lostinthoughts Skrevet 1. oktober 2015 #1 Skrevet 1. oktober 2015 Ønsker gjerne litt innspill/erfaringer rundt dette :-) Jeg har en ca 8 uker gammel baby som den siste uken har økt sovemengden sin på dagtid og som førstegangsmamma er jeg litt usikker på dette. Det er forøvrig ingenting i veien med baby, vekst og utvikling går som den skal. Så forstår ikke helt hvorfor denne sovetrangen plutselig har dukket opp? Jeg vekker baby kl 18 hvis den sover da, dette for å ha noen timer våken før sengetid for å unngå nattevåk. Men hva med ellers på dagtid, ville dere vekket baby for å gi mat. I går f.eks. sov baby såpass lenge at det gikk 6t mellom måltiden. I denne perioden var vi på biltur og baby fortsatte å sove etter vi kom hjem igjen. Spiste så godt og sov natten gjennom. Er det bare meg som stresser med å lage rutiner for tidlig? Tenker på at baby ikke bør sove så mye på dagtid ift nattestid..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #2 Skrevet 1. oktober 2015 Du er heldig!!!! Nyt det, ikke stress med det. Herregud så heldig du er:Anonymous poster hash: 9a2d4...1ab
CMHuser Skrevet 1. oktober 2015 #3 Skrevet 1. oktober 2015 Har en på 11 uker selv, og han blir SINT hvis vi vekker han! Men vi har en gyllen regel på at det ikke skal gå mer enn 6 timer mellom hvert måltid, høyst 8. Det er så mange delte meninger rundt dette, så tror hver og en mener sitt. Vi vekker han hvertfall aldri, da blir han ikke så koselig å ha med å gjøre. Babyen våkner når den er sulten, så ikke stress med det Vår bestemmer soverutinene sine selv, og sover hele natten i gjennom(med unntak av når han vil ha mat)! Så ikke stress så mye med dette, det må babyen få bestemme litt selv
Yvelia Skrevet 1. oktober 2015 #4 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg hadde også en baby som sov nesten hele døgnet den første tiden. Her sa helsesøster at jeg burde vekke hver 4 time (på dagen altså, på natta var det bare å la han sove) å gi mat slik at han fikk spist seg opp til natta, og for å unngå at babyen snur døgnet. Var ikke alltid jeg fulgte det, jeg så det litt an egentlig. Han våknet jo som regel av seg selv om det gikk mer enn 5 timer. Man skal vel helst ikke vekke en sovende baby. Men hvis babyen din sover godt om natta selv om han går så lenge uten mat på dagen, OG legger godt på seg så tror jeg kanskje hadde latt han sove. Evt gi han mat i søvne? Jeg gir ofte min mat før jeg legger meg selv om han sover. Han spiser likevel, og jeg slipper at han våkner en time etter jeg har lagt meg.
lostinthoughts Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2015 Du er heldig!!!! Nyt det, ikke stress med det. Herregud så heldig du er:Anonymous poster hash: 9a2d4...1ab Det er kun den siste uken dette har skjedd, før den tid var det nesten ikke mer enn 1t sammenhengende, hverken på dag eller natt. Derfor ble jeg usikker nå, håper ingen tar dette som et skryteinnlegg..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #6 Skrevet 1. oktober 2015 Du skal ikke vekke en sovende baby. Med mindre du har en prematur som er undervektig og jordmor/lege sier du skal pga vekt. Baby skal selv bestemme søvn, mat etc du som mor skal bare "jatte" med Anonymous poster hash: e9d36...6af
Ferny Skrevet 1. oktober 2015 #7 Skrevet 1. oktober 2015 Så lenge babyen fortsetter å legge på seg bra med sine nye soverutiner, så er du jo i en drømmesituasjon så lenge det varer. Her sa jordmor at det ikke gjør noe med litt lengre tid mellom måltidene, så lenge vektkurven ser bra ut. Du får amme hyppig når babyen først er våken, og heller pumpe deg ved behov. Hvis han tar flaske, så kan du jo gi melken på den måten innimellom.
lostinthoughts Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2015 Du skal ikke vekke en sovende baby. Med mindre du har en prematur som er undervektig og jordmor/lege sier du skal pga vekt. Baby skal selv bestemme søvn, mat etc du som mor skal bare "jatte" med Anonymous poster hash: e9d36...6af Nei, er ingen grunn til å skulle vekke baby, bare en overtenkende mamma :-)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #9 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg hadde aldri vekket babyen hvis hun/han har god kurve og spiser godt ellers. Jeg hadde det også slik som deg frem til mini var 3 mnd. Nå er han på 30-minutters dupper. Så - nyt det!Anonymous poster hash: 09824...b27
skruf Skrevet 1. oktober 2015 #10 Skrevet 1. oktober 2015 Never wake a sleeping baby er et gammelt jungelord Så lenge babyen spiser og vokser som den skal, la den sove. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå