Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2015 #21 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg vil forresten legge til at jeg ikke syns det er noe stress for min del å sitte inne hos barna til de har sovnet, eller på gangen. Jeg har alltid brukt den tiden enten til å svare på smser eller strikke. Så jeg får brukt tiden til noe, men jeg tenker mer på uvanen med at de alltid måndag noen der når de skal sovne. Dette kan jo gi seg utslag på natta også, at de roper på oss hvis de våkner, framfor å sovne igjen nesten før de skjønner at de er våkne.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #22 Skrevet 6. oktober 2015 Barna(4og 6) pusser tenner, og går å legger seg. Så går jeg å ser om de er stille etter ca 15 min, da skal lyset være slokt og de skal ligge i ro. Anonymous poster hash: 935d8...e38
Teriyaki Skrevet 6. oktober 2015 #23 Skrevet 6. oktober 2015 Med eldste på snart fire år er det stelling ca 1910. Så leser vi bok, synger og sier god natt. Han sovner alene på rommet. Yngste er straks syv mnd. Der har vi hatt samme rutine fra han var 2,5 mnd. Stelles kl 1830. Kl 1845 tas han inn på rommet hvor han får morsmelk på flaske. Får deretter smokk og får ligge i armene til han sover. Det går ganske fort. Bruker sjeldent mer enn 15-20 min på å legge han. Når jeg legger de alene får storebroren se på film oppe imens at jeg legger yngste.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #24 Skrevet 6. oktober 2015 Fireåringen har den siste tiden vært veldig grei å legge. Kveldsstell, nattakos og så sovner hun i løpet av kort tid. For en drøy uke siden flyttet jeg og delvis hun i nytt hus, og leggingen her er et helt annet kapittel. Hun har alltid hatt vanskelig for å finne roen andre steder enn hjemme, så det var ikke akkurat uventet. Jeg har ligget sammen med henne til hun har sovnet - gjerne så lenge at det ikke er vits for meg å stå opp igjen. Hos faren sovner hun like greit som før, og jeg regner med at det går seg til hos meg også Anonymous poster hash: 81af1...219
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #25 Skrevet 6. oktober 2015 Vi gjør ikke ting etter boka (noe svigermor alltid vil irritere seg over) men det fungerer bra for oss: Vi gir medisiner 30min før leggetid og har rolig stund den halvtimen slik at han ikke skal være hyper og oppspilt når vi legger han. I senga har han med seg iPad og noen ganger en leke eller to. Vi synger en sang, gir nattakos og går ut av rommet. Han blir da liggende litt med ipaden, ser på YouTube eller spiller litt også legger han seg tilrette for å sove. Det kan gå alt fra 5minutter til en time før han sovner, men iPad hjelper han å sovne (de fleste barn vil nok ende opp med å ligge våkne lenge hvis de har iPad i senga, men gutten vår sovner raskere med). Tidligere har vi slitt veldig med at han var urolig, ikke klarte å slappe av osv. Det resulterte i at det tok mange timer før han sovna og at han kunne skade seg selv fordi han var sliten, men ikke klarte å slappe av. Med iPad i senga klarer han å finne roen så vi kommer ikke til å kutte ut den med det første. Virker også som han liker å sovne til litt bakgrunnsstøy av kjøretøy (særinteresse, barnet har autisme). Hvis ipaden ikke går i dvale av seg selv når han har sovnet så går vi inn og skrur den av. Barnet er 5årAnonymous poster hash: 45a1c...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #26 Skrevet 6. oktober 2015 Fra han var bitteliten har jeg hatt rutine på bad/skift/tannpuss (før tennene kom fikk han pupp etter skift) før senga. Litt TV/bok før tannpuss da han ble eldre. På soverommet legger han seg og jeg synger sang og går ut. Nyttet ikke at jeg satt inne med han i den verste trassen, da ble han helt ustyrlig og la seg aldri. Har alltid sovner rimelig kjapt etter at jeg har gått ut Døra står alltid litt på gløtt. Har jo skjønt at jeg har hatt det enkelt med leggingen, har flere venner som forteller om timesvis med skriking om kvelden. Anonymous poster hash: 331c9...581
Pingting Skrevet 6. oktober 2015 #27 Skrevet 6. oktober 2015 13 mnd, legger seg 1830-1900. Kveldsmat, så kveldsstell med bad, ny bleie, pysj og (tvangs)pussing av tenner. Sier natta til den andre forelderen, går inn på soverommet og tar på sovepose og gir henne smokken. Holder henne mens vi synger en nattasang, legger henne ned, sier natta og går ut. Som regel sovner hun av seg selv ganske kjapt, av og til må vi inn og gi henne smokken og litt kos før hun sovner, en sjelden gang må vi sitte der. Hun hadde en lengre periode hvor hun kun sovnet om vi satt der, er greit å være ferdig med det, kjenner jeg. Bank i bordet
Version 2.0 Skrevet 6. oktober 2015 #28 Skrevet 6. oktober 2015 Å se på Ipad så tett opp mot leggetid fører ofte til dårligere søvnkvalitet og svekket konsentrasjonsevne dagen etter. Det anbefales at barn ikke spiller eller ser film siste timen før leggetid. Her har jeg en 5-6 åring som får kveldsmat og litt tv før kl 19. Så diller og daller vi litt med å kle på pyjamas, lese bøker, pusse tenner/tanntråd og sånt. Legges som regel innen kl 20:30. Sovner som regel ikke før 21:30, men det får bare være. Som regel er han rolig, men kan noen kvelder være veldig rastløs, vil-ikke-sove-humør og maser en del om alt mulig.
Helene90 Skrevet 7. oktober 2015 #29 Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Legging her har aldri vært et problem før nå. Spiser kvelds, går på badet også i seng. Har alltid bare kunnet synge en sang og to også var hun sovnet, men nå må jeg sitte der inne til hun er sovnet ellers er det er spetakkel uten like. Det går ikke så lang tid før han sovnet når jeg sitter der. Kan variere alt fra 2 min til 30 min. Kan ikke helt skjønne hvorfor det er blitt en endring på det. Går jeg ut før hun er sovnet nå så skriker hun til hun er blå nesten. Har prøvd å bare la henne skrike og rope, men hun roer seg ikke før jeg er tilbake i rommet :/ går jeg bare inn og ut for å roe henne kan leggingen ta 1-2 timer og det orker jeg ikke når kvelden er kommet. Endret 7. oktober 2015 av Helene90
Teriyaki Skrevet 7. oktober 2015 #30 Skrevet 7. oktober 2015 Legging her har aldri vært et problem før nå. Spiser kvelds, går på badet også i seng. Har alltid bare kunnet synge en sang og to også var hun sovnet, men nå må jeg sitte der inne til hun er sovnet ellers er det er spetakkel uten like. Det går ikke så lang tid før han sovnet når jeg sitter der. Kan variere alt fra 2 min til 30 min. Kan ikke helt skjønne hvorfor det er blitt en endring på det. Går jeg ut før hun er sovnet nå så skriker hun til hun er blå nesten. Har prøvd å bare la henne skrike og rope, men hun roer seg ikke før jeg er tilbake i rommet :/ går jeg bare inn og ut for å roe henne kan leggingen ta 1-2 timer og det orker jeg ikke når kvelden er kommet. Hvor gammel er hun?
Orchideae Skrevet 7. oktober 2015 #31 Skrevet 7. oktober 2015 Mannen lager kveldsmat og sitter med henne mens hun spiser den. Så går jeg opp med henne og hjelper med pyjamas, tissing og tannpuss. Så går vi inn på rommet, pappaen kommer med smokk, koseklut og vannflaske. Han gir nattakos og går ut. Jeg sitter inne hos henne de får minuttene det tar før henne sovner. Det tar maksimalt ett kvarter, og jeg synes egentlig det er ganske deilig å bare sitte og samle meg litt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #32 Skrevet 7. oktober 2015 Barnet får se på ipad? Les litt om forskning på hva skjermen gjør. Det er ikke anbefalt før leggetid! Her er det dusj, kveldsmat, tannpuss/børsting av hår og så i seng. Ved sengekanten leser en av oss ei bok, hvor den andre kommer inn etterpå og synger nattasanger. Anonymous poster hash: 7d821...e57
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #33 Skrevet 7. oktober 2015 Til dere som bruker ipad i leggetid, vil jeg si skjerp dere, ærlig talt og er dere dumme?? Det svekker søvnkvalitet betraktelig og vil si at dette er en dårlig rutine å gi barna deres, om de er 1 eller 6 år! Barn har ikke godt av det (ikke voksne heller sånn sett...). Hva med heller å la barna få ligge i sengen og leke med et par dukker/biler etc frem til de er klar for å legge seg? Blir så sint!Anonymous poster hash: 7d821...e57
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #34 Skrevet 7. oktober 2015 Kveldsmat og deretter kveldsstell. Stort sett har vi en kosestund på badet og lar henne få leke litt, pusse tenner ekstra lenge eller lignende. Deretter er fast rutine at hun selv skrur av lyset på badet, i gangen og på rommet sitt. Vi går stort sett litt med henne og synger en sang eller to før vi legger henne i sengen. Men, oftere og oftere er hun såpass klar for sengen n vi kommer dit hen at hun peker på sengen og sier "seng" og vil bare legge seg uten noe mer. Så da bare legger vi henne, stryker henne over hodet og sier god natt før vi går ut av rommet. Stort sett ligger hun våken i ca 10 min før hu sovner, da bare slapper hun av eller leker litt med bamsen sin. Slik hat det stort sett vært siden hun var ett år (nå nærmer hun seg 2). Anonymous poster hash: 42e6d...18f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #35 Skrevet 7. oktober 2015 Til dere som bruker ipad i leggetid, vil jeg si skjerp dere, ærlig talt og er dere dumme?? Det svekker søvnkvalitet betraktelig og vil si at dette er en dårlig rutine å gi barna deres, om de er 1 eller 6 år! Barn har ikke godt av det (ikke voksne heller sånn sett...). Hva med heller å la barna få ligge i sengen og leke med et par dukker/biler etc frem til de er klar for å legge seg? Blir så sint!Anonymous poster hash: 7d821...e57 Hvis du kunne valgt mellom å la barnet ha med iPad i senga og at barnet da falt til ro og sovnet i løpet av kort tid Eller Å legge barnet uten iPad og ha flere timer hver kveld der barnet ikke klarer å slappe av, og dette resulterer i selvskading Hva hadde du valgt? Jeg skjønner godt at det å legge seg med iPad ikke er ideelt, men jeg gjør heller det enn å la barnet mitt lide pga uro i kroppen, selvskading og dermed stor mangel på søvn (fordi det tar opp til 4 timer før han sovner) Hadde barnet mitt hatt en normal utvikling og dermed forståelse (og mulighet til å uttrykke seg) så hadde jeg nok aldri brukt ipaden som et hjelpemiddel ved legging, men han kan ikke uttrykke hva han føler, han forstår ikke hvis vi forklarer og han har ikke kontroll på den vonde uroen han har i kroppen sin. Anonymous poster hash: 45a1c...7a1
Susa Skrevet 7. oktober 2015 #36 Skrevet 7. oktober 2015 Gir 3-åringen beskjed om at han snart skal legge seg. Rydder opp leker sammen, gir han kveldsmat, skifter bleie, har på pysj og pusser tenna. Hvis jeg legger han så leser jeg litt eller synger for han, pappaen gjør ikke det hvis han legger. Noen ganger ønsker han at lyset skal stå på, andre ganger vil han at døra skal stå oppe. Sovner ganske fort. (en drøm i forhold til i vinter, da hylte han i to timer, samme om vivar inne hos han eller ikke.) Lillebror på straks 8 mnd blir ammet i søvn fremdeles. Han sover i babynest ved siden av meg i senga. Han sovner som regel ganske fort, men ofte våkner han en halvtimes tid senere. Da går jeg inn og legger meg med siden av, holder en hånd på magen hans. Bør vel ha vendt han av med puppesoving og lagt han i sprinkelsenga, men jeg har ikke orka å ta kampen enda...
Version 2.0 Skrevet 7. oktober 2015 #37 Skrevet 7. oktober 2015 Hvis du kunne valgt mellom å la barnet ha med iPad i senga og at barnet da falt til ro og sovnet i løpet av kort tid Eller Å legge barnet uten iPad og ha flere timer hver kveld der barnet ikke klarer å slappe av, og dette resulterer i selvskading Hva hadde du valgt? Jeg skjønner godt at det å legge seg med iPad ikke er ideelt, men jeg gjør heller det enn å la barnet mitt lide pga uro i kroppen, selvskading og dermed stor mangel på søvn (fordi det tar opp til 4 timer før han sovner) Hadde barnet mitt hatt en normal utvikling og dermed forståelse (og mulighet til å uttrykke seg) så hadde jeg nok aldri brukt ipaden som et hjelpemiddel ved legging, men han kan ikke uttrykke hva han føler, han forstår ikke hvis vi forklarer og han har ikke kontroll på den vonde uroen han har i kroppen sin.Anonymous poster hash: 45a1c...7a1 Dette er jo et spesielt tilfelle. Finnes alltids unntak fra regelen. Du gjør nok alt du kan for at ditt barn skal ha det bra. Slapp av!
sjøhest Skrevet 8. oktober 2015 #38 Skrevet 8. oktober 2015 Leser bok, synger et par sanger, nattakos og går. Hun er 4.
Teriyaki Skrevet 8. oktober 2015 #39 Skrevet 8. oktober 2015 Hvis du kunne valgt mellom å la barnet ha med iPad i senga og at barnet da falt til ro og sovnet i løpet av kort tid Eller Å legge barnet uten iPad og ha flere timer hver kveld der barnet ikke klarer å slappe av, og dette resulterer i selvskading Hva hadde du valgt? Jeg skjønner godt at det å legge seg med iPad ikke er ideelt, men jeg gjør heller det enn å la barnet mitt lide pga uro i kroppen, selvskading og dermed stor mangel på søvn (fordi det tar opp til 4 timer før han sovner) Hadde barnet mitt hatt en normal utvikling og dermed forståelse (og mulighet til å uttrykke seg) så hadde jeg nok aldri brukt ipaden som et hjelpemiddel ved legging, men han kan ikke uttrykke hva han føler, han forstår ikke hvis vi forklarer og han har ikke kontroll på den vonde uroen han har i kroppen sin. Anonymous poster hash: 45a1c...7a1 Som veldig mange har svart deg før, så blir det selvsagt noe annet med ditt barn og andre som ikke har normal utvikling. Vedkommende siktet nok til de andre, for du var ikke den eneste som skrev om iPad i sengen. Alle forstår jo at det ikke blir det samme når det er et barn med betydelig autisme.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #40 Skrevet 8. oktober 2015 4 og 6 år. Først tar vi stell på badet Så leser vi en bok eller en historie i en bok, gjerne to Og så synger vi en nattasang eller 3 og sier natta og gir klemmer og susser, og går ut av rommet Eldstemann blar gjerne litt i et blad etterpå, og slukker lyset etter ca 10 minutter De sovner begge to av seg selv. Av og til, hender det at det blir litt roping, men det er unntaksvis. Til deg over med barn som har autisme, så har du åpenbart funnet noe som fungerer for ditt barn. Det er det viktigste. Du ser jo selv at det virker, og da kan du være trygg på at du gjør det riktig. Du er nok vant til å finne alternative løsninger for ditt barn som andre ikke forstår. Du må bare lukke ørene dine for dette. Du vet best, og du er en god mor Bra for barnet at du hører på hva DITT barnet trenger, og ikke hva andre mødre sier er riktig fordi det er det DERES barn trenger Anonymous poster hash: 51cfb...6f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå