Gå til innhold

17 av 40 befalselever jenter - et hån mot manlige soldater

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Altså, vil understreke et par ting:

1. Jeg er ikke for å få "mest mulig kvinner inn i Forsvaret". Jeg er for å få dyktige og kvalifiserte kvinner inn i Forsvaret.

2. Det slår meg at svært mange av dem som påstår at de har så fryktelig stor erfaring med dårlige kvinnelig befal - dette går på ubevisste holdninger. Dersom alt befal ble gransket like nøye - med lupe - som en kvinne i Forsvaret blir, så ville nok mange oppdaget særdeles mange mindre dyktige menn også - men menn er normalen, derfor blir kvinnen et "fremmedelement".

Jeg tror ikke jeg orker å diskutere dette mer, jeg blir rett og slett litt matt. Matt både av dem som tror at Forsvaret blir et bedre sted av at all verdens jenter jobber der, og dem som mener det stikk motsatte.

Jeg blir drittlei folk som ikke klarer å se at de har inngrodde holdninger, som faktisk er veldig vanskelig å gjøre noe med, fordi de er helt ubevisste.

Og jeg er lei dem som, på grunn av dette, ikke gidder å prøve.

Bare si at jeg er gjesten som ikke er helt sikker på om 50/50 fordeling vil styrke forsvaret, ikke i mot kvinner i forsvaret eller lederstillinger i utgangspunktet osv.

Uansett jeg er enig i at det er en del holdninger som må jobbes med i forsvaret med hensyn til kvinner i forsvaret. Faktisk har jeg inntrykk av at slike holdninger gjelder mer hos mannlige offiserer.

Tror forøvrig egentlig vi i bunn og grunn er enig om det meste når det gjelder kvinner og forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare si at jeg er gjesten som ikke er helt sikker på om 50/50 fordeling vil styrke forsvaret, ikke i mot kvinner i forsvaret eller lederstillinger i utgangspunktet osv.

Uansett jeg er enig i at det er en del holdninger som må jobbes med i forsvaret med hensyn til kvinner i forsvaret. Faktisk har jeg inntrykk av at slike holdninger gjelder mer hos mannlige offiserer.

Tror forøvrig egentlig vi i bunn og grunn er enig om det meste når det gjelder kvinner og forsvar.

Jeg har dårligere erfaring med unge gutter (soldater/elever) enn med eldre mannlig befal.

Men joda, jeg tror nok vi er mye enig - men det viktigste punktet mitt er nok dette siste - holdninger.

Holdninger uten grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vil understreke et par ting:

1. Jeg er ikke for å få "mest mulig kvinner inn i Forsvaret". Jeg er for å få dyktige og kvalifiserte kvinner inn i Forsvaret.

- feil kvinner skal overhode ikke være imilitæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle dere som mener at kvinner passer som soldater, for ikke å snakke om befal, bør skaffe dere noen førstehåndserfaringer før dere uttaler dere.

Det har nemlig jeg. Når jeg var inne hadde vi 5 troppsbefal i vår tropp. 3 av disse var kvinner. Gjett hvilke 3 som var fullstendig inkompetente, når det gjaldt både å fremtre som ledere, og å motivere til innsats. I tillegg har vi det fysiske. Jeg kan på ingen måte påstå at jeg var av de mest pliktopfyllende i kongens klær, og jeg slet meg ikke akkurat ut på f.eks. 3000m. Det kvinnelige befalet derimot, ga absolutt alt de hadde, de løp til de spydde, bokstavelig talt. Enda så slo jeg dem med GOD margin. Det gjorde alle de andre gutta også, bortsett fra en kar på 130kg, en annen som hadde storrøykt siden han var 13, og en som var drit lei og ikke engang prøvde å løpe, men tuslet over målstreken etter 24 min.

Så beklager men de fysiske realitene ang. forskjellen på menn og kvinner lar seg nok ikke endre på uansett hvor politisk ukorrekte de måtte være. Slik er nemlig virkeligheten, politisk ukorrekt!

Jenter skal ikke sloss, dermed basta. De skal være myke og gode, å ha pupper som du kan sovne på når du kommer hjem fra feltlivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeghar opplevd glimrende kvinnelig befal; men også mange ungutter i idiotalderen som er så trasssige at de ikke vil se det.

Jeg har sett kvinner få til ting menn ikke får til, og jeg så et befal på tv fortelle om fortrinnene de har i de fredsbevarende styrkene.

De mennene som skriver så sterkt mot kvinner i militæret her:.. Det sier mest om dere selv.

Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at kvinner ikke fullt ut kan bli individer, de er behersket av krefter og prosesser som menn på sin side kan overvinne, slik at de blir rasjonelle.

Kvinner er i langt større grad preget av blinde og uregjerlige følelser.

De er også knyttet til sin biologi på en helt annen måte enn menn, særlig fordi de føder barn.

Jeg har studert nok om mennesket og menneskesinnet til å VITE at det der er noe forbanna vrøvl....

Men lov å prøve seg er det jo .... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi litt tilbake i den gode ,gamle diskusjoen hvor kvinner ikke er tilregnelige fordi vi er følelsesmennesker som ikke kan ta rasjonelle avgjørelser? Hvor har vi hørt det før? Kanskje da det var snakk om å innføre allmenn stemmerett for kvinner?

Oj, vi har jo glemt argumenet om at kvinner har "myke"hjerner som gør oss kun egnet til omsorg for barn og pleie mannen. Og "hysteria" er en diagnose som de fleste kvinner har.....

GROW UP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg synes det er ganske så utrolig av de kvinnene som har svart på denne posten at de ikke viser noen forståelse for at mange menn på 20-21 år kan ha visse problemer og aversjoner mot å stå å ta imot ordre fra en jente på 21 år (som trolig atpåtill er inkvotert gjennom redikal kjønnskvotering).

Det er nå faktisk en gang slik (selv etter 25 år med likestillingspolitikk) at gutter ikke liker å bli beordret av kvinner, særlig i et slikt mansdominert samfunn som militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg... Hvorfor er det så ille å bli beordret av ei jente. Jeg har fremdeles store problemer med å skjønne det. Hva er det, helt eksakt som gjør at det er verre enn å bli beordret av en 19 år gammel gutt. Og ikke kom med svada om at "jenter hører ikke hjemme der, blablabla".

Det er i utgangspunktet ingenting som tilsier at det skal være annerledes å måtte ta ordre fra ei jente enn fra en gutt. Dette er isåfall fordommer i guttenes egne hoder. Jeg foreslår at trådstarter, og alle som er enige med han tar seg en tur inn i det virkelige liv, der man vil oppdage at kvinner er sjefer. Og at menn kan være minst like dårlige sjefer som kvinner. Uansett hva dere påstår om at kvinner er dårlig befal, så er det så utrolig gjennomsyret av deres egne fordommer mot kvinner i en overordnet stilling, at det dere egentlig gjør er å gjøre dere selv til latter.

"Mannsbastion" er deres egne ord. Jeg tviler sterkt på at jenter kaller militæret for det. Jeg tviler også på at jenter går inn i militæret fordi de vil "knekke mannsbastionen"

Bruk fantasien på noe konstruktivt, gutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er et par guttunger her inne som kommer til å oppleve at det butter litt ute i arbeidslivet når de nekter å akseptere kvinnelige overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er ganske så utrolig av de kvinnene som har svart på denne posten at de ikke viser noen forståelse for at mange menn på 20-21 år kan ha visse problemer og aversjoner mot å stå å ta imot ordre fra en jente på 21 år (som trolig atpåtill er inkvotert gjennom redikal kjønnskvotering).

Det er nå faktisk en gang slik (selv etter 25 år med likestillingspolitikk) at gutter ikke liker å bli beordret av kvinner, særlig i et slikt mansdominert samfunn som militæret.

det er i så fall guttenes problem....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror det er et par guttunger her inne som kommer til å oppleve at det butter litt ute i arbeidslivet når de nekter å akseptere kvinnelige overordnede.

dette handler om militæret og ikke det sivile liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SavningPrivateRyan

Dette er jo artig lesing. Ettersom jeg har vært i Forsvaret siden 1991, har jeg opplevd en del ting, da senest i under opptøyene i Kosovo. Ergo, i all beskjedenhet, jeg vet hva jeg prater om, i motsetning til de fleste som har skrevet inn her. Og ja, jeg er mann.

Så, for at dere skal i det hele tatt ha et grunnlag for å diskutere dette temaet, her er litt fakta ispedd egen erfaring:

Kvinnelig befal er ikke nødvendigvis dårlig befal bare fordi de er kvinner.

Kvinnelig befal skaper et sundt miljø i en avdeling, på samme måte som det samme miljøet kan surne betraktelig dersom forelskelse er inne i bildet. (Les forøvrig boken "Hero or Coward" skrevet av Elmar Dinter. Han har rimelig klare syn på kvinner i militære avdelinger og hovdegrunnen er kjærlighet som kan oppstå. På en annen side er han ikke negative til kvinner i Forsvaret, men HAN mener at det må dannes egne avdelinger bare for kvinner, noe sovjet hadde under 2. verdenskrig).

Opptakskrav for kvinner er lettere enn for menn, fordi de fysiske forutsetningene ikke er like.

Analytisk tenkning går rett vest i situasjoner som er livstruende. Ergo, ikke ett argument i en slik situasjon. I andre situasjoner, kanskje ikke så dumt...

Det er ingen forskjell på motet til kvinner vs menn.

Noen nasjoner nekter kvinner å tjenestegjøre i kampavdelinger, basert på erfaring (Israel og USA bl.a. Isralerne fant bl.a. ut at dersom en kvinnelig soldat ble såret, brukte menn mer tid på disse sårede enn andre, selv om den sårede var håpløs, dvs ville dø av skadene uansett).

I verste fall skal norske soldater inn i strid med de konsekvenser dette innebærer i alle tenkelige dimensjoner (ta liv, miste liv, lemlestelse, skyte på egne, beordre egne til oppdrag som VIL medføre tap av liv, sivile tap, etc etc).

Gruppetilhørighet er SÆRDELES viktig i strid og ivaretas i dag gjennom lagsstrukturen (gj.snittlig 8 soldater i ett lag).

Når det blir alvor er redsel, søvnmangel, matmangel, stress, sterke opplevelser o.l. klart gjeldende for befalet.

19-20åringer både befal og soldater blir ti år eldre på ett nanosekund når det blir alvor (ergo, begrepet guttunger kan dere glemme).

De fleste soldater har respekt for befal som er faglig dyktige og ikke tar seg selv høytidelig. Kjønn er altså i så henseende litt passè.

En militær leder skal LEDE sin avdeling, slik at lderens primæroppgave er IKKE å ligge i egne siktemidler (dette er en liten generalisering, men i all hovedsak sann).

Dette er noen innspill på hvordan ting faktisk er. Det DERE må spørre dere om er hvorvidt det er noe av det som jeg beskriver ovenfor er UMULIG for kvinner å gjøre. Personlig tror jeg ikke det. Jeg tror de rette kvinnene kan gjøre dette like bra som menn (egen erfaring). Kodeordet her er altså "de rette". I den forbindelse så er jeg personlig i mot kjønnskvotering. Det gjelder ikke bare i Forsvaret, men generelt. Det er de beste som må foretrekkes. Om det er 100% jenter eller gutter er irrelevant. Hvorfor? Jo, som dere sikkert har forstått så kan konsekvensene ved militær aktivitet bli ganske så stygge dersom de beste ikke får sjangsen. Det er nok av eksempler på når ting går virkelig galt. Dette kalles militær inkompetanse. Det som er litt artig er at de værste eksemplene på militær inkompetanse er blitt gjort av menn. Og det er fordi kvinner ALDRI har fått sjangsen (de fleste eksemplene finnes på generalsnivået, og som kjent det finnes ingen kvinnelige generaler i Norge).

Og til deg som ikke kan ta i mot ordrer fra kvinner: Du har virkelig en utfording med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si meg enig i SavningPrivatRyan. Har ikke selv vært i militæret grunnet epilepsi (Som jeg hadde vokst fra meg FØR militærtjeneste ble aktuelt) til tross for max score på ALLE testene på sesjon. Ekstremt irriterende ettersom jeg forsøkte å komme inn på Jørstamoen militære tekniske fagskole.

Personlig har jeg ingenting imot jenter i forsvaret. Det jeg derimot er sterkt imot er kjønnskvotering og forskjellige opptakskrav i kombinasjon, spesielt dersom det er snakk om mennesker som skal ut i operativ tjeneste.

Når krigen er et faktum har det ingenting å si om du er kvinne eller mann dersom fysikken ikke er god nok. Da er du uegnet uansett. F.ex dersom en tropp skal fra et sted til et annet og alle bærer like mye kan de ikke tillate at en er i så dårlig fysisk tilstand allerede FØR de drar ut at han/hun alltid vil være hengende etter alle de andre. Det er tross alt ikke et idrettsmerke de prøver å ta når det settes fysiske krav i militæret. Minstekravene bør være like uansett om det er snakk om kvinner eller menn. De skal tross alt gjøre den samme jobben.

Dersom det var slik ville også guttene fått større respekt for de kvinnene som ble befal fordi de da visste at de ble stilt de samme kravene som seg selv fysisk sett og ikke kunne være mye dårligere i alt og allikevel få en enkel vei oppoveri systemet. Kvoteringen burde derfor isteden bli gjort ETTER at de SAMME fysiske kravene ble oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo artig lesing. Ettersom jeg har vært i Forsvaret siden 1991, har jeg opplevd en del ting, da senest i under opptøyene i Kosovo. Ergo, i all beskjedenhet, jeg vet hva jeg prater om, i motsetning til de fleste som har skrevet inn her. Og ja, jeg er mann.

Så, for at dere skal i det hele tatt ha et grunnlag for å diskutere dette temaet, her er litt fakta ispedd egen erfaring:

Kvinnelig befal er ikke nødvendigvis dårlig befal bare fordi de er kvinner.

Kvinnelig befal skaper et sundt miljø i en avdeling, på samme måte som det samme miljøet kan surne betraktelig dersom forelskelse er inne i bildet. (Les forøvrig boken "Hero or Coward" skrevet av Elmar Dinter. Han har rimelig klare syn på kvinner i militære avdelinger og hovdegrunnen er kjærlighet som kan oppstå. På en annen side er han ikke negative til kvinner i Forsvaret, men HAN mener at det må dannes egne avdelinger bare for kvinner, noe sovjet hadde under 2. verdenskrig).

Opptakskrav for kvinner er lettere enn for menn, fordi de fysiske forutsetningene ikke er like.

Analytisk tenkning går rett vest i situasjoner som er livstruende. Ergo, ikke ett argument i en slik situasjon. I andre situasjoner, kanskje ikke så dumt...

Det er ingen forskjell på motet til kvinner vs menn.

Noen nasjoner nekter kvinner å tjenestegjøre i kampavdelinger, basert på erfaring (Israel og USA bl.a. Isralerne fant bl.a. ut at dersom en kvinnelig soldat ble såret, brukte menn mer tid på disse sårede enn andre, selv om den sårede var håpløs, dvs ville dø av skadene uansett).

I verste fall skal norske soldater inn i strid med de konsekvenser dette innebærer i alle tenkelige dimensjoner (ta liv, miste liv, lemlestelse, skyte på egne, beordre egne til oppdrag som VIL medføre tap av liv, sivile tap, etc etc).

Gruppetilhørighet er SÆRDELES viktig i strid og ivaretas i dag gjennom lagsstrukturen (gj.snittlig 8 soldater i ett lag).

Når det blir alvor er redsel, søvnmangel, matmangel, stress, sterke opplevelser o.l. klart gjeldende for befalet.

19-20åringer både befal og soldater blir ti år eldre på ett nanosekund når det blir alvor (ergo, begrepet guttunger kan dere glemme).

De fleste soldater har respekt for befal som er faglig dyktige og ikke tar seg selv høytidelig. Kjønn er altså i så henseende litt passè.

En militær leder skal LEDE sin avdeling, slik at lderens primæroppgave er IKKE å ligge i egne siktemidler (dette er en liten generalisering, men i all hovedsak sann).

Dette er noen innspill på hvordan ting faktisk er. Det DERE må spørre dere om er hvorvidt det er noe av det som jeg beskriver ovenfor er UMULIG for kvinner å gjøre. Personlig tror jeg ikke det. Jeg tror de rette kvinnene kan gjøre dette like bra som menn (egen erfaring). Kodeordet her er altså "de rette". I den forbindelse så er jeg personlig i mot kjønnskvotering. Det gjelder ikke bare i Forsvaret, men generelt. Det er de beste som må foretrekkes. Om det er 100% jenter eller gutter er irrelevant. Hvorfor? Jo, som dere sikkert har forstått så kan konsekvensene ved militær aktivitet bli ganske så stygge dersom de beste ikke får sjangsen. Det er nok av eksempler på når ting går virkelig galt. Dette kalles militær inkompetanse. Det som er litt artig er at de værste eksemplene på militær inkompetanse er blitt gjort av menn. Og det er fordi kvinner ALDRI har fått sjangsen (de fleste eksemplene finnes på generalsnivået, og som kjent det finnes ingen kvinnelige generaler i Norge).

Og til deg som ikke kan ta i mot ordrer fra kvinner: Du har virkelig en utfording med deg selv.

Kjempebra skrevet! :D

Gutter, her ser dere en jente som skal ta sin utdannelse i militæret. Ja, jeg kommer til å bli kvinnelig befal. Likestillingen burde ha komemt såpass langt i 2004 at det å ta imot ordre fra en kvinne ikke burde være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette handler om militæret og ikke det sivile liv

dette handler om en generell holdning til kvinner som hører hjemme i et annet århundre. punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, her ser dere en jente som skal ta sin utdannelse i militæret. Ja, jeg kommer til å bli kvinnelig befal. Likestillingen burde ha komemt såpass langt i 2004 at det å ta imot ordre fra en kvinne ikke burde være noe problem.

håper virkelig noen forpurrer dine planer (uansett hvilke negative utfall det måtte få for deg). En skam at manlige soldater må ta imot odre fra ei *****.

Jeg håper virkelig du møter en mildt sagt ublid skjebne hvis du kommer inn.

den jævla likestillingen dere konstant fremhever er ikke noe annet enn en illusjon - en ca 30 år gammel illusjon som er skapt av menn.

Du skjønner at det slik at vi menn har deltatt i en kollektiv dugnad som har gått ut på å innbille dere kvinner at de kan bli like flinke-og at de kan få samme stillinger og gjøre det samme som menn. Dette for å heve deres selvtillit slik at dere kunne bli mer mentalt i stand til å hevd dere på det samme nivå. Dette er, og kommer selvsagt aldri til å bli noe annet enn en illusjon.

Denne kollektive illusjonsdugaden, pluss en god del inkvoteringsordninger, har hjulpet dere et stykke på vei.

Men i hver mann finnes det en naturlig stolthet som ikke vil godta å la seg underordne eller beordres av en kvinne.

Kvinner er å bli noen femtekollonister, en pariakaste og etterhver en eneste stor værkebyll som noen burde renske opp i.

Dere er og kommer aldri til å bli likestilt med menn og dere er heller ikke likeverdige. Bare tenk på hva menn har skapt opp gjennom historien av vitenskap, byggverk, pengesystem, byer, sivilisasjoner, oppfinnelser, bokverker, romfart, ingeniørkunst, matkunst, politiske systemer, filosofi osv.

Dere er knapt representert i denne avgjørende sammenheng og er en eneste stor vits i sammenligning med menn.

Selv om vi tar de siste 30-40 år i betraktning så er dere temmelig anonyme (og udugelige).

Dere går rundt og oppfører dere som om dere har bidratt like mye til vår sivilisasjon, men i virkeligheten så har dere knapt bidrattmed noe som helst.

Jeg blir mer og mer kvalm av dere og måten dere tror dere kan bare ta dere til rette som om dere sto på samme nivå som menn.

Jeg håper virkelig at dere kvinner snarest får føle en annen side av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...