ivanka Skrevet 22. september 2004 #41 Del Skrevet 22. september 2004 he he. kanskje jeg er en subversiv pasifist. nei, men ærlig talt. nitten år gamle gutter har ennå til gode å imponere meg på noen som helst måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #42 Del Skrevet 22. september 2004 nei det gjør de ikke. hvor i alle dager har du det fra? Feil ja, omtrent likt. Guttene hadde 4.1 og jentene 4,2 i snitt. http://www.ls.no/stati/karv/03/nvb_norengmate.asp Tror nok at jenter jobber mer samvittighetsfullt gjennom skolen. Trenger ikke å være god i militæret selv om man er god på skolen. Det har jeg opplevd mer enn nok av eksempler på i militæret. Så uansett et håpløst argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 22. september 2004 #43 Del Skrevet 22. september 2004 ja, du la sikkert også merke til at jentene året før lå 0,2 over. så det vi trenger er et forsvar fullt av skoletapere. det høres jo meget betryggende ut. som du sier selv, er jenter mer samvittighetsfulle. det kan jo være problematisk hvis målet er å bli en tanketom drapsmaskin. på den annen side kunne det fått ned tallet på guttunger som blir drept i militæret på grunn av udugelig befal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #44 Del Skrevet 22. september 2004 ja, du la sikkert også merke til at jentene året før lå 0,2 over. så det vi trenger er et forsvar fullt av skoletapere. det høres jo meget betryggende ut. som du sier selv, er jenter mer samvittighetsfulle. det kan jo være problematisk hvis målet er å bli en tanketom drapsmaskin. på den annen side kunne det fått ned tallet på guttunger som blir drept i militæret på grunn av udugelig befal. Virker ikke som du har vært i militæret ser det ut som. Ser ærlig talt ikke helt forskjell på deg og en mannsjåvinist. Det finnes mye bra gutter på 19-20 år i forsvaret. Jeg har bare vært borti 3 kvnnelige befal da jeg var i militæret, det var en bra og to dudelige. Jeg håper og tror at jeg var uheldig, men jeg har bedre erfaringer med mannlig befal generelt selv om det var mange flere av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #45 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg har bare vært borti 3 kvnnelige befal da jeg var i militæret, det var en bra og to dudelige. Jeg håper og tror at jeg var uheldig, men jeg har bedre erfaringer med mannlig befal generelt selv om det var mange flere av dem. Det var litt av en statistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #46 Del Skrevet 22. september 2004 Det var litt av en statistikk. Jeg nevnte vel noe om det. Allikevel litt rart at jeg kun møtte på en av 15-20 mannlig befal som var inkompetent. Vil bare legge til en ting til. Ivanka sa at hun var redd for skoletapere i militæret. Jeg er mer redd for at militæret skal bli fullt av folk som ikke klarer mer enn 4 push-ups, og ikke klarer å løfte sin egen ryggsekk mer enn 300 meter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #47 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg nevnte vel noe om det. Allikevel litt rart at jeg kun møtte på en av 15-20 mannlig befal som var inkompetent. Vil bare legge til en ting til. Ivanka sa at hun var redd for skoletapere i militæret. Jeg er mer redd for at militæret skal bli fullt av folk som ikke klarer mer enn 4 push-ups, og ikke klarer å løfte sin egen ryggsekk mer enn 300 meter. Det hjelper da ikke å "nevne litt om det" dersom du likevel bruker "statistikken" som argument. Jeg stiller meg litt kritisk til hvordan gutter i militæret bedømmer sitt kvinnelige befal. Jeg gidder ikke gå så nøye inn på dette, men dersom du faktisk er interessert i å lære noe nytt, så kan du undersøke litt selv. Stikkord: folks oppfatninger av kvinner i lederrollen, fordommer og rolleoppfatning. Jeg vil forøvrig legge til at de som ikke klarer mer enn 4 push-up's og ikke kan bære Ludvig ikke blir befal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #48 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg stiller meg litt kritisk til hvordan gutter i militæret bedømmer sitt kvinnelige befal. Jeg gidder ikke gå så nøye inn på dette, men dersom du faktisk er interessert i å lære noe nytt, så kan du undersøke litt selv. Stikkord: folks oppfatninger av kvinner i lederrollen, fordommer og rolleoppfatning. Jeg vil forøvrig legge til at de som ikke klarer mer enn 4 push-up's og ikke kan bære Ludvig ikke blir befal. Har vært borti noen menn, særlig offiserer, som har uttalt seg negativt om kvinnelige befal ja. Har heller ikke noe i mot kvinnelige befal, bare synes ikke man på død og liv skal ha lik fordeling i forsvaret (politiet vil forøvrig også helst ha et flertall av menn). Jeg mener ikke at kvinner er dårligere ledere, men at et forsvar med flere kvinner enn menn ville ha bli svekket. Nå satt jeg antall push-ups på spissen, men det er forskjellige fysiske krav for kvinner enn for menn. Derfor kan en fysisk svakere kvinne enn en sterkere mann "vinne" foran en mann på den fysiske opptaksprøven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 22. september 2004 #49 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg stiller meg litt kritisk til hvordan gutter i militæret bedømmer sitt kvinnelige befal . ved en av dem: Å stå der å ta imot ordre fra en jente på 20-21 år er til å spy av. vi er alle forskjellige. jeg for eksempel, synes holdninger som dette er til å spy av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #50 Del Skrevet 22. september 2004 Har vært borti noen menn, særlig offiserer, som har uttalt seg negativt om kvinnelige befal ja. Selvsagt, det har da jeg også. Jeg vet om dyktige kvinnelige offiserer, og dyktige mannlige offiserer. Jeg vet om middelmådige offiserer av begge kjønn, og direkte dårlige befal. Poenget her er at man fort trekker frem at den udyktige er kvinne. Et udyktig befal er et udyktig befal, og jeg ser ikke hva som er interessant med hva slags kjønn vedkommende har. Dette bringer meg over på at jeg over hodet ikke er for kvotering. Men, hvorfor blir så mange gutter forbanna over jenter i militæret? Kvinner som befal? Det er da bare å reise inn i militæret og gjøre en bedre jobb selv. Dersom du er bedre enn den kvinnelige kandidaten, så blir du valgt. Jeg ville også gjerne sett konkrete punkter du tror en kvinnelig offiser ville ha vært avgjørende for et uheldig resultat. Jeg mener ikke at kvinner er dårligere ledere, men at et forsvar med flere kvinner enn menn ville ha bli svekket. Fordi? Du må helst begrunne for at jeg kan se om jeg er enig eller uenig i påstandene dine. Nå satt jeg antall push-ups på spissen, men det er forskjellige fysiske krav for kvinner enn for menn. Derfor kan en fysisk svakere kvinne enn en sterkere mann "vinne" foran en mann på den fysiske opptaksprøven. Dersom du snakker om de fysiske prøvene på befalsskolen, så er dette delt inn i mange deler. En liten del er fysiske tester, som du snakker om. Ja, kravene er i styrkeøvelsene, lettere for kvinner enn for menn. Et hovedpoeng her, slik jeg ser det, er at dette er en vurdering for å se hvor skikket man er til militærtjeneste - det er ingen kvalitetsvurdering utover dèt. Enhver person klarer minstekravene i de fysiske testene, og det er IKKE slik at du må ha særlig bra på disse for å bli tatt inn som aspirant. Du skal kun bestå, og det er virkelig ikke noe problem. Dermed ser jeg ikke hvorfor alle maser om dette punktet. De fysiske kravene i aspirantperioden er akkurat like for alle - vel, rent bortsett fra at jentene som regel bærer mer, går lengre osv. - i forhold til sin egen kroppsvekt- og størrelse, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #51 Del Skrevet 22. september 2004 Å stå der å ta imot ordre fra en jente på 20-21 år er til å spy av. vi er alle forskjellige. jeg for eksempel, synes holdninger som dette er til å spy av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 22. september 2004 #52 Del Skrevet 22. september 2004 hør her: det var ikke jeg som sa at menn var til å spy av. jeg ble med på et tankeeksperiment, begrunnet hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, og sa at nittenårige gutter har til gode å imponere meg. hvis det gjør meg til sjåvinist i dine øyne, så vær så god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #53 Del Skrevet 22. september 2004 så det vi trenger er et forsvar fullt av skoletapere. det høres jo meget betryggende ut. som du sier selv, er jenter mer samvittighetsfulle. det kan jo være problematisk hvis målet er å bli en tanketom drapsmaskin. på den annen side kunne det fått ned tallet på guttunger som blir drept i militæret på grunn av udugelig befal. Var vel kanskje mer den jeg tenkte på. Gutter er en gjeng skoletapere, idioter hvis eneste egenskap er å kunne drepe andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #54 Del Skrevet 22. september 2004 Var vel kanskje mer den jeg tenkte på. Gutter er en gjeng skoletapere, idioter hvis eneste egenskap er å kunne drepe andre. Nå er ikke jeg ivanka, men jeg blir stadig litt forundret over at folk ser ut til å mene at man kan angripe kvinner som "udugelige til fysisk aktivitet", alternativ medisin som "helt ubrukelig" osv. - mens man for all del alltid må være så jævla nyansert når det er snakk om menn, legemidler osv. Når du generaliserer kvinner, må du selvsagt tåle at menn blir generalisert tilbake. Jeg vet det finnes nyanser - men det gjelder begge veier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 22. september 2004 #55 Del Skrevet 22. september 2004 det var du gjest som argumenterte for at skoledyktighet var irrelevant. jeg har ikke sagt at menn er skoletapere - selv om de helt klart er sterkt overrepresentert, så da sa jeg vel det likevel. jada, alle menn er idioter og drapsmaskiner. du leser ting akkurat som det passer deg. det er jo lov, men ikke still meg til ansvar for dine subjetive tolkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #56 Del Skrevet 22. september 2004 Nå er ikke jeg ivanka, men jeg blir stadig litt forundret over at folk ser ut til å mene at man kan angripe kvinner som "udugelige til fysisk aktivitet", alternativ medisin som "helt ubrukelig" osv. - mens man for all del alltid må være så jævla nyansert når det er snakk om menn, legemidler osv. Når du generaliserer kvinner, må du selvsagt tåle at menn blir generalisert tilbake. Jeg vet det finnes nyanser - men det gjelder begge veier. Ikke udugelige, men svakere. Det er slik vi er født, og ikke noe å gjøre med. Jeg nekter ikke heller for at jenter generelt sett er flinkere på skolen, men å være skoleflink og å være intelligent er to forskjellige ting. Dessuten er det ikke veldig viktig hvor godt man har gjort det på skolen når man begynner i militæret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 22. september 2004 #57 Del Skrevet 22. september 2004 Dessuten er det ikke veldig viktig hvor godt man har gjort det på skolen når man begynner i militæret. tja, når man tar med i betraktning hvor mange som drepes av 'friendly fire' eller under øvelser på grunn av toskete befal, er jeg ikke i tvil om at et lite tilskudd av den gruppa som tross alt viser størst evne til analytisk tenkning kan være et framskritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #58 Del Skrevet 22. september 2004 Ikke udugelige' date=' men svakere. Det er slik vi er født, og ikke noe å gjøre med.[/quote'] Det du sier her, er at kvinner ikke duger til å være offiserer fordi de er svakere enn menn, altså kommer til å kort fysisk. Ja? Jeg må melde at det finnes meget variert tjeneste innen Forsvaret. Det er du sikkert klar over. Det meste av tjenesten innebærer fysisk, men ikke så ekstreme fysiske belastninger at godt trente og forberedte kvinner ikke kan takle dem. Enkelte tjenester derimot, er mer avanserte, men har også helt egne opptak og kan ikke sammenlignes. Poenget er selvsagt ikke om man er "flink på skolen" eller ei, men hvilke evner man har. Dersom du tror at fysisk svakhet er en offisers største problem, så tar du feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 22. september 2004 #59 Del Skrevet 22. september 2004 Ikke enig i at kvinner generelt egner seg dårligere som befal' date=' men kan være litt enig i at det er feil at nesten halvparten er jenter når de kun utgjør 20% av søkermassen.[/quote'] Bedre kvalifisert og motivert? Sånn jevnt over? med tanke på gutters ekstremt umodenhet, så er det vel ikke så rart... (det er fakta at jenter modnes tidligere) TENK at jeg skulle nedverdige meg på å svare på dette tullet! Kanskje en av KG damene her inne som ville få fart på hele hurven her inne...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #60 Del Skrevet 22. september 2004 Nå tenkte jeg mer på kvinner i forsvaret generelt, ikke bare offiserer. Dersom du nekter for at f.eks infanteriet eller jegere hadde blitt svekket med 100 % kvinner så får du bare mene det. Jeg var forøvrig i sambandet som er en av de minst fysisk krevende grenene i hæren. Allikevel var det en del ting jenter ikke klarte, som f.eks å bære aggregate, kaste antenna høyt oppe i et tre, bære veldig tunge sekker o.s.v. Ja, poenget er absolutt hva slags evner man har. Om man er kreativ og skriver feilfritt på norskstiler er utinteressant i så måte. Gutter kan ha evner selv om de ikke gjør det så bra på skolen som jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå