Gå til innhold

Noen spørsmål om dagpenger!

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

For tiden mottar jeg dagpenger, og har noen spørsmål i den forbindelse.

I vedtaksbrevet mitt står det oppgitt en dagssats og en ukessats.

Det står også oppgitt fastsatt vanlig arbeidstid pr uke: 22,5 timer.

Betyr dette at jeg bare for dagpenger for 22,5 timer pr uke?

Hver meldeperiode er jo på to uker, så da vil jeg altså få utbetalt ukessatssummen når tiden for utbetaling kommer, siden jeg da har rett på utbetaling for to halve arbeidsuker?

Har nå vært registrer i 4 uker, men likevel står det fortsatt på lønnsslippen at jeg har 50 uker igjen i stønadsperioden. Dette må da vel også være pga at jeg kun mottar stønad for en halv uke om gangen, og hittil har fått for 2 hele uker?

Noen som kan gjøre meg klokere eller har jeg forstått ting riktig?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
For tiden mottar jeg dagpenger, og har noen spørsmål i den forbindelse.

I vedtaksbrevet mitt står det oppgitt en dagssats og en ukessats.

Det står også oppgitt fastsatt vanlig arbeidstid pr uke: 22,5 timer.

Betyr dette at jeg bare for dagpenger for 22,5 timer pr uke?

Dagpengene bli regnet ut i fra din tidligere inntekt, og utgjør gjennomsnittlig 62,4 % av din tidligere inntekt. Mener det timeantallet sier hvor mye din normalarbeidstid har vært og du kan jobbe en andel av den uten at du mister dagpengene.

Har nå vært registrer i 4 uker, men likevel står det fortsatt på lønnsslippen at jeg har 50 uker igjen i stønadsperioden. Dette må da vel også være pga at jeg kun mottar stønad for en halv uke om gangen, og hittil har fått for 2 hele uker?

Noen som kan gjøre meg klokere eller har jeg forstått ting riktig?

Hvor lenge du kan få dagpenger avhenger også av hvor mye du har tjent tidligere, har du tjent over 2 ganger grunnbeløpet i folketrygden kan du få for maksimalt 104 uker, har du tjent under 2 ganger grunnbeløpet kan du maksimalt få dagpenger i 52 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

- men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke mottar dagpenger for 5 dager pr uke!

Noen som kan svare meg?

Jeg har jobba full stilling den perioden jeg har jobba, så de 22,5 t som er beregnet normal arbeidstid for meg - er det de reelle timene jeg har jobba fordelt på et helt år da eller?

Men jeg får altså ikke utbetalt dagsatsen * ant. dager hver periode - bare halvparten.

Og derfor begynner jeg nå å tro at jeg kun får dagpenger for de timene som er "beregnet normal arbeidstid".

Noen som vet?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har jobba full stilling den perioden jeg har jobba, så de 22,5 t som er beregnet normal arbeidstid for meg - er det de reelle timene jeg har jobba fordelt på et helt år da eller?

Mener de beregner den arbeidstiden som gjennomsnittlig arbeidstid de siste tolv måneder.

Var dette din første utbetaling av dagpenger?

De betaler nemlig ikke ut dagpenger for de første 5 dagene, kan det være at du får et høyere beløp ved neste utbetaling? At du da vil få utbetaling av ukesats ganger 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått to utbetalinger fra aetat - jeg har altså mottatt dagpenger for 4 uker.

Det jeg stusser over er at det i vedtaksbrevet står at min ukessats er X kr, men at jeg har fått denne summen utbetalt for hele perioden - altså 2 uker.

Jeg forventa å få 2X pr utbetaling, siden X er pr uke, men jeg mottar altså bare X.

Litt innvikla det her...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det hørtes merkelig ut, for den første utbetalingen skulle det nok vært utbetalt kun for en uke, mens du videre skulle fått ukebeløp ganger 2. Jeg ville kontaktet Aetat og spurt dem om dette er riktig. Kan jo ha skjedd en feil der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med datoene at jeg fikk utbetaling for 2 uker første gangen - hadde 5 dager uten støtte fra jeg meldte meg ledig, og fikk støtte fra dag 6, som altså var første dag i perioden.

Tror jeg får ta en telefon - det er jo ikke sikkert at det er noe galt, men jeg trenger en forklaring på hvorfor ting er som de er!

Takk for hjelpen, Julienne! :)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Nå skjønner jeg ingenting. Fikk utbetaling fra aetat i dag - og nå fikk jeg plutselig det jeg har trodd jeg hadde rett på hele tiden!

Hm...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...