Gå til innhold

noen andre med hypermobile ledd her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Når jeg var 2 år var jeg til utredning på sykehuset pga forsinket grovmotisk utvikling. Jeg hadde, og har enda svake muskler. Språk og finmotorikk var som det skulle. Beina mine måtte bindes sammen fordi de bare sled fra hverandre hvis jeg feks lå på gulvet. De gikk så og si ut i spagaten. Jeg gikk til fysioterapi 3 ganger i uken fra jeg var 2 til jeg var rundt 7 år. Jeg klaget mye over "voksesmerter" og var flere ganger hos legen fordi paracet og ibux ikke virka. Når jeg var 16 hadde jeg enda disse smertene og ble henvist til revmatisme sykehuset i haugesund. Var gjennom mange undersøkelser uten resultat og ble sendt hjem igjen. Når jeg var 18 ble jeg igjen henvist dit,men legen konkluderte med at jeg hadde muskel/leddsmerter pga hypermobile ledd.

Jeg er nå 22 og sliter enda med de samme smertene. Jeg klarte aldri å slå meg til ro med at smertene kommer av hypermobile ledd. Det er skummelt å gå rundt å ha så vondt uten å vite hvorfor. Legene som utredet meg når jeg var 2 år mente jeg ikke ville merke noe til denne muskelsvakheten når jeg ble eldre, men jeg ville aldri bli flink i idrett fikk jeg beskjed om. Men nå sitter jeg her, 20 år senere og sliter med disse smertene...er det noen andre her med hypermobile ledd som sliter med muskel/leddsmerter?? Har lest om det men har fått intrykk av at det ikke er særlig normalt å få smerter av hypermobile ledd

Anonymous poster hash: 71436...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei, jeg har nettop fått denne diagnosen av en manuellterapaut. Har hatt smerter i knær siden ungdomsalder. Knærene kunne også av og til kollapse under løping da innen idrett. Var aktiv i håndball i mange år og trosset smertene men innimellommåtte jeg legge ballen på hylla da det innimellom var svært smertefullt å bøye knær.Drev også med turn og dans i barne/ungdomsalder.

Det verste var nedoverbakker og trapper. Ble henvist til MR og rrøngen flere ganger og ingenting ble funnet...  legen familieog  kollegaer det var psykisk...

Har jobbet i restaurantyrket i mange år og slet fortsatt, det utviklet seg til armer og skuldre. Det smelte og knakk fra knær og armer samtidig som det var svært smertefullt.

Etter to fødsler begynnte jeg å sykle. Etter å ha prøvet ut flere idretter....det har reddet meg...i flere år var smertene borte. Men så kom et svangerskap til i godt moden alder og bekkenløsning....og etter det har det startet  igjen bare mye værre..kan av og til nesten ikke fote meg. Og å finne balansen mellom

Trening og hvile er nesten umulig

..jeg er gravid igjen og bekkenet verker som aldri før...jeg kan trøste meg med at når denne poden er ute er det rett på sykkelen igjen og sykle det bort...armene og skuldre må jeg finne en annen måte å trene bort. 

Og jo noen kan utvikle smerter i leddene, det er ikke muskulært men det sitter i sener og leddbånd. Det er leddbåndene som holder leddene på plass som overtrekker  seg,  derav smertene. Når man anslår at 10-30% av befolkningen har hypermobile ledd så er det kansje ikke så mange som får sterke smerter. Da hadde man kansje forsket mere på det. Man kan nesten sammenligne det med revmatiske smerter...i knærene virker det nesten som meniskskade men man ser det ikke på MR /Røngen

Jeg trøster meg med nytt yrke som jeg måtte skolere meg til selv da der ikke feilet meg noe i følge legen, raske fødsler og at sykkelen venter på meg når denne graviditeten er over.  er også glad for å endelig å ha fått svar på dette, når jeg leser om enkelte tilfeller kjenner jeg meg godt igjen.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale relativt tung styrketrening med frivekter for å styrke muskulaturen rundt leddene. Da blir sener og leddbånd avlastet og leddene litt mer stabile. Har aldri hatt så lite problemer som etter at jeg begynte å løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd vekter og styrketrening, men det ble vondt værre..løftet en periode tomme brusflasker også, uten hell. Skulderen takler ikke det. Siden sykling hjelper meg når det gjelder knærene så har jeg tenkt å gi armer og skuldre en sjanse med å ro på  romaskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...