AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Barna er forholdsvis små, 2.5år og 6mnd. Jeg og bf flytter fra hverandre nå. Ønsker selvsagt at begge skal få ta del i oppveksten og omsorgen til barna mest mulig. Ser for oss 50/50, men da de er små ser vi for oss at bf kommer til barna, hos mor, og tilbringe resten tid med dem der, reiser ut på besøk, eller hva enn de ønsker. Jeg som mor ønsker at far og barn skal ha så naturlig og enkelt forhold som mulig. Det skal sies at så langt så er sammaveidet oss i mellom veldig bra, så per dags dato ser dette uproblematisk ut. Men man vet jo aldri hva som kan skje heller Noen som har noen gode forslag? Erfaringer? Dette er veldig nytt for oss, (vi skal snart til Fvk )Anonymous poster hash: 2a730...a6d
Gjest morhjertegod Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 Mine var to da vi ble brøt opp, så de husker ikke at vi har bodd sammen. Barna var hos far onsdager og annenhver helg, med tanke på at det skulle bli 50/50 da de begynte på skolen. Men da det begynte på skolen, så synes vi begge at ordningen vi hadde funket så bra, at vi ville fortsette med den. Ungene ga klart uttrykk for at de ønsket et fast hjem, der de var mest, slippe bo i en bag. Det har hele tiden kunne tatt turer til far, fått ekstra dager osv om de har ønsket det. Ferier har vi delt, annenhver Jul/nyttår, Påske osv.
Sharon90 Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Ja, slik vi også tenker, at de skal få slippe å bo i en bag. At vi heller flytter mest på oss, tilrettelegger for de små. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #4 Skrevet 2. oktober 2015 Barna er forholdsvis små, 2.5år og 6mnd. Jeg og bf flytter fra hverandre nå. Ønsker selvsagt at begge skal få ta del i oppveksten og omsorgen til barna mest mulig. Ser for oss 50/50, men da de er små ser vi for oss at bf kommer til barna, hos mor, og tilbringe resten tid med dem der, reiser ut på besøk, eller hva enn de ønsker. Jeg som mor ønsker at far og barn skal ha så naturlig og enkelt forhold som mulig. Det skal sies at så langt så er sammaveidet oss i mellom veldig bra, så per dags dato ser dette uproblematisk ut. Men man vet jo aldri hva som kan skje heller Noen som har noen gode forslag? Erfaringer? Dette er veldig nytt for oss, (vi skal snart til Fvk )Anonymous poster hash: 2a730...a6d Gitt at dere begge er ressurssterke og vil bosette dere i gangavstand i samme nabolag, så anbefaler jeg: 50/50 fra dag 1 for to-åringen og straks lille babyen blir større: opptrapping til 50/50 klart til barnet er 2 år. Dette forutsetter to meget dedikerte og oppegående foreldre der begge er like engasjert og oppriktig vil ha barna sine 100%. Lykke til! 👍🔆Anonymous poster hash: a59f7...ab8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 Gitt at dere begge er ressurssterke og vil bosette dere i gangavstand i samme nabolag, så anbefaler jeg: 50/50 fra dag 1 for to-åringen og straks lille babyen blir større: opptrapping til 50/50 klart til barnet er 2 år. Dette forutsetter to meget dedikerte og oppegående foreldre der begge er like engasjert og oppriktig vil ha barna sine 100%. Lykke til! Anonymous poster hash: a59f7...ab8 Er det ikke litt uheldig å splitte opp barna?Anonymous poster hash: 250c9...39f
Sharon90 Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 Lurer på det samme Vi bor ikke i gåavstand, men ikke langt fra hverandre. Men vi ønsker egentlig at barna har fast bosted hos mor, og at far kommer til barna og har "samvær" med dem der, gjør det de ønsker og vil og kanskje han har de med hjem til seg. Men for barna sin del er det viktig at de har ett sted å sove og slik. Når de blir eldre kan man jo vurdere at de bor hos far den tida han har "samvær", men per dags dato er ikke bosituasjonen til far helt ok, så det er på mange måter bra at de slipper ut der og slik hele veien. Det er også far veldig enig i.
Peter007 Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Barna er forholdsvis små, 2.5år og 6mnd. Jeg og bf flytter fra hverandre nå. Ønsker selvsagt at begge skal få ta del i oppveksten og omsorgen til barna mest mulig. Ser for oss 50/50, men da de er små ser vi for oss at bf kommer til barna, hos mor, og tilbringe resten tid med dem der, reiser ut på besøk, eller hva enn de ønsker. Jeg som mor ønsker at far og barn skal ha så naturlig og enkelt forhold som mulig. Det skal sies at så langt så er sammaveidet oss i mellom veldig bra, så per dags dato ser dette uproblematisk ut. Men man vet jo aldri hva som kan skje heller Noen som har noen gode forslag? Erfaringer? Dette er veldig nytt for oss, (vi skal snart til Fvk )Anonymous poster hash: 2a730...a6d Det et vel ingen så vet dette då godt som dere selv. Prøv delt bosted 50/50 går ikke dette kan dere ha delt bosted f.eks 60/40. Da har de samme juridiske forpliktelser og rettigheter ovenfor barna. Dette har dere ikke ved samvær bosted. Det er mye fordommer å lese ikke bare åæ KG men over alt. Dere vet best selv og virker ha de beste forutsetninger for vet godt samarbeid. Altså delt bosted trenger ikke være 50/50. Delt bosted og samvær/bosted er to regelverk. Les barneloven på lovdata og ellers NAV.no
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Mine var to da vi ble brøt opp, så de husker ikke at vi har bodd sammen. Barna var hos far onsdager og annenhver helg, med tanke på at det skulle bli 50/50 da de begynte på skolen. Men da det begynte på skolen, så synes vi begge at ordningen vi hadde funket så bra, at vi ville fortsette med den. Ungene ga klart uttrykk for at de ønsket et fast hjem, der de var mest, slippe bo i en bag. Det har hele tiden kunne tatt turer til far, fått ekstra dager osv om de har ønsket det. Ferier har vi delt, annenhver Jul/nyttår, Påske osv. Jeg har aldri helt forstått meg på dette.. Hver onsdag og annenhver helg innebærer jo strengt talt mer flytting og pakking enn 50/50? Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved hvor onsdag og annenhver helg løsning: 12 per mnd. Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved annen hver uke: 4 ... Anonymous poster hash: 32955...65e 1
Gjest morhjertegod Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg har aldri helt forstått meg på dette.. Hver onsdag og annenhver helg innebærer jo strengt talt mer flytting og pakking enn 50/50? Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved hvor onsdag og annenhver helg løsning: 12 per mnd. Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved annen hver uke: 4 ...Anonymous poster hash: 32955...65e Ser den, men da tar de kun med seg litt skift. Man har alt utstyr på et sted, slipper dobbelt opp. Men dette funket for oss, ikke for alle. Dette ville våre barn, så da ble det slik:o)
ViljaH Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Det et vel ingen så vet dette då godt som dere selv. Prøv delt bosted 50/50 går ikke dette kan dere ha delt bosted f.eks 60/40. Da har de samme juridiske forpliktelser og rettigheter ovenfor barna. Dette har dere ikke ved samvær bosted. Det er mye fordommer å lese ikke bare åæ KG men over alt. Dere vet best selv og virker ha de beste forutsetninger for vet godt samarbeid. Altså delt bosted trenger ikke være 50/50. Delt bosted og samvær/bosted er to regelverk. Les barneloven på lovdata og ellers NAV.no Delt bosted 50/50 på et barn som er 6 mnd? Det vil jeg kalle å spille hasard med et barns psyke. 3
Tøysejenta Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Hva med å bo 2/4 uker hvert sted? Så blir flyttingen mye sjeldnere, og de rekker å komme litt til ro før de må pakke på nytt.
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #12 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Delt bosted 50/50 på et barn som er 6 mnd? Det vil jeg kalle å spille hasard med et barns psyke.Hvor godt barn foreldre har kontakt er avgjørende. Videre kan det gjøres gradvis Endret 4. oktober 2015 av Peter007
Sharon90 Skrevet 4. oktober 2015 #13 Skrevet 4. oktober 2015 Ønsker liksom ikke å pakke og flytte på de. Kanskje når de begge er eldre. At når minsten er to år og slik. Da er den eldste fire år, de har hverandre og forstår mer av situasjonen. Mens nå når de er så små blir det ikke til barnas beste. Altså at de har fast bosted, men 50/50 omsorg fra oss som foreldre.
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #14 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Ønsker liksom ikke å pakke og flytte på de. Kanskje når de begge er eldre. At når minsten er to år og slik. Da er den eldste fire år, de har hverandre og forstår mer av situasjonen. Mens nå når de er så små blir det ikke til barnas beste. Altså at de har fast bosted, men 50/50 omsorg fra oss som foreldre. Alt er ikke opp til deg TS. Her kommer det er det avgjørende hva far vil og får til praktisk. Husker jeg riktig hadde du en mening om at han kunne komme til deres nåværende bolig og hadde samvær. Som mann virker det feil. En bygger ikke samme forhold til barna da. Dette vil også sannsynligvis bare falle bort bom barnas far vil dette. Du virker være ung og uerfaren (90 modell?) Barnet på 2 år kan godt ha 50/50. De trenger ikke heller ha likt samvær. Nå er det ikke uvanlig at et barn bor hos mor og et hos far når foreldrene bor nærme. De er mye sammen samtidig i praksis. Det kan tenkes far trenger alle de såkalte aleneforeldre stønader. Ekstra barnetrygd til han med. Overgangsstønad kanskje hsn vil utdanne seg ovs.med stønad. Nå i høst er det blitt noe strengere regler vedrørende utdanningsstøtte. Jeg kommer på flere menn som har bosted på et barn når de har flere barn. Hindre mor i flytte langt med barn og få samme støtte dom mor. Deres nåværende bolig.Hvem eier denne? Eier dere sammen må du kjøpe ut far her om du blir boende. Det er ingen selvfølge han skal flytte om dere er like eiere. Kanskje den må selges pm ingen klarer lån. Leieboliger er dere begge likeverdige leietakere om dere står begge i kontrakt. Endret 4. oktober 2015 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #15 Skrevet 4. oktober 2015 Hvor godt barn foreldre har kontakt er avgjørende. Videre kan det gjøres gradvis Når de er eldre ja. Å spille russisk rullett med en på seks måneder gjør man ikke. Barnets beste skal alltid komme først, men jeg har skjønt at mange av dere menn har problemer med å forstå at dere eget ego ikke er første prioritet Anonymous poster hash: 7678f...529 2
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #16 Skrevet 4. oktober 2015 Når de er eldre ja. Å spille russisk rullett med en på seks måneder gjør man ikke. Barnets beste skal alltid komme først, men jeg har skjønt at mange av dere menn har problemer med å forstå at dere eget ego ikke er første prioritet Anonymous poster hash: 7678f...529 Så så du kjenner ikke bakgrunnen for det jeg skriver. Ego er like stort hos mødre
ViljaH Skrevet 4. oktober 2015 #17 Skrevet 4. oktober 2015 Hvor godt barn foreldre har kontakt er avgjørende. Videre kan det gjøres gradvis Joda, at begge foreldre har god kontakt med barnet så det skal trives sammen med denne ukes omsorgsperson er avgjørende. Problemet er snarere for hyppig FRAVÆR av DEN ENE nære omsorgspersonen. Så små barn knytter seg først til 1, så utvider de med flere. Hvis man nekter barnet å være med nr 1, så vil tilknyttningen kunne skades - permanent. Barnet vil kunne få utfordringer med tillit til andre mennesker, selvfølelse osv. Derfor anbefales ikke 50/50 til barn under 3 år. Selv om det kanskje er best for foreldrene, er det stor risiko for at det er direkte skadelig for de små. I en familie hvor foreldrene bor sammen, har barn på 6 mnd en kraftig radar for nr 1, mange slår på alarm hvis nr 1 er utenfor synsvidde over 5 min. Samværsplaner handler om å skape en GOD situasjon for barn, ikke teste ut hvor mye de kan tåle. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #18 Skrevet 4. oktober 2015 Så så du kjenner ikke bakgrunnen for det jeg skriver. Ego er like stort hos mødre Jo jeg skjønner hva du skriver. Du ønsker 50/50 for en seks måneder gammel baby. Du tenker ikke på barnets beste, du evnet ikke å tenke på barnets beste.Anonymous poster hash: 7678f...529 4
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #19 Skrevet 4. oktober 2015 Jo jeg skjønner hva du skriver. Du ønsker 50/50 for en seks måneder gammel baby. Du tenker ikke på barnets beste, du evnet ikke å tenke på barnets beste.Anonymous poster hash: 7678f...529 Gå i seg selv. Hvem har størst ego i tråden her.
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #20 Skrevet 4. oktober 2015 Joda, at begge foreldre har god kontakt med barnet så det skal trives sammen med denne ukes omsorgsperson er avgjørende. Problemet er snarere for hyppig FRAVÆR av DEN ENE nære omsorgspersonen. Så små barn knytter seg først til 1, så utvider de med flere. Hvis man nekter barnet å være med nr 1, så vil tilknyttningen kunne skades - permanent. Barnet vil kunne få utfordringer med tillit til andre mennesker, selvfølelse osv. Derfor anbefales ikke 50/50 til barn under 3 år. Selv om det kanskje er best for foreldrene, er det stor risiko for at det er direkte skadelig for de små. I en familie hvor foreldrene bor sammen, har barn på 6 mnd en kraftig radar for nr 1, mange slår på alarm hvis nr 1 er utenfor synsvidde over 5 min. Samværsplaner handler om å skape en GOD situasjon for barn, ikke teste ut hvor mye de kan tåle. I din beskrivelse, hvordan stiller det seg med 40 % samvær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå