Gå til innhold

Hunden min bet ett barn. Lang post


Anwa

Anbefalte innlegg

For ett par timer siden bet hunden min en liten jente på kanskje 6-7 år. Hunden min stod i bånd ute foran huset. Rett ved hvor hunden står inn gjerdet i bånd, er det en innkjørsel som leder opp til en fotballbane, så det passerer barn der rimelig jevnlig.

Jeg så jentene komme opp innkjørselen, og siden det har vært noen barn som har plaget henne når hun har stått der, har det hendt at hun har bjeffet når noen passerer, så jeg går til vinduet med døren for å følge med på hva som skjer.

Når jeg kommer bort til vinduet med utgangsdøren, ser jeg den ene piken sette esken hun bar på fra seg, og jeg går rett til døren som er knapt 1 meter unna og åpner opp døren. Hunden bjeffer, og piken har tatt ett steg vekk fra gjerdet og jeg regner med hun har blitt skremt av bjeffingen.

Jeg forteller henne at man aldri må hilse på fremmede hunder, låser inn hunden og når jeg ser nærmere på henne ser jeg at hun er veldig redd og nesten på gråten. Jeg spør om henne om hunden min bet henne, og hun svarer ja.

Jeg spør om jeg får se på det, og det er et punkteringshull midt på pekefingeren hennes. Jeg tar henne med inn for å skylle av fingeren hennes og pakke den inn, og på veien inn i huset blør hun store dråper blod overalt. Følger henne hjem, moren er utrolig forståelsesfull, de bor ikke langt unna og hun har selv sett at barn har plaget hunden når den har stått ute. Fra hvor dypt hullet var(0,5 cm ca) blir hun vel å måtte sy i tillegg til å ta en stivkrampesprøyte. Hun sa hun skulle kontakte meg, hvis det var noe.

Hunden er en blandingshund og snart 4 år gammel. Har ikke vist aggressiv oppførsel mot mennesker tidligere.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dra tilbake og høre hvordan det gikk, beklage meg på nytt. Få tak i en hundetrener som kan jobbe med oss, aldri la hunden stå ute uvoktet igjen, sørge for at hun ikke har noen slags form for nærkontakt med barn, kjøpe en munnkurv for turbruk i tilfelle hun stikker av.

Dra til dyrlegen for å se om det kan være noen medisinske årsaker på oppførselen. Foruten da hun var valp, har hun aldri bitt noen.

Dette var skikkelig fælt, jeg har sviktet hunden min ved å la dette skje.

Jeg tenker hunden har blitt plaget av andre barn. Følte den måtte forsvare seg mot dette barnet og bet. Ville ikke latt hunden stå ute alene igjen for å si det slik. Dette er ikke hundens feil slik jeg ser det. Den ble provosert og handler så innstinktivt. Heller foreldre som burde lære unger å ha respekt for dyr og å ikke hilse på fremmede hunder
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å joda, er veldig godt kjent med hva en hundegård er, den har litt mer frihet enn når den står i bånd. Men jeg har da lest flere episoder hvor hunden har blitt plaget av barn, både i hundegård og når den står bundet i bånd.  Selv om ikke barna får inn noe større kroppsdeler enn fingre- så er det utrolig å oppfinnsomme de kan være for å plage den stakkars hunden.. Så nei, jeg synes ikke noe om å sette den stakkars hunden i en slik situasjon.   Anonymous poster hash: add54...5f9

Da får foreldrene lære barna at man ikke stikker fingrene inn i en hundegård, ei heller går inn i fremmede folks hager. Det er privat eiendom, og så lenge man har hunden sin godt inngjerdet, så får folk gå inn på eget ansvar. Foreldre får ta ansvar for sine barn, det er faktisk ikke alle andre som skal tilpasse seg at enkelte barn ikke forstår konsekvenser.

Anonymous poster hash: efc7e...437

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så usikker hund har ingenting å gjøre i live. Kun trygge, stabile hunder bør leve. Ja, jeg er hard, men sånn er virkeligheten. Takler ikke hunden å treffe på folk med caps fordi den har opplevd noe vondt, ja da har ikke hunden det greit i utgangspunktet. 

Du kan uansett aldri ta forhåndsregler nok for at den hunden aldri vil gjøre noe igjen. Uforutsette ting kan skje. 

Har selv en sambo med omplasseringshund som ikke har hatt en grei oppvekst. Den ble mishandlet før den kom til han. Den har ingen traumer som gjør at den vil gå til angrep på noen som kan minne om fortiden. Slutt å menneskligjøre hunder! En hund som ikke klarer å omstille seg og avreagere har ingenting i samfunnet å gjøre. Herligland! Er det rart vi har hundebitt når folk skal "spare" på alt fordi de synes sååå synd på en hund?! Ta heller ansvar og avliv usikre bikkjer!

Det er en helt naturlig reaksjon for en hund å regere på folk i caps, om den har hatt veldig dårlig erfaring med dette. Det er også naturlig å bite om den føler seg truet uten mulighet til å flykte. Men nettopp derfor må man aldri forlate en hund i bånd. Det hadde vært mye bedre om den gikk løs bak et sikret gjerde eller en hundegård. Man avliver ikke en hund pga en helt naturlig reaksjon. Man skjermer den og jobber med usikkerheten.

Anonymous poster hash: efc7e...437

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er også litt bekymret for pikens opplevelse og hvordan dette kan farge hennes syn på hunder i fremtiden, men det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg burde definitivt ha fulgt bedre med, det verste som har skjedd tidligere er at hun har bjeffet når noen har passert, og det har hørt til sjeldenhetene. 

 

 

Jeg har blitt bitt i ansiktet av en hund da jeg var liten. Har måtte sy store deler av ansiktet mitt. Men jeg har ikke spesielle traumer av det. Har hatt hund etter det og er veldig glad i hunder.Eneste jeg ikke liker er når hunder kommer bort til meg som jeg ikke kjenner å hopper på meg.  og etter som hva du skriver virker foreldrene oppegående,så lenge de ikke lager en større sak ut av det enn hva det er . og bare snakker med jenta om at man må nødt til å spørre hunde eier om man får lov å klappe osv . Så burde det ikke skade hennes syn på hunder, 

Anonymous poster hash: d3b2a...a45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får foreldrene lære barna at man ikke stikker fingrene inn i en hundegård, ei heller går inn i fremmede folks hager. Det er privat eiendom, og så lenge man har hunden sin godt inngjerdet, så får folk gå inn på eget ansvar. Foreldre får ta ansvar for sine barn, det er faktisk ikke alle andre som skal tilpasse seg at enkelte barn ikke forstår konsekvenser. Anonymous poster hash: efc7e...437

Det er uansett ditt ansvar som hundeeier og sørge for at slikt skjer..og hvorfor sette en hund i bånd dersom eiendommen din er godt inngjerdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Spør hvordan det går. Blir så irritert når barn ikke har lært seg å holde seg borte fra fremmede hunder. Blir så irritert på foreldrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uansett ditt ansvar som hundeeier og sørge for at slikt skjer..og hvorfor sette en hund i bånd dersom eiendommen din er godt inngjerdet?

Hvorfor ikke lære barna at man aldri går inn i fremmede folks hager OG aldri oppsøker en hund i bånd?

Anonymous poster hash: efc7e...437

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

 

Jeg snakket med piken og Moren dagen etter. Det står fint til med barnet, hun fikk en liten rift i fingeren men det var absolutt ikke noe alvorlig og hun behøvde ikke plaster engang. Moren kunne fortelle meg at datteren kunne være veldig pågående med hunder og fortalte meg at hun syns det var "bra at datteren fikk seg en vekker". 

 

Adfersterapeuten jeg snakket med kunne jo bare uttale seg utfra mine uttalelser, da det ikke er noen adferdsterapeuter i byen jeg bor i. Vedkommende mente at det virket som om hunden ble utsatt for flere stressreaksjoner som endte i ett bitt. 

 

Tiltross for at jeg er blitt fortalt det kunne gått veldig mye verre, og at det i mange tilfeller gjør det, tar jeg dette veldig alvorlig. 

Jeg blir selvfølgelig å få hunden undersøkt nærmere, utover dyrlege timen vi har i neste uke. 

 

Tusen takk for svar og alle trøstende ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ditt ansvar som hundeeier og sørge for at slikt skjer..og hvorfor sette en hund i bånd dersom eiendommen din er godt inngjerdet?

 

For hundens egen sikkerhet har vi bare hatt henne løs ute når vi har vært ute selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om det var så alvorlig, jeg ville ikke brukt for mye tid på utredning for dette.

 

Hunden bør ikke stå ute alene eller utsettes for pågående barn overhodet, men det har du nok fått beskjed om mange ganger før i denne tråden. :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vern hunden din mot idiotiske unger.



Anonymous poster hash: 41689...823
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundens egen sikkerhet har vi bare hatt henne løs ute når vi har vært ute selv.

Hvordan da tenker du?

Synes det er flott at du tar på deg så mye ansvar, men pass på så du ikke går av hengslene. Du kan trene på at hunden skal "takle" barn og ikke la den være alene, men du trenger ikke å styre veldig mye mer enn det. Mora til ungen sa jo til og med at dattera var pågående på hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da tenker du?

Synes det er flott at du tar på deg så mye ansvar, men pass på så du ikke går av hengslene. Du kan trene på at hunden skal "takle" barn og ikke la den være alene, men du trenger ikke å styre veldig mye mer enn det. Mora til ungen sa jo til og med at dattera var pågående på hunder!

Takle drittunger som plager den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takle drittunger som plager den?

Eh, nei. Du skjønner det at denne hunden ser på alle barn som potensielle plagere, men det er jo ikke sant. Alle barn er ikke plagere. Derfor bør hun trene hunden til å kunne være rundt barn uten å bli redd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Du skjønner det at denne hunden ser på alle barn som potensielle plagere, men det er jo ikke sant. Alle barn er ikke plagere. Derfor bør hun trene hunden til å kunne være rundt barn uten å bli redd.

Gjerne nettopp dette barnet var det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du burde ikke la hunden din stå slik at hun kan nå fremmede ubevoktet. Det holder ikke at du kan se henne fra vinduet. Særlig ikke hvis hun har blitt plaget av barn tidligere. 

 

Det var all kjeften du skulle få fra meg. La meg nå gå over til det positive. 

 

Du handlet helt riktig med å ta barnet alvorlig og å sørge for det gikk greit med henne.

 

Jeg ville tatt kontakt med foreldrene og tilbudt med å betale for eventuelle  legeutgifter. Så ville jeg snakket med barnet (i foreldrenes nærvær) om hvorfor hunden hadde bitt. Jeg ville forklart det fra hunden sitt perspektiv og ikke lagt noe skyld på ungen. 

 

Til slutt vil jeg si at jeg håper du ikke tror dette har gjort jenten redd for hunder. Selv har jeg blitt bitt 2 ganger, men jeg elsker fremdeles hunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. For det første kan jeg ikke fatte hvorfor noen velger å la hunden sin stå bundet ute. Ville aldri i livet ha falt meg inn, fordi jeg tenker at det fratar hunden muligheten til å bevege seg dit den ønsker, at det mest sannsynlig føles veldig frustrerende, og at det kan føre til at fremmede/barn lettere kommer seg bort til den. For meg blir det en sånn lettvint løsning fordi man ikke har tid eller ikke gidder å gå tur eller være med hunden.

 

Ts skriver også at hunden antagelig har dårlig erfaring med folk med caps, etter episoden hvor hun sto alene (!!!?) i en bakgård og TS kom ut og fant henne redd og sannsynligvis skadet av gutter med caps. Hva i all verden gjorde hunden alene i en bakgård? :klo: Dette, sammen med at hun utsetter hunden sin for å stå bundet fast i et område hvor det åpenbart er direkte plagsomt for henne å stå, gjør at jeg synes du høres ut som en nokså uansvarlig hundeeier. Jeg synes du håndterte episoden med jenta og bittet fint, men hadde du vært en ansvarlig hundeeier, og tatt din hund på alvor, så hadde jo ikke denne episoden skjedd i utgangspunktet.

 

Det er lett å bli irritert på barn som gjør sånt, og sint på foreldrene, som "ikke har oppdratt dem skikkelig", men det er viktig å huske på at barn er barn, og de er impulsive. Foreldrene kan ha innprentet fra de var bittesmå, likevel glemmer de alt i et øyeblikks ubetenksomhet, fordi de er impulsive små barn som ikke kan forventes å alltid ha konsekvensen av egne handlinger liggende i bakhodet. Derfor er det først og fremt oss hundeeiere som må passe på at vi forebygger hendelser som dette.

 

Jeg har to hunder, og den ene liker ikke små barn. Hun trekker seg unna dem, og hun knurrer hvis de nærmer seg. Ergo: jeg lar henne aldri være i nærheten av barn. Har vi besøk av folk med barn må hunden ligge i buret sitt. Likevel må jeg passe på, fordi småbarn kan finne på å gå bort uansett hva jeg har sagt, og stikke små fingre inn i buret til henne. Foreldrene er kanskje ikke vant med hunder, og har ikke samme forståelse for potensielt utrygge situasjoner som det jeg har.

Den andre hunden min elsker barn, men jeg lar henne selvsagt ikke være alene med småbarn likevel. Hunder og småbarn er vel sånn ca like uforutsigbare, og det er det viktig at vi hundeeiere alltid har i bakhodet.



Anonymous poster hash: 34053...b01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så usikker hund har ingenting å gjøre i live. Kun trygge, stabile hunder bør leve. Ja, jeg er hard, men sånn er virkeligheten. Takler ikke hunden å treffe på folk med caps fordi den har opplevd noe vondt, ja da har ikke hunden det greit i utgangspunktet.

Du kan uansett aldri ta forhåndsregler nok for at den hunden aldri vil gjøre noe igjen. Uforutsette ting kan skje.

Har selv en sambo med omplasseringshund som ikke har hatt en grei oppvekst. Den ble mishandlet før den kom til han. Den har ingen traumer som gjør at den vil gå til angrep på noen som kan minne om fortiden. Slutt å menneskligjøre hunder! En hund som ikke klarer å omstille seg og avreagere har ingenting i samfunnet å gjøre. Herligland! Er det rart vi har hundebitt når folk skal "spare" på alt fordi de synes sååå synd på en hund?! Ta heller ansvar og avliv usikre bikkjer!

For en kvalmende holdning til livet til andre skapninger. Det kommer tydelig frem hvordan verdisyn du har!

Mennesker er over alle, aøle andre er bare til for mennesket. Dyr som ikke helt oppfører seg som mennesket vil nå drepes fort!!

Dine holdninger beskriver alt som er fucka i denne verden! Egoisme! Ondskap!

Anonymous poster hash: 02203...e50

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så usikker hund har ingenting å gjøre i live. Kun trygge, stabile hunder bør leve. Ja, jeg er hard, men sånn er virkeligheten. Takler ikke hunden å treffe på folk med caps fordi den har opplevd noe vondt, ja da har ikke hunden det greit i utgangspunktet.

Du kan uansett aldri ta forhåndsregler nok for at den hunden aldri vil gjøre noe igjen. Uforutsette ting kan skje.

Har selv en sambo med omplasseringshund som ikke har hatt en grei oppvekst. Den ble mishandlet før den kom til han. Den har ingen traumer som gjør at den vil gå til angrep på noen som kan minne om fortiden. Slutt å menneskligjøre hunder! En hund som ikke klarer å omstille seg og avreagere har ingenting i samfunnet å gjøre. Herligland! Er det rart vi har hundebitt når folk skal "spare" på alt fordi de synes sååå synd på en hund?! Ta heller ansvar og avliv usikre bikkjer!

Wtf..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...