AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Eldste barnet mitt er snart fire år. Hun får se fem-ti minutter film på ipad, så leser vi en bok eller to. Jeg synger noen natta sanger så ligger hun alene til hun sovner. Men ser at det er mange som sitter med barnet til det sovner. Hva er normalt for dere?Anonymous poster hash: 72ddc...bf9
Sushi Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Bader begge barna samtidig. Så tar jeg opp ettåringen, tar på pysj og pusser tenner. Fireåringen rydder lekene og går ut av badet mens jeg legger minsten. Synger en nattasang, får kos og går ut. Så tar jeg tannpussen på fireåringen før vi går og leser i 15-30 min. Så følger jeg henne inn på rommet, sier god natt og går ut. Da har minsten som regel sovna.
Amens Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Heldige dere er.... 18 måneder gamle jenta mi blir badet. Så pusser vi tenner og hun på bleie og pysj. Så er det i seng. Det varierer litt hva hun vil, og på en god kveld tar det gjerne 30 min til hun sovner. På en dårli kan det ta tre timer. De er skjeldne. Og vi kan ikke forlate rommet før hun har sovnet. Planen er å prøve å trekke oss mer og mer bort så hun kan lære å sovne alene. Det er min feil at hun ikke kan det, hun ville helst sovne med puppen i munnen når hun var mindre og jeg tillot det. Viste egentlig at det ville bite meg i rævva... Jaja, går seg vel til. Hun er ei gojente:) 1
Ciara Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har to barn på tre og fem år. Vi spiser kveldsmat, så er det kveldsstell (dusj annenhver kveld). Deretter leser mannen min og jeg for hvert vårt barn, synger nattasang og går ut av rommet. Vi sitter aldri der til de sovner. Minstemann sovner momentant, Eldstemann leser/blar ofte litt på egenhånd før han sovner.
LatersBaby Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Hun eldste på snart 7, følger jeg bare inn på rommet etter kveldsstell, så sitter vi ved sengekanten å prater litt om hvordan dagen har vært, pakker henne inn i dyna og gir nattakos. Hun sovner nesten momentant etter vi har forlatt rommet. Hun yngste på 9 måneder er en annen sak, hun sovner kun ved puppen, så da ligger jeg i senga med henne til hun har sovnet, tar heldigvis ikke altfor lang tid - max 30 min.
Sharon90 Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Hun på 2: kveldsmat (sammen med lillebror) kveldsstell og vask. Deretter leser vi og synger litt for henne (ofte far siden jeg tar minsten) og hun ligger å blar og leker litt i senga før hun slukker lyset og sovner. Noen perioder styrer hun mer og maser og vil vi skal lese opp til flere bøker. Blir litt skrik idet vi sier god natt, men stille når hun hører vi sitter i stua. Minsten på 7mnd får på pysj og vaskes, får kveldsgrøt og deretter varierer det om han leker litt først (hvis jeg legger 2åringen, hvis han har hatt en litt sein hvil etc.)hvis ikke ammmes han i søvn i stua med teppe. Så blir han lagt i sin seng. Når han er moden for det, så gleder jeg meg til at han sovner greit uten pupp men enn så lenge får vi bare kose oss
Stinelin Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Kveldsmat Kveldsstell 2-åringen legges i senga og sover omtrent umiddelbart. 3-åringen leser vi ei kort bok til og synger tre faste sanger, nattakos og så går vi ut. Sovner også med en gang. Det har vært masse trøbbel med dagsoving for eldstemann, men legging om kvelden har alltid gått greit heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Kveldsstell, bøker, nattasang. Sitter inne hos de til de har sovnet. Anonymous poster hash: 0cfde...4e2
MCH09 Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Yngste på 4 mnd er det bare å ta på pysjen, gi smokk og gå ut av rommet. Hun sovner innen jeg har gått ut døra. Eldste på 6 år leser jeg bok for i ca 20 minutter. Hun foretrekker at jeg er på rommet til hun har sovnet. Noen ganger gjør jeg det og andre ganger ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Kvelds stell Finner på en historie. Noen ganger vil hun høre den samme om igjen eller så finner jeg på en ny. Så snakker vi litt om hva som skjer i morn. Nattakos og et nuss på panna. så ligger hun der til hun sovner. Anonymous poster hash: d5242...faa
Miss moneypenny Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Minste er 3, han legger seg med en gang vi går inn på rommet, jeg får en kos, også sovner han idet jeg går ut døra. Eldste er 5, hun venter i senga si mens jeg legger lillebror. Vi leser litt, eller så ligger jeg på senga hennes i 5-10 min og prater med henne om hvordan dagen hennes har vært. Nattakos, så går jeg ut, og hun sovner rimelig fort etterpå.
Gjest Magnifiq Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 3år og 6år Kveldsmat og kveldsstell Ingen tv eller iPad før legging. 3åringen. - ligger i sengen og synger en sang for han. Sier god natt, og går ut. 6åringen -ligger litt i sengen og kiler henne på ryggen, mens vi snakker om løst og fast. -synger en sang, setter på lydbok på cdspilleren, og går ut. Elsker samtalene med 6åringen når vi ligger i sengen. Da snakker hun så ærlig, og uten filter.
Sølvrosen Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Leggerutinen for meg fra det tidligste jeg kan huske var kveldsmat til barnetv. Så fikk jeg leke litt mens mamma og pappa så nyheter, jeg antar det bare var lokalnyhetene da jeg var veldig lita. Så tok en av dem meg med på badet for en vask og tannpuss, før jeg fikk på pysjamas. Så var det i seng. Der ble jeg først lest for, så snakket vi litt, så nattasang og godnatt. Til slutt ble lyset slukket og mamma/pappa gikk ut. Hvis jeg ville lot de døra stå litt på gløtt så jeg kunne se lyset fra gangen og høre tven nede. Etterhvert som jeg ble eldre ble kveldsmaten flyttet til etter barnetv, og jeg fikk være oppe først til etter dagsrevyen og så enda senere. Jeg fikk også gjøre mer av leggingen på egenhånd, og til slutt bare ropte jeg ned når jeg var ferdig med å pusse tennene så noen kunne komme og lese for meg. Lesingen fortsatte til godt ut i tredje klasse, da leste jeg så raskt at jeg ikke orket å late som om jeg ikke smugleste. Det var altså en veldig hyggelig stund for meg, og en fin slutt på dagen. Det var vanlig at jeg ikke sovnet med en gang, men lå å lekte med bamser eller leste (så i bøker). Ofte måtte noen komme inn, legge bort bamsene eller boka, slukke lyset og si god natt. Men i det minste vandret jeg ikke rundt, og var stort sett ganske stille. Lillebroren min hadde samme rutine, og hadde det fra han var ganske liten, under et år. Hos ham funket det faktisk, for da han passerte baby-stadiet sovnet han endelig lett. Frem til han lærte å lese, selvfølgelig. Han ble nesten en like ille smugleser som meg.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Har en på 10mnd, får kveldsmat, går på badet, går inn på rommet - synger 3 sanger og sier natta, går ut av rommet. Stille i 12 timer;)Anonymous poster hash: 9d08d...811
Trampe Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Sjuåringen leser jeg bok sammen med, og prater litt på sengekanten før jeg sier godnatt, forlater rommet og han sovner. Den rutinen har vi hatt siden han sluttet med kveldspupp da han var et år gammel. Jeg har aldri lagt meg sammen med ham, annet enn når han har vært veldig syk og hatt sterk feber. Lille på tre måneder får pupp, og så sovner han på skulderen min i gyngestolen før han legges i senga si. Stort sett tar det fem minutter på skuldra før han sovner. Noen ganger våkner han fort igjen på grunn av at han har noe luft som skal opp, men da sovner han like fort igjen. Endret 5. oktober 2015 av Trampe
bush babe Skrevet 5. oktober 2015 #16 Skrevet 5. oktober 2015 6 og 3 åringen stelles av og til sammen, av og til får eldste være opp litt lenger. Så en sang og av og til en bok, kommer an på hva vi har tid til/hvor sent det er. Nattasuss før vi går ut, de sover på samme rom og begge sovner ganske raskt. Minste på fire måneder legges samtidig med de to eldste, og hun sovner etter pupp men med smokk. Av og til sover hun flere timer, av og til må vi løpe ut og inn for å dytte i smokken fram til jeg legger meg. Heldigvis færrest av de kveldene... Har aldri sittet hos barna til de har sovnet, så tålmodig er jeg ikke :o
Arkana Skrevet 5. oktober 2015 #17 Skrevet 5. oktober 2015 Alle barna (2, 4 og 6 år) legges på samme vis. Etter kveldsmat er det på badet for å skifte til pysjamas og pusse tenner. Så deler vi oss for nattahistorier, den ene leser for storebror og den andre leser for de to minste. Så er det nattakyss, lyset av og vi går.
solitary shell Skrevet 5. oktober 2015 #18 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Gjør det ca på samme måte som deg TS. Vi har sånn annenhver dag pusser den ene tennene, og den andre går opp med henne for lesing og nattasynging. Leser ett kapittel i en bok og synger en sang, så går vi ut og hun sovner fint, hun blir 4 denne måneden. Slik har det vært siden hun har vært ett og et halvt, hun har aldri protestert på det. Før den tid, derimot, måtte hun sovne i fanget og bæres til sengs. Men plutselig sovnet hun helt for seg selv helt ut av det blå. Men da var hun jo tross alt bare babyen, så det er jo noe helt annet. Endret 5. oktober 2015 av solitary shell
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #19 Skrevet 6. oktober 2015 Eldste barnet mitt er snart fire år. Hun får se fem-ti minutter film på ipad, så leser vi en bok eller to. Jeg synger noen natta sanger så ligger hun alene til hun sovner. Men ser at det er mange som sitter med barnet til det sovner. Hva er normalt for dere?Anonymous poster hash: 72ddc...bf9 Vi satt inne med vår jente helt til hun var ca.4 år. Da avtalte vi at vi heller kunne være i nærheten av rommet hennes, og så gradvis kunne vi sitte i stua etc. Nå steller vi på badet, synger nattasang og så leser en av oss for henne. Deretter sovner hun selv. Det hender hun roper og vil vi skal komme inn og gi en ekstra kos eller noe, men som regel går det helt fint. Det var koselig å sitte hos henne til hun sovnet også, men da vi fikk nr.2, ble det litt vanskelig å koordinere alt, så etterhvert måtte vi finne en annen løsning. Jeg tror forresten hun bruker kortere tid på å sovne nå enn da vi satt inne hos henne.Anonymous poster hash: 7ea90...5a4
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2015 #20 Skrevet 6. oktober 2015 Mine på 1,5 og 3,5 legges samtidig, ca kl 19. Dvs de får kveldsmat noe før det, hvis ikke middagen har vært sein. Så er det på badet, hvor de bades to ganger per uke, ellers bare en rask vask. Vanligvis pleier jeg og faren å legge ett barn hver, og vi bytter barn stort sett annen hver kveld. Dette fordi eldstemann har hatt en periode hvor han skal styre og bestemme så mye, at det helt klart funker å ha klare rutiner for hvem som skal legge når. I tillegg er det greit at de er vant til at begge legger like ofte. Eldstemann leses for i senga, så pleier jeg å ligge inntil ham i fem min mens jeg synger. Så setter jeg meg i gangen med åpen dør, til han har sovnet. Fram til han var 2, satt vi aldri inne hos ham, men etter dette hadde han en lang periode med noe som lignet separasjonsangst. Så vi har brukt tid bare på å komme oss ut av rommet til hans sovner. Nå godtar han at vi sitter på gangen, men planen er å komme seg ned i stua. Vi voksne må bare være enige om neste skritt, for mannen syns ofte ting er greit som de er... Dette er også grunnen til at vi sitter inne hos minstemann til han sovner. Han har en forhistorie med vanskelig legging, så der har vi vært fornøyde bare med at han sovner i egen seng. Men så klart skal vi ut av rommet der også, for det anbefales jo ikke egentlig å sitte der til de sovner, men heller at de finner søvnen selv. Men for å være ærlig, er ofte den enkleste og raskeste legginga når jeg legger begge selv. Da leser vi bok sammen i eldstes seng. Deretter legges de i hver sin seng, og det virker som begge forstår at jeg ikke kan sitte sånn at begge ser meg samtidig hele tiden. Så jeg har spilt inn til mannen min at vi kan begynne med det, også sånn at vi kan få leggefri annen hver kveld. Men han syns det er stress med dobbelt-legging, og han ønsker jo ikke at jeg overtar all legging heller. Men ipad på senga kommer vi ikke til å gi lov til. Å se på en lysende skjerm så tett innpå ansiktet er jo ikke kjent for å være spesielt gunstig for innsovning. Hvis barnet sovner greit uansett, er det jo ikke noe problem, men jeg ville ikke i utgangspunktet innført vanen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå