AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg tror ikke jeg passer til å være sykepleier, fordi jeg ikke er noe flink til å vise omsorg. Problemet er at jeg synes resten av studiet virker utrolig interessant og spennende, og har lyst til å bli det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Burde jeg bare legge fra meg tanken med en gang? Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KRSby Skrevet 28. september 2015 #2 Del Skrevet 28. september 2015 Omsorg er nøkkelen til helsevesenet. Du kan jo se om du finner deg et nærmest lignende yrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #3 Del Skrevet 28. september 2015 Omsorg er nøkkelen til helsevesenet. Du kan jo se om du finner deg et nærmest lignende yrke. Finner ikke det :/ Jeg klarer jo på en måte å vise omsorg, men jeg føler den blir så falsk og klønete og bare blir feil... Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #4 Del Skrevet 28. september 2015 Går du 1-året? Du kan ikke lære deg sympati, empati og omsorg. Det du kan lære deg er hvordan du viser omsorg, måten du snakker til forskjellig type pasient osv. Er førsteårsstudent selv, men har en del erfaring Anonymous poster hash: f257f...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #5 Del Skrevet 28. september 2015 Omsorg er jo noe man har, ikke noe som læres. De aller fleste har omsorg. Sykepleie er så utrolig mye mer enn omsorg. Vi går ikke bare rundt og trøster og stryker pasienter på kinnet. Når du står i en situasjon hvor du har medfølelse så får du omsorg for pasienten og da blir det ikke falskt og klønete. Anonymous poster hash: 1c16e...1f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Del Skrevet 29. september 2015 Omsorg er jo noe man har, ikke noe som læres. De aller fleste har omsorg. Sykepleie er så utrolig mye mer enn omsorg. Vi går ikke bare rundt og trøster og stryker pasienter på kinnet. Når du står i en situasjon hvor du har medfølelse så får du omsorg for pasienten og da blir det ikke falskt og klønete. Anonymous poster hash: 1c16e...1f0 Det er ikke det at jeg ikke bryr meg eller ikke har omsorg. Jeg klarer bare ikke å vise det. Og det blir ikke bedre bare du står oppi det, for jeg opplever dette med å ikke klare å vise det omtrent hver dag med de rundt meg.Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #7 Del Skrevet 29. september 2015 Det er ikke det at jeg ikke bryr meg eller ikke har omsorg. Jeg klarer bare ikke å vise det. Og det blir ikke bedre bare du står oppi det, for jeg opplever dette med å ikke klare å vise det omtrent hver dag med de rundt meg.Anonymous poster hash: 4fce2...666 Da regner jeg med at du kanskje blir oppfattet som litt kald og reservert? Ikke at du er det, men at det lett vises sånn? Jeg har jobbet med mange sykepleiere som ikke viser hverken empati eller omsorg og det er kaldt. Man må ha det i tillegg til å være faglig dyktig. Anonymous poster hash: 1c16e...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. september 2015 #8 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Det er fælt med sykepleiere som kun skal være effektive uten å være det spor omsorgsfulle i alle fall. Det gjør fysisk vondt det. Hvor gammel er du? Hvilket år i studiet går du på? Kan det tenkes at dette er noe du kan skrive oppgaver om i løpet av studiet, for dermed å bli mer bevisst på selv konkret hva du kan øve deg på for å virke mer omsorgsfull? Har dere en studieveileder på skolen din som du kan søke råd hos mtp å prøve å bli bedre? Endret 29. september 2015 av Mrs. Random Nick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #9 Del Skrevet 29. september 2015 Da regner jeg med at du kanskje blir oppfattet som litt kald og reservert? Ikke at du er det, men at det lett vises sånn? Jeg har jobbet med mange sykepleiere som ikke viser hverken empati eller omsorg og det er kaldt. Man må ha det i tillegg til å være faglig dyktig. Anonymous poster hash: 1c16e...1f0 Ja, blir gjerne det, dessverre. Det er fælt med sykepleiere som kun skal være effektive uten å være det spor omsorgsfulle i alle fall. Det gjør fysisk vondt det. Hvor gammel er du? Hvilket år i studiet går du på? Kan det tenkes at dette er noe du kan skrive oppgaver om i løpet av studiet, for dermed å bli mer bevisst på selv konkret hva du kan øve deg på for å virke mer omsorgsfull? Har dere en studieveileder på skolen din som du kan søke råd hos mtp å prøve å bli bedre? Du må ha misforstått. Jeg mener ikke at jeg vil bli en sykepleier som bare skal være effektiv og alt det der. Jeg vil mer enn gjerne vise omsorg og ta meg god tid til pasienter og pårørende, men jeg er ikke noe flink til selve det å vise at jeg bryr meg. Jeg får på en måte ikke gjort om medfølelsen til handlinger, om du skjønner? Har ikke begynt enda. Er 19, og går siste året på vgs. Prøver bare å finne ut om det er rett å søke sykepleie neste år, eller om jeg bare burde legge det fra meg. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. september 2015 #10 Del Skrevet 29. september 2015 Ja, blir gjerne det, dessverre. Du må ha misforstått. Jeg mener ikke at jeg vil bli en sykepleier som bare skal være effektiv og alt det der. Jeg vil mer enn gjerne vise omsorg og ta meg god tid til pasienter og pårørende, men jeg er ikke noe flink til selve det å vise at jeg bryr meg. Jeg får på en måte ikke gjort om medfølelsen til handlinger, om du skjønner? Har ikke begynt enda. Er 19, og går siste året på vgs. Prøver bare å finne ut om det er rett å søke sykepleie neste år, eller om jeg bare burde legge det fra meg. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Da lurer jeg på om det kanskje hadde vært best for deg å velge en annen utdannelse? De gangene jeg har vært pasient på sykehus, og vært pasienten til sykepleiere uten omsorgsevne, så sitter det brent inn i minnet mitt lenge. På en vond måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #11 Del Skrevet 29. september 2015 Da lurer jeg på om det kanskje hadde vært best for deg å velge en annen utdannelse? De gangene jeg har vært pasient på sykehus, og vært pasienten til sykepleiere uten omsorgsevne, så sitter det brent inn i minnet mitt lenge. På en vond måte. Det er jo ikke det at jeg er slem eller uhyggelig da. Jeg smiler og prøver å gjøre pasienten komfortabel og alt. Men jeg er så utrolig dårlig på smalltalk, og da blir liksom alt det andre feil også. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. september 2015 #12 Del Skrevet 29. september 2015 Det er jo ikke det at jeg er slem eller uhyggelig da. Jeg smiler og prøver å gjøre pasienten komfortabel og alt. Men jeg er så utrolig dårlig på smalltalk, og da blir liksom alt det andre feil også. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Å være dårlig på smalltalk kan man øve seg opp i dersom man er bevisst på det. Men om man kun tenker effektivitet og økonomiske hensyn dersom man i tillegg er blottet for empati, så fungerer det ikke. Empati og smalltalk er ulike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #13 Del Skrevet 29. september 2015 Å være dårlig på smalltalk kan man øve seg opp i dersom man er bevisst på det. Men om man kun tenker effektivitet og økonomiske hensyn dersom man i tillegg er blottet for empati, så fungerer det ikke. Empati og smalltalk er ulike ting. Hvis du leser det jeg har skrevet så har jeg jo sagt at jeg ikke bare tenker på effektivitet og økonomiske hensyn. Det svarte jeg på lenger oppe. Og jeg bare absolutt ikke blottet for empati heller. Jeg er bare ikke så flink til å vise den, fordi det blir så klønete. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. september 2015 #14 Del Skrevet 29. september 2015 Hvis du leser det jeg har skrevet så har jeg jo sagt at jeg ikke bare tenker på effektivitet og økonomiske hensyn. Det svarte jeg på lenger oppe. Og jeg bare absolutt ikke blottet for empati heller. Jeg er bare ikke så flink til å vise den, fordi det blir så klønete. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Jeg dropper denne tråden fra nå av jeg. Jeg synes det var vanskelig å forstå meg på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbjørnungen Skrevet 29. september 2015 #15 Del Skrevet 29. september 2015 Hva med å vente litt med å søke studier? Kanskje du kan forsøke deg som pleieassistent enten i helger ved siden av studiet, eller kanskje en sommer eller ett år før studier? Ikke vær redd for at smalltalk er vanskelig - jeg var livredd for eldre og HATET smalltalk da jeg begynte å studere. Fikk jobb som pleieassistent ved siden av studiene, og nå trives jeg veldig godt med pasienter, og pasientene trives med meg. I tillegg er omsorgen og smalltalken man bruker i helsevesenet en annen enn den jeg bruker med familie og venner. Litt vanskelig å forklare utover at den er forskjellig, men jeg setter på meg en rolle i det jeg går inn til en pasient, og tar den av i det jeg går ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #16 Del Skrevet 29. september 2015 Hva med å vente litt med å søke studier? Kanskje du kan forsøke deg som pleieassistent enten i helger ved siden av studiet, eller kanskje en sommer eller ett år før studier? Ikke vær redd for at smalltalk er vanskelig - jeg var livredd for eldre og HATET smalltalk da jeg begynte å studere. Fikk jobb som pleieassistent ved siden av studiene, og nå trives jeg veldig godt med pasienter, og pasientene trives med meg. I tillegg er omsorgen og smalltalken man bruker i helsevesenet en annen enn den jeg bruker med familie og venner. Litt vanskelig å forklare utover at den er forskjellig, men jeg setter på meg en rolle i det jeg går inn til en pasient, og tar den av i det jeg går ut. Kan ikke vente med studier. Har prøvd å søke jobb på sykehjemmet her, men bor på en liten plass og er ikke så veldig enkelt å få seg jobb sånn i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbjørnungen Skrevet 29. september 2015 #17 Del Skrevet 29. september 2015 Kan ikke vente med studier. Har prøvd å søke jobb på sykehjemmet her, men bor på en liten plass og er ikke så veldig enkelt å få seg jobb sånn i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Regner vel med at du må flytte på deg uansett - studiene er vel ikke på "den lille plassen"? Og det er jo ingenting i veien for å jobbe ved siden av studiene. Og bare så det er sagt - når man er 19 år har man god tid - du MÅ ikke begynne å studere med en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #18 Del Skrevet 29. september 2015 Regner vel med at du må flytte på deg uansett - studiene er vel ikke på "den lille plassen"? Og det er jo ingenting i veien for å jobbe ved siden av studiene. Og bare så det er sagt - når man er 19 år har man god tid - du MÅ ikke begynne å studere med en gang. Ligger allerede ett år etter, så jo jeg må studere. Å få meg jobb ved siden av studiene må jeg selvsagt, er vel få som klarer seg bare på lånet. Skal ev. prøve å få en relevant jobb da. Anonymous poster hash: 4fce2...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #19 Del Skrevet 30. september 2015 Vanskelig å gi råd når jeg ikke kjenner deg. Men om du er sjenert og synes det er vanskelig å snakke og trøste andre mennesker så er dette noe som kommer etterhvert når man føler seg trygg i rollen sin. Som skrevet over her så trer man inn i en rolle når man er på jobb og da er det lettere å gjøre de tingene man ikke liker/klarer så bra på privaten. Anonymous poster hash: 1c16e...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå