Gå til innhold

Dette er sykt, hvorfor er skattelisten offentlig?

maskineple

Anbefalte innlegg

Offentlige skattelister burde absolutt vært innført i Hellas som et ledd i kampen mot korrupsjon og svart økonomi.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne noen her inne forklart meg hvordan jeg sjekker hvem som har sett på skatteoppgjøret mitt? Å følge skatteetatens egen "oppskrift" gir meg ingenting...

Anonymous poster hash: cfca8...d28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et spørsmål om å være transparent, det er snakk om retten til personvern. 

Jeg vil ikke at noen skal vite hvor mye søsteren min tjener feks. Jeg kan nå sjekke det. Det burde ikke vært lov. 

Sovjetunionen drev med slike ting, " det er din plikt å si ifra dersom noen skjuler noe fra staten " . 

Deprimerende. 

Nei, det er en balanse mellom personvern og innsynsrett. Skatt er i utgangspunktet et offentlig anliggende bla. for å kunne ha verktøy til å bekjempe korrupsjon. En viss tilgang for de som har ansvar for bla. å avdekke korrupsjon e.l. er derfor nødvendig.

Samtidig mener jeg at det ikke bør være noen selvfølge å se andre i kortene uten noen form for registrering. Det må være slik at man må logge seg inn som en identifiserbar person for å sjekke andres skattelister, slik at den enkelte er beskyttet mot at f. eks. kriminelle benytter for åpne skattelister som verktøy for å utpeke sine mål.

Man bør derfor avkreves registrering og identifisering før man får tilgang til skattelistene. 

Anonymous poster hash: f2651...fab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige skattelister burde absolutt vært innført i Hellas som et ledd i kampen mot korrupsjon og svart økonomi.

Det er en dum ting å si, korrupsjon og svart økonomi er mer relatert til kultur en offentlige personvernsødeleggende skattelister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskineple, du skriver som om det er en vedtatt sannhet at personlig øknomi er sensitiv og privat person som andre ikke "har rett til å vite noe om". Men dette er ikke en sannhet, det er bare din mening. Mange synes ikke dette er noe som trenger å være privat. I Norge er heldigvis veldig mye offentlig og transparent (søk feks på offentlig journal) noe jeg tror skaper et samfunn med mer åpenhet og tillitt.

Anonymous poster hash: 9b701...f4d

Selvfølgelig er dine personlige opplysninger og økonomi en privat ting. Å tro noe annet er jo bare sykt, jeg vil heller ha personvern en et transparent samfunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/unge-hoyre-om-skattelistene_-_-som-a-henge-opp-lonnsslippen-i-kantina-1.11990292

Unge Høyre om skattelistene: – Som å henge opp lønnsslippen i kantina

Det er 100% som å henge lønnsslippen i kantina.  Hvorfor er det noe bedre å offentliggjøre ting på internettet?

USA er også sjokkert over dette rødgrønne tullet; 

http://www.tv2.no/a/2975552

Endret av maskineple
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier det er for å bekjempe svar økonomi, nei det meste er idag digitalt. Det blir vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går å begå øko-krim. 

Anonymous poster hash: ce2cb...7ce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dine personlige opplysninger og økonomi en privat ting. Å tro noe annet er jo bare sykt, jeg vil heller ha personvern en et transparent samfunn. 

Hva mener du med "å tro noe annet"? Jeg synes ikke det er en selvfølge, for jeg oppfatter det ikke som like privat som det du gjør. Folk har forskjellige grenser for hva som er privat, og det er ofte påvirket av kultur. I USA er økonomi en privat ting mens de gjerne snakker åpent om religion og tro. I Norge er religion en mye mer privat ting, mens jeg oppfatter at det er mer åpent rundt økonomi. Kjøp deg leilighet feks, ingen ville stusset på om noen spurte hva du betalte? Jeg har iallfall ikke noe imot å fortelle folk jeg kjenner hva jeg tjener, hva jeg har i studielån, hva leiligheten min kostet osv. Kan gjerne fortelle det til fremmede også såklart, men jeg tviler på at de bryr seg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig mener jeg at det ikke bør være noen selvfølge å se andre i kortene uten noen form for registrering. Det må være slik at man må logge seg inn som en identifiserbar person for å sjekke andres skattelister, slik at den enkelte er beskyttet mot at f. eks. kriminelle benytter for åpne skattelister som verktøy for å utpeke sine mål.

Man bør derfor avkreves registrering og identifisering før man får tilgang til skattelistene.

Anonymous poster hash: f2651...fab

Hvert eneste søk man gjør i skattelistene blir jo registrert med fullt navn, fødselsår og bostedskommune.

Anonymous poster hash: cfca8...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier det er for å bekjempe svar økonomi, nei det meste er idag digitalt. Det blir vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går å begå øko-krim. 

Anonymous poster hash: ce2cb...7ce

Økokrim og skatteunndragelse har bare økt med tiden. Verdiene i svartarbeid har aldri vært høyere.

Anonymous poster hash: 3daa1...c90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "å tro noe annet"? Jeg synes ikke det er en selvfølge, for jeg oppfatter det ikke som like privat som det du gjør. Folk har forskjellige grenser for hva som er privat, og det er ofte påvirket av kultur. I USA er økonomi en privat ting mens de gjerne snakker åpent om religion og tro. I Norge er religion en mye mer privat ting, mens jeg oppfatter at det er mer åpent rundt økonomi. Kjøp deg leilighet feks, ingen ville stusset på om noen spurte hva du betalte? Jeg har iallfall ikke noe imot å fortelle folk jeg kjenner hva jeg tjener, hva jeg har i studielån, hva leiligheten min kostet osv. Kan gjerne fortelle det til fremmede også såklart, men jeg tviler på at de bryr seg.

I Norge så er alt en privat ting, det finnes ikke noe mer anti-sosial kultur en Norge, bare spør hvilken som helst turist, folk her hater å snakke med fremmede. 

Dette er heller ikke 1965, dette er 2015. Og i 2015 skal ikke staten holde på slik med din økonomi. Du kan like så godt bare poste lønnsslippen din i kantina. Dette er voldtekt av personvern utført av de rødgrønne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økokrim og skatteunndragelse har bare økt med tiden. Verdiene i svartarbeid har aldri vært høyere.

Vi skal ikke bytte personvern/frihet mot sikkerhet/autoritære ideologier. 

Kanskje du vil, men ikke jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke bytte personvern/frihet mot sikkerhet/autoritære ideologier. 

Kanskje du vil, men ikke jeg. 

Var ikke det jeg skrev heller.

Jeg svarte en som skrev at det blir vanskeligere og vanskeligere med svart økonomi fordi alt digitaliseres, sannheten er at den svarte økonomien aldri har vært større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke det jeg skrev heller.

Jeg svarte en som skrev at det blir vanskeligere og vanskeligere med svart økonomi fordi alt digitaliseres, sannheten er at den svarte økonomien aldri har vært større.

Hvordan blir det vanskeligere? Staten har tilgang til det meste, bedre enn før pga digitalisering. 

Vi burde gjort straffene mye mye strengere istedenfor å behandle hele befolkningen som om vi er i sovjet. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg er heilt usamd: det er viktig for demokratiet at også inntekter og skatteyting er kjent for ålmeinta. Det er ein viktig sosial kontroll som vi ikkje bør kvitte oss med. No er det dessutan slik at ein kan sjå kven som har sett på likninga di, og den sosiale kontrollen har i alle fall hindra meg i å sjå på vener og kjente. Men det er fint at mediene følgjer med på kven som ikkje yter til fellesskapet. 

Personvern er oppskrytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det vanskeligere? Staten har tilgang til det meste, bedre enn før pga digitalisering. 

Vi burde gjort straffene mye mye strengere istedenfor å behandle hele befolkningen som om vi er i sovjet. 

Mente "vanligere". Staten har tilgang til det meste ja, men de har ikke kapasitet til å følge opp alt av transaksjoner som foregår digitalt. Det som foregår kontant vet de ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Norge så er alt en privat ting, det finnes ikke noe mer anti-sosial kultur en Norge, bare spør hvilken som helst turist, folk her hater å snakke med fremmede.

Jeg tar fart og driter en lang marsj i hva utlendinger mener om norsk kultur. Norsk kultur er best uansett i mine øyne. Man snakker ikke med fremmede før tiden har gjort enn kjent med dem. Alt annet er en plagsom uting. For eksempel å reise alene med et fly fullt av ukjente amerikanere er et mareritt.

Endret av Dovenpeis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? 

Det er jo ekstremt, dårlig for personvern. Ingen har rett til å se din økonomiske situasjon. 

Det er frekt å spør noen hvor mye de tjener, men det offentliggjøres på nettet?

Siden de blå tok makten (heldigvis) har det blitt vanskeligere å sjekke noen du må logge inn med navn for å sjekke hvor mye alle borgere tjener, MEN hvorfor er dette offentlig i det hele tatt ? Hvorfor er de rødgrønne imot personvern?

Det er for å skape misunnelse. 

Anonymous poster hash: 1efcb...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...