Gå til innhold

Rakels fotavtrykk


Rakel

Anbefalte innlegg

Takk for koselige juleønsker! Ha en riktig God Jul du også! :nissevink:

Denne julen gleder jeg meg til å endelig kunne nyte fred og ro. Har løpt hver dag, og er enda ikke ferdig. Mannen er i nordsjøen, så jeg er alene om å lage jul her for oss og 5 gjester. Prøver å planlegge, men timene går så fort.

I dag fikk jeg handlet nesten alle gavene, og ting jeg trenger til jul. Jeg har også fått kjøpt juletre, laget middag, handlet mat, kjørt eldste datteren til juleball på andre siden av byen. Jeg har dusjet minsten og fått henne i seng, vasket gulvene + ryddet og flyttet ting klart for juletreet i morgen. I går baket vi tre slag julekaker, så boksene er fulle. :)

I morgen blir det å kjøpe de to siste presangene, innkjøp av pinnekjøtt og rydde og vaske resten i huset. Så får vi se om det blir tid til å pynte treet i ro og mak. Det blir koselig. Onsdag jobber jeg, så da er det bare lillejulaften igjen.... :o Håper jeg klarer å rekke alt til da. Oi... må ikke glemme snop til strømpen.. :-? Holdt på å glemme det nå. Håper ikke det er noe mer jeg må huske. Det er jo kaos både i butikker og på veiene. Kø over alt, så hver liten ting tar en hel evighet nå. Er det rart vi blir stressa?

Skal hente mannen min på flyplassen på julaften kl.14.30. :kline:

Og når julen ringes inn da skal jeg virkelig kose meg og bare slappe av. :ekstra kul: :klem2: :gullengel:

Kan tro jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Sitter her med kaffekoppen og nyter stillheten. Har hatt en fin jul og nyttår. Jobbet litt på nyttårsaftenen, men det var bare koselig. Ble hentet etterpå, og dro til noen venner hvor resten av familien min var.

Denne julen fikk en utrolig tragisk ending da vi hørte om flomkatastrofen. Det var mer enn jeg kunne fatte, og tankene kverner om dette hele tiden. Det ble så nært.... vi får se alt, høre alt, detaljerte personlige historier som berører oss langt inni sjelen. Det er vondt! :cry:

Faren min har vært her i nesten 1 uke på julen. Han var veldig fin, og har aldri vært så oppegående siden han var helst frisk. Lo og glimtet til hele tiden. Fikk hentet min lille halvsøster som også overnattet her. hun er 8 år, og sa at "jeg tror pappa begynner å bli frisk nå, for han tøyser slik han gjorde før".

Vemodig og trist å se alle skjebnene. Tenker over det som før var, og ser hvordan alt kan forandres på et øyeblikk. Har blitt hardt rammet i så måte, men har nå begynt å bygge nytt på det som er igjen. Har mistet bestevenninde, bror, 2 vennepar, tante, far og min fars tante som fungerte som min mor gjennom oppveksten.

Grusomme ting har skjedd med de fleste av mine nærmeste i løpet av en 3-års periode. Det har vært alvorlige sykdommer, død og psykiske lidelser.

Men man lærer å gå videre, ikke dvele med det som var eller tenke på hvordan det kunne vært nå, dersom alt var normalt.

Men i julen blir alt så nært og sårt. En vemodig påminnelse om at nuet aldri kan taes tilbake...

Skrev et lite dikt om dette en gang:

Sender deg et kyss

fra fortidens

fengsel

Der intet kan nås

kun berøres

med lengsel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Januar begynte med nytt oppdrag. Ble oppringt av Statoil som skulle ha et treff i et privathus.

Det ble veldig bra. Huset var 3 ganger så stort som mitt hus, og hadde digert kjøkken. Veldig koselige folk, og vi brukte kun 4 timer denne ganger. Blir mer effektive etterhvert. :) De syntes også det var billig, og at de fikk mye for pengene. Vi shiner jo også opp før gjestene kommer inni prisen, og vasker etter oss når vi går.

Nå er neste skritt å få til reportasjen i TV2. De ville filme oss i anledning et privat arrangemet. Problemet er at vi hittil bare har fått oppdrag av firma.

Så vi håper at neste oppdrag blir et privat selskap, og at de har lyst å komme på TV. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tiden går så fort! Nå har vi i gang en konkurranse i Rogalandsposten. Det er en tynn gratisavis som går ut til alle i Rogaland. Her har vi noen bilder, annonse og vi får profilering gjenom konkurransen. (tror jeg)

Avisen kommer i postkassen til alle i dag eller Onsdag.

Blir spennende å se hvordan det blir.

Ellers håper vi å delta på Gladmatfestivalen i år.

Synes ikke det har vært så god mat på festivalen alltid. Det er veldig variert, og kvalitet og pris henger ikke alltid sammen.

Vi har lyst å tilby kvalitet og god smak. Ønsker at kunden sitter igjen med følelsen av å ha opplevd noe nytt og godt i matveien. :sikle: slik at de får lyst på mer... :-) Spennende vil det bli uansett fremover.

Problemet er at vi må være momsregistrert for å delta, men vi er såpass nye at vi ikke har nådd grensen på 50 000 til å bli registrert enda. Så da kan det være at vi blir utelatt og mister sjansen til å vise oss fram der p.g.a dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

GUD BEDRE!!!! :overrasket: JEG ER BLITT GRAVID!!!!! :babysmokk:

Vi har egentlig tenkt på det i 5-6 år, men har aldri turd å prøve. Har hatt aktive barn, og synes egentlig det er deilig også nå å endelig kunne gjøre akkurat som vi lyster.

Så det har aldri blitt at vi har kuttet prevensjonen.

Nå er flere vi/jeg kjenner gravid, og for første gang kjenner jeg at lysten på en baby så smått er der. Vi bestemte oss for å prøve for ca. 3 uker siden.. Første gangen fikk jeg/vi panikk, og avbrøt... :ler:

Andre gangen kjørte vi den helt ut.. og følte oss nå klar for å prøve en liten stund. Var begge enige om at dersom jeg ikke ble gravid innen noen måneder, så glemte vi det. ;)

Noen dager etter disse fåmælte forsøkene kjente jeg at brystene var ømme. Bare jeg kom borti så gjorde det kjempevondt. Kjente etter enda en uke at de virkelig føltes sprengte. BH'en føltes liten ut, og det var vondt bare å ta den på.

Jeg fortalte mannen min at jeg trodde jeg var gravid, og ville kjøpe test med en gang for å bekrefte mistanken.

Dette syntes han var tull med en gang.. han tenkte jo at vi skulle prøve litt mer.. he,he.. (han hadde jo tenkt at vi skulle prøve en stund før jeg ble gravid. leke kaniner...)

Jeg kjøpte test i sist uke, og den viste gravid!!

Må si at vi ble temmelig satt ut begge to. Hadde vel sett for oss at jeg ikke ble så lett p.g.a alder og halvhjertede forsøk. Men nå har det sunket inn, og vi gleder oss.

Litt vel tidlig å få vite det, synes jeg da.. men, men..

Det verste er at den eldste datteren kom tidligere hjem og fant testen på badet.. Dagen etter hadde min mann fortalt det til minsten på 9 år, og da jeg kom hjem fra jobb, var det hilsninger fra naboer og diverse kjente og bekjente.

Det viste seg at hun hadde fortalt det til alle på skolen, så nå vet alle naboer og bekjente det før familien.. (Var ikke rart at naboen smilte så lurt da jeg kom kjørende fra jobb..) :icon_razz:

Litt sprøtt da! Jeg er jo knapt på vei, og alle vet det. Får bare håpe at det ikke går ut i en sen mens he,he.. :sjenert:

Så nå sitter jeg her med de ømme puppene, 39 år, og tidligere storrøyker.

Har den siste tiden kuttet drastisk ned på røyken.

Nå er anledningen her til å slutte helt som jeg har ønsket. Jeg har ikke røykt på snart 18 timer, og det skal bli en deilig prestasjon å endelig klare å slutte helt. Dette er jeg fast bestemt på å klare. Har røykt i 23 år, og det er på tide. Klarte å slutte med eldste datter, men når nr. 2 kom ble jeg overrrasket over at jeg rett og slett ikke mestret det. Det var grusomt.

Nå er jeg klar over at det blir tøft, og veldig bevisst på skadeomfanget som røyken forårsaker.

Sånn!!! Nå har jeg fått skrevet ut det meste! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at jeg ikke har skrevet siden 2005, så får oppdatere litt.

Firmaet går greit. Vi har hatt oppdrag jevnt og trutt, og har 2 faste store oppdrag i året som er svært innbringende økonomisk.

GladMat har vi vært med på 2 år på rad. Kjempegøy, men veldig stressende. Alt skal skje på så liten tid, og du skal helst få inn over 200 000 på 4 dager for å dekke kostnadet og ha litt igjen. Men det pleier å gå greit.

Jeg har ikke vært så engasjert i firmaet den siste tiden p.g.a at vi har forskjellige mål. Tankene framover er ikke helt forenlige.

Men jeg har et nytt konsept i tankene. :idesmil:

Dette ville nok blitt veldig populært og er noe jeg kunne tenke meg å tilby. Litt den gode gjerningen, men jeg selger det jo også da. Jeg kan ikke skrive hva det er, da andre kan "stjele" ideen. Men det er ikke bare bare å starte dette her. Det krever planlegging og investering av både tid og penger.

Jeg har så lyst å gå i gang. :hoppe:

Men bør vel ta det litt med ro nå når jeg er gravid og er i vanlig jobb utenom..

På den andre siden er behovet her , og kanskje ikke om et år og to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lei meg nå. :tristbla:

Min mor har i det siste vært veldig aggressiv mot meg av en eller annen grunn. Hun hadde en utblåsning i Julen som ingen forsto, hvor jeg ble sint og sa at hun måtte ta seg i sammen, og at jeg ikke fant meg i slik oppførsel.

Etter det har hun ikke gitt lyd ifra seg, og da jeg ringte i går, sa hun at hun måtte ha en pause fordi forholdet mellom oss var så vanskelig. :overrasket:

De to episodene i Julen kunne hun ikke huske... :forvirret: og i hennes hode hadde det blitt til at jeg var stresset og at hun hadde bestemt seg for å ikke komme til meg i Julen.

Det som skjedde i Julen var at hun var svært morsk og irritert mot meg uten noen grunn. Ved en episode satt vi og pratet med datteren min om utdannelse. Det var veldig koselig, og jeg fortalte smilende episoder da hun var liten. Jeg ser at min mor sitter med hendene i kors og blir sint i øynene, og plutselig utbryter hun rasende til meg "Ja, men DU vet vel ikke hva jeg jobber med!! Du har IKKE PEILING på hva jeg jobber med i det daglige!" :frustrert:

Jeg forsto jo ingen ting.. det var jo noe helt annet vi snakket om.. jeg var midt i en koselig samtale, og utbruddet hennes kom rett ut fra det blå. Det hadde absolutt ingen sammenheng med vår samtale. Min bror og hans kone hadde overhørt, og ble like overrasket.

Ved spørsmål på hva hun snakket om begynte hun med masse kritikk mot meg: "Det var så vanskelig med meg. Mye lettere med sønnene.." "Jeg hadde en sånn klagete stemme". "Det jeg sa til datteren min hadde hun hørt før" osv. osv..

På Julaften gikk hun i stuen og kalte datteren min barnslig og mange stygge ord, fordi hun åpnet en pakke fra en venninde på forhånd. "Hun kunne ikke tro hvor barnslig hun var" og "Jeg er helt sjokkert. Dette hadde jeg aldri trodd osv"

Etterpå kommer hun rasende ut til meg på kjøkkenet og sier at "Nå er hun blitt sur og gått opp. Jeg ORKER ikke ha en sånn Jul!" Jeg sa at det ikke var rart dersom hun ble sur når hun sa det hun sa. Da kom det en tordentale uten like. "Dette minnet om xxx (en i familien som hadde narkoproblemer samt psykisk lidelse) Hun ble helt kvalm, og det minnet om hvordan de krøp for ham i sin tid.

Like etter kom datteren min smilende ned som ingen ting. Det viste seg at hun ikke var sur. Julen fortsatte greit, og min mor gjorde alt for å dekke over/gjøre det bra etterpå..

Jeg har sagt at jeg er glad i henne, og at hun alltid har vært en god mor. Men at jeg ikke finner meg i at hun snakker nedsettende til mine barn, samt til meg slik som i Julen.

Hun benekter og formilder det med datteren min, mens episoden hos broren min sier hun at hun ikke kan huske.

Videre sier hun at hun vil ha et annet forhold til meg, at hun føler at jeg bare er på jobb og er mor hele tiden. Hun ønsker at jeg inviterte henne mer, og viste omsorg. Hun følte at det var enveiskjørt fra hennes side..

Kom med mange lite hyggelige ting om meg som person. "Jeg hadde en klagete stemme." "Hun orket ikke høre på klaging" "Jeg hadde brukt henne som søppelbøtte"

Jeg har da aldri gjort det. Og dersom hun mener den krisen jeg hadde med min mann i fjor, etter 14 års uproblematisk forhold, så var det ikke så mye jeg fikk sagt før hun "måtte gå" "orket ikke høre på dette" osv.

Jeg har aldri følt at jeg kan snakke så mye om slike ting, da jeg er vant til at mine små forsøk blir avvist. Hun snur seg bort mens jeg snakker osv. Så det trodde jeg at jeg hadde gitt opp for lenge siden.

Men, men .. får ta det til etterretning. Kasn være jeg tar feil..

Hun skulle komme til meg til helgen. Men da vi var ferdige sa hun "ja, du får heller ringe dersom du vil jeg skal komme i helgen"

Så nå sitter jeg her og er kjempelei meg. Og jeg forstår absolutt ingenting! :tristbla:

Vi har alltid hatt et godt forhold før. vi har reist sammen og kost oss. Jeg forstår ingenting. Tenker på om jeg kanskje har blitt "rar". Om det virkelig er noe galt med meg.. ? Når jeg snakker med henne er det som om hun ikke forstår, og alt blir tatt opp i verste mening. Eller er det meg som sier det feil..?

Jeg forstår virkelig ikke hva det er som skjer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt å høre.

Jeg trodde ikke noen leste dette, siden jeg ikke har skrevet på en stund, så det varmet ekstra godt når jeg fikk en klem fra deg. :)

Jeg har snakket med en på jobben som er psykolog. Han kjenner historien, og sa at det kunne virke som min mor slet med ting. Han ville ikke si hva han tenkte på, men sa at hun hadde gått gjennom tøffe ting tidligere...

Han sa at det var viktig å sette grenser for meg og familien min, men at jeg skulle ha det i bakhodet dersom hun plutselig fyker opp i sinne.

Dette er jo ganske nytt, og det føles som om jeg har fått en annen mor. Ei som plutselig buser ut med sinte, stygge ord midt i en vanlig samtale. Ting kommer som lyn fra klar himmel, og hun stopper ikke. Jeg trenger ikke svare henne engang når hun først begynner.

Får ringe i morgen og spør om alt er bra kanskje.. (men det kan også provosere)

Jeg får veie ordene og snakke fra hjertet. Krysse fingrene xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar deg, det må være tøft når hun plutselig blir sånn, helt uprovosert. Og slitsomt å måtte veie ordene før man sier de. Kanskje hjelper det når du ringer henne og viser at du bryr deg om henne. Ønsker deg lykke til, krysser fingrene for deg! :kose:

Endret av Tanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er snill du! :)

Og det hjalp visst å krysse fingrene.

Jeg ringte og sa at jeg ville ordne opp i dette, og at jeg ikke forsto hva som skjedde. Jeg sa at jeg var glad i henne og at jeg vet at hun er glad i meg.

Hun sa at hun heller ikke forsto hva som skjedde. Hun ba om unnskyldning for det som skjedde i Julen, og sa at hun ikke hadde vært klar over hvor "hellig" det var for henne med å åpne gave før tiden.

Hun sa videre at hun ville at vi skulle gjøre mer kjekke ting sammen, og at hun hørte de på jobben snakke om det kjekke de gjorde sammen med døtrene. Hun savnet hvor kjekt vi hadde hatt det da vi reiste sammen, og var sjalu på dem på jobben. Følte at jeg hadde liten tid til henne.

Vi avtalte at hun kom hit på Lørdag, og at vi skulle kose oss sammen da. Datteren min kommer også hjem fra Spania på Lørdag, så det skal blir en koselig kveld. Skal lage noe godt, og så får vi se.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Må bare skrive litt så den ikke blir slettet..

Det var utrolig rart å lese denne dagboken så mange år etterpå. Hadde glemt så mye..

Nå har jeg fått en liten, og bare helt herlig sønn som allerede fyller 3 år i morgen. :)

Han er ufattelig snill og veldig oppmerksom. Følger med på småting som døtrene mine aldri hadde "tid" eller tålmodighet til. Tror jeg har vært heldig som har fått dem i denne rekkefølgen med tanke på alderen min. hehe.

Han er jo aktiv, men har en helt annen ro på en måte. Kan ligge og dra seg i sengen, sove litt til, prate litt. I barnehagen sier de til meg at han ligger langt foran de andre språkmessig og til å kunne formidle tanker og følelser. Det er nok den roen og oppmerksomheten som han har tenker jeg.

Kjekt er det i hvert fall!! :)

Ellers så har jeg begynt å studere. Etter planen skal jeg være ferdig med medisin nå i desember. I Januar begynner jeg videre på ernæring, og 2 år etter blir jeg ernæringsfysiolog. (Dersom jeg klarer det da....)

Syns det er kjekt hittil, men de sier at neste år er svært vanskelig og med nesten bare kjemi som jeg ikke er så glad i... men, men, må gjennom det for å komme til målet!

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

OK, da var jeg her igjen. :)

Det meste av tiden hittil har gått til jobb og skole.

Men nå har jeg kun et år igjen i studiene, snart ferdig..

Det verste er gjennomgått, og nå er det veldig kjekt og såpennende. Jeg leser og leser, ser på videofiler og sluker alt. :)

På Torsdag fikk jeg beskjed om at jeg var plukket ut som modell i Taxa magasinet. Jeg forsto det ikke med en gang, men så husket jeg at jeg sendte inn et par bilder i sommer. Det var datteren min, Beccy som gjorde meg oppmerksom på at det var for vanlige damer i alle fasonger, så da våget jeg og. hehe.

Trodde egentlig disse var trukket i fjor, så dette var overraskende.

Klarte knapt å spise til Lørdag, sommerfugler i magen. Men så tenkte jeg at det er tvilsomt at jeg blir trukket ut..

Det kiler i magen og jeg veksler mellom å tenke at de må ha tatt feil, vet ikke hva de har gjort, til at det er nok det som er meningen at det skal gjelde "dama i gata".

Jeg har fått en føflekk under ene øyet, er blitt mer slapp etter å ha vært inaktiv med studier den siste tiden. Jeg er livredd, tør jeg dette..?

JA, jeg skal!! :hoppe:

Alle kandidatene ligger inne på Taxa.no.

Det er mange flotte kandidater, så selv om jeg er glad for stemmer, så fortjener vi det alle like godt. Tror hun ene støtter barnehjem og driver helsestudio, en flott kandidat blandt mange. :)

(Må redigere navnet litt, for det kommer jo opp på søk i google kom jeg på!)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk mail fra Taxa i dag:

Hei .......

Jeg sender en mail til alle som nå er med i avstemningen på taxx.no

Det er altså en xxx som blir valgt som leserfavoritt. De andre fem velges av juryen.

Men alle seks modeller for blir valgt ut blant dere 25 som nå er med i avstemningen.

Det vil være en finale. Jeg ber derfor alle om å holde disse datoene åpne. Vi ber også om at dere ikke gjør drastiske forandringer med håret før det har kommet en beskjed om hvem som er endelig valgt ut.

Jeg kommer tilbake til hvem som endelig blir valgt ut etter av avstemningen er over.

Send meg gjerne en mail med litt om deg selv. Jeg vet jo veldig lite om dere.

Lykke til og bare kontakt meg dersom det er noe du lurer på.

Jeg lurte jo på om det var en eller 6 som skulle velges av oss 25, så nå fikk jeg svar på det! :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen leser dette, men jeg skriver allikevel. Kjekt å gå tilbake å se uansett.

Har nettopp gått 8,5 kilometer!!

Var ei venninde som spurte om jeg ville være med rundt stokkavannet. Normalt ville jeg nok takket nei, men bør vel holde formen oppe nå i hvert fall.

Bare å ta barten nå, se er jeg klar. haha. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var her i går, og jeg skulle vise henne Taxa siden på nettet. Hun ville ikke se, bare fnyste og sa "du kommer ikke til å komme med allikevel".

Da jeg sa at det virket som jeg lå høyt oppe, så sa hun: "men det kommer til å gå gradvis nedover, og "det var det" "det vet du jo".

Jeg må bare smile og, det er moren min i et nøtteskall. Hun mener det ikke vondt, men vil skåne meg for å bli skuffet, og så er damene på min mors side veldig direkte i talemåten.

Ingenting legges imellom, det er rett fra leveren. :)

I dag våknet jeg til omgangssyke i huset. Minsten på 4 år spydde ut sofa, sofaputer, tepper osv. Klarte akkurat ikke å bære han bort..

Hadde bare litt vondt i magen, men nå er han helt fin stakkars liten.

Men litt av en jobb på mor i morges. :gjeiper:

Skal på jobb i kveld, og i morgen reiser mannen offshore, så da blir jeg alenemor i 2 uker.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var innom og leste, men er ikke den flinkeste til å besøke dagbøker...

Stemmer jevnt og trutt - og håper det hjelper. Krysser fingre for at du kommer med!

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...