Gå til innhold

Dette er sykt, hvorfor er skattelisten offentlig?

maskineple

Anbefalte innlegg

Hvorfor? 

Det er jo ekstremt, dårlig for personvern. Ingen har rett til å se din økonomiske situasjon. 

Det er frekt å spør noen hvor mye de tjener, men det offentliggjøres på nettet?

Siden de blå tok makten (heldigvis) har det blitt vanskeligere å sjekke noen du må logge inn med navn for å sjekke hvor mye alle borgere tjener, MEN hvorfor er dette offentlig i det hele tatt ? Hvorfor er de rødgrønne imot personvern?

Helt utrolig, helt utrolig. Jeg blir matt over hvor uvitende mange på KG er. Tror du de er offentlig fordi man staten vil at du skal snoke? De er offentlige fordi alle skal bidra etter evne i systemet vårt, og da er det viktig at ingen sniker seg unna. Les mer her, og prøv å tenk litt på hvorfor ting er som de er:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/skatt/gjoer-din-plikt-krev-din-rett/a/23543483/

Gjorde du deg ingen tanker om hvorfor de innførte dette systemet i utgangspunktet? Jeg blir som sagt, helt matt.

Anonymous poster hash: 73f82...dc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt utrolig, helt utrolig. Jeg blir matt over hvor uvitende mange på KG er. Tror du de er offentlig fordi man staten vil at du skal snoke? De er offentlige fordi alle skal bidra etter evne i systemet vårt, og da er det viktig at ingen sniker seg unna. Les mer her, og prøv å tenk litt på hvorfor ting er som de er:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/skatt/gjoer-din-plikt-krev-din-rett/a/23543483/

Gjorde du deg ingen tanker om hvorfor de innførte dette systemet i utgangspunktet? Jeg blir som sagt, helt matt.

Det er ikke poenget, man gir ikke opp sin personvern og frihet for sikkerhet og penger. 

Du kan like så godt gi nabolaget din husnøkkelen din, da er det sikkert mindre krim som blir begått. 

Dette er en prinsippsak, i USA har man ekstremt strenge straffer i tillegg til personvern, slik burde det vært her også.

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke poenget, man gir ikke opp sin personvern og frihet for sikkerhet og penger. 

Du kan like så godt gi nabolaget din husnøkkelen din, da er det sikkert mindre krim som blir begått. 

Dette er en prinsippsak, i USA har man ekstremt strenge straffer i tillegg til personvern, slik burde det vært her også.

Hva har du fått med deg de siste årene? hint: snømannen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig mer på hvorfor TS er så sykelig opptatt av det såkalte personvernet som tydeligvis rakner fullstendig bare fordi noen vet hvor mye vedkommende skatter. Skattelistene gir ikke fasit på hvor mye folk tjener - listene gir bare en indikasjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke FrP som sa at det skulle bli slutt på offentlige skattelister når de kom i regjering ?

Anonymous poster hash: 4fe8a...5ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer egentlig mer på hvorfor TS er så sykelig opptatt av det såkalte personvernet som tydeligvis rakner fullstendig bare fordi noen vet hvor mye vedkommende skatter. Skattelistene gir ikke fasit på hvor mye folk tjener - listene gir bare en indikasjon.

Skattelistene gir nøyaktige tall, hvor my du har skattet. 

Det er ikke poenget, poenget er at jeg ikke liker at VG tar å graver opp " ukjente rikinger ", hva om de liker å holde seg privat? 

Dette kan man skylde på en politikk som er totalt feilslått, det er ikke snakk om skatt, det er snakk om personvern. Du kan jo like så godt bare gi en ekstranøkkel til myndigheten og VG til huset. 

Hvor mye noen tjener er en privatsak, dersom du vil lyve om at du er millionær, bør du ha lov. Dersom du vil fortelle noe annet, bør du ha lov.  

Hvorfor hiver du ikke bare opp lønn-slippet ditt på kjøpesenteret? Eller vet du hva, la oss legge til en funksjon på facebook, hvor din økonomi automatisk kommer opp. Hvem bryr seg ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du fått med deg de siste årene? hint: snømannen

Hva snakker du om? 

Snømannen? Er det boka du snakker om? Jeg leser ikke slikt. Jeg leser gode bøker, som feks Huckleberry Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke FrP som sa at det skulle bli slutt på offentlige skattelister når de kom i regjering ?

Anonymous poster hash: 4fe8a...5ab

De fikk ikke flertall på det, men det ble gjort kraftige endringer, Høyre og FrP har prøvd i årevis men de får ikke nok stemmer.  Det er dessverre ikke nok. 

De rødgrønne gjør alt de kan for å kjempe mot personvern, jeg leste også at Hadia Tajik var med på å sensurere og blokkere PirateBay, noe som er en tabbe for menneskeheten. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

0ffentlige skattelister er bare irriterende. Men nå får i alle fall folket noe å snakke om da, ved siden av alt dette været. Men selv folk som påstår at dem er kraftig imot offentlige skattelister, kan finne på å ta en kikk på hvem som tjener mest i sine respektive kommuner / fylker. Dette genererer jo selvfølgelig en hel haug med klikk blant de forskjellige nettavisene..

dermed fortsetter jo selvfølgelig de aller fleste nettavisene å lage artikkel etter artikkel etter artikkel hvert eneste år om alle disse skattelistene, og hvor mye folket tjener. Dersom ingen hadde tatt seg bryet med å klikke på alle artiklene som nettavisene presterer å pumpe ut om disse skattelistene, så ville avisene etter hvert ikke tatt seg bryet med å skrive noe særlig om dette heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om? 

Snømannen? Er det boka du snakker om? Jeg leser ikke slikt. Jeg leser gode bøker, som feks Huckleberry Finn. 

snowden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelistene gir nøyaktige tall, hvor my du har skattet. 

Det er ikke poenget, poenget er at jeg ikke liker at VG tar å graver opp " ukjente rikinger ", hva om de liker å holde seg privat? 

Dette kan man skylde på en politikk som er totalt feilslått, det er ikke snakk om skatt, det er snakk om personvern. Du kan jo like så godt bare gi en ekstranøkkel til myndigheten og VG til huset. 

Hvor mye noen tjener er en privatsak, dersom du vil lyve om at du er millionær, bør du ha lov. Dersom du vil fortelle noe annet, bør du ha lov.  

Hvorfor hiver du ikke bare opp lønn-slippet ditt på kjøpesenteret? Eller vet du hva, la oss legge til en funksjon på facebook, hvor din økonomi automatisk kommer opp. Hvem bryr seg ikke sant?

Det sistnevnte var realiteten inntil et par år siden. Mao har du blitt hørt, men er ikke fornøyd?

Lønn er ikke personvern og har ikke noe med personvern å gjøre. På hvilken måte er personvernet ditt truet ved at noen vet anslagsvis hvor mye du skatter?

Og nei, tallene på skatteetaten sine sider er ikke nøyaktige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sistnevnte var realiteten inntil et par år siden. Mao har du blitt hørt, men er ikke fornøyd?

Lønn er ikke personvern og har ikke noe med personvern å gjøre. På hvilken måte er personvernet ditt truet ved at noen vet anslagsvis hvor mye du skatter?

Og nei, tallene på skatteetaten sine sider er ikke nøyaktige.

HALOOO ,Hvor mye du tjener er mellom deg, arbeidsgiveren og skattemyndighetene. Ikke naboen din eller massemedia. 

Tyskland og de fleste andre Europeiske land klarer seg fint uten dette tullet om at din personlige økonomi skal være offentlig fordi de rødgrønne vil ødelegge personvern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at skattelistene er offentlig tilgjengelig. Ikke minst fordi det irriterer liberalister.

Liberalisme vokser og vokser, hvordan føles det? :)

Vi skal nok få tilbake personvern til slutt. Vi har allerede gjort kraftige endringer og styrket loven om offentlige skatting. Ikke helt top enda. 

Endret av maskineple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

leger og lærere har taushetsplikt, hvorfor skal din personlige økonomi være offentlig da? Ikke bare offentlig, men se på VG feks, de graver jo opp økonomien til folk som liker privatlivet sitt, det er ikke riktig. Ikke er det etisk heller. 

Anonymous poster hash: ce2cb...7ce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALOOO ,Hvor mye du tjener er mellom deg, arbeidsgiveren og skattemyndighetene. Ikke naboen din eller massemedia. 

Tyskland og de fleste andre Europeiske land klarer seg fint uten dette tullet om at din personlige økonomi skal være offentlig fordi de rødgrønne vil ødelegge personvern. 

Men du svarer jo ikke på det jeg spør om: på hvilken måte blir personvernet ditt truet ved at noen vet anslagsvis hvor mye du skatter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarer jo ikke på det jeg spør om: på hvilken måte blir personvernet ditt truet ved at noen vet anslagsvis hvor mye du skatter?

Selvfølgelig blir personvernet ditt truet når VG og Media fullt lovlig kan legge ut navnet på de rikeste i Norge, og at Naboen min kan søke opp hvor mye jeg tjener. 

Helt sykt er det. Og latterlig. Tyskland er et av verdens rikeste land, de har ikke dette her med at du kan søke opp økonomien til mennesker. Det er ikke en offentlig sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir personvernet ditt truet når VG og Media fullt lovlig kan legge ut navnet på de rikeste i Norge, og at Naboen min kan søke opp hvor mye jeg tjener. 

Helt sykt er det. Og latterlig. Tyskland er et av verdens rikeste land, de har ikke dette her med at du kan søke opp økonomien til mennesker. Det er ikke en offentlig sak. 

Jo, skatt er en er en offentlig sak bla. for å avdekke korrupsjon. Offentlige skattelister er ikke noe nytt, i "gamle dager" kunne man møte opp og se skattelistene fysisk. Det eneste som har endret seg er hvilken måte det gjøres på. 

Men når det er sagt så syntes jeg man skal måtte identifisere seg for å gå andre i kortene. Og sånn blir det jo nå, at man må logge inn med bankid og den som søkes opp får melding om hvem som har foretatt søket. 

Anonymous poster hash: f2651...fab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...