Gå til innhold

Trafikk: Hvem sin feil?


Gjest Franke Ann

Anbefalte innlegg

Gjest Franke Ann

Mopedisten kjører på forkjørsvei, og bilisten (meg) har i utgangspunktet vikeplikt. Men mopedisten har glemt å skru av blinklyset, og signaliserer med det at hun skal inn til høyre. Når hun da fortsetter rett frem, ender det nesten opp med kollisjon. Hvem hadde i så fall fått skylden?

 

 

post-95599-0-00190700-1443656895_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Holititten

Vil tro at det er bilisten. Man kan ikke stole blindt på blinklys, kanskje?

Nå har ikke jeg lappen da, så hvor rett jeg har vet jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge: Feil signal på mopedisten, manglende evne til å vurdere situasjonen hos bilisten.



Anonymous poster hash: 85d2a...d25
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det er mopeden, da den signaliserte at den skulle inn og du hadde fri sikt til å kjøre ut. (Dette forutbestemt at det er en tofeltsvei mopeden kommer ifra og du kjører ut i fra).

Hvis vedkommende tilbakeholden informasjonen om at den blinket inn vil du ende opp med skylda.

Det skal sies at jeg har bare hatt lappen i noen uker, men teorien sitter også av den grunn friskt i minne.

Før jeg skulle ta oppkjøring fortalte kjørelæreren at en elev hadde strøket på oppkjøring fordi hun hadde blinket fortidlig og skapt samme situasjon som du forteller. Sendt feil signaler til bilisten som kom ut. Hun hadde ellers ingen feil. Det sier jo litt om alvorligheten.

Anonymous poster hash: 6d140...1a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilisten sin feil. Bilisten brøt uansett vikeplikt. At mopedist ga feil signal er noe man bare må ta høyde for, da man ikke bare skal se på blinklys men også om den som svinger av forskjørsvei senker farten. Fart og signal.



Anonymous poster hash: 3857e...acd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Det skal sies at undertegnede alltid utviser ekstra aktsomhet rundt kvinner i trafikken, og at situasjonen derfor ble avverget.

Og ja, begge veier er tofeltsvei.

Det var også et vitne bak meg som kunne bekreftet at mopedisten blinket feil, dersom det hadde blitt en ulykke (en bilist som gestikulerte kraftig mot mopedisten).

Må si det låter litt rart i mine ører dersom dette ikke var 100% mopedistens feil. For det betyr jo i så fall at man aldri skal forholde seg til andres blinklys, og uansett vente, noe som vil ødelegge trafikkflyten, og egentlig spenne bein under hele poenget med blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett så er det bilisten sin feil. Selv om mopedisten blinker skal du kunne vurdere farten og plassering til mopedist, og väre 100% sikker på at den faktisk skal svinge.

Du bröt vikeplikten, din feil. Ikke noe å diskutere en gang



Anonymous poster hash: 4a3eb...10f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at undertegnede alltid utviser ekstra aktsomhet rundt kvinner i trafikken, og at situasjonen derfor ble avverget.

Og ja, begge veier er tofeltsvei.

Det var også et vitne bak meg som kunne bekreftet at mopedisten blinket feil, dersom det hadde blitt en ulykke (en bilist som gestikulerte kraftig mot mopedisten).

Må si det låter litt rart i mine ører dersom dette ikke var 100% mopedistens feil. For det betyr jo i så fall at man aldri skal forholde seg til andres blinklys, og uansett vente, noe som vil ødelegge trafikkflyten, og egentlig spenne bein under hele poenget med blinklys.

 

 

Er litt enig i det siste du sier, MEN, har du vikeplikt så ikke ta det for gitt at det kjøretøyet som blinker til høyre som i dette tilfellet, virkelig skal til høyre.

Jeg veit om et kryss hvor det er ei busslomme på høyre side av sideveien, der er det fartsgrense på 80km/t. De bilene som kommer slik mopeden gjør her, skal i noe få tilfeller svinge inn på busslomma. Der er det mange som har fått en liiiten overraskelse når de står og venter på å komme ut på hovedveien, ser den som kommer fra venstre blinker inn, legger seg mot kanlinja, for så å fortsette til busslomma!! De har omtrent 80 når de passerer 10-20cm foran snuta på ventende bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like ved der jeg bor har jeg vært vitne til liknende situasjoner mange ganger, og er alltid aktsom.

Hvis man tenker seg at det er en rundkjøring på den veien mopedisten kommer fra, like utenfor tegningen i hovedinnlegget, så har man trafikkbildet hos meg. (Det kunne like gjerne vært et vanlig vegkryss, for den del, så lenge det er mulighet for å blinke til høyre.)

Veien er slik at den har en liten kurve etter rundkjøringen, og dermed er det slett ikke alltid at blinklysene skrur seg av automatisk, verken for bilister eller mopedister; det være seg menn eller kvinner. Man må derfor se situasjonen i et større bilde, og aldri stole helt på blinklysene. Bilisten ville fått skylda i denne situasjonen. 



Anonymous poster hash: c76cb...c22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at undertegnede alltid utviser ekstra aktsomhet rundt kvinner i trafikken, og at situasjonen derfor ble avverget.

Og ja, begge veier er tofeltsvei.

Det var også et vitne bak meg som kunne bekreftet at mopedisten blinket feil, dersom det hadde blitt en ulykke (en bilist som gestikulerte kraftig mot mopedisten).

Må si det låter litt rart i mine ører dersom dette ikke var 100% mopedistens feil. For det betyr jo i så fall at man aldri skal forholde seg til andres blinklys, og uansett vente, noe som vil ødelegge trafikkflyten, og egentlig spenne bein under hele poenget med blinklys.

Selvsagt er det ikke 100% mopedistens feil. Tegngivning er bare en av tingene du skal se etter i trafikken. Som min sjåførlærer sa, man har ikke påkjøringsrett selv om man har rett til å kjøre.

Anonymous poster hash: ff04c...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett så er det bilisten sin feil. Selv om mopedisten blinker skal du kunne vurdere farten og plassering til mopedist, og väre 100% sikker på at den faktisk skal svinge.

Du bröt vikeplikten, din feil. Ikke noe å diskutere en gang

Anonymous poster hash: 4a3eb...10f

 

Enig i denne. Har en far som driver bilverksted og han har hatt mange slike situasjoner. Stol aldri helt på blinklys! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Hun lå også helt til høyre i veibanen (slik mopedister ofte gjør) og kjørte sakte (slik mopedister uten trimma moped gjør). Det så virkelig ut som at hun var i ferd med å svinge til høyre, og jeg var som sagt ikke den eneste som reagerte på trafikkferdighetene hennes. Hun kan takke min skepsis og årvåkenhet i forhold til kvinner i trafikken for at det ikke ble noen kollisjon.

Endret av LongJohnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må en helt enkelt situasjon i trafikken ende opp med å basere seg om kjønn? 

 

Blinklys er sjelden å stole på. Noen blinker, andre blinker ikke. Er det noe man som ansvarlig billist lærer, så er det å ta blinklys med en klype salt. Se det an, i alle fall i de situasjoner hvor man selv har vikeplikt. 



Anonymous poster hash: 3a1e3...1e6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mopedisten kjører på forkjørsvei, og bilisten (meg) har i utgangspunktet vikeplikt. Men mopedisten har glemt å skru av blinklyset, og signaliserer med det at hun skal inn til høyre. Når hun da fortsetter rett frem, ender det nesten opp med kollisjon. Hvem hadde i så fall fått skylden?

Billisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lå også helt til høyre i veibanen (slik mopedister ofte gjør) og kjørte sakte (slik mopedister uten trimma moped gjør). Det så virkelig ut som at hun var i ferd med å svinge til høyre, og jeg var som sagt ikke den eneste som reagerte på trafikkferdighetene hennes. Hun kan takke min skepsis og årvåkenhet i forhold til kvinner i trafikken for at det ikke ble noen kollisjon.

Fikk meg til å angre på at jeg svarte. Jeg kjører bedre enn de fleste menn jeg kjenner. Unntatt pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopedisten kjører på forkjørsvei, og bilisten (meg) har i utgangspunktet vikeplikt. Men mopedisten har glemt å skru av blinklyset, og signaliserer med det at hun skal inn til høyre. Når hun da fortsetter rett frem, ender det nesten opp med kollisjon. Hvem hadde i så fall fått skylden?

Bilisten får skylden og må dekke skadene.

Jeg har vært i en identisk ulykke som dette, men begge kjøretøyene var lastebiler.

 

Jeg kjører på skiltet forkjørsvei i 50 sone, mitt høyre blinklys hadde hengt seg opp og blinket til høyre

( dette forklarte vitner til politiet etter ulykken). Motparten tror jeg skal til høyre og kjører derfor ut i krysset.

Motpartens forsikring dekket alle skadene(min lastebil ble kondemnert).

Det er vanlig att politiet bøtelegger kjørende som bryter vikeplikt og forårsaker ulykker, det ble ikke gjort i denne saken, nettopp fordi vitner forklarte att blinklyset blinket til høyre.

Derfor viktig å få registrert vitner, uansett hvilken side av ulykken dere er på. 

 

Anonymous poster hash: 88f1c...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilisten får skylden og må dekke skadene.

Jeg har vært i en identisk ulykke som dette, men begge kjøretøyene var lastebiler.

Jeg kjører på skiltet forkjørsvei i 50 sone, mitt høyre blinklys hadde hengt seg opp og blinket til høyre

( dette forklarte vitner til politiet etter ulykken). Motparten tror jeg skal til høyre og kjører derfor ut i krysset.

Motpartens forsikring dekket alle skadene(min lastebil ble kondemnert).

Det er vanlig att politiet bøtelegger kjørende som bryter vikeplikt og forårsaker ulykker, det ble ikke gjort i denne saken, nettopp fordi vitner forklarte att blinklyset blinket til høyre.

Derfor viktig å få registrert vitner, uansett hvilken side av ulykken dere er på.

Anonymous poster hash: 88f1c...7b0

Skjønte du inne hva som var iferd med å skje (kollisjon ) og heller stoppa lastebilen?

Anonymous poster hash: dacff...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilisten får skylden og må dekke skadene.

Jeg har vært i en identisk ulykke som dette, men begge kjøretøyene var lastebiler.

Jeg kjører på skiltet forkjørsvei i 50 sone, mitt høyre blinklys hadde hengt seg opp og blinket til høyre

( dette forklarte vitner til politiet etter ulykken). Motparten tror jeg skal til høyre og kjører derfor ut i krysset.

Motpartens forsikring dekket alle skadene(min lastebil ble kondemnert).

Det er vanlig att politiet bøtelegger kjørende som bryter vikeplikt og forårsaker ulykker, det ble ikke gjort i denne saken, nettopp fordi vitner forklarte att blinklyset blinket til høyre.

Derfor viktig å få registrert vitner, uansett hvilken side av ulykken dere er på.

Anonymous poster hash: 88f1c...7b0

Jeg ville heller ha stansa her og prøvd å fikse blinklyset/signalisert til motparten at det bare er å kjøre. Når blinklyset henger seg opp, så er sjansen stor for misforståelser og deretter kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopedisten kjører på forkjørsvei, og bilisten (meg) har i utgangspunktet vikeplikt. Men mopedisten har glemt å skru av blinklyset, og signaliserer med det at hun skal inn til høyre. Når hun da fortsetter rett frem, ender det nesten opp med kollisjon. Hvem hadde i så fall fått skylden?

 

Noe sier meg at du ikke har hatt lappen særlig lenge, siden du enda ikke har opplevd og erfart nok situasjoner til å skjønne at du ikke kan stole på blinklys alene? Og det at mopeden lå langt til høyre og hadde lav fart (som mopeder som du påpeker ofte har) ikke er tydelig nok tegn til å skjønne at det er klar bane for din del? Det er jo forsåvidt en veldig typisk nybegynnerfeil. At man tror/føler man har kontroll på en situasjon for tidlig.

 

 

Håper du lærte litt av denne situasjonen, da :) Og ser det litt mer an neste gang.

Anonymous poster hash: 30b6a...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...