Gå til innhold

Ortoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg begynner å lure på om jeg har ortoreksi, egentlig. Jeg synes det er ganske vanskelig å skille mellom "litt mer enn normalt opptatt av kosthold" og "ortoreksi" og hvor grensene går. Jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg har det ifh. til mat.

 

Jeg er kun en 17år gammel jente, som aldri spiser mer enn 1500kcal om dagen. Jeg trener 3-4 ganger i uka, samtidig som jeg jobber 2-4 ganger i uka i butikk, med høyt kjør hele dagen. Jeg klarer ikke spise usunt (da tenker jeg så mye på det at jeg som oftest kaster opp, ikke frivillig såklart), og har jeg kjøpt noe og glemt å sjekke kcal-innholdet, gir jeg bort tingen om det er for mye kcal i det. Jeg kjøpte 1l sjokolademelk på skolen i går fordi det var på tilbud, da jeg fant ut at det var nesten 800kcal i hele ga jeg den bort, fordi det er for mye for meg. Jeg liker heller ikke å være med andre hjem (med mindre jeg har med mat selv) for da har jeg ikke sjans til å bestemme hva jeg spiser, og hvor mange kcal det er i måltidet osvosv.

 

Jeg vil også legge til at jeg klarer å spise usunne ting, til tider. Jeg har 1 dag i mnd hvor jeg unner meg en liten, usunn ting - men that´s it. Det kan være f.eks en pakke med 5 bikuber, ikke mer enn det.

 

Bør jeg oppsøke hjelp, eller er det normalt?



Anonymous poster hash: 3087d...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Edit; Vil også legge til at jeg spiser et knekkebrød med hapå nå.... (Spiser ikke brød)



Anonymous poster hash: 3087d...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dere ikke er leger altså! :)



Anonymous poster hash: 3087d...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må oppsøke hjelp!

Anonymous poster hash: feddc...682

Var litt usikker med tanke på at jeg kan klare å spise usunne ting, men veldig sjeldent

Anonymous poster hash: 3087d...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt ortoreksi, hadde du nok gjort ALT for å unngå å måtte spise noe usunt. Ut fra det du skriver her, tror jeg ikke at du har ortoreksi, men det kan godt hende du har et anstrengt forhold til mat. Hvis dette er noe du opplever som ødeleggende, bør du oppsøke hjelp.

Anonymous poster hash: 9497a...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.


Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

 

Lykke til,

- Avalon, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...