Gå til innhold

Rakels fotavtrykk

Rakel

Anbefalte innlegg

I morgen er det den aller siste eksamen, og klarer jeg den så er jeg endelig ferdig utdannet Ernæringsfysiolog etter 3 års studier!

Det har virkelig vært krevende og har kostet mye..

Mye motgang underveis, men har heldigvis klart å rette opp ryggen og bare gått på videre.

Kjenner at jeg ikke helt klarte å konsentrere meg slik som før denne gangen, det er som om hodet er fullt og tungt, så det blir spennende å se hvordan det går i morgen.

Har heldigvis hatt støtte av ei studievenninne som har halt meg videre hele tiden, takk Gud for henne! :hjertesmil:

Hun har oppmuntret, tipset, vært positiv, kommet med gode råd og pushet meg videre.

Hun er en stor del til at jeg har klart dette og jeg er henne evig takknemlig!

Helt utrolig å tenke på at i morgen er siste eksamen!! :rolleyes:

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksamen gikk greit tror jeg. Jeg sov ikke noe den natten, tror nok det ble for mye kaffe. La meg tidlig men fikk ikke sove, så på klokken, 5 timer igjen...4 timer.. 3 timer.. NÅ må jeg sove.. ;) 2 timer.. 1/2 time.. helt ned til de var et kvarter.

Spiste litt mat og prøvde alt for å bli avslappet og trett.

Eksamen kom i 4 deler; "Biomedisinsk statistikk", "Research design", "Qualitative Research" og "Helsekommunikasjon". Trodde jeg skulle besvime, har alltid kommet i 1 eller 2 deler tidligere. Men jeg klarte å svare på alt, selv om det ikke var tid til å tenke og reflektere stort over spørsmålene. Det var bare å skrive og skrive så fort jeg klarte hele tiden for å få svart på mest mulig.

Uansett hvordan det går så tror jeg at jeg har klart det, tror ikke det blir stryk.

Følte det gikk ganske bra, men det har jeg mistolket før. Disse eksamene går aldri som jeg tror, og blir alltid mye dårligere resultat enn forventet. Men jeg har en rar følelse om at det kanskje går bedre enn jeg forventer denne gangen..? De hadde vært kjekt. Blir spennende å få svar om 3 uker. :)

Rett etter eksamen dro vi på Skape, og hadde et intro etablerer kurs. Vi to skal stare eget firma eller klinikk sammen, og fikk gode tips. Hun er Sykepleier blant annet og jeg er Helsefagarbeider med Autismeomsorg og 13 års praksis. Tror det blir veldig bra med denne ekstra ballasten, særlig Sykepleier vil være tungtveiende i å få oppdrag.

Helt utrolig at vi er ferdige!!

Nå går all tiden med til å finne arbeid, lokaler osv. Vi skal lage visittkort, logo og må finne god måter å markedsføre oss på. Det finnes jo ikke ledige stillinger på markedet, så vi må lage vår egen arbeidsplass og gå ut og vise oss frem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "overlevelsesstrategi" og en slags bearbeiding etter dødsfallet av min bror har vært å ta en telefonsamtale hver dag for å snakke med relevante angående det som skjedde.

Jeg har hatt det ubevisst som en rutine, en samtale og/eller skrive litt hver eneste dag. Deretter, når jeg har fått ut dagens tanker eller snakket om hendelsen med noen, så har jeg kunnet sette meg ned med skolearbeid og ta tak i det som skal gjøres.

Det har fungert som en katalysator og har gjort at jeg har fått samlet tankene om andre ting etterpå.

Jeg har brukt forskjellige kanaler og har gransket at som skjedde til hver minste detalj. Føler at jeg må vite og at jeg må ha skikkelige svar.

Jeg har snakket og skrevet til Politiet, Pasientombudet, Fylkeslegen og Pasientforeningen. Vi har innhentet alle journaler og notater, og videresendt i systemet.

Jeg har til og med skrevet brev til Jonas Gahr Støre om denne hendelsen som viser følgene av den nye Samhandlingsreformen hvor ansvaret for de alvorligst syke er blir satt ned til kommunen. (som ikke har hverken kompetanse eller klarer å samarbeide når det blir akutt)

Jeg fortalte hvordan vi prøvde å få hjelp når han ble syk, og hvordan han til slutt døde uten at noen klarte å ta ansvar. Sendte også kopi av brevet vi sendte lege og Fylkeslege en måned før han døde der vi skrev at vi var redd for hans liv og helse og ba om hjelp før det gikk galt.

Fikk et skriftlig brev fra sekretæriatet som sa at statsråden hadde bedt de om å svare. Videre ba de om forståelse for at man ikke kunne gå inn på enkeltsaker, og sa at de beklaget det tapet vi hadde lidt.

Vi kunne kontakte Pasient og brukerombudet. med vennlig hilsen.

Jeg ville bare fortelle og gjøre oppmerksom på hvor galt det kunne gå i det nye systemet, men det var ingen interesse. Som om dette bare er en av mange hendelser, helt vanlig og dagligdags? Enkeltsakene som kommer i pressen og i media er de veldig villige å støtte eller mene noe om. Jeg mistet nok endel respekt, men vil ikke gi meg. Dette skal aldri i verden arkiveres i en skuff og bli glemt uten at jeg sørger for at det ikke vil skje igjen med andre.

Jeg har også snakket med politisk rådgiver i Diabetesforbundet, og der forsøker de å få innlemmet Diabetes i grunnstønaden fra 2015. Dette syns jeg er så viktig, slik at de fattigste som mottar minste trygd kan få en ekstra stønad til å kunne dekke kostholdet som man anbefaler ifølge retningslinjene.

I dag blir ikke Diabetes regnet som et fordyrende kosthold fordi man anbefaler at de skal følge det kostholdet som resten av befolkningen blir rådet til.

Problemet er bare at et kosthold som tilfredsstiller de retningslinjene er dyrt og vanskelig å følge for en med minstepensjon. 80% av Schizofrene røyker, og vil heller prioritere røyk enn dyr mat.

Da blir det lett tomatsuppe og brød for resten av 200-lappen..

Det er bedre å forebygge med å muliggjøre et adekvat kosthold enn å vente til det går galt og så måtte inn med en haug med tiltak som dialyse, eksperter, amputasjoner og lignende.

Jeg har også kontakt med Fylkesleder i Mental Helse. De snakker med statsrådene og har ofte saker oppe for høring. Kanskje det er denne veien jeg kan gå for å bli hørt og få til endinger?

Jeg vet jo godt at mange ikke er like entusiastiske som meg. hehe.. men det er rart når man har erfart og opplevd det på nært hold og ser tydelig hva som er galt og ikke minst ser hvor lett det kunne ha vært unngått.

Så nå har situasjonen snudd litt, og jeg bruker litt av hver dag på å forsøke å få til endinger, håper det nytter. :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det foreldremøte for 1-klassingene. Rørende å være der og tenke at minstemann snart skal starte på skolen. Kjekt å kjenne så mange som skal begynne, så mange som 5 eller 6 bor i samme gate.

Slettet litt her i tilfelle noen gjenkjenner dette...

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med besøksdag for 1 klassingene, og koselig at det var flere som kjente oss. Jeg er ikke så god å huske folk igjen når det er en stund siden, godt at andre har god hukommelse.
Etterpå dro vi til Plantasjen og handlet bærbusker som minsten valgte ut og kjøpte oss is som vi koste oss med i varmen.

I morgen tidlig skal jeg og studievenninnen min se på et lokale. Vi har kommet langt på kort tid, er ivrige begge to, men hun er en god pådriver og har fått endel konkrete avtaler.
Nå er det bare logo igjen, vi sliter litt med det. Trenger en god logo/profil fortest mulig og til en ok pris, men vanskelig å vite hva og hvem vi skal gå for. Det er dyrt, men har fått et tilbud på 7500,- for 10 logo forslag, markeds og trend analyse og alle rettigheter og utforminger av logoen til fremtidig bruk. Dette er det som virker best hittil, det er et seriøst firma, Peppermint heter det og ser bra ut.

I morgen er det også min faste arbeidshelg, og neste helg blir det Kizz konsert med forspiel hos oss siden vi bor 5 minutter fra stadioen der konserten skal holdes. Vi hadde også kjøpt billett til min bor som nå er død siden det var favorittgruppen hans da han vokst opp.

Min bror var faktisk en av de første som kjente til dem og likte dem i vennekretsen. Det var fordi han hadde 2 bestekammerater som var fra USA og bringte med seg KIZZ hit.
Husker godt at jeg syntes de var litt skumle, mens min bror og de 2 så på alt av filmer og musikkvideoer og etterlignet dem. Rockebroren min. <3
Det kommer nok til å vekke følelser å være på denne konserten og vite at min bror også skulle vært der, og ikke minst alle minnene...
Jeg visste med en gang vi hørte at KIZZ skulle komme at han bare måtte være med, det kom til å være en opplevelse for ham tenkte jeg. Han sa ja, og vi kjøpte billett til ham.
Kanskje han er med allikevel...

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott helg, og mye som har skjedd.

I går møtte vi utleier på toppen av kjøpesenteret. Det var helt nytt og faktisk enda under oppbygging. Det skulle bli et Helsesenter med flere aktører, Fysioterapaut, Osteopat, Kiropraktor, Akupunktør og så ønsket han veldig at vi kom inn som Ernæringsfysiologer.

Først kom vi til et venterom og en lang og lys gang med flere kontorer nedover. Det var et av disse kontorene vi skulle få.

I enden av gangen kom man til et enda større venterom og et enormt rom som ikke var ferdig og delt opp enda. Han var helt entusiastisk og forklarte alt som skulle være her; toaletter, kjøkkenkrok, møterom/kurslokale som vi kunne få bruke på rundgang, treningsrom og muligens et større kjøkken. (Han hadde ikke bestemt helt enda 2 rom.)

Jeg sa at det hadde vært ideelt for oss dersom det kom et kjøkken der siden jeg ønsker å kurse gruppevis i praksis i Ernæring også. Virket som han vurderte det, så jeg krysser fingrene. :).

Ellers så var han veldig opptatt av psykisk syk og å hjelpe dem til mestring, så vi møttes på det området også med felles interssefelt.

Vi sa at vi ønsket å leie fra høsten av siden vi enda ikke har kunder og forventet inntekt, og spurte om det var mulig. Han tilbød oss da å få leie veldig, veldig billig fram til høsten slik at vi kunne komme inn med en gang, begynne og møblere og starte straks.

Det var utrolig snilt og latterlig billig.

Alt er inkludert i leien, strøm, fellesrom, betalingsterminal. og ikke minst en utrolig hyggelig og hjelpsom mann. Vi føler nesten at det er for godt til å være sant, ting har bare lagt seg til rette, og snøballen ruller så fort og lekende lett. Det er veldig kjekt. :)

Vi har strevd sånn med hvordan få til logo, og spurte hvordan han har laget logoen til Helsehuset. Da sier han at han hadde leid inn proffe, men likte det ikke, og hadde laget en selv. Så sier han "det er et program, det er lett. Jeg skal vise dere!" :)

Han ville ha oss med når lokalavisen kom og tok bilder til uken, slik at vi også får fortalt om oss når de skal skrive om tilbudene på Helsehuset.

Så nå virker det som vi skal få alt i gang fortere enn vi tenkte.

Ellers så kommer jeg stadig innom psykiatrien, det er merkelig.. Jeg hadde arbeidshelg og snakket med han som har doktorgrad i Fysisk aktivitet og jobber kun med dette på tvers i kommunen.

Fortalte at jeg var ferdig med utdannelsen nå, og spurte om han kunne fortelle om meg, at jeg fantes dersom det dukket opp behov.

Han sa at det var en leder i psykisk helse som hadde snakket om å få til Ernæringstiltak. Han skulle også ta det opp på møtene i kommunen at de hadde en helsefagarbeider med Bachelor i Ernæring som var klar for arbeid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi bestemt oss for å slå til på dette! :tommelopp:

Men det som er det bisarre her, er at jeg nå vil kjøre forbi der min bror bodde hver eneste dag. Akkurat den samme ruten som jeg kjørte den dagen...

Og dit på det senteret jeg var, eventuelt ble "ledet" til den spesielle dagen er akkurat det stedet vi nå vil starte opp.

Dette senteret har jeg kun vært på en eneste gang i hele mitt liv, og det var den spesielle dagen da jeg kjørte forbi min bror på veien hjem og tenkte å besøke ham..

Det ligger ikke der jeg bor eller vil kjøre forbi noen gang, men i utkanten på motsatt side av byen og jeg har aldri vært der noen gang utenom den dagen.

Nå har det plutselig blitt slik at jeg vil kjøre denne ruten om igjen og om igjen, hver dag når jeg er på arbeid, og arbeidsstedet mitt vil være på akkurat det senteret. Er det ikke rart vel???

Jeg har heller ikke hatt noen ting med dette å gjøre, det var min venninne som ringte meg og spurte om jeg ville vær med å se på et lokale som hun hadde funnet og så var det der...

Vi fikk akkurat kontrakt tilsendt i dag, og en melding fra eier av klinikken om at han ønsket oss som leietakere sammen med de. Han fortalte at han hadde flere på en B-liste som sto på vent, men at oss ville han uten tvil ha inn med en gang.

På Onsdag ble vi invitert på fotosession med journalist som skulle lage en reportasje om Klinikken.

Så, wow!! Dette går fort i svingene!! :surprised:

For en gangs skyld har jeg også flaks med at frisøren klaffer, har faktisk time der i morgen før fotosession, og ikke Torsdag som ville ha vært det typiske. :P

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ser ut til å klaffe, og mange merkelige synkroniserte hendelser hvor ting bare blir lagt i hendene våre.

I går møttes vi på Cafe for å diskutere litt og ting går så fort at vi ser at vi må få oss en logo og web side så fort som mulig. Helst i går skulle vi hatt både visittkort og webside klart fordi kunder og interesserte kommer overalt. Vi må få det gjort så snart som mulig.

Etterpå var jeg på jobb, og fikk praktisert Ernæringskunnskapen vi har lært med godt resultat. Veldig kjekt å se at det virker.

I dag snakket jeg med en god og gammel venn som jeg ikke har hatt kontakt med på en stund. Vi jobbet sammen tidligere, og han er nå lektor og underviser bl.a i mediekommmunikasjon. Men mest av alt er han en kunstner og illustratør og lager trykk og bilder med dybde og mening. Han er en av de få som jeg kan snakke med om mine innerste tanker som forstår hva jeg snakker om.

Føler vi har veldig mye felles og vi er også født på samme dag.

Han arbeider også sammen med noen av de dyktigste web designere i byen, så jeg tok en telefon for å høre hvordan det gikk og om han visste om noe bra til oss med logo og få litt råd om markedet.

Han forteller da at han skal ha utstilling i høst og holder på å lage et trykk/bilde til en veldig god venn som er Kiropraktor og skal starte for seg selv. Da han sa navnet, så kjente jeg det igjen og spurte om han ikke tilfeldigvis skulle starte på XXX Helsesenteret?

Jo, det viste seg at han blir en av vår "kollega" på Helsesenteret, det var så merkelig.

Da sier han at han vil lage et bilde til meg også som jeg skal få i gave til innflytningen. Han vil komme og se på kontoret på lys og farger først og høre hva vi liker, så skal han lage et personlig trykk til oss.

Så heldig jeg er som kjenner så spennende og hyggelige personer!! :)

Og så utrolig merkelige sammentreff!

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen slo vi ut håret på Kizz konsert. Hadde noen folk her på fors siden vi bor like ved konsertstedet. Hadde også kjøpt billett til min bror som nå er død fordi de var hans favorittband da han var mindre.

Kanskje han var med allikevel...

Ellers så har vi vært på fotosession og intervju med en lokalavis, den vil komme ut den 12. juni. Vi måtte si en åpningsdato, og valgte det som de andre sa, den 16. juni, så vi har plutselig veldig liten tid på å få iorden kontoret.

Har valgt ei lokal dame til å lage logoen, mooo design het firmaet, vi likte godt det hun har laget og hun hadde en rimelig pris. Fikk 1 utkast og forslag allerede i dag, så er godt i gang med det. Blir spennende.

Når vi har fått logoen kan vi komme skikkelig i gang med å få laget visittkort, plakat, klister på døren, bestille T-shirts med logo, lage facebook - og nettside osv..

Nå går det i ett kjør.

På Torsdag får jeg eksamensrsultatene, får håpe det blir bra. Synd om jeg hadde strøket nå når jeg er så godt i gang med firmaet. hehe. :P

Nei, jeg er nok ganske sikker på at jeg besto, men håper på et godt resultat.

Blir en spennende uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på jobb og fikk beskjed av leder om at jeg nå kunne få høyer lønn. Ba meg om å søke så snart jeg fikk vitnemålet.

Ellers så har det endelig kommet krav om å føre inn Ernæringspostene under CosDoc på alle brukere i kommunen. Skal være gjort innen September. Dette er noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge.

Jeg snakket med lederen min, og sa at jeg hadde jo kompetansen og veldig lyst til å gjøre dette arbeidet.

Hun sa at det var behov og at jeg absolutt hadde den nødvendige kompetansen, men viktigst av alt så hadde jeg erfaringen til å kunne forstå de forskjellige brukerene.

Hun spurte om jeg ville komme på ledermøte i kommunen og legge dette fram, og si hvordan jeg kan hjelpe og kartlegge de forskjellige ernæringsutfordringene hos den enkelte.

Dette er det jeg har ventet på, så jeg håper at jeg vil få denne oppgaven! :)

Etter jobb dro vi til kontoret "vårt". Vi har forhandlet litt, og fikk et godt tilbud om å få et større kontor til ikke så mye forskjell i pris. Da vi så det slo vi til med en gang, det var mye større og romsligere og også plass til flere om gangen dersom vi finner ut at vi vil ha en liten gruppe f.eks. Veldig bra!

Han hadde kjøpt inn flotte (og dyre) møbler til venterommet, og spurte hva vi synes. Tydelig at han som eier klinikken ønsker at alle skal være fornøyd og det beste både for kunder og for oss som leier kontor der.

I heisen og flere steder på kjøpesenteret kunne vi se at han hadde hengt opp fine innrammede opplysninger om oss og om alle som skulle komme på klinikken.

Han er veldig entusiastisk og ivrig.

I morgen kommer avisen ut, blir spennende å se! :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk annonse i avisen, selv om den var mindre enn forventet.

Ellers har det gått i ett kjør disse dagene.

Foruten vakter på min "gamle Jobb" har det vært hagefest og feiring med musikere hos en venninne, gammeldags basar hos Kultursjefen i en kommune, sammenkomst med venninner og familie hos meg og hver ledige stund ellers har gått med til Klinikken vår.

Men jammen er de sosiale sammenkomstene også viktige for å bygge opp firmaet. Det er utrolig hvor mange jeg har snakket med bare på kort tid, og nå vet flere om oss og vil snakke til andre igjen. Har til og med fått en kunde eller to i helgen.

Vi har ellers vært overalt og sett på utvalg og handlet inn møbler til kontoret og nå begynner kontoret å ta form.

I dag fikk vi forslag til ny logo. Den var kul og frisk, men bønnespiren kan også minne om en sædcelle, så er usikker.. eller kanskje det kan være bare kult..? :biggrin:

Da jeg var på jobb i kveld kom sjefen og sa at hun hadde et oppdrag innen ernæring til meg.

Vi gikk inn på kontoret og en annen kom og fortalte litt hva og om den som skulle ha hjelp.

Dette er mitt første oppdrag, og jeg er så glad og spent nå!!

Det er akkurat dette jeg utdannet meg til og som jeg ønsker å arbeide med.

Jeg håper at de vil bli fornøyd og at de vil fortelle videre til andre innad i kommunen slik at flere vil bruke oss.

Det hadde jo vært helt fantastisk å fått en fot innenfor i kommunen med ernæringen nå, da vil vi være først ute og forhåpentlig bli brukt av dem.

Det er så mange som trenger det, og jeg vet at dette vil gjøre store forskjeller for flere helsemessig. Dette blir et viktig oppdrag! :wink:

Det er nok skummelt nå første gang og med noen som jeg overhode ikke kjenner til, men jeg håper at jeg kan bidra med noe som kan føre til at de synes det var nyttig og verdifullt.

Skrekken er at det jeg sier er noe de allerede vet og kan og at ingenting er nytt eller hjelpsomt.

Blir veldig spennende å se hva som kommer ut av dette.

I morgen tidlig skal jeg først ut på klinikken og deretter på min gamle jobb til 22.00.

Så har jeg fri til helgen og kan jobbe litt med dette oppdraget.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå er logoen på plass og kontoret så og si møblert. Mangler bilder på veggen og litt småting, ellers er det bra.

Det er mye som skal gjøres og mye å tenke på. Alt fra stor ting til små detaljer grubler vi over, vil jo at det skal bli bra. :)

I dag var det oppsettet til skilt utenfor og klister på kontordøren.

Gud, så mye man må tenke over bare der.. hvilken farge på skrift hvilken type størrelse, oppsett hvordan skal navnene stå i forhold til logo osv. osv..

En annen dag satt vi med T-shirts med logo og visittkortene, samme pirk og småting som tar tid. Men nå er dette også gjort, så vi nærmer oss skritt for skritt til vi kan ta imot kunder.

Hver dag på vei til kontoret så kjører jeg forbi min bror, der han bodde, og i bilen frem og tilbake renner tårene når musikk spilles på radioen. Jeg minnes han med alt av musikk, alt blir relatert til ham automatisk. Enten er det noen han likte og hadde som favoritt eller så minner teksten om ham.

Men det er godt å få det ut!

Han hadde vært så stolt av meg nå, så glad på mine vegne..

Ellers så er det noen merkelige ting som skjer her i huset. Det er mye som velter og faller stadig vekk, og vi skvetter til.

På soverommet så blir ovnen skrudd opp til 26 grader om natten. Vi våkner helt svette og ser at ovnen er skrudd opp på samme temperatur. Denne ovnen har ikke følsomme hjul, men er stilt inn på 14 grader, slik at den kun slår seg på når temperaturen er mindre enn det.

Man må trykke på en liten pil for hver eneste grad man skal stille den opp, så det er ingen som tilfeldig kan ha kommet borti ovnen.

Det er også rart at det alltid har vært 26 grader den har stått på.

Mannen min ble så irritert nå til slutt at han har tatt ut kontakten.

Litt ekkelt å tenke på at broren min sa til min mor at hun måtte ikke fryse helt i slutten. Og at han lå i fryseboks i over 2 uker etter at han var død..

Kan det være noen sammenheng? Jeg kan ikke tro det, men dette var virkelig merkelig. Jeg vet at ingen har skrudd opp varmen.

Kanskje ovnen har en feil eller noe.. det er nok den eneste forklaringen.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Lenge siden sist og mye har skjedd.

I dag skal jeg ha min første kunde på klinikken, er spent på hvordan det vil bli.

Skal skrive mer når jeg er ferdig i kveld. :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi i full gang og jeg har hatt min første kunde. Kan tro jeg var nervøs i forkant, men jeg måtte bare stramme meg opp og hoppe i det.

I konsultasjonen mistet jeg kulepennen og fomlet, følte meg som en tulling. Det var hel grusomt. Men egentlig så var det nok bare jeg som følte dette og ikke slik det var utad fordi kunden spurte om ny time selv om han i utgangspunktet kun skulle ha denne ene.

Det var forresten veldig kjekt å trykke inn beløpet på bankterminalen (hehe) og etter at kunden hadde dratt kortet trykket jeg en knapp og pengene kom direkte inn på kontoen i samme sekund. :sol:

Vi har ikke reklamert noe av betydning enda, men i morgen kommer en fra avisen for å skrive om oss. Håper det vil gi litt kunder.

Vi har så mange ideer, og det er et hav av muligheter. Vi må bare få ferdig brosjyrene og hjemmesiden så er vi i gang med å vise oss fram til folk og forhåpentligvis få kunder.

Jeg har fått forespørsel om å hold foredrag for legene i kommunen før jul, og deretter middag og drikke på et utested.

Jeg som aldri har hatt foredrag tidligere og er så redd for å stå foran folk på de måten kommer nok til å være helt vettskremt. Håper bare jeg klarer dette nå.

Dette må jeg gjøre når jeg skal jobbe i dette yrket så får bare venne meg til det først som sist.

Men det blir litt av en ildprøve å stå foran flere leger, får virkelig prøvd meg da. :P

Har hele tiden nok av arbeid og flere forberedelser, men bør få inn mer kunder så jeg får litt inntekt også snart.

Dette er veldig kjekt og et flott miljø det ser det også ut til å bli. En spennende tid, hver dag bringer noe nytt! :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kunder strømmer på, og vi som ikke har kommet i avisen enda.

Ser ut som det kan bli litt å gjøre. Syns det er kjekt at vi kan arbeide så variert med forskjellige ting.

Nå har jeg også blitt spurt om å være med i kommunen på et prosjekt. Det er helt annerledes, og jeg ble lovet at de skulle gi gode referanser og fremme meg på nettsiden.

Det er jo helt fantastisk at jeg får samarbeide med kommunen, det var dette som var min drøm og motivasjonen til at jeg satte meg på skolebenken.

Kan nesten ikke tro at det har skjedd så fort.

På Tirsdag kommer neste kunde til vanlig konsultasjon. Kjekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må fortelle dere noe om også har skjedd og er en av grunnene til at jeg ikke har skrevet på en stund. Jeg opplevde å finne en person død og ramlet tilbake igjen, har gått gjennom en forferdelig vond periode. Det har vært så mye død rundt meg nå at det er skremmende.

Jeg skal ikke skrive så mye om det, annet enn en merkelig hendelse etterpå.

Kort tid etter jeg fant personen død, så kom det en stor fugl midt inni stuen. Jeg kom inn og den satt midt på gulvet og bare kikket på meg en stund før den plutselig fløy rett ut et vindu som sto åpent.

Det var bare en helt merkelig opplevelse etter det som skjedde.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren det er travelt å drive for seg selv. :omg: Og å arbeide som ernnæringsfysiolog er mer krevende enn forventet. Det er et himla arbeid med alt som skal gjennomføres, masse research og vanvittig med skriving.

Foran hver konsultasjon så setter vi oss ekstra inn i problemstilingen, repeterer, finner siste forskningsresultat, kanskje lager litt lister til kunden el.l. Deretter er det 60-90 minutters kartlegging, og så kommer en god jobb etterpå også. Da analyserer vi kostholdet og problemstillingen og sender en mail med de viktigste punktene/rådene fra timen, resultat fra analysen og eventuelle tilleggsråd.

Når det er foredrag er det mange timers arbeid å lage powerpoint, finne stoff, research igjen og øving, øving og atter øving.

Jeg regner med og hhåper at det kun er i begynnelsen det vil være slik. Etterhvert har vi jo endel ferdige lister, foredrag osv. og kan bare fylle på med nytt ettersom..

MEN det er også kjekt! :) Veldig kjekt å være min egen sjef, bestemme hvordan jeg vil arbeide, bygge opp bedriften som jeg vil. Stolt over å se den vokse til nå.

Og ikke minst er det så kjekke folk jeg arbeider med, super og dyktig partner og veldig kjekt på klinikken med økende liv og røre. Vi er alle nye, så det er spennende.

Men av og til kan det bli litt for mye kos og snakk så dagene bare flyr. :P

Allikevel er det også viktig å bli kjent, gjøre bestemmelser sammen, planlegge og reklamere. Det er også en viktig del av å komme framover og gjøre oss synlige. Ting som ikke gir umiddelbare resultater, men på sikt.

Det blir sene kvelder da, for jeg arbeider en del hjemme og. Konsentrerer meg bedre om skriveoppgaver. Nå er eg ferdig for i dag, lang dag med foreldremøte og en del oppgaver, måtte bare skrive litt her og før jeg gikk til sengs. God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har kommet godt i gang med å bli etablert nå. Selv om vi bare har noen få kunder så er det mye arbeid. Nå i begynnelse må lister og maler lages ferdig, og det er hele tiden nye problemstillinger som skal utarbeides for hver konsultasjon.

Vi holder også på med å lage hjemmeside, brosjyrer og profil. Har fått ei utrolig dyktig dame til å lage den, vi er kjempefornøyd.

Måtte først avbryte et oppdrag med et annet firma da de ikke holdt avtalen, og kom til ei som virkelig kan jobbe sin. Hun har klienter som bokseren Celina, Cubus og viser seg dyktig. Vi er så fornøyd! :)

Ellers så er vi begge litt perfeksjonister og veldig nøye med at alt vi gjør skal ha vitenskapelig dokumentasjon til grunn. Alle kunder hos oss skal vite at de blir godt ivaretatt og får råd de kan stole 100% på.

Dette betyr at vi sitter nedsunket i arbeid for hver kunde med å finne det aller nyeste og beste som kan hjelpe den enkelte og leter etter skikkelig dokumentasjon på alt vi gjør og sier.

Men det er også utrolig kjekt og lærerikt og jeg er virkelig stolt over den jobben vi gjør for de som kommer til oss. :)

Men jeg ser at vi ikke kan fortsette slik i lengden, vi må også tjene penger. Nå har vi vel 10 kroner timen, og jobber oss i hel. Jeg sitter med arbeid fra jeg står opp og til jeg legger meg, men slik skal det vel være i begynnelsen når man starter en bedrift. :kul:

Uansett så er det jo også veldig spennende og ser ut til å kunne bli veldig variert. Hittil så har vi fått noen oppdrag som er vidt forskjellige og i forskjellig bransje:

-Foredrag for leger i oppdrag fra et legemiddelfirma med middag og drikke på restaurant før jul.

-Kartlegge og være motivator for en gruppe folk som ønsker livsstilsendring sammen med coach og trener.

-Kurs for ansatte på sykehjem, samt kartlegging av ernæringen og beboere.

-Oppdrag fra kommunen.

Og vi som nettopp har startet, jeg tror det kan bli veldig kjekt etterhvert. :)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

WOW, så mange merkelige sammentreff!

Jeg meldte meg jo inn i en organisasjon innen psykisk helse etter at min bror døde, og på Torsdag var jeg med å arrangerte Verdensdagen for psykisk helse her i byen.

Det var foredrag, musikk, mat og sterke historier som denne: http://www.youtube.com/results?search_query=et+rom+uten+utsikt&oq=et+rom+ute&gs_l=youtube.1.0.35i39.383.2839.0.4656.10.10.0.0.0.0.1645.2697.4j4j1j8-1.10.0...0.0...1ac.1.11.youtube.6IK7M-cI3pU

En mann kommer bort og spør hun som hadde foredraget om han kunne komme og snakke med henne en dag. (hun er psykiatrisk sykepleier, og svarer at hun ikke bor her)

Jeg ser at han ligner min bror og jeg spør om han trenger noen å snakke med. Han forteller at han har det vanskelig nå, hører stemmer, har en god og en ond hjelper osv. Jeg spør om han trenge en trygg person han kan komme jevnlig til, og han sier at de ordene jeg sa er 2 av de beste tingene han har hørt på 1 år.

Jeg får telefonnummeret og lover å sjekke om det kan finnes noe tilbud. Sier ellers at han må snakke med legen sin, at det er han som har nøkkelen til å hjelpe.

(Jeg begir meg ikke selv inn som hverken samtalepartner eller psykolog, men tenker at jeg kan i det minste undersøke for ham siden jeg er blitt så kjent i systemet nå)

Når han går, så snur han seg plutselig å sier: "Du må ikke stresse sånn"

Jeg sto helt i ro og var hel avslappet, ingen grunn for ham å si det. Men dette sa alltid broren min til meg da jeg hadde det så travelt med skole og alt mulig. "Du må ikke stresse sånn" :sjokkert: Det var ganske creepy.

OK, like etterpå så mottar jeg en mail om at jeg må tenke på noe.. det skal komme en person sentralt i en organisasjon som skal dele ut midler til ulike prosjekt. Da hadde noen nevnt meg med ernæring og psykisk helse som jeg er blitt så opptatt av etter at broren min døde.

De ønsker å treffe meg å ha et møte nå på Mandag. Etter at de har hentet henne på flyplassen så skal vi møtes for å diskutere over lunsj. Både organisasjonen og kommunen ønsker meg til dette prosjektet kan det se ut som.

Dette er jo noe jeg virkelig brenner for og ønsker å kunne hjelpe andre ved å gjøre en forskjell i det manglende, og viktige tilbudet. Det er så utrolig viktig.!

Men jeg hadde aldri i mine villeste fantasier drømt om denne utviklingen på alle områder.

Det skjer i rekordfart, jeg får bare holde meg fast i svingene. ;)

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...