Gå til innhold

Bare ett måltid per dag i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vesla på 14 mnd begynte i barnehagen i august. I bhg hennes er det bare ett måltid per dag - klokken 11:30. Dette er brød 3 ganger i uka og varmmat 2 ganger (de får i bhg). Åpningstiden er 07:30-16:45 om det har noe å si. Om ønskelig kan man ta med frokost selv og spise i barnehagen dersom det skjer før klokka 9. Utover dette er det kun et fruktmåltid klokken 15. Nå vet jeg ikke hvordan det er i andre bhg siden dette er vårt første barn, men synes det virker så knapt. Siden man kan ta med frokost frem til 9 er jo første måltid greit, men synes det blir veldig langt frem til middag hjemme når siste måltid før det utenom frukt er 11:30. I tillegg er hun så trøtt noen ganger at hun spiser lite 11:30 (de sover rett etterpå), og da blir det enda mer merkbart. Har prøvd å ta med en ekstra matpakke til etter soving/før frukt, men det er lite populært blant de ansatte. Noen innspill her? Er dette vanlig, kanskje?

Anonymous poster hash: a888f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

Vi har ett måltid, kl 11.30 fra barnehagen tre ganger i uken ellers så har vi ta ansvar selv. Er det kun frukt klokken 15 eller kan du sende med noe i barnehagen som ikke er frukt? Vi har matpakke klokken tre og det er litt blandet. Noen spiser middag fire så de syns det er unødvendig og vi spiser middag klokken halv syv så for oss er det en nødvendighet.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Er jo vanlig å spise frokost-lunsj-middag-kvelds. Med ett mellomltid eller to.

Her får de alle måltider i barnehagen.

Skal de spise frokost må de komme før kl0815, da frokosten avsluttes 0830.

Lunsj kl11

Fruktmåltid kl14. Her får de også ett knekkebrød om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett måltid, kl 11.30 fra barnehagen tre ganger i uken ellers så har vi ta ansvar selv. Er det kun frukt klokken 15 eller kan du sende med noe i barnehagen som ikke er frukt? Vi har matpakke klokken tre og det er litt blandet. Noen spiser middag fire så de syns det er unødvendig og vi spiser middag klokken halv syv så for oss er det en nødvendighet.

Takk for svar! Nei, vi kan ikke sende med noe annet. Alle tar med en frukt per dag, som blir skåret opp og lagt på felles fat. Prøvde å spørre om vi kunne ta med en matpakke med brødskiver el.l. som hun kunne spise i forkant/samtidig, men det var ikke greit. De andre ble misunnelige og det ble bare rot, fikk vi beskjed om.

Anonymous poster hash: a888f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de får ekstra mat om de sier de er sultne:)

I utgangspunktet ikke nei (utenom 11:30-måltidet). Og hun på 14 mnd kan jo ikke si ifra selv uansett, men vi ser på spisemønsteret hjemme i helgene at hun er sulten etter et mye kortere intervall enn det blir i bhg.

Anonymous poster hash: a888f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

Takk for svar! Nei, vi kan ikke sende med noe annet. Alle tar med en frukt per dag, som blir skåret opp og lagt på felles fat. Prøvde å spørre om vi kunne ta med en matpakke med brødskiver el.l. som hun kunne spise i forkant/samtidig, men det var ikke greit. De andre ble misunnelige og det ble bare rot, fikk vi beskjed om.

Anonymous poster hash: a888f...de1

Forsåvidt så skjønner jeg synspunktet deres, men det er ganske ugreit å la barnet bli så sultent. Noe å ta opp på foreldremøte? At de som ønsker kan ta med litt tilleggsmat? Det ble foreslått å endre på det her til frukt, men det var så mange protester. Det er ikke greit syns jeg, min hadde vært utsultet av å gå på bare frukt i over syv timer. Jeg regner med at dere ikke spiser middag klokken fire når dette er et problem? Når min var ett år spiste han to brødskiver og en yoghurt klokken tre og hauget innpå middag. Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Takk for svar! Nei, vi kan ikke sende med noe annet. Alle tar med en frukt per dag, som blir skåret opp og lagt på felles fat. Prøvde å spørre om vi kunne ta med en matpakke med brødskiver el.l. som hun kunne spise i forkant/samtidig, men det var ikke greit. De andre ble misunnelige og det ble bare rot, fikk vi beskjed om.

Anonymous poster hash: a888f...de1

Mener barnehagen er vanskelig. Er barna sulten må de jo få mat.

I vår barnehage kan vi ta med brødskiver som de får før frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke nei (utenom 11:30-måltidet). Og hun på 14 mnd kan jo ikke si ifra selv uansett, men vi ser på spisemønsteret hjemme i helgene at hun er sulten etter et mye kortere intervall enn det blir i bhg.

Anonymous poster hash: a888f...de1

Det høres ikke helt greit ut. Vi har 3 måltider i bhg: frokost fra 7:45, lunsj kl 11 og frukt og grønt ca kl 14. Til frukten får de også knekkebrød om de er sultne. Min spiser alltid et knekkebrød eller to og er allikevel sulten nok til middag.

Men er det forskjell på avdelingene på småbarn og store barn? Kanskje de tenker at de minste ikke er så aktive ennå at de trenger? Du kan jo ta det opp med FAU og få de ril å sjekke om det er flere som tenker på det.

Anonymous poster hash: 1d70b...eb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener barnehagen er vanskelig. Er barna sulten må de jo få mat.

I vår barnehage kan vi ta med brødskiver som de får før frukten.

Enig, hadde tatt det opp. En frukt per barn blir litt knapt syns jeg. Her kan vi sende med yoghurt, og barnehagen har alltid knekkebrød tilgjengelig ved fruktmåltidet om noen er ekstra sulten. De får i tillegg spise så mye frukt de vil, og frukten er det barnehagen som står for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres lite ut jeg også, og veldig merkelig at de ikke liker at du tar med matpakke.. Her dekker barnehagen alle måltidene.

 

Frokost fra 08.30 til 09.00. Lunsj kl. 12.00 og frukt kl. 14.30. Alle barna får mat hvis de er sultne utenom måltidene. De passer også på at barna ikke legger seg sultne i vogna.

 

Vi er veldig fornøyd med barnehagen. Hadde byttet hvis jeg var misfornøyd. De skal faktisk tilbringe mye tid der (helt til de er 5/6 år). Det er viktig at vi som foreldre er trygge på at barnet har det godt mens vi er borte. 



Anonymous poster hash: 45a3b...74b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit. Jeg jobber i barnehage og har gjort det i over 20 år, dette må være uforstand.Små barn skal ikke gå mer enn 3 Max 4 timer mellom hvert måltid. De har ikke så store magesekker og skal ha næring ofte.Frukt skal komme i tillegg, ikke som erstatning. Det er gitt ut nasjonale og kommunale retningslinjer angående mat i barnehage. Ta kontakt med Oppvekstkontoret i din kommune og etterspør.Selv om barnehagen skulle være privat får de sikkert kommunal støtte og forholde seg til de retningslinjer som er gitt. I min barnehage spiser barna ettermiddagsmat i 2 halv 3 tida, da spiser de matpakke og frukt.

Kari

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss: barna kan ha med frokost, lunsj 10.30 (varmmat 1gang i uka), "frukt" kl 14. Men frukt er frukt, grønnsaker, knekkebrød, biola/youghurt, kjeks. Barna kan få brød utenom hvis de ber om det. Det dumme er at vi oppdaget at de begrenset barna litt til "frukt", 'for ikke å ødelegge apoetitten til middag''. Middag er jo tidligst kl 17-for mange.

Vi har i hvertfall gitt beskjed at jo mer mat kl14, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn spiser jo frokost, formiddagsmat, lunsj, middag og kvelds, altså 5 måltider. I barnehagen får hun tre av de. Frokost kl 8, formiddagsmat kl 11, lunsj kl 14. Varmmaten er kl 11, til frokost er det ofte grøt eller brødskiver og til 14-måltidet er det frukt og brødskiver.

Anonymous poster hash: b511f...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo overskriften din ganske misvisende da. Det er jo ikke ett måltid, men tre i løpet av barnahagedagen. Frokost (som du må ha med selv), lunch og frukt. Det er helt standard det, er det ikke? Jeg har aldri hørt om barnehager som har noen flere måltid hvertfall. Det eneste er at det virker som at hva som gis til fruktmåltidet varierer litt. Noen steder er det kun frukt, andre steder frukt+knekkebrød/skive/yoghurt eller lignende. Men fortsatt tre måltid, som ditt barn også får.

Min jente spiser frokost i barnehagen (så sant hun er levert til 8:15),lunch ca 11:15 og frukt (hos oss er det kun frukt, men rimelige mengder) 14:30. Vi spiser stort sett middag 16:30/17, så stort sett får hun litt snacks når vi kommer hjem. Litt grønnsaker eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 568af...516

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tar barna med frokost hvis de ikke spiser det hjemme. De får servert lunch og så frukt i 14.30-tida. Til frukta får de også knekkebrød med enkelt pålegg. Det har vært forsøkt ulike ordninger, bl.a at de som ville kunne ta med mat til frukta, men det er veldig greit som det er nå. Er lenge å gå fra 11.30-17 uten annet enn frukt. Kanskje du kunne foreslå at bhg bare ordner med knekkebrød og f.x smøreost el.l som barna kan få på ettermiddagen?

Anonymous poster hash: c874b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg over. Et alternativt bhg kunne ha smn m frukta, er Biola med korn el.l.

Anonymous poster hash: c874b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min sønn sin bhg har de frokost i 8 tiden (egen matpakke) og melk. Kl 10:30 får de lunch, som oftest brødmat og melk og er varmt måltid 1 gang i uken. Kl 14 får de frukt og eventuelt ekstra brød eller yoghurt som de har tatt med. Så skyndter jeg meg å lage middag til han så fort vi er hjemme :) Men dette er vel standard er det ikke med 3 måltider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle barnehagene jeg har hatt praksis i, og de andre barnehagene jeg forøvrig kjenner til, har de mat både kl. 11:00 og kl 14:00. Til 14-måltidet er det BÅDE brødskiver og frukt.

 

Jeg har praksis med de yngste barna nå. Flesteparten spiser kun én brødskive til det første måltidet, med melk til. Når klokka blir 14, er de naturligvis sultne igjen. Tenk å skulle erstatte et måltid med bare frukt? Noe så stusselig. Er enig med Kari over her; de små har små magesekker og trenger mat oftere enn voksne. Barna som evt. er i barnehagen helt til stengetid, har ikke godt av at de i løpet av fem timer bare får frukt. Dette må jo innebære en tanke om at alle barna spiser godt i 11-tiden, og slik er det jo ikke for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...