skriver om emnet på ulike vis. Husker ikke alle forfatterne, men iallefall Herbjørg Wassmo (Tora-bøkene). Spennende tema iallefall.

Ellers kan du jo ta for deg vår store Anne Kath. Vestly, og se på hvordan hun beskriver barns oppvekstvilkår og liv i både 50, 60, 70, 80 90, 2000 årene. Hun er en fantastisk forfatter, spør du meg. Hun klarer å beskrive så mange ulike typer samfunn og familier i bøkene sine, og hun er alltid litt nytenkende for sin tid, framsynt og herlig!!!!!!!!!!!

Å, den som var ung igjen, og satt med en haug bøker foran seg, klar til å dykke ned!!!!!!!!!!! Men, jeg leser iallefall noen blad hver kveld, før jeg sovner, utslitt etter en lang dag med jobb, husarbeid, barn, mann osv. osv. Nei, ung igjen, du...........! (Har det slett ikke så trist som det høres ut altså:-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Jeg vil også gjerne gi deg et godt råd: Før du bestemmer deg bør du finne ut om det finnes noe såkalt sekundærlitteratur om bøkene/forfatterskapet. Sekundærlitteratur er tekster som omhandler og analyserer bøkene og gir eksempler på tolkninger. Dette er til uvurderlig hjelp, særlig dersom man sikter høyt med tanke på karakteren.

Når jeg gir dette rådet er det ikke fordi jeg mener du skal levere en avskrift av hva andre har tolket før deg, men det kan være greit som et utgangspunkt - man viser at man kjenner "standardtolkningen" og kan bruke denne til å lansere egne tolkninger og tanker. Et slags springbrett, med andre ord.

Men for all del, det er fullt mulig å levere gode besvarelser uten å bruke til sekundærlitteratur. Men det kan være greit å ha tenkt over slike spørsmål før man bestemmer seg. Hør på biblioteket!

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Uff, særemne ja... Er så glad jeg slipper skolen til høsten nå.... :blunke:

Et emne jeg synes er utrolig digg er norrøn mytologi! Vi hadde litt om dette første året på ungdomsskolen hvis jeg husker riktig?! Er litt eventyraktig og interessant. Hadde foredrag om dette i norsk på VK1. Fornuftig å begynne å tenke på det litt tidlig, stress å være sent ute med oppgaver - strenge lærere er ikke gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Takker nok en gang for gode forslag - hva skulle man vel gjort uten KG hehe. Vi får selvfølgelig veiledning av norsklæreren vår også, men akkurat nå er det jo ferie, og sånn til vanlig er hun egentlig ikke til så veldig stor hjelp...

Har tenkt litt på å skrive om døden i barnebøker, da er Brødrene Løvehjerte obligatorisk (trenger ikke å lese den engang, jeg kan den nesten utenat), men må vel sammenligne med et par andre... Noen som har forslag til bøker? Mener at vi hadde en bok som het "Jeg savner deg, jeg savner deg" på lesestua på barneskolen...om en jente som mistet søsteren sin tror jeg...men kan ikke komme på forfatteren :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste en bok da jeg var liten som het "Farvel Rune". Denne boken må du absolutt bruke hvis du skal skrive en slik oppgave. Boken handler om ei jente som mister Rune, hennes beste venn. Boken er veldig sterk og med kjempeflotte bilder.

Dette er boken:

Farvel Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdande
Har tenkt litt på å skrive om døden i barnebøker, [...] Mener at vi hadde en bok som het "Jeg savner deg, jeg savner deg" på lesestua på barneskolen...om en jente som mistet søsteren sin tror jeg...men kan ikke komme på forfatteren

Jeg regner med at det er [url=http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/bk/main_book.d2w/report?prmenbr=526&prrfnbr=1437095&addr_rn=8495947&produktnr=1437095&buyPageID=1&buyPageType=11&co=5]denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Verdande: Jepp, det er den :)

Tror jeg skal ta meg en tur på biblioteket i morgen ellerno, de kan sikkert hjelpe meg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...