Gå til innhold

Kan jeg komme meg inn på videregående skole? 22 år.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest videregående

Hei.

Jeg har fullført allmenne fag på videregående skole, men angrer på mitt valg i dag. Jeg kunne ønske at jeg hadde tatt f.eks resepsjonist eller kokkefag. Nå er jeg 22 år, og tar et fag på høgskolen som jeg føler ikke passer meg. Er det noen som vet om jeg har mulighet for å komme inn igjen på videregående, eller er det toget gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du _kan_ komme inn, men du har ikke _rett_ til å komme inn.. Ganske kjipt.. Om du har en mulighet til å søke deg inn på særskilte vilkår, så prøv å gjøre det, ellers kan nok toget synes gått, dessverre.. :(

Evt er det jo mulig å ta hotellfagskolen eller noe, men vet ikke helt hvilke fag de tilbyr, du kan jo høre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i stavanger er det hotellfagskole i allefall

Nei, det er hotellHØYskole . Der tilbyr de økonomisk administrativ utdanning (bachelor og master) med fokus på hotell og restaurant eller reiseliv.

Det tilbys også et 2 årig kurs i "kjøkken og restaurantledelse" (med mulighet for påbyggelse), men man må ha fagbrev som kokk eller servitør for å komme inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes da masse voksenopplæringstilbud innen ulike yrkesfag!! Sjekk ut i nærmiljøet ditt, fylkeskommunen vet det muligens.

Toget er ikke gått vettu, det går alltid et tog hehe.. Omskolerings- og voksenopplæringstilbudene begynner å bli bra har jeg fått inntrykk av. Det er aldri for sent å skifte yrke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er nok ikke umulig at det finnes private skoler, men de koster jo penger og det er jo begrenset med tilbud.. Men man kan vel finne privatskoler for det meste i Oslo.. Jeg vet ikke hvor du bor, så.. =)

Utover det ville jeg tatt kontakt med kommunen, skolekontoret i fylket du bor eller noe lignende =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Takk for svar. Jeg tok kontakt med fylkeskommunen, men det viste seg at de hadde et begrenset tilbud. Jeg kunne ha fått tilbud om restplasser i klasser på videregående, men det var dessverre ingen ledige innenfor det faget jeg ønsket. Siden jeg er såpass ung og har en utdannelse fra videregående fra før av, så har jeg jo ingen rettigheter til å komme inn igjen på videregående. Voksenopplæringstilbudet der jeg kommer fra er ikke så mye å skryte av det, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du..

Var i akkurat samme situasjon som deg, for noen år siden. Hadde almennfag, men ville bli kokk. Løsningen for meg var å finne et sted som ville ta meg som lærling, uten at jeg hadde grunnkurs og VK1.

Eneste ulempen med dette er at du får lenger læretid, hvor lang avhenger av hvorvidt du har erfaring som er relevant.

Du må dessuten gå opp som privatist til ei tverrfaglig teoretisk prøve før fagprøva.

Hvis det er et opplæringskontor(privat, må ikke forveksles med fagopplæringskontoret som er fylkeskomunalt) der du holder til, så anbefaller jeg deg å ta kontakt med dem, de kan hjelpe og veilede deg.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...