Gå til innhold

17 av 40 befalselever jenter - et hån mot manlige soldater

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi trenger ikke kjønnsfascister verken fra kvinner eller menn nei. Gutter og jenters modenhet i 20-års alderen er ikke ekstrem. Har møtt på mange umodne jenter godt over 20 år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

tja, når man tar med i betraktning hvor mange som drepes av 'friendly fire' eller under øvelser på grunn av toskete befal, er jeg ikke i tvil om at et lite tilskudd av den gruppa som tross alt viser størst evne til analytisk tenkning kan være et framskritt.

Tydelig at du ikke har så mye peiling på det her. Friendly fire skjer veldig ofte av egne fly, altså piloter som er kremen av kremen i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på kvinner i forsvaret generelt' date=' ikke bare offiserer.[/quote']

Jeg blir litt forvirret om du hopper ut i fra topic, nemlig kvinner i befalsutdanning.

Dersom du mener noe annet, så bør du presisere det.

Jeg har ikke nektet for noe som helst - men jeg har nevnt at alle må igjennom en utdanning, en felles utdanning.

Dersom Forsvaret etter denne perioden ikke makter å plukke ut de som ikke duger/klarer tjenesten, er det selvsagt systemet som er dårlig, og ikke jentene (og guttene, forøvrig, mange som faller av) som prøver.

Er du ikke enig i det?

Jeg har tro på at meget godt trente jenter klarer dette, men på lavt nivå så er de nok sjeldne.

Jeg tror derimot ikke at det er noe stort problem å ha et blandet lag av kvinner og menn, hvor alle er fysisk trente og valgt ut pga personlige egenskaper.

Jeg ser på det som et stort tap for Forsvaret å miste et dyktig menneske fordi vedkommende ikke får kastet en antenne høyt opp i et tre.

Gikk du forresten førstegangstjeneste eller befalsutdanning? Dette er det også stor forskjell på, da kvaliteten generelt er bedre på befalselever enn vanlige soldater. :Påstand:

Det blir utrolig useriøst av deg å generalisere feil vei, mens du sutrer over at jeg/ivanka/andre gjør det.

Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Okey, tror du misforstår meg litt. Jeg sutrer ikke over noe som helst, har heller ikke noe problem med en blanding av kjønn i forsvaret. Jeg bare svarte på Ivankas påstand om at det var viktig å være skoleflink når man gikk inn i militæret. Og alt jeg sa var at jeg er ikke så sikker på om forsvaret blir noe sterkere om det er 50/50 eller flertall med kvinner.

Jeg gikk vanlig førstegangstjeneste, men vi hadde ikke noen menig/korporaler som var jenter hos oss, kun befal. Det var de vi stort sett hjalp med det. Har forøvrig aldri sagt at de bør stoppes fordi de ikke klarer å bære et aggregat eller kaste høyt opp i et tre. Derimot hadde det vært litt vanskelig hvis ingen hadde klart slike ting alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du la sikkert også merke til at jentene året før lå 0,2 over.

så det vi trenger er et forsvar fullt av skoletapere. det høres jo meget betryggende ut.

som du sier selv, er jenter mer samvittighetsfulle. det kan jo være problematisk hvis målet er å bli en tanketom drapsmaskin. på den annen side kunne det fått ned tallet på guttunger som blir drept i militæret på grunn av udugelig befal.

spiller ingen rolle for jentene vil falle av alikevel. Kvinner er i svert liten stand til å skape noe nytt. De tyr for det meste til pugging og får litt bedre karakter enn gutter. Men etterhvert så kreves det mere en å bare gulpe opp gammel kunnskap. Man må i større grad bringe forståelse på banen - og etterhver må man produsere nye viten.

Her holder ikke kvinner mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er i svert liten stand til å skape noe nytt. De tyr for det meste til pugging og får litt bedre karakter enn gutter. Men etterhvert så kreves det mere en å bare gulpe opp gammel kunnskap. Man må i større grad bringe forståelse på banen - og etterhver må man produsere nye viten.

Her holder ikke kvinner mål

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

promlemet er at mange menn på 20 ser dette som en personlig krenkelse.

Det er liksom ikke noe sted en kan være uten at dere skal være med - og endatil å gi ordre.

Dere nyter selvsagt dette. Endelig skal dere for en sjangse til å komandere og bestemme over gutter på 20år. Dere liker å ha en posisjon der dere kan ydmyke gutte

ingen gutter liker å ha et kvinnelig befal som komanderer dem, det er det samme som man hadde satt en mongoloid der

I helvete da mann, det er vel ikke noe befalskolen eller staten skal ta hensyn til... Er det noe sted vi kan være i fred, nei. I så fall er det ikke fordi dere ikke har tilgang dit. Disse holdningene er noe gutter burde stappe langt oppi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tydelig at du ikke har så mye peiling på det her. Friendly fire skjer veldig ofte av egne fly, altså piloter som er kremen av kremen i forsvaret.

akkurat, og man kan spørre seg hvor mange dødelige utfall vi har av friendly fire i Norge? ikke mange

ivanka uttaler seg om ting hun omtrent av null peiling på (typisk irrasjonelle kvinnfok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det pån igjen....

Når det gjelder kvinnelig befal er jeg nødt til å si meg en del enig i argumentene til dem som er kritisk til det.

Selv var jeg to år i hæren på slutten av 90-tallet, og jeg sitter ikke igjen med verdens beste inntrykk av kvinnelig befal når det gjelder kompetanse + en del andre faktorer.

Jeg tror også (som noen har påengtert) at det for en god del menn kan virke unødig provoserende å ha en kvinne til befal selv om dette trolig har endret seg en del de siste par tiår.

Det jeg imidlertid reagerer mest på er likestilingsargumentet. Forsvaret er der første og fremst for å motstå en evt. invasjon i en evt. krig e.l. I dette perspektivet gjelder det å ha best mulig forsvar, både teknisk/effektmessig og "psykologisk". Hvis kvinnelig befal blir en varig bestandel av forsvaret så kan dette faktisk bidra med å svekke våre forsvarsevner.

Jeg liker ikke at man på død og liv skal få inn kvinner i forsvaret uten å tenke på konsekvensene i en evt. krig.

Jeg blir fristet til å sammenligne demokratiargumentet her. Demokrati er en fin ting i det sivile samfunn, men har ingenting i forsvaret å gjøre. Et demokratisk forsvar er et langt dårligere forsvar enn et autoritært/hierarkisk ett. På samme måte tror jeg et kjønnslikestilt forsvar er lang dårligere enn et forsvar bestående utelukkende av menn.

Jeg har hørt på en del kvinnelige talspersoner for "fler kvinner i forsvaret" og sitter igjen med et klart inntrykk at det er likestillingen som teller og ikke kompetansen og andre relevante faktorer.

Personlig tror jeg at mange av de kvinnelige talspersonene er der for å knekke en mannsbastion (som de kaller det), og at selve forsvaret er underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvinner kun bør ha administrative stillinger i forsvaret. I en krigsituasjon bør kvinnene holde samfunnet gående mens mennene kjemper for fedrelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forøvrig i sambandet som er en av de minst fysisk krevende grenene i hæren. Allikevel var det en del ting jenter ikke klarte' date=' som f.eks å bære aggregate, kaste antenna høyt oppe i et tre, bære veldig tunge sekker o.s.v. [/quote']

akkurat.

overallt medfører det problemer å ha kvinner i forsvaret. kvinner er i utgangspunktet uegnet til dette.

Det er som han manlige sykepleieren/forskeren sa: "mannfolk her ikke omsorg i kroppen og kan derfor aldri klare å levere samme "vare" som en kvinne".

På sammen måte kan man snu på dette å plassere det i forsvaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TENK at jeg skulle nedverdige meg på å svare på dette tullet! Kanskje en av KG damene her inne som ville få fart på hele hurven her inne...?

Ikke bare nedverdiget du deg til å svare på dette tullet, du nedverdiget deg til å svare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at kvinner ikke fullt ut kan bli individer, de er behersket av krefter og prosesser som menn på sin side kan overvinne, slik at de blir rasjonelle.

Kvinner er i langt større grad preget av blinde og uregjerlige følelser.

De er også knyttet til sin biologi på en helt annen måte enn menn, særlig fordi de føder barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JAH! og jeg' date=' vil på samme vitenskapelige grunnlag, påstå at MÅNEN ER EN OST![/quote']

Herregud så enig jeg er... lo som faen da jeg leste dette :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

også jeg som har gått rundt og ansett meg selv som et individ i mange år. skjønner nå at jeg har tatt feil. priset være den store mann som gjorde meg oppmerksom på dette. fra nå av skal jeg leve som dørmatte og lenke meg selv til kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
også jeg som har gått rundt og ansett meg selv som et individ i mange år. skjønner nå at jeg har tatt feil. priset være den store mann som gjorde meg oppmerksom på dette. fra nå av skal jeg leve som dørmatte og lenke meg selv til kjøkkenbenken.

Alle er individer, men i militæret er det enkelte individ i seg selv uinteressant.Kjøkkentjeneste er forøvrig en del av militærtjenesten ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vil understreke et par ting:

1. Jeg er ikke for å få "mest mulig kvinner inn i Forsvaret". Jeg er for å få dyktige og kvalifiserte kvinner inn i Forsvaret.

2. Det slår meg at svært mange av dem som påstår at de har så fryktelig stor erfaring med dårlige kvinnelig befal - dette går på ubevisste holdninger. Dersom alt befal ble gransket like nøye - med lupe - som en kvinne i Forsvaret blir, så ville nok mange oppdaget særdeles mange mindre dyktige menn også - men menn er normalen, derfor blir kvinnen et "fremmedelement".

Jeg tror ikke jeg orker å diskutere dette mer, jeg blir rett og slett litt matt. Matt både av dem som tror at Forsvaret blir et bedre sted av at all verdens jenter jobber der, og dem som mener det stikk motsatte.

Jeg blir drittlei folk som ikke klarer å se at de har inngrodde holdninger, som faktisk er veldig vanskelig å gjøre noe med, fordi de er helt ubevisste.

Og jeg er lei dem som, på grunn av dette, ikke gidder å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...