Gå til innhold

Anmelde meg pga dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muntlige avtaler er i prinsippet like bindene som skriftlige. Du kan bli anmeldt, men jeg tviler på at kjøper gidder dette.

 

Og man kommer vel ikke særlig langt i slike saker uten bevis uansett, eller? Politiet har vel bedre ting å bruke tiden sin på, en på en sak som mest sansynligvis blir henlagt pga manglende bevis uansett. Så framt TS ikke står rett frem da. 

Anonymous poster hash: 6bbb4...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

 

Og man kommer vel ikke særlig langt i slike saker uten bevis uansett, eller? Politiet har vel bedre ting å bruke tiden sin på, en på en sak som mest sansynligvis blir henlagt pga manglende bevis uansett. Så framt TS ikke står rett frem da. 

Anonymous poster hash: 6bbb4...751

 

 

Ja, det vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Politiet har ingenting, la meg gjenta INGENTING, med kjøpsrettslige tvister. (Med forbehold om svindel eller tilsvarende straffbare forhold). Potensiell kjøper må evt. ta kontakt med Forbrukerrådet eller advokat.

2. Det at det er avtalt tidspunkt for besiktigelse er ikke nok for at bindende avtale er inngått, det må også typisk avtales ytelse og levering. Eks: a) hvis hun har sagt: jeg kjøper hunden for 8000 NOK og kommer og henter den i morgen, og du har godkjent dette er det tydelige tegn på at bindende avtale er inngått. b) hvis hun derimot har sagt hun er interessert og ønsker å vurdere hunden nærmere, er ikke dette nok for å si at bindende avtale er inngått.

Hva som er sagt, det vet kun du og interessent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finles kontrakten. Der vil det antagelig stå at oppdretter har forkjøpsrett ved videresalg av dyret (derunder er også å gi det bort).



Anonymous poster hash: 057e6...7e0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

For det første er det ikke noe som heter anmelde. Anmelde er noe som gjøres via politiet, og politiet tar seg ikke av slike saker. Hun må da i så tilfelle: Saksøke.

 

For det andre må du oppklare ting med oppdretter før du kan selge hunden videre. Se om du kan finne noe som helst dokumentasjon på kjøpet. Har du kontoutskrift, e-post korrespodanse eller lignende som beviser at du betalte for hunden. Har du dette krever du at oppdretter dokumenterer at hunden er din. 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor dette skal..

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: 657cd...c95

Dette skjønte jeg ingenting av. Greier du å omformulere litt?

Også må jeg bare pirke :sjenert:: det heter "hun" og ikke "henne" de fleste steder du har skrevet det.

Anonymous poster hash: 37bb3...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi kjøpte en hund for litt over et år siden. Vi fikk med kontrakt på hunden og vi hadde betalt 9000 kr for hunden. Jeg hadde snakka med en dame som ville kjøpe hunden, og sa ja til henne. Men når venninna mi spurte så var jeg ikke i tvil, da jeg vet at hunden ville få det bra der fremfor å plassere henne hos en jeg ikke kjenner. Da ble den første aktuelle kjøperen sur og sa at hun kunne anmelde meg for brutt bindene avtale pga jeg hadde sagt at hun kunne hente hunden på Torsdag, ikke noe klokkeslett. Hun har heller ikke betalt eller skrevet under på noe. Men jeg sa ifra i dag morres om at jeg ville heller gi hunden til en jeg kjente og beklaget ordentlig for dette. MEN så fant oppdretteren av hunden ut at hunden ikke hadde stått på mitt navn i ett år, så uten å siifra til meg så skrev opdretteren hunden over på sitt egent navn. Noe oppdretteren skulle snakke med meg om, og egentlig skrevet hunden på mitt navn, da jeg har kjøpt og har kontrakt og papirer på hunden. Nå vil ikke opdretter overskrive hunden på meg, fordi hun mener at jeg burde gi hunden til den aktuelle kjøper fremfor venninna mi.

Skjønte dere? er så forvirra så dette ble vanskelig å forklare

Anonymous poster hash: 97ac5...852

Men hvordan kunne oppdretter skrive hunden over til sitt navn? Var hunden ikke hennes i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlige avtaler er i prinsippet like bindene som skriftlige. Du kan bli anmeldt, men jeg tviler på at kjøper gidder dette.

Dette kan vel ikke anmeldes -det er ikke en straffesak?Kjøper må i så fall ta dette sivilt.

Anonymous poster hash: 853e5...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke hvor dette skal..

 

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: 657cd...c95

 

 

Altså

 

-Du sier til dame A at hun skal få kjøpe hunden

-Venninnen B viser interesse, du ombestemmer deg og sier til A at du ikke vil selge til henne

-A blir sint og sier at en avtale er en avtale

-Oppdretter C sier til deg at du ikke er oppført som eier av hunden. C skriver opp eget navn hos veterinæren. (Hvorfor har oppdretteren hunden din?)

-C vil ikke skrive deg som eier av hunden, hun nekter deg også å gi hunden til venninnen B fordi du lovde den bort til A (hvordan fant oppdretteren ut det?)

 

Du har betalt for hunden og den er din. Hvordan dette bevises hos veterinær vet jeg ikke. Når det gjelder om avtalen din med A er bindende vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: df694...632

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Dette kan vel ikke anmeldes -det er ikke en straffesak?Kjøper må i så fall ta dette sivilt.

Anonymous poster hash: 853e5...280

 

Det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skjønner hva TS prøver å si?

 

Hvilken "aktuell sak" er det liksom det skal handle om?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som skjønner hva TS prøver å si?

 

Hvilken "aktuell sak" er det liksom det skal handle om?

Jeg skjønte ingenting av dette rotet.

Anonymous poster hash: 358d2...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som skjønner hva TS prøver å si?

 

Hvilken "aktuell sak" er det liksom det skal handle om?

 

Er nok feilplassert i forumet ang. "aktuell sak".

 

Forstår det slik at TS har avtalt et salg av en hund til en dame som bor et stykke borte. Etter å ha avtalt salget har TS ombestemt seg og vil gi hunden til en venninne i stedet. Damen TS skulle selge til ble sint og ville anmelde for brudd på bindende avtale (her tror jeg forbrukerrådet er bedre enn politi?). Damen har også prestert å skrive hunden over på seg/sitt navn, da det har vært noe kluss med hvilken eier hunden har stått på tidligere. Nå nekter damen som skulle kjøpe hunden (og har skrevet over hunden i sitt navn) å skrive over hunden tilbake til TS. Hva gjør TS?

Anonymous poster hash: 93c60...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kommer vel ikke særlig langt i slike saker uten bevis uansett, eller? Politiet har vel bedre ting å bruke tiden sin på, en på en sak som mest sansynligvis blir henlagt pga manglende bevis uansett. Så framt TS ikke står rett frem da.

Anonymous poster hash: 6bbb4...751

Politiet bruker ikke ressurser på saker som gjelder vanlige kontraktsbrudd. Kan garantere at den blir henlagt uten noe som helst etterforskning.

Anonymous poster hash: c7f39...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du to tråd? Jeg svarte deg i den andre.

Tre (!) tråder faktisk :ler:

Anonymous poster hash: 84bec...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skjønner hva TS prøver å si?

 

Hvilken "aktuell sak" er det liksom det skal handle om?

At henne skrev henne over på henne uten at henne ville at henne skulle ha henne skrevet over på henne, tror jeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...