Tule Skrevet 28. september 2004 #61 Skrevet 28. september 2004 Forstår egentlig ikke helt problemet jeg da. (Både her og i andre lignende tråder her på barn og familie) Hadde vært kjempeglad som mor at det ble flere voskne rundt barnet mitt. Om jeg trodde det var problem med barnet eller ei. Voksentetthet både i barnehage og skole er liten, så hadde med glede tatt med flere. Og om andre hadde meldt bekymring for barnet mitt, så hadde jeg hørt ut begrunnelsen og tenkt over om det ligger noe i det. Helt generelt: Det er så travelt med foreldre som spenner hårene og hisser seg opp til tusen om man bare nevner at kanskje barnet deres har litt mangel på det ene eller andre. Har på følelsen at mange av de ufordragelige barn som mobber og gjør mye ugagn har ofte foreldre som har veldig liten innsikt i seg selv og barna sine. hei detter her syns jeg er ille her har man faktisk konstruert problemer rundt barnet og det syns du er greit for og få en assistent til som noen sai en annen tråd er det dumt det var et eksempel på det i en annen barnehagre og når det ble oppdagetm istet de assistrenten, og va med barnet vordan tror du det påvirekr barnet at det blir konstruert problemr som det ikke har, jeg har vert et slik barn man bør vere ærlig jeg syns det jeg syns hilsen
Tule Skrevet 28. september 2004 #62 Skrevet 28. september 2004 Forstår egentlig ikke helt problemet jeg da. (Både her og i andre lignende tråder her på barn og familie) Hadde vært kjempeglad som mor at det ble flere voskne rundt barnet mitt. Om jeg trodde det var problem med barnet eller ei. Voksentetthet både i barnehage og skole er liten, så hadde med glede tatt med flere. Og om andre hadde meldt bekymring for barnet mitt, så hadde jeg hørt ut begrunnelsen og tenkt over om det ligger noe i det. Helt generelt: Det er så travelt med foreldre som spenner hårene og hisser seg opp til tusen om man bare nevner at kanskje barnet deres har litt mangel på det ene eller andre. Har på følelsen at mange av de ufordragelige barn som mobber og gjør mye ugagn har ofte foreldre som har veldig liten innsikt i seg selv og barna sine. hei vil også svare lit på det du sier om mobbing jeg syns du er snever her jeg tror mange av de som mobber og kan slitermed endiagnose som ikke er blitt oppdaget og kansskje kan ha problemer med og ta kontakt med andre og dette kan vbli måten de får det til på, jeg syns ikkre man skla skylle alt på foreldrene det er g slik at skole og barnehage ikke altid tar på alvor når barn mobber jeldigvis kan man nå anmelde skole barnehage vis de ikke gjør det hilsen
Mathias Skrevet 28. september 2004 #63 Skrevet 28. september 2004 hei når det gjelder det første så har ikke ppt konstruert noe det er det barnehagen som har gjort og ppt må forholde seg til det barnehagern sier. Jeg syns og så det er mange gode pedagoger men det er noe dårlige, når det gjelder dette med foeldre sysn jeg det er skummelt med denne mistroiskeheten som jeg syns kommer, det eer vnalige folk som får barn ikke alle er falglerte og de har ikke de same foutsetninger for og forstå altsom de har, jeg syns mange foreldre er gode på enkelte sider og dårlige på andre jeg tror man vanskelig kan få perfekte foreldre jeg syns det er skremmende vor mye som skal vere skadelig for barn nå jeg syns man må se foreldrene opp mot va man kan forvente av dem og ejg mrenr at man ikke kan forvente at de skal ha fagkunnskap og fagfolk må prøve og forstå at de er vanlige menesker hilsenFeil. PPT er inne og observerer, og går ofte i mot det pedagogene sier. Det du skriver om foreldre blir for dumt. Skal man virkelig stryke foreldre som ikek grensesetter eller lærer barna gode problemsløsningsmetoder f eks fordi det ikke er så lett å vte hva man skal gjøre?... Hallo.... Aldri har man hatt så mange barn som fungerer så dårlig sosialt som nå... Og aldri har så få foreldre møtt opp på samarbeidsmøter på skolen. Det er jo en kjent sak at de som trenger hjelp til sine barn sjeldent samarbeider med de instansene som kan hjelpe.
Mathias Skrevet 28. september 2004 #64 Skrevet 28. september 2004 hei vil også svare lit på det du sier om mobbing jeg syns du er snever her jeg tror mange av de som mobber og kan slitermed endiagnose som ikke er blitt oppdaget og kansskje kan ha problemer med og ta kontakt med andre og dette kan vbli måten de får det til på, jeg syns ikkre man skla skylle alt på foreldrene det er g slik at skole og barnehage ikke altid tar på alvor når barn mobber jeldigvis kan man nå anmelde skole barnehage vis de ikke gjør det hilsenParadokset er at man ikke kan anmelde foreldre som flirer når de hører at poden slår og mobber.....
Tule Skrevet 28. september 2004 #65 Skrevet 28. september 2004 Feil. PPT er inne og observerer, og går ofte i mot det pedagogene sier. Det du skriver om foreldre blir for dumt. Skal man virkelig stryke foreldre som ikek grensesetter eller lærer barna gode problemsløsningsmetoder f eks fordi det ikke er så lett å vte hva man skal gjøre?... Hallo.... Aldri har man hatt så mange barn som fungerer så dårlig sosialt som nå... Og aldri har så få foreldre møtt opp på samarbeidsmøter på skolen. Det er jo en kjent sak at de som trenger hjelp til sine barn sjeldent samarbeider med de instansene som kan hjelpe. hei for det første dette styrker jo ikke akkurat pedagogene da siden ppt ser seg nødt til og gå i mot dem, kanskje det er det som har gjort at ting er oppklart her, og når det gjelder det og samarbeide samarbeider stort sett foreldre med ppt, jeg ser også at i nitt prosent av barnevernsakene såsamarbeider foeldrene. og vor har du det i fra at så få foreldre møter opp på ssamarbeidsmøtene, jeg tor dette også har med de krav jobb og karriere setter at de ike for tid til og fokusere på barna jeg syns det er skremmende at de vil at foreldre skal tneke mer på karriere, jeg syns det er ile at de sier at foeldre skal kjøpe tjenester i hejemmet for og kunne ta større jobber, jeg syns jerne kvinner kan deltai yrkeslivet men jeg syns at foreldre bør tilpasse jobmengden slik at de kan følge opp barnet begge froeldre kan jobbe men de behøver ikke jobbe fult. At mange barn fungerer dårligsosialttrenger heller ikke bare og ligge på foreldrene det kan også vere at barnehagefolk og andre ikke gjør nok ikke tar problemer på alvor, det er også slik at en ikkefør nå har lert ordtlig vordan barn sosialiseres det ernå man kan gjøredet riktig jeg har snakket med folk i jhjelpeapparatet som sier mye ligger på at man ikke har forstått vordan barn omgås andre og atman har brukt tvangsosialisering i steden for og la barnet venne seg til andre men jeg tror også det tregns fokus på verdier i familien ikke bare job og penger hilsen
Tule Skrevet 28. september 2004 #66 Skrevet 28. september 2004 Paradokset er at man ikke kan anmelde foreldre som flirer når de hører at poden slår og mobber..... hei det er nok riktig men tar de seg ikke av barnet kan man jo melde dem til barnevernet men nå er det slik at det er mobbing i skolen og skolen gjøre ikke altid jnoe det er sak der et barn blir mobbet og sparket og rektor kaler det knuffing barnet ble nesten slått ned og til slutt ville ikke barnet gå på skolen, håper den rektoren aldrig for lov til og jobbe med skole mer jeg så det på tv jeg syns det er skremmende at en som er høyskole utdannet har så dårlig faglig kompentanse det er nesten vanskelig og ha tillit til utdanningsvesenet da hilsen
Mathias Skrevet 28. september 2004 #67 Skrevet 28. september 2004 hei for det første dette styrker jo ikke akkurat pedagogene da siden ppt ser seg nødt til og gå i mot dem, kanskje det er det som har gjort at ting er oppklart her, og når det gjelder det og samarbeide samarbeider stort sett foreldre med ppt, jeg ser også at i nitt prosent av barnevernsakene såsamarbeider foeldrene. og vor har du det i fra at så få foreldre møter opp på ssamarbeidsmøtene, jeg tor dette også har med de krav jobb og karriere setter at de ike for tid til og fokusere på barna jeg syns det er skremmende at de vil at foreldre skal tneke mer på karriere, jeg syns det er ile at de sier at foeldre skal kjøpe tjenester i hejemmet for og kunne ta større jobber, jeg syns jerne kvinner kan deltai yrkeslivet men jeg syns at foreldre bør tilpasse jobmengden slik at de kan følge opp barnet begge froeldre kan jobbe men de behøver ikke jobbe fult. At mange barn fungerer dårligsosialttrenger heller ikke bare og ligge på foreldrene det kan også vere at barnehagefolk og andre ikke gjør nok ikke tar problemer på alvor, det er også slik at en ikkefør nå har lert ordtlig vordan barn sosialiseres det ernå man kan gjøredet riktig jeg har snakket med folk i jhjelpeapparatet som sier mye ligger på at man ikke har forstått vordan barn omgås andre og atman har brukt tvangsosialisering i steden for og la barnet venne seg til andre men jeg tror også det tregns fokus på verdier i familien ikke bare job og penger hilsenPPT siter med kompetanse pedagogene ikke har. klart de kan se ting ped ikke ser. Jeg er pedagog, og ser alle som ikke stiler opp, de som ike møter og de som ikke gir barna det de trenger. Det er mange. De fleste klarer det helt fint. For mange gjør det ikke, og det er ikke fordi de jobber mer enn andre.... Det med sosialisering stilelr jeg meg uforstående til... Ikke noe nytt der...
Gjest Kari N Skrevet 28. september 2004 #68 Skrevet 28. september 2004 Har liten tro at barnehagen finner på behov. Vi hører jo her bare en side av saken. Selvfølgelig gjør pedagoger og "utredere" av og til feil, men det blir feil hvis man tror at disse ikke har barnets beste i fokus! De jobber for barna og er ikke ute etter å jobbe mot foreldrene. Men det virker som at noen foreldre er mest opptatt å jobbe imot hjelpen barnet deres (og de selv) kan få. Når det gjelder gruppestøtte setter de inn en assistent til fordel for hele gruppa, gjerne pga flere barn som er litt mer krevende. En slik assistent har ingen spesiell komeptanse, er bare en ekstra voksen. Forstår ikke det i alle fall skal være gæærnt. Er det ett spesielt barn med bekymring, så vil en utredelse fra PPT eller barnevernet finne ut av det. Er det noe der, så setter de inn tiltak. Om det er ingenting; hvilken skade har så skjedd? Et barn som er normalt vil ikke ta skade av å bli utredet. Om man ikke melder fra, så kan man vanskelig få vite slike ting. Synes dere bør kunne være litt mer ydmyke og forståelsesfulle. Barnehageansatte har ikke spesialkompetanse, så de trenger å ta kontakt med PPT og barnevern når noe bekymrer dem. Men barnehageansatte har likevel mye mer kompetanse enn de aller fleste foreldre. Rett og slett på grunn av erfaringer fra maaange barn, og på grunn av teori som de aller fleste ikke har. De vet hva som er "normalt". Når det gjelder holdningen med å vente med problemer til barna begynner på skolen: dette er veldig oftee lite gunstig for barnet. Det bør være selvinnlysende at det er best å sette igang tiltak så tidlig så mulig, før eventuelle problemer blir større. Det er ikke tiltakene som definerer og putter barna i "båser", de er personer i omgivelsene rundt de. Tule; angående ditt motsvar om mobbing. Så fint at du er enig med meg.
Tule Skrevet 28. september 2004 #69 Skrevet 28. september 2004 Har liten tro at barnehagen finner på behov. Vi hører jo her bare en side av saken. Selvfølgelig gjør pedagoger og "utredere" av og til feil, men det blir feil hvis man tror at disse ikke har barnets beste i fokus! De jobber for barna og er ikke ute etter å jobbe mot foreldrene. Men det virker som at noen foreldre er mest opptatt å jobbe imot hjelpen barnet deres (og de selv) kan få. Når det gjelder gruppestøtte setter de inn en assistent til fordel for hele gruppa, gjerne pga flere barn som er litt mer krevende. En slik assistent har ingen spesiell komeptanse, er bare en ekstra voksen. Forstår ikke det i alle fall skal være gæærnt. Er det ett spesielt barn med bekymring, så vil en utredelse fra PPT eller barnevernet finne ut av det. Er det noe der, så setter de inn tiltak. Om det er ingenting; hvilken skade har så skjedd? Et barn som er normalt vil ikke ta skade av å bli utredet. Om man ikke melder fra, så kan man vanskelig få vite slike ting. Synes dere bør kunne være litt mer ydmyke og forståelsesfulle. Barnehageansatte har ikke spesialkompetanse, så de trenger å ta kontakt med PPT og barnevern når noe bekymrer dem. Men barnehageansatte har likevel mye mer kompetanse enn de aller fleste foreldre. Rett og slett på grunn av erfaringer fra maaange barn, og på grunn av teori som de aller fleste ikke har. De vet hva som er "normalt". Når det gjelder holdningen med å vente med problemer til barna begynner på skolen: dette er veldig oftee lite gunstig for barnet. Det bør være selvinnlysende at det er best å sette igang tiltak så tidlig så mulig, før eventuelle problemer blir større. Det er ikke tiltakene som definerer og putter barna i "båser", de er personer i omgivelsene rundt de. Tule; angående ditt motsvar om mobbing. Så fint at du er enig med meg. hei når det gjelder det første denne saken har gått her lenge det er funet ut at barnehagen meldte barnet hennes til ppt med navn uten og ha hennes samtykke og de har konstruert grunner rundt det for og få en assistent i barnehagen nå ser vi at noen også er sparket på grunn av det så noe må vere sant det er ogslik som noen sier at det er eksempler på at det har skjedd før du bør også kejne litt til denne personens bagrunn for og forståp dette de ansatte har lenge motarbeidet henne og gått bak ryggen hennes og samarbeidet med faren selv om hun har forledrerettighetene nå har han riktignok barnet like mye men de har diskutert ting med hanuten og si det til henne, når hun har sett rapportene og ser at de er feil og noen er sparkte tror jeg det er feil vis hun har grunn til og gå til retten må det vere noe som ikke er som det skal det er greit at pedagoger har erfaringmen foreldrene kjenner barnet sitt best og det kan man ikke komme bort i fra de opserverer også barnetssitt i fritida og ser hvordan det er mot andre jeg syns de også maå vektlegges fint vis ppt også kan gå oi mot pedagogene vis de kan vektlegge det forelddrene sier ofgså, man kan også tenke på vor myue en barnehageansatt kan opservere et enkelt banr det er mange barn pr ansatt og man kan spørre seg vor mye tid de har til og opservere dyptgående et barn, deres oppgave er og sørge for et pedagogisk tilbud og opplæring og passe på barna mens foreldre er på jobb og jeg syns ikke de sskal gå for mye inn i ting de ikke kjenner når det gjelder det med hjelp, det jeg mener er at når det gjelder diagnoser som kan gi adferdsprooblemer så bør man finne de så tidlig som mulig der er jeg enig men de gir også slike signifikante trekk at man kan se dem i en del tilfeller vil også foreldre ha sett mer en pedagogene fordi de ser det på tomanshånd, har man mistanke om en diagnose bør ma nprøve og finne det ut så tidlig som mulig slik at man kan sette in tiltak, det jeg mente var nadre lerevansker og det at et barn ikke er så sosialt spom andre kan man vnete litt med men man bør finne ut av det før barnet skal begynne på skolen når det gjelder det med utredning så kan det sette en merkelapp man påpeker atman tror noe er galt og barnet må gå igjenom tester og undersøkelser og det er slitsomt, jeg ble også tat ut av kretsen og utredet da jeg var liten fordi de mente jeg ikke varsosial nok de fant ikke ut så mye daførst mye senere jeg hadde det ikke dårlig jeg hadde det bra men de ansatte trodde ikke jeg hadde det bra, jeg syns de kan fokusere mer på og ta seg av barna og ike vere redde for alt mulig i dag vet man bedre man vet at sosialiseringen tar tid og at barn barne sosialiserer seg med en av gangen i begynnelsen og ikke klare og forholde seg til mer en en av gangen i begynnelsen, et stort miljø kan vere vanskelig for mange barn og forholde seg til og det kan gi problemer, jeg skjønner ikke at du mener foeldre setter seg på bakbena stort sett samarbeider de hilsen
Tule Skrevet 28. september 2004 #70 Skrevet 28. september 2004 Har liten tro at barnehagen finner på behov. Vi hører jo her bare en side av saken. Selvfølgelig gjør pedagoger og "utredere" av og til feil, men det blir feil hvis man tror at disse ikke har barnets beste i fokus! De jobber for barna og er ikke ute etter å jobbe mot foreldrene. Men det virker som at noen foreldre er mest opptatt å jobbe imot hjelpen barnet deres (og de selv) kan få. Når det gjelder gruppestøtte setter de inn en assistent til fordel for hele gruppa, gjerne pga flere barn som er litt mer krevende. En slik assistent har ingen spesiell komeptanse, er bare en ekstra voksen. Forstår ikke det i alle fall skal være gæærnt. Er det ett spesielt barn med bekymring, så vil en utredelse fra PPT eller barnevernet finne ut av det. Er det noe der, så setter de inn tiltak. Om det er ingenting; hvilken skade har så skjedd? Et barn som er normalt vil ikke ta skade av å bli utredet. Om man ikke melder fra, så kan man vanskelig få vite slike ting. Synes dere bør kunne være litt mer ydmyke og forståelsesfulle. Barnehageansatte har ikke spesialkompetanse, så de trenger å ta kontakt med PPT og barnevern når noe bekymrer dem. Men barnehageansatte har likevel mye mer kompetanse enn de aller fleste foreldre. Rett og slett på grunn av erfaringer fra maaange barn, og på grunn av teori som de aller fleste ikke har. De vet hva som er "normalt". Når det gjelder holdningen med å vente med problemer til barna begynner på skolen: dette er veldig oftee lite gunstig for barnet. Det bør være selvinnlysende at det er best å sette igang tiltak så tidlig så mulig, før eventuelle problemer blir større. Det er ikke tiltakene som definerer og putter barna i "båser", de er personer i omgivelsene rundt de. Tule; angående ditt motsvar om mobbing. Så fint at du er enig med meg. hei vil også si at du litt snever her nyutdannede pedagoger har mindre erfaring det er ikke slik at alle har mye erfaring jeg sy6ns og at pedagoger ka nvere litt ydmyke for at foeldre også kjenner banra sine hilsen
Tule Skrevet 28. september 2004 #71 Skrevet 28. september 2004 PPT siter med kompetanse pedagogene ikke har. klart de kan se ting ped ikke ser. Jeg er pedagog, og ser alle som ikke stiler opp, de som ike møter og de som ikke gir barna det de trenger. Det er mange. De fleste klarer det helt fint. For mange gjør det ikke, og det er ikke fordi de jobber mer enn andre.... Det med sosialisering stilelr jeg meg uforstående til... Ikke noe nytt der... hei jeg skjønner ikke helt va du mener her, jeg mener at når foreldre fokuserer mer på karriere og stresset øker blir det mindretid til ogdelta i banret ogdet kan skape problemr det tror jeg er kalrt når det gjelder det med sosialisering så er jo det noe barnehagen må ta tak i forewldre kan jo ikke sosialisere banret i barnehagen på hjemmebane, når jeg sier noe er nytt så er det nå i forholdt vordan det var når jeg var barn da jeg var barn fikk jeg ikke lov til og vere min egen personlighet banrehagen fikk meg til ppt og vi torde ikke og gå i mot min forelder og jeg har angret etterpå, det ble mye utredning og tiltak som gjorde ting verre jde mente jeg ikke var nok sosial og det var ikke bra, i dag vet man at barn bare sosialiserer seg med et barn til i utganspunktet dette har jeg fra en person som jobber i hjelpeapparatet og som har høy kompetanse i dag vet man at det tar tid og at banret bare er med et barn til i utgansspunkte det tar tid før det sosialiserer seg mer, da jeg var liten var det nesten regelrett tvansgsosialsiering man fikk ikke lov til og vere alene i dag er det annerledes man ge hadde problemer med det. når det gjelder det med va de oppserverer så er det for det første få ansatte i barnehagen pr barn og sårp er det en andel av det igjen som er pedagoger jeg stiller meg da tvilen e til hvor mye en pedagog kan dyubde opserver et barn jeg syns man også må vektelgge va foreldre har opservert av et barn hjemme og hva foreldre ti lkammerater har oppservert og det er også ikke alle pedagoger som er like erfarene og det er også vanskelig og si va som er normalt alle er forksjellige jeg vokste opp på åtti tallet og da var ikke vite så veldig stor jeg trodde hsyteriet var mindre i dag når det gjedler det med at du sier at det ikka aldri har vert så mange barn som fungerer dårligere sosialt en i dag kan du dokumentere det jeg syns ikke og ha sett noe som tyder poå at barn har mer problemer i dag mobbe problemet er der men det er mindre i dag og det er og slik at det er mer kunnskap om diagnoser og problemer barn har og flere får hjelp når det gjelder dette medsosiale problemer vordan kan du mene at dette altid skyldes foeldrene det kan jo ha noe med miljøet i barnehagen min mor har skrevet en stor rapport om det som skjedde meg da jeg var liten og mange i hjelpeaparatet har villet lese dne jeg vet om noen som jobber med ungdomsproblemr som har villet bruke den i forskning og det jeg har vert med i har vert brukt til forksning mangee syns det er ille slik de drev på, nei jeg tror på ingen måte at pedagoger altid vet va som er best for banret jeg mener man og må vektlegge foreldrene som har barnet ellers det at de sr barnet hjemme jeg mener det er viktig, jeg tror at vis foreldre går i mot så har de eng runn for det de må ha lov til og vere uenige vis man ikke er enig i det som blir saktr syns jeg man har lov ti log gå i mot og vis banrehageansatte gjør noe ulovlig så syns jeg de må ta konsekvensen av det jeg syns denne umyndigjøringen av foreldrene er en uting jeg syns det er fint at forledre engasjoerer seg og visr interesse for vasom er problemet, jeg tror ikke at pedagoger direkte går i mot foreldre men at det kan gå prestisje i det og uglese foreldre fordi de angasjerer seg syns jeg blir feil hilsen
Gjest Tex Skrevet 29. september 2004 #72 Skrevet 29. september 2004 da jeg var barn fikk jeg ikke lov til og vere min egen personlighet banrehagen fikk meg til ppt og vi torde ikke og gå i mot min forelder og jeg har angret etterpå, ...ikke være din egen personlighet...? Kan du forklare? Hva var det du ville være som du ikke fikk være da?
Gjest Fighter Skrevet 29. september 2004 #73 Skrevet 29. september 2004 Jeg tror hun mener at hun var en stille person som likte å være alene, men ble tvunget til å være sammen med de andre barna.
Gjest Kari N Skrevet 29. september 2004 #74 Skrevet 29. september 2004 Tule: jeg kan ikke forstå at det skal være en motsetning i det med at pedagoger er eksperter på barn og det at foreldre ikke er eksperter på egne barn. Men det betyr ikke at alle foreldre er eksperter på egne barn og at alle pedagoger er eksperter på barn. :-? Er enig i at pedagoger skal ha ydmykhet og respekt for foreldrene (det håper jeg de virkelig har), men det skal da visselig gå andre veien også. Synes du snakker om veldig mye, og kan ikke hjelpe for å tenke på at du kanskje blander andre sine saker med din egen barndom. Det er ikke slik at alle saker er som din. Kanskje du også er litt fordomsfull og ikke helt hører på hva andre egentlig prøver å si? Tror mange pedagoger i dag, vil være enig i mye av det du sier. Man blir alltid farget av sine egne opplevelser. Jeg har ikke en eneste gang skyldet på at det alltid er foreldrene sin skyld i barnas problemer. (Det betyr ikke at det noen ganger er det) Jeg sa at n-o-e-n foreldre er mer opptatt av å ha rett og å krangle med bhg/skole/barnevern/ppt, enn å tenke gjennom minst en gang om at barnet deres kan ha problemer og at det er postivt at barnet deres får hjelp. Har snakket med en del som har erfaring som lærere, førskolelærere, barnevernsrbeidere og politi. De sier at de ofte opplever at foreldre som overhodet ikke samarbeider og arbeider med alle nebb og klør mot "alle", er gjerne foreldrene til barn som gjerne trenger hjelp. Husker du den dokumentaren om barna som ble tatt vekk fra foreldrene av barnevernet, men kom tilbake etter at foreldre og et helt samfunn satte rettssystemet i gang for å få barna tilbake til foreldre. Faren var veldig oppsatt fordi han som barn hadde blitt tatt hånd om av barnevernet og levet et lite godt liv på en institusjon. Han hadde sverget på at barna aldri skulle havne i barnevarnets klør. Han var veldig lite åpen for at barna hans hadde det svært lite godt av leve i et hjem med alkoholisme. Han så ikke at barna ønsket å bo hos fosterforeldre. Man kan selvfølgelig forså hvorfor han hadde den oppfatningen. Men man ksal ikke ta hensyn til hans følelser, men ta hensyn til barna hans. Det er ikke alltid at foreldre har rett, eller ser sitt eget barns beste. Og ved denne saken har det vist at heller ikke alltid rettssystemet har den fokusen dessverre. Så selv om foreldre går til rettssak og vinner, betyr ikke alltid at de har rett. Poenget mitt i bunn og grunn er dette: pedagoger arbeider for barnas beste, mens noen foreldre har den holdningen at pedagoger arbeider mot foreldre. De glemmer barnas beste og er mer opptatt i å ha rett. Og at det er en del slike foreldre der ute er ikke tvil om. Se bare på alle konflikter rundt samværsrett og foreldreansvar etter en skilsmisser. Gud, det finnes mange foreldre som skulle ha :evil: PS det du sa med at det er best å arbeide med sosiale problem i barnehagen/skolen. Trodde det var vanlig i dag å jobbe med barn med spesielle problem mest i barnehage/skole. Men de har vel ofte samarbeid og jobber med problemene både i barnehage/skole og i hjemmet. Men spesped'ere jobber jo bare i barnehage/skole. Synes du det er feil?
Gjest Kari N Skrevet 29. september 2004 #75 Skrevet 29. september 2004 Tule: jeg kan ikke forstå at det skal være en motsetning i det med at pedagoger er eksperter på barn og det at foreldre ikke er eksperter på egne barn. Og der ble to setninger til én. Det skal stå: Jeg kan ikke forstå at det skal være en motsetning i det med at pedagoger er eksperter på barn og det at foreldre er eksperter på sine egne barn. Det at pedagoger er eksperter på barn, betyr ikke at foreldrene ikke kjenner sitt barn best.
Mathias Skrevet 29. september 2004 #76 Skrevet 29. september 2004 hei vil også si at du litt snever her nyutdannede pedagoger har mindre erfaring det er ikke slik at alle har mye erfaring jeg sy6ns og at pedagoger ka nvere litt ydmyke for at foeldre også kjenner banra sine hilsendet er da de også... !!!!!
Mathias Skrevet 29. september 2004 #77 Skrevet 29. september 2004 Tule: Jeg kunne skrevet mer.. Ser at du spør og skriver mye, men jeg klarer rett og slett ikke tolke det.. Det Blir for mange skrivefeil for meg... Forøvrig skriver Kari alt det jeg kunne tilføyet... Til syvende og sist er barna foreldrenes ansvar uansett.... Den svarthvitt tegningen av pedagoger som kommer her synes jeg blir for.... ja.. naiv.
Tule Skrevet 29. september 2004 #78 Skrevet 29. september 2004 ...ikke være din egen personlighet...? Kan du forklare? Hva var det du ville være som du ikke fikk være da? hei poenget var at det ikke var akseptert at jeg var mindre sosial en andre det var ikke normalt i dag er det akseptert at det er forksjell hilsen
Tule Skrevet 29. september 2004 #79 Skrevet 29. september 2004 Jeg tror hun mener at hun var en stille person som likte å være alene' date=' men ble tvunget til å være sammen med de andre barna.[/quote'] hei ja det er slik men han ikke hun hilsen
Tule Skrevet 29. september 2004 #80 Skrevet 29. september 2004 Tule: jeg kan ikke forstå at det skal være en motsetning i det med at pedagoger er eksperter på barn og det at foreldre ikke er eksperter på egne barn. Men det betyr ikke at alle foreldre er eksperter på egne barn og at alle pedagoger er eksperter på barn. :-? Er enig i at pedagoger skal ha ydmykhet og respekt for foreldrene (det håper jeg de virkelig har), men det skal da visselig gå andre veien også. Synes du snakker om veldig mye, og kan ikke hjelpe for å tenke på at du kanskje blander andre sine saker med din egen barndom. Det er ikke slik at alle saker er som din. Kanskje du også er litt fordomsfull og ikke helt hører på hva andre egentlig prøver å si? Tror mange pedagoger i dag, vil være enig i mye av det du sier. Man blir alltid farget av sine egne opplevelser. Jeg har ikke en eneste gang skyldet på at det alltid er foreldrene sin skyld i barnas problemer. (Det betyr ikke at det noen ganger er det) Jeg sa at n-o-e-n foreldre er mer opptatt av å ha rett og å krangle med bhg/skole/barnevern/ppt, enn å tenke gjennom minst en gang om at barnet deres kan ha problemer og at det er postivt at barnet deres får hjelp. Har snakket med en del som har erfaring som lærere, førskolelærere, barnevernsrbeidere og politi. De sier at de ofte opplever at foreldre som overhodet ikke samarbeider og arbeider med alle nebb og klør mot "alle", er gjerne foreldrene til barn som gjerne trenger hjelp. Husker du den dokumentaren om barna som ble tatt vekk fra foreldrene av barnevernet, men kom tilbake etter at foreldre og et helt samfunn satte rettssystemet i gang for å få barna tilbake til foreldre. Faren var veldig oppsatt fordi han som barn hadde blitt tatt hånd om av barnevernet og levet et lite godt liv på en institusjon. Han hadde sverget på at barna aldri skulle havne i barnevarnets klør. Han var veldig lite åpen for at barna hans hadde det svært lite godt av leve i et hjem med alkoholisme. Han så ikke at barna ønsket å bo hos fosterforeldre. Man kan selvfølgelig forså hvorfor han hadde den oppfatningen. Men man ksal ikke ta hensyn til hans følelser, men ta hensyn til barna hans. Det er ikke alltid at foreldre har rett, eller ser sitt eget barns beste. Og ved denne saken har det vist at heller ikke alltid rettssystemet har den fokusen dessverre. Så selv om foreldre går til rettssak og vinner, betyr ikke alltid at de har rett. Poenget mitt i bunn og grunn er dette: pedagoger arbeider for barnas beste, mens noen foreldre har den holdningen at pedagoger arbeider mot foreldre. De glemmer barnas beste og er mer opptatt i å ha rett. Og at det er en del slike foreldre der ute er ikke tvil om. Se bare på alle konflikter rundt samværsrett og foreldreansvar etter en skilsmisser. Gud, det finnes mange foreldre som skulle ha :evil: PS det du sa med at det er best å arbeide med sosiale problem i barnehagen/skolen. Trodde det var vanlig i dag å jobbe med barn med spesielle problem mest i barnehage/skole. Men de har vel ofte samarbeid og jobber med problemene både i barnehage/skole og i hjemmet. Men spesped'ere jobber jo bare i barnehage/skole. Synes du det er feil? hei jeg sier ikke at ingen foreldre er slik men noen wer det men du kan og se at predagoger kan gjøre feil og ikke alle er like bra jeg syns det er fint at forelkdre tenker gjennom det som blir sakt og finner om de er enige eller ikke jeg syns de skal har rett til og si sin sak og pedagorer ser bare barnas i barnehagen og de bør og se at foeldrene kan se det nannerleds hjemme jeg tror vis foreldre går i mot så har de en grunn det er greit vis du vilk ekspemplisere med søyllandsaken men da syns jeg du skal holde deg til fakta, det var en jente som ble flyttet fra familen de nadre ble syns det er greit hun kom jem barnevernet burde ikke flyttet et barn før de fik lov til og ta alle, en annen svakjhet var at vi ikke fikk se de nadre barna hvordan det hadde gott med dem på tv vi ffikk bare se de to jentene, farne sa også at han hadde skjermet banra fra morens alkoholproblemer og det er vanskelig oig vite va som hadde mewst skyld i banras problemer jeg syns saken var mege lite objektivt presantert, jeg syn banrevenret gjorde ne dårlig jovb faren hadde ikke tillit til banrevernet og det burde de tatt kjonsekvensen av og vnetet med og hente barnet og samarbeidet mer med han for og få han til og forstå det er ikke rart han ikke hadde tilit med den fortiden banrevernet hadde dette var på ååtitallet det er annerledes i dag du kan ikke skylde på retsapparatet saken var ikke i rettsapapratet da, det var en kommunal nemd som bestemte at barnaskulde tas og det var fylkesmannen som omgjorde det eller kanske departementet, det var en dårlig rettsikkerhet da det er derfor vi har fikk fylkesnemda nå og skaenekan tas i rettsystemt etterpå jeg torr der foeldre vinner i dag er det riktig, det er et problem at barnas rettsikkerhet i fylkesnemda er dårlig men sakene går ofte i rettsystemet etterpå man for håpe at nemda blir borte jeg syns ikke du kan eksemplisere med gamle saker systemet er anerledes nå vis du sal kommentere denne saken bør du lese trådene fordekt info og utlevereing av informasjon i banrehagen så ser du va saken handler om det var at barnehagen prøvde og få en ekstra assitent med oplysninger pom banra da det kom ram og moren ville se papairene meldte de banret hennes til ppt med navn uten henes samtykke som straff og da har hun gått til askjon jeg skal ikke si om hun ar rett eller ei men vis hun har grunnlag for rett då er det kanskje alvorlig du snaker om ydmykhet jeg syns det ikke altid er det noen ansatte er optatt av og ha rett og presser foeldrene is teden for og lyttet til dem og skjønne at de kjenner banra best noe ngjrø selvsakt en god job men for mange er for opptatt av makt hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå